Délmagyar logó

2017. 10. 22. vasárnap - Előd 10°C | 20°C Még több cikk.

A szálka és a gerenda

Évek vagy évtizedek alatt hozzájuk szoktunk és gyakran már beletörődtünk és egyetértettünk, hogy ezeknek így kell lennie.

Ahogy ruházatban sem mindenki konfekció méret, úgy az előre gyártott, csomagolt, úgymond dobozos konzultánsi, tréneri szolgáltatások sem illenek az összes cégre. Sőt a ruházatban valójában sokkal kevesebben vannak azok, akikre tökéletesen illik a konfekció.  Természetesen ezt a ruházati boltokban méretre igazítással vagy átszabással oldják meg, illetve egyre nagyobb teret kap a méret utáni ing és öltönykészíttetés. Ennek elkerülhetetlen része az ügyfél lemérése, cserébe viszont az eredmény egy olyan öltöny vagy ruha, ami tökéletesen illeszkedik.

A cégre szabott szolgáltatások mögötti koncepció ennél jóval mélyebb, de a hasonlat jól példázza azt, miről van szó. Az elmúlt 16 évében több mint 1000 cégnek szolgáltattunk, sok siker és nyereség származott ezekből, mind egyének, mind pedig a cégek számára. Mindazonáltal számos olyan szolgáltatás is volt ezek között, ahol sokkal látványosabb eredményeket is el tudtunk volna érni. Példa erre egy olyan cég ahol értékesítőket képeztünk, és az egyik „óra" előtt az értékesítési vezető kért egy pár percet, hogy beszéljen kollégáihoz. Ezután a következő 5 percben mindennek nevezte az értékesítőket csak szépnek meg okosnak nem.

Nem szükséges részletezni, hogy bár nyilván az értékesítők további képzése is hasznos volt, vezetőjük képzésében, illetve az ő konkrét hibáinak kijavításában jóval nagyobb tartalékok rejlettek. Igyekeztem egy elég egyszerű és kirívó példát találni, de a valóságban nem ilyen könnyű felfedezni azokat a gócokat a cégünkben, amelyek akár 10, 20 vagy akár 30%-os forgalomnövekedést okozhatnak, ha megtaláljuk és kezeljük – megoldjuk – őket.

Ennek több oka is van:

– Ezek a problémák néha nem ilyen egyszerűek és nem ennyire nyilvánvalóak. Például: nem a legmegfelelőbb a szervezési struktúrát használja a cég, a munkaterhelések nincsenek jól elosztva, hiányzó funkciók maradnak ki bárhol a szervezési vagy termelési folyamatokban stb.

– Még ha egyszerűek is lennének, saját cégünkben sokkal nehezebb észrevenni ezeket, mivel évek vagy évtizedek alatt hozzájuk szoktunk és gyakran már beletörődtünk és egyetértettünk, hogy ezeknek így kell lennie. Gyakorlatilag az effektust írja le a mondás, miszerint: „Más szemében könnyebb a szálkát megtalálni, mint sajátunkéban a gerendát". Példa lehet erre egy olyan tulajdonos, aki komoly pénzt fizetett már ki szervezetfejlesztésért, és ezek után 4 különböző cégben 62 posztja (munkaköre) volt, és a 4 szervezet közül csak egyben volt ügyvezető. Rajta kívül még több száz ember is dolgozott a cégekben, szóval nem személyzethiány miatt volt 62 posztja. Jelen esetben egy jó vezetőről beszélünk, aki képes volt a semmiből felépíteni egy több száz fős céget.

– Nem csak a filmekben léteznek gonosz és rosszindulatú emberek: A gonoszság vagy rosszindulat egészen könnyen látható akkor, ha aránylag alacsony intelligenciával párosul, viszont rendkívül nehezen fedezhető fel, ha magas vagy nagyon magas intelligenciával rendelkező személyről van szó. Mivel intelligens, gyors felfogású, jó tanuló ezért pontosan tudja, hogy melyik helyzetben mit mondhat és, hogy hogyan leplezze a valódi szándékait, társas érintkezésekben teljesen láthatatlanok a valódi szándékai.

A fenti okok miatt célszerű tehát időnként külső szemszögből is felméretni a cégünket, mivel gyakran egészen mást lát, mint amit egy olyan vezető vagy tulajdonos, aki már 5-10 vagy akár 20 éve irányítja a céget. Különösen fontos ez akkor, amikor úgy érezzük, hogy a befektetett energia és az eredmény aránya nem megfelelő.

Kómár Zoltán
Comline 

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nem vagyunk elég felkészültek a nyugdíjas évekre

A jövő generációinak nehezebb dolga lesz - vélik az Aegon megbízásából 12 országban végzett kutatás… Tovább olvasom