Délmagyar logó

2016. 02. 07. vasárnap - Tódor, Rómeó 1°C | 11°C

Magyar érettségi 2012: Arany, Camus, Karinthy, Heltai

Szeged - A magyar írásbeli feladatsorokkal 8 órakor megkezdődnek a 2012-es érettségi vizsgák. Már reggel fél 8-kor óriási tumultus várta, hogy beléphessen a Ságvári kapuján, miközben egy osztály éppen kirándulásra indult. Arany János, Albert Camus, Karinthy Frigyes szerepel a "fogalmazásban".
11:34 Az emelt szintű érettségi vizsgát választóknak Heltai Jenő Nagyapó című novelláját kellett értelmezniük, és választ adniuk arra, miként érvényesülnek benne a tragikus és a komikus elemek. A feladatok között szerepelt tudományos, természettudományos problémák és tudományos karakterek bemutatása irodalmi műveken keresztül. Emellett az érettségizőknek olyan feladatuk is volt, hogy bevezetőszöveget írjanak egy olyan kiállításhoz, amelyet a Petőfi Irodalmi Kör szervez a nyelvújításról fiataloknak.

Tekintse meg a még:

Érettségidrukk a Ságvári-gimnáziumban is. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Megoldások 13 óra után

A magyar érettségi feladatok nem hivatalos megoldásait 13 óra után közöljük ebben az írásunkban.

11:29 Jó volt? - kérdeztük, amire szinte mindig a fantasztikus választ kaptuk. Cseppet nyúzottnak tűntek a diákok, amit lehet, hogy a hirtelen jött lehűlés, borongós idő okozott.

11:02
- Érvelést választottam, fantasy és sci-fi hősöket használtam a hősiesség bemutatására. Úgy érzem, a három oldalnyi szöveg elég lesz - mondta Füge Krisztián, válogatott evezős. Az érettségiző fiatal 11 óra előtt pár perccel végzett. Társai közül egyikük szintén Camus-ra szavazott. - Első hősnek Rómeó és Júliát választottam, így egyből kettő lett. Jézus Krisztust is felhasználtam, hiszen áldozatával az emberiségért tett.

10:26 Folyosói szimpózium
- A Tetemre hívást választottam, mert egyszer írtam is erről dolgozatot. Külön szerencse, hogy javarészt emlékszem az ott leírtakra - mondta a technikai szünetre igyekvő 12/D-s diák. A teremben két tanár ügyel a rendre, a fiúk szinte még nem hagyták el a termet. Camus-n meglepődtek, bár mint mondták, nem az életműve elemzése, hanem egy kiragadott részlet érvelésben felhasználása a feladat.

10:14 Információink szerint minden kérdésben benne van a nemzeti szó. Egyesek szerint jelentős "továbbképzés" folyik az érettségin.

Érettségidrukk a Ságvári Gimnáziumban is. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Debrecenben bombariadóval fenyegetőztek

Bombariadó volt hétfő reggel négy debreceni középiskolában, egy bejelentő azzal fenyegetőzött, hogy az érettségi vizsgák idején az intézményekben bomba robban - közölte a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság sajtószolgálatának munkatársa.
Kovács Károly rendőr százados elmondta: vasárnap késő éjszaka e-mailben érkezett a fenyegetés az egyik helyi hírportál szerkesztőségébe. A levél szerint a Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium, a Tóth Árpád Gimnázium, a Diószegi Sámuel Szakközépiskola és a Beregszászi Pál Szakközépiskola épületében hétfőn 9 órakor bomba fog robbanni.
A rendőrség hétfőn kora reggel, még az érettségi vizsgák megkezdése előtt átvizsgálta az épületeket, de robbanóanyagot sehol nem találtak. Az érettségi vizsgák kis csúszással mindenhol elkezdődtek - tette hozzá.

10:03 Az 1988-as Nemzeti olvasókönyv könyvismertetőjének részletét kapták a középszintű magyarérettségin a vizsgázók - ez alapján kell válaszolniuk a szövegértési kérdésekre. A szerző Lukácsy Sándor - az előszó szerint - azért válogatta össze az olvasókönyv szövegeit, hogy "az olvasók nemzeti öntudatát fejlessze".

Azt írja, hogy nem a legszebb magyar versek és prózai szövegek gyűjteménye ez, mert - a szerző szerint - ilyenekből van elég, hanem olyan szövegek, amelyek a magyar történelemről és kultúráról szólnak. A szövegértési feladatsorra 60 percet kapnak a vizsgázók, a kérdések egy hosszabb szöveghez kapcsolódnak.

9:55 Karinthy Frigyes két karcolatának összehasonlító elemzése, Arany János Tetemre hívás című művének elemzése és a heroikus életfelfogásról szóló érvelés közül választhattak a diákok a középszintű magyarérettségi második részében.

Karinthy Frigyes Tanár úr kérem című karcolatfüzérének két része - A jó tanuló felel és A rossz tanuló felel - az összehasonlító elemzés alapja, míg az érveléses feladathoz kapcsolódó idézet Camus Pestis című regénye. Ebben a feladatban irodalmi példák segítségével kell érvelni a heroikus életérzés mellett vagy ellen, a diákoknak valószínűleg azonnal eszükbe jut majd Petőfi Sándor életműve.

9:00 Miután befejezték a szövegértéses feladatot, a diákok 9 órakor nekikezdtek a fogalmazásnak. 12-ig írhatják az érettségit, az egyelőre titok, melyik három szerzőből választhatnak. Az első feladat megoldása után megindult a folyosói vándorlás, a diákok egyesével használhatják az illemhelyeket. Megtudtuk, nem novellaelemzés van, hanem ballada és nem verseket, hanem novellákat kell összehasonlítani.


Korábban írtuk:

A magyar írásbeli feladatsorokkal 8 órakor megkezdődnek a 2012-es érettségi vizsgák. Már reggel fél 8-kor óriási tumultus várta, hogy beléphessen a Ságvári kapuján, miközben egy osztály éppen kirándulásra indult.

- Nem valami érettségi lesz itt? - kérdezett vissza egy diák, amikor arról érdeklődtünk, mi várható? A tanterembe siető fiatal, informatika szakos fiúktól megtudtuk: százéves évfordulójuk miatt Örkényre vagy éppen Ottlik Gézára számítanak. - Megtettük, amit lehetett – tették hozzá.

Eréttsidrukk a Ságvári Gimnáziumban is. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

- Arany János, vagy Kosztolányi – folytatták a találgatást a 12. C lányai. A szokásos maci-csoki kombóval készülő diákok állítják, nem félnek a magyar érettségitől. - Nem számít a felvételihez, különben is a magyar értékelése elég szubjektív. Míg a mateknál vagy kijön az eredmény vagy nem, addig a magyarnál nincs ilyen pontos mérce – mondták. 8 óráig trécseltek, zsizsegtek életük egyik fontos megmérettetésére készülő ságvárisok, majd nekikezdtek a magyar érettségi írásbeli feladatok megoldásának.

További információkkal a nap folyamán jelentkezünk, és a megoldásokat közöljük.

Eréttsidrukk a Ságvári Gimnáziumban is. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Csongrád megyében 6335 jelentkező 22 ezer 55 vizsgát tesz, amelyből 1748 emelt szintű. Holnap matematikából, szerdán történelemből, csütörtökön angolból, pénteken németből maturálhatnak közép- vagy emelt szinten a diákok. A megyében 58 intézményben szerveznek érettségi vizsgát. Csongrádon 1222-en, Makón 1567-en, Szentesen 2265-en, Hódmezővásárhelyen 2808-an, Szegeden 13 ezer 140-en maturálnak közép- vagy emelt szinten.

Eréttsidrukk a Ságvári Gimnáziumban is. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

A korábbi évekhez képest lényeges változás, hogy valamennyi megyében az ottani kormányhivatal intézi az érettségit: ők jelölik ki az elnököket, szervezik az emelt szintű vizsgákat. A szervezés szabályai és elvei azonban nem változtak, így például az sem, hogy az iskolaigazgatók az írásbeli feladatlapokat a körzetközponti jegyzőktől veszik át a vizsga napjának reggelén. Az írásbeli vizsgák május 25-én fejeződnek be. Az emelt szintű szóbeli vizsgákat június 7–13. között rendezik, a középszintű szóbeli vizsgákra pedig június 18. és 29. között kerül sor.

 

Olvasóink írták

  • 20. Pandora 2012. május 07. 20:43
    „5. daffy 2012.05.07. 09:06

    nincs igazad. az általános műveltség igenis fontos. ha nem lenne érettségid, hidd ez, azt a 6 összetett mondatodat sem tudtad volna leírni.
    a modern világban nem szakbarbárokra van szükség, hanem a szakmájukhoz értő, művelt emberekre.
    és ehhez igenis hozzátartozik az irodalom és a történelem ismerete.”
  • 19. tatár 2012. május 07. 15:48
    „15. BrennanHeart 2012.05.07. 13:37
    Remélhetőleg a fogalmazó virtuóz(nő) a ´kegyetlenül jól sikerült´ dolgozatocskájában a mondatokat nagybetűkkel kezdte.”
  • 18. Tolpal 2012. május 07. 14:40
    „15. BrennanHeart 2012.05.07. 13:37
    Remélem azért ma többen voltak az olyan érettségizők, akik tényleg tudnak fogalmazni. :)”
  • 17. kenguru 2012. május 07. 14:37
    „15. BrennanHeart 2012.05.07. 13:37
    <moderálva>”
  • 16. dondongó 2012. május 07. 14:16
    „15. BrennanHeart 2012.05.07. 13:37
    Helyesírás, fogalmazási készség - atyavilág.:(
    Ha hallgattál volna, okosabb maradtál volna.:))))”
  • 15. BrennanHeart 2012. május 07. 13:37
    „#5. duffy-val értek egyet!
    én ma érettségiztem, az érvelést választottam, és szerintem kegyetlen jól sikerült
    irodalomból azért jutottam el a 12. osztályig, mert tudtam fogalmazni:) minek tanuljam meg, hogy ki mikor halt meg, vagy hogy valamelyik költő szecesszióval is tarkitotta a müveit-.-" kinek válik ez hasznára?
    szerintem akik irodalmi pályára mennek, azok vagy semmihez sem értenek, vagy annyira szeretik az elmélyülést, hogy feláldoznak érte mindent
    valószinüleg megdöbbentetek, hogy az első kijelentésemmel ócsárolom őket: pedig nem vonom vissza: abból hogy 12éven át bemagolja valaki az életrajzokat, és az elemzéseket: nem lesz semmivel sem okosabb: én készítenék IQ felmérést a különböző szaktanárok között az országban, megnézném, hogy a magolással a memórián kivül mi megy nekik jól
    EZ ÉS A TÖRTÉNELEM NEM TARTOZIK HOZZÁ AZ ALAPMŰVELTSÉGHEZ! az viszont annál inkább, hogy a fiatalemberek, minél jobb PROBLÉMAMEGOLDÓ-KÉSZSÉGGEL rendelkezzenek, mert ez számit igazán: aki nem tud megoldani pl egy közlekedési veszélyhelyzetet, azt előbb utóbb baleset éri ha vezet; ez az életre is igy vonatkozik

    a történelem, amit tanulunk úgy ahogy van egy hatalmas kitalált F 4 52 5 4´ G !!! haragszom én is az amerikaiakra, mert bizony ők írják a történelmet; a történelem nem irja meg önmagát...

    a másik: a nevelés: már gyerekkorban elszakitják a gyerekeket a szüleiktől

    az egész oktatási rendszer azért van, hogy jól kimossák az agyunkat: és az érettségi vizsgán számot adunkj arról, hogy mennyire váltunk irányithatóakká: ha jól visszatudjuk adni azt a hülyeséget, amit kérnek tőlünk: kapunk egy bizonyitványt: amivel még felsőbbszintü hüyleségeket hallgathatunk, és szerezhetünk arról is oklevelet, doktorátust stb

    én amióta élek, utálom a történelmet, és a magyart; az aynanyelvemet azért utáltam meg, mert ott van az a sok flegma ember, akik miatt nem mdiengy, haogyn íurjk le a szavakat, pont ere való a problémamegoldó-készség: ha a másik hibázik kicsit, pl nem tesz ékezetet, azért már pontlevonás jár...óemgééé hát hol élünk? ez a tipikus példa ara, hogy amibe tudnak abba bele is kötnek! minden kis részletet betartatnak, és ha nem tartod be: negativ példaként állitanak ki a többiek elé, és rossz híred lesz stbstb

    én azt mondom hogy a nagoyn buta és a nagyon okos ember között látszólag semmi különbség nincs:
    példának felhoznám azt a kis babajátékot, amikor egy kis vödörbe, vagy dobozba kell különböző testeket belerakni, a tetőn lévő kivágott lukakon keresztül: a négyzet alakú lyukon a kocka megy be, a félhold alakún az a félhold alapú test...stbstb: az átlagos gyerek jól csinálja, amit kérnek tőle: minél egyszerübben a helyükön ejti bele a dobozba a testeket; a nagoyn buta gyereket meg letolják, hogy miért nem úgy csinálja, mint az átlagos gyermek: de nem fogja fel mivan, a nagoyn okos meg azért nem ugy csinálja ahogy kellene, és azért szenved: mert ő KREATIV! ő máshogy akarja megoldani, mert többet érez magában mint az átlagosok, akik szinte lekulják ezt cksa h meglegyen már; a nagyon okos gyerek éppolyan nehezen alkalmazkodik mint a nagoyn buta: pedig neki minden tulajdonsága meg lenne az alkalmazkodáshoz, de nem akar a primitivebbekkel lenni: ő a saját útját akarja járni

    az egész társadalmunk helytelen pillérekre van építve: és ez mind szándékosan van így”
  • 14. marieklein 2012. május 07. 13:14
    „igen, tesitanár.”
  • 13. Wacky 2012. május 07. 12:34
    „5. daffy 2012.05.07. 09:06
    Akinek nincs fogalma az alap dolgokról, azt könnyűszerrel becsaphatják<- akár történelemről akár matematikáról van szó!
    Ezen felül érettséginél még a diákok 90%-a nem tudja merre menjen, vagy ha tudja is, pár év múlva más lesz az érdeklődési köre... ebből kiindulva, pont hogy nem árt egy ilyen szintfelmérés...

    Viszont a tanítási rendszer és a követelmények, túl mennek mindenen és így az igazán fontos részletek elvesznek!
    De ez már más tészta, erről nem írtál...”
  • 12. CsengeleMSN 2012. május 07. 11:41
    „A tanulók fel tudtak öltözni elegánsan. A Tanár Úr melegítőbe öltözött. Testnevelő tanár?”
  • 11. eljensokaszeged 2012. május 07. 10:59
    „lenin: tanulni, tanulni, tanulni tessék mellett érvelni!”
  • 10. Rusty 2012. május 07. 09:54
    „Összehasonlítás: Karinthy Frigyes Tanár úr kérem című karcolatfüzérének két része - A jó tanuló felel és A rossz tanuló felel - az összehasonlító elemzés alapja

    Műelemzés: Arany János - Tetemre hívás

    Érvelés: Az érveléses feladathoz kapcsolódó idézet aCmus Pestis című regénye. Ebben a feladatban irodalmi példák segítségével kell érvelni a heroikus életérzés mellett vagy ellen”
  • 9. oklahoma 2012. május 07. 09:45
    „Karinthy, Arany és Camus a magyarérettségin - index.hu”
  • 8. gedeon 2012. május 07. 09:40
    „"Már reggel fél 8-kor óriási tumultus várta, hogy beléphessen a Ságvári kapuján, miközben egy osztály éppen kirándulásra indult."

    Szerény véleményem szerint a tumultus szó nem igazán illik bele a fenti mondatba. A cikkben több olyan gondolat is szerepel még, ami egy kis átfogalmazást igényelne.”
  • 7. oklahoma 2012. május 07. 09:18
    „"A magyar írásbeli feladatsorokkal 8 órakor megkezdődnek a 2012-es érettségi vizsgák. Már reggel fél 8-kor óriási tumultus várta, hogy beléphessen a Ságvári kapuján, miközben egy osztály éppen kirándulásra indult."

    Mi ez a zagyvaság, értelmesen fogalmazni már luxus?”
  • 6. Picim 2012. május 07. 09:16
    „5. daffy: Az alapműveltségről hallottál már?”
  • 5. daffy 2012. május 07. 09:06
    „Én ezt az egész érettségi dolgot baromságnak tartom,mert a szakmámból adódóan,nem lesz soha a büdös életben szakmai hátrányom az irodalom matek töri stb. humán tantárgyakból.Sajnálatosnak tartom,hogy a munkahelyt adó cégek elsősorban érettségit nézik és nem a szakmai tudást.Pedig van tudomásom nem egy emberről,hogy még a technikusi végzettsége is meg van és tök hülye a szakmához.Ezt a humán érettségi végzettséget ott tartanám előnyösnek,aki pl. tanári pályára áll,mert ott kamatoztatni tudja a tudását évtizedek alatt is.Akinek szakmai irányű végzettsége a cél,ott igen is szakmai vizsga és tudás legyen a lényegre törő,ne a humán tantárgyakból kreált érettségi,amikor is az életben,már nem tudja kamatoztatni és el is felejti az ott eltöltött 4 évet,amit szakmai életben kamatoztatni tudott volna.Ha rajtam múlna teljesen átalakítanám az érettségi rendszert.”
  • 4. Katamaya 2012. május 07. 08:38
    „Pff, látom, a felügyelő Tanár úrnak is sikerült megtisztelnie az eseményt az öltözékével... Kiváló példamutatás. :(”
  • 3. csillogás 2012. május 07. 08:30
    „Amikor anno évfordulós volt Radnóti, mi is azt vártuk. Nem az lett. Viszont szóbelin kihúztam! :D

    sok sikert a fiataloknak :)”
  • 2. eljensokaszeged 2012. május 07. 08:28
    „hajrá fiatalok. ennél már csak nehezebb lesz”
  • 1. mazsolaszolo 2012. május 07. 08:17
    „Karinthy Frigyes: 1887.jún. 25 (vagy 24.) 125 év
    Nekem ő az egyik kedvencem Kosztolányi mellett és ő a tuti tippem mára. :)”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

Galériák

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Angol érettségi feladatok, megoldások 2012: to be or...

Az angol írásbeli érettségi feladatok idén is négy részből állnak, amelyek a diákok szövegértését és… Tovább olvasom