Délmagyar logó

2017. 11. 19. vasárnap - Erzsébet 0°C | 8°C Még több cikk.

Miért fontos a D-vitamin?

Miért játszanak az étkezési zsírok fontos szerepet táplálkozásunkban? Melyek a zsírban oldódó vitaminok, és mit érdemes tudni ezeken belül a D-vitaminról?
A zsírok és olajok táplálkozásunkban létfontosságú szerepet töltenek be, akárcsak a szénhidrátok, vagy a fehérjék.

A zsírok alapvetően energiát biztosítanak, tartalék tápanyagként szolgálnak és nélkülözhetetlenek a zsírokban oldódó vitaminok felszívódásában, valamint a hormontermelődéshez, és az idegrendszer működéséhez is elengedhetetlenek, így számos módon hozzájárulnak ahhoz, hogy a szervezetünk megőrizze az egészségét.

A teljes napi kalória mennyiség 15-30 százaléka zsírokból kell, hogy származzon, ahhoz, hogy a zsírban oldódó vitaminok, felszívódjanak, és hogy szervezetünk megfelelő módon tudjon működni


– hangsúlyozza Héder Éva dietetikus.

Melyek is azok a zsírban oldódó vitaminok?

A vitaminok többsége vízben oldódik, azonban van néhány, amelyek zsírok nélkül nem lesznek képesek felszívódni és kifejteni jótékony hatásukat, hiába eszünk megfelelő minőségű és mennyiségű tápanyagot. Ezeket a könnyebb megjegyezhetőség végett DEKA vitaminoknak is nevezzük, ugyanis ez a négy betű fedi azokat (D-, E-, K-, A-vitamin). A zsírban oldódó vitaminok mindegyike fontos szerepet játszik szervezetünk működésében

– mondja a szakember.  

A zsírban oldódó vitaminok kapcsán napjainkban kiemelten sokat hallani a D-vitamin fontosságáról.
A D-vitamin elengedhetetlenül szükséges a megfelelő növekedéshez, a csontfejlődéshez és az immunrendszer optimális működéséhez. Ezen kívül a D-vitamin a kalcium és a foszfát felszívódását is szabályozza a vékonybélből, így hiányában fokozódhat a csontritkulás, illetve a gyengébb immunrendszer akár felsőlégúti megbetegedésekre, influenzára is fogékonyabb lehet.
Nem kérdés tehát, hogy miért is kell odafigyelnünk rá.

A D-vitamin-szükséglet egy átlagos életmódú felnőtt számára 5-15 mikrogramm/nap, sportolók esetében pedig 25-75 mikrogramm/nap is lehet.

Szerencsére ma már nagyon sokféle forrásból biztosíthatjuk az őszi-téli időszakban kiemelten fontos D-vitamin-szükségletünket, hiszen egyre több termék található meg a boltok polcain, amelyek segítenek nekünk ebben.

Talán legegyszerűbb, ha a hétköznapi étkezésekben olyan élelmiszereket használunk, melyek D-vitaminban gazdagok. A Vénusz Immuno étolaj és kenőmargarin termékek D-vitamint tartalmaznak, így remek alapanyagai lehetnek a mindennapoknak.

A Vénusz Immuno étolaj egy adagjában (10 g) található D-vitamin mennyisége fedezi a felnőttek számára ajánlott napi szükséglet 15%-át, míg egy adag (10 g) Vénusz Immuno kenőmargarin fogyasztása a felnőttek számára ajánlott napi D-vitamin-szükséglet 50%-át fedezi.

„Mindezek mellett pedig ügyeljünk arra, különösen az őszi-téli időszakban – annak ellenére, hogy kevesebb a friss hazai zöldség és a gyümölcs a boltok polcain –, hogy kiegyensúlyozottan és változatosan étkezzünk. Részesítsük előnyben az idényzöldségeket, így a hidegebb hónapokban fogyasszunk bátran sok sütőtököt, gesztenyét, céklát, káposztát vagy gombát. Ugyanis ha kellőképpen odafigyelünk az étkezésünkre és a megfelelő vitaminbevitelre, akkor azzal nagyban hozzájárulhatunk szervezetünk egészséges működéséhez, még télen is" – tanácsolja Héder Éva.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Házi koszt ebédre és 2-3 kávé - ilyen a munkahelyi étkezési rutinunk

Házi koszt ebédre és 2-3 kávé - ilyen a munkahelyi étkezési rutinunk
A dolgozók 84 százaléka eszik délben a munkahelyén. Tovább olvasom