Délmagyar logó

2017. 09. 21. csütörtök - Máté, Mirella 11°C | 17°C Még több cikk.

A cégvezetés is egy szakma…

Kisebb és nagyobb vállalkozások vezetői nap, mint nap a saját bőrükön tapasztalják, hogy nem könnyű feladat egy céget a fennmaradás és a siker felé kormányozni. A cégvezetés egy szakma. Ugyanúgy, mint a cipész, az orvos, vagy akár az autószerelő. Minden szakmának megvannak a maga eszközei, törvényszerűségei. Ha ezeket egy cégvezető ismeri, sokkal könnyebben boldogul.

1. rész

Ki alapít meg egy vállalkozást? Általában az, aki a saját területén jó szakember, és úgy gondolja, hogy az önállósággal több sikert képes elérni, mint beosztottként.

A cégvezetők gyakran a saját bőrükön tapasztalják meg, hogy egy cég vezetése ugyanúgy egy szakma, mint a mérnöki tevékenység, vagy a villanyszerelés. Sőt, ez olyannyira igaz, hogy ahogy egy mérnök munkájában vétett legkisebb hiba is képes a rendszer működését veszélyeztetni, egy cégvezető legkisebbnek tűnő döntése is képes a cég stabilitását megingatni.

Minden szakembernek birtokában van az a tudás, ami a munkájához szükséges. Ha nem lenne a birtokában a szükséges tudás, nem lenne képes a munkáját végezni. Egy vállalkozás vezetéséhez szintén szükséges az a tudás, amivel a cégvezető képes elérni azt, hogy a cég stabil legyen, és képes legyen a megfelelő ütemben növekedni.

Egy cégvezetőnek alapvetően három jól elhatárolható területen van szüksége tudásra. Ezek az emberi tényező kezelése, a cég saját technológiája (a szakma), és a vezetői eszközök.

Emberi tényező kezelése:
Egy piaci felmérés eredménye az volt, hogy a cégvezetők 99%-a szerint az emberi tényező a legmeghatározóbb egy cég sikeres működésében. Ez többek között magában foglalja a munkatársak hatékonyságát, motivációját, teljesítményük folyamatos növekedését. Annak megvalósítása, hogy a munkatársak csapatban dolgozva, a cég érdekeit is szem előtt tartva, folyamatosan magas teljesítményt nyújtsanak – úgy hogy nem csak és kizárólag a fizetés motiválja őket –  a vezető feladata.
Ha ez nem valósul meg, akkor hiába jó a cég terméke, hiába szakértő a saját területén, nem lesz képes hatékonyan és stabilan működni. Ennek elérésére precíz, mérnöki pontosságú eszközök léteznek.

A „szakma":
Ide tartozik az a technológia, az a szakma, amivel a vállalkozás foglalkozik. Egy cipészvállalkozásnál ez azt foglalja magában, hogy, „hogyan készítsünk, javítsunk cipőket". Egy villamos kereskedő esetében azt, hogy „hogyan szerezzük be és adjuk el a termékeket, úgy hogy az mind a cégnek, mind a vevőknek megérje". Egy tervezőcég estében azt, hogy „hogyan készítsünk megfelelő tervrajzokat különböző rendszerekhez".
Általában megfigyelhető, hogy az egyes vállalkozások vezetői ezen a területen profik. Az, hogy mennyire profi egy cég a szakma területén, csak akkor mutatkozhat meg, és csak akkor hozhat igazi eredményt, ha az emberi tényező rendben van, a munkatársak motiváltak és egy csapatként dolgoznak a cég céljainak megvalósulásáért.

Vezetői eszközök:
Minden szakmának megvannak a maga eszközei, „szerszámai". Egy építészmérnöknek, vagy a házépítőnek vannak mérőeszközei (mérőszalag, vonalzó, vízszintmérő, stb.), és vannak olyan eszközei, amelyekkel változást tud előidézni (véső, kalapács, stb.).

Egy vállalkozás vezetőjének ugyanígy megvannak a maga mérőeszközei, és a változást okozni képes eszközei. Cégvezetőként olyan eszközökkel dolgozik nap, mint nap, amelyekkel stabilabbá tudja tenni cégét, terjeszkedni tud, több profitot képes termelni, több vevőt tud szerezni.
Ezek azok a „szerszámok", amelyek fontosságát gyakran elfelejtik a cégvezetők.

Egy gyakorlatias vezetési technológia tudásának hiánya veszélyessé teszi egy cégvezető munkáját. Ha egy cégvezető rossz döntést hoz, veszélybe kerülhet a vállalkozásának működése.

Ahhoz, hogy egy szakember ne tudjon hibázni, sokat tanul az iskolában. Ahhoz, hogy a cégvezető elkerülje a hibákat, szintén szükség van a megfelelő technológiára, annak tudására és alkalmazására. Ezt manapság vezetői tréningeken oktatják, illetve tanácsadó, konzultáns cégek segítik ennek alkalmazását.

Miért életbevágó, hogy a cégvezetők rendelkezzenek a megfelelő technológiával?
Csatlakoztunk Európai Unióhoz. Ausztriában a kis- és középvállalkozások kétharmada szűnt meg a csatlakozás utáni első két évben. Vagy tönkrementek, vagy bekebelezték őket.

Igenis, szűkség van olyan vezetési módszertanra, amely olyan stabillá tudja tenni a cégeket, hogy ne legyen hasonló problémájuk.
Sajnos véget ért már az az időszak, amikor egy jó ötlet alapján létrehozott vállalkozás sikeres tudott lenni a vezetési technológia híján. Ma már sokkal keményebb munka a vállalkozás beindítása és felvirágoztatása.

Azért tűnik keményebbnek, mert ma már minden eddiginél nagyobb szerepet játszik a menedzsmenttechnológia.

Én nagyon sok olyat tanultam az iskolában, amit a mai napig nem használok, és valószínűleg ezután sem fogom. Egy cégvezető ideje drága ehhez. Minden, amit tanul egy tréningen olyannak kell lennie, ami a gyakorlatban kipróbált és bevált, valamint mérhető eredményt hoz.
Mely területek ezek?

Szervezés
A hatékony szervezés hiánya esetén szokott előállni az a helyzet, amikor „mindenki csinál mindent", illetve néhány fontos feladatot pedig „nem csinál meg senki".

A cégvezető alapvető érdeke, hogy olyan szervezeti felépítést legyen képes megvalósítani, amely elősegíti azt, hogy ne kelljen senkinek nap 12 órát dolgozni más munkáján, mindenkinek meglegyenek a saját felelősségi körei, posztjai és minden fontos funkció be legyen töltve. Létezik olyan szervezési struktúra, amely szintúgy alkalmazható egy 3 fős vállalkozásban, mint egy háromszáz fős vállalatnál. Manapság rengetek cég „túlnövi" magát. Ez a jelenség is csak a szervezési szakértelem hiánya miatt következhet be.

Vezetés
Hogyan érje el egy vezető az utasításainak teljesítését? Hogyan találja meg a megfelelő hangot a beosztottaival? Hogyan döntse el, hogy mikor, kit léptessen elő? Hogyan tudja tényleg objektíven mérni a munkatársak teljesítményét?

Sok vezető bukott már bele ezekbe a kérdésekbe. A vezetők nap mint nap olyan döntéseket hoznak, ami alapvetően képes megváltoztatni a cég, vagy a cég egy-egy területének életét. Egy vezetőnek tudnia kell, hogy hogyan találja meg a problémák valódi miértjeit és hogyan oldja meg azokat. Képesnek kell lennie úgy döntenie, hogy előre lássa döntéseinek következményeit.

Stratégiai tervezés
Minél inkább nem tervez előre egy vezető, annál inkább „vak". Olyan ez, mint az éjszakai autóvezetés. Mindig csak az előttünk levő útszakaszt látjuk, amit az autó lámpája bevilágít. Ha felkapcsoljuk a távolsági fényszórót, akkor a belátott útszakasz megduplázódik.

A stratégiai tervezés arra való, hogy a vezető folyamatosan láthassa, hogy hol áll a cég, hova akar eljutni és mit kell tennie azért, hogy a kijelölt úton haladjon váratlan buktatók nélkül.

Függetlenül attól, hogy mekkora egy vállalkozás, a tervezés nélkül úgy működik, mint a kivilágítatlan országúton lámpa nélkül közlekedő autós. „Vagy hazaér, vagy nem."

Comline Budapest Kft.

Olvasóink írták

  • 1. Jozsoci 2013. október 17. 22:20
    „A hármas követelmény már régen ismert. Szakmai képesség, vezetői alkalmasság, politikai megbízhatóság. Kár hogy az állami szektorban mai is csak az utolsó tétel számít, lásd a szegedi önkormányzati cégeket.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Thaiföldi élelmiszeripari vállalat vásárol üzemet Magyarországon

A Thai President Foods célja, hogy megvesse a lábát az európai piacon. Tovább olvasom