Délmagyar logó

2018. 10. 17. szerda - Hedvig 9°C | 23°C Még több cikk.

A ciklusra is jól hat a boldogság: a gazdaságon is látszik a menstruációt megelőző tünetek hatása

Olvasónk, Gréta premenstruációs szindrómától szenved. A havi vérzését megelőző napokban rosszkedvű, feszül a melle, még a ruha érintését is nehezen viseli a bőrén. Azt kérdi, tehet-e ellene valamit, vagy nyugodjon bele, hogy ez már a változó korig így lesz? Dr. Kovács Krisztián, a szegedi Aranyklinika nőgyógyásza válaszol.
– Természetesen lehet tenni ellene, nem kell belenyugodni. Általában akkor beszélünk premenstruációs szindrómáról (PMS), amikor a vérzést megelőző 7–10 napban nem csupán egy, hanem több tünet együtt jelentkezik. Ezek lehetnek testi, pszichés és egyéb kategóriába sorolható tünetek, amelyek komolyan gátolják a mindennapi életet, a munkavégzést, a teljesítőképességet. Alhasi görcs, hangulatingadozás, fejfájás, vizesedés, mellfájdalom, súlygyarapodás jelentkezhet például.

Nehéz megfogni, mert mindenkinél mást jelent, és pontosan nem ismerjük a kiváltó okot. Akad, akinél a pszichés, és akad, akinél a fizikai tünetek dominálnak. Vannak nők, akiknél nagyon dominánsak a tünetek, és olyanok is, akiknél nagyon gyengék. De többé-kevésbé azért minden nőt érint a dolog. Nagy valószínűséggel a tüszőhormon és a sárgatesthormon egyensúlyzavarából adódik a probléma.

A hormontermelés szabályozása az agyban történik, közel azokhoz a területekhez, ahol emocionális, vagyis érzelmi változások is létrejöhetnek, így kapcsoltan kialakulhatnak a már említett pszichés tünetek is. Megfigyelték, hogy tanult viselkedés is lehet: azoknál a nőknél nagy valószínűséggel jelentkezik, akik gyerekkorukban látták ettől szenvedni az édesanyjukat. Azt is tudjuk, hogy kevésbé fordul elő azoknál a nőknél, akik fogamzásgátlót vagy barátcserjét fogyasztanak.

– Személyiségfüggő is? Aki hajlamosabb a depresszióra, hajlamosabb lehet a menstruáció előtt felerősödő pszichés tünetekre is például?
– Igen, mindenképpen. Ilyen esetekben jellemzően ingerlékenység, szomorúság, hangulatingadozás, búskomorság, sírósság, túlérzékenység jelentkezik. Ha ezekre az érzelmekre egyébként is hajlamos valaki, akkor ilyenkor még erősebben tapasztalhatja őket. Komoly problémát jelent a tünetegyüttes, egyes kutatások szerint negatív nemzetgazdasági hatása is van, hiszen a teljesítőképesség romlik. Kislányokat hazakísérnek az iskolából, felnőtt nőket mentő hoz be a kórházba a görcsök miatt. A szorongás, fájdalom nyilván hat a teljesítőképességre, ami ha gyakori, és sokakat érint, akkor mindenképp kihat a gazdaságra is.
 
A premenstruációs szindróma komoly testi és mentális tünetekkel járhat. Fotók: Dreamstime
A premenstruációs szindróma komoly testi és mentális tünetekkel járhat. Fotók: Dreamstime

– Védekezhetünk valahogy ellene?
– Rövid távon élhetünk tüneti kezeléssel, görcsoldók, gyulladáscsökkentők, fájdalomcsillapítók, feszültségoldók segíthetnek, én mégsem ezt javasolnám jó szívvel. Hosszabb távú megoldást kell találni, ami talán nem azonnal segít, de néhány hónap alatt megmutatja hatását. A helyes, egészséges, zöldségekben, nyomelemekben gazdag táplálkozás, a dohányzás elhagyása, a rendszeres sport, a stressz kerülése nagy változásokhoz vezet ezen a téren is. A már említett barátcserje a Földközi-tengernél terem, a terméséből készült kivonat is jótékonyan hat erre a folyamatra. Patikában, gyógynövényboltokban kapható, és jelentősen csökkenti a tüneteket hosszabb szedési időszak után, 3-4 hónap elteltével már érezhetők a hatások. Legegyszerűbben általában hormonális fogamzásgátlóval kezelhető, hiszen ezek a készítmények szabályozzák a ciklust. Az enélkül jelentkező hormonális ingadozás így eltűnik, ezért sokszor már azelőtt elkezdik adni, mielőtt nemi életet élne egy kislány. Nemcsak a fiatalokat, hanem az idősebbeket is érinti egyébként. Az is megfigyelhető, hogy érettebb korra jelentkeznek a tünetek, és az is előfordul, hogy gyermekvállalás után jelentősen csökkennek, vagy teljesen alábbhagynak. A terhesség kikapcsolja a menzeszt, a szoptatás szintén, amikor pedig visszatérnek a vérzések, akkor sokszor jobb kerékvágásba kerül az egész, ami szintén lehet a psziché munkája. A boldogság alapvetően jól hat a szervezetre.

Étkezéssel segíthetünk

– Sokat javíthat a helyzeten a megfelelő D-vitamin- és kalciumbevitel, ugyanis ezek nagyszerűen hatnak az idegrendszerre és az ösztrogénszintre. Remek kalciumforrás a tej, de más tejtermékek, natúr joghurt, kefir fogyasztása is javasolt.
 
Ciklusonként akár 7-10 napra is megnehezítheti egy nő életét a PMS.
Ciklusonként akár 7-10 napra is megnehezítheti egy nő életét a PMS.

– A PMS tüneteit a magnéziumhiány is erősíti, ezért tudnánk ölni menstruáció előtt egy kis csokiért, a csokoládé ugyanis bőven tartalmaz magnéziumot. Igyekezzünk 60 százalék fölötti kakaótartalmú csokoládét választani, vagy részesítsünk előnyben más magas magnéziumtartalmú táplálékot, hiszen a csokikészítmények azért cukrot is tartalmaznak, ami már nem olyan jótékony hatású. A hajdinaliszt, a bulgur, a zabkorpa mind jó magnéziumforrás.

– Jót tesz az E-vitamin és az esszenciális zsírsavak is. Bár előbbi megtalálható a diófélékben, a parajban, a búzacsírában is, étkezéssel eleget nem tudunk bevinni belőle, így étrend-kiegészítőből pótoljuk. Az esszenciális zsírsavak közül a ligetszépe-, a borágóolaj és a halolaj csodákra képes a nehezebb napokon.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hozza ritmusba szíve ütemét

Hozza ritmusba szíve ütemét
A rendszertelen szívdobogás hátterében komoly probléma állhat. Tovább olvasom