Délmagyar logó

2017. 02. 26. vasárnap - Edina -3°C | 10°C Még több cikk.

A világhálóra költözött az adóhivatal

Most éppen nincs nagyüzem az adózásban, így "szezonon kívül" jó néhány olyan kérdésre válaszolt dr. Papp István, a NAV Dél-alföldi Regionális Adó Főigazgatóságának főigazgatója, amelyek egész évben aktuálisak.
Delmagyar.hu: A XXI. század az elektronika, az elektronikus szolgáltatások kora, az a vállalkozás, vagy szervezet, amelyik nem fektet kellő hangsúlyt erre, komoly hátrányba kerülhet. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal hol tart ezen az úton?

Dr. Papp István: A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (továbbiakban: NAV) stratégiai célkitűzései között szerepel az adókötelezettségek teljesítését támogató, az adminisztrációs terheket csökkentő, az adózók számára kényelmesebb ügyfélkapcsolati megoldások bevezetése. A NAV a közigazgatásban élen jár az elektronikus szolgáltatások alkalmazásában, folyamatosan fejleszti a meglévő lehetőségeket, és újakkal rukkol elő. Az Ügyfélkapu forgalmának nagy részét hosszú idő óta jegyzi, és több olyan fontos internetes lehetőséget is kidolgozott, amihez nem szükséges ügyfélkapus regisztráció sem.

Delmagyar.hu: Ma már a háztartások nagy része Magyarországon is rendelkezik internetes kapcsolattal, érdemes tehát megismerkedni a NAV internetes szolgáltatásaival. Melyek ezek?

P. I.: Ma már otthon a karosszékben ülve is elkészíthetjük az adóhatóság honlapjáról letölthető program segítségével az adóbevallásunkat, és anélkül, hogy akár képernyőt kellene váltanunk, el is tudjuk küldeni elektronikusan azt. Ezen kívül időpontot tudunk foglalni a Dél-alföldi régió megyeközpontjaiba. Amennyiben kérdésünk lenne tájékoztatást kaphatunk telefonon egy külön erre a célra kifejlesztett contact centerben, sőt egyes konkrét adóügyeinket egy másikban szintén telefonon intézhetjük. Lehetőség van továbbá a régiónkban 10 helyen – összesen 20 terminálon – adónk bankkártyás befizetésére, melyet tranzakciós költségek nem terhelnek. Nagyon sok EBEV szolgáltatást érhetünk el a NAV honlapján. Ingatlanértékesítéskor, pótlékszámításkor kalkulátor segíti a helyes összeg kiszámítását, de megemlíthetném a családikedvezmény-kalkulátort, vagy a kisvállalati adókalkulátort is. Ingó-, illetve ingatlan árverésekbe kapcsolódhatunk be a világhálón, valamint személyes adónaptárt készíthetünk, és még sorolhatnánk. Nagyon fontos szerepe van továbbá a köztartozásmentes adózói adatbázisnak is, nem kell újra és újra nemleges adózói igazolást beszereznünk, ha szerepelünk a listán.

Delmagyarhu: Említette a bankkártyát, mindenki fizethet így? Mennyire kihasznált a rendszer?

P. I.: A pénzforgalmi számla nyitására nem kötelezett adózó a bankkártya használatával adófizetést valamennyi, a NAV hatáskörébe tartozó adóra, illetve a NAV által nyilvántartott visszafizetendő költségvetési támogatásra teljesíthet. A pénzforgalmi számla nyitására kötelezett adózóknál tételesen meghatározott, mit fizethet ilyen módon.
A NAV-nál lehetőség van az árverési vételár, illetve vételár előleg bankkártya használatával történő megfizetésre is. Az adófizetés a napi vásárlásoknál már jól ismert POS terminálokon keresztül történik és az ismert logókat viselő összes bankkártya elfogadott, még az American Express is. A bankkártyás adófizetés banki költségei az államot terhelik.
A tavalyi év azonos időszakához mérve elmondhatjuk, hogy egyre többen élnek ezzel a lehetőséggel. Január elejétől június elejéig 4576 bankkártyás befizetést regisztráltak a kollégák, mely 11 százalékos növekedést jelent. Összegszerűen közel harmadával többet fizettek eddig így be az ügyfelek, mint tavaly ilyenkor.


Delmagyar.hu: Említette, hogy kétfajta contact centert is működtetnek. Mi a kettő között a különbség?

P. I.: Még 2009-ben, a több éve működő általános telefonos tájékoztató (TCC) rendszere mellé egy telefonon keresztül történő ügyintézést és konkrét ügyekre vonatkozó tájékoztatás lehetőségét biztosító szolgáltatást is bevezetett a NAV. A telefonos Ügyféltájékoztató és Ügyintéző rendszer (ÜCC) érdemi újdonsága a TCC-vel szemben abban áll, hogy az adózók a beazonosítást követően személyes jelenlét nélkül, telefonon is intézhetnek adóügyeket, vagy kérhetnek egyedi tájékoztatást. Ilyen ügyek például: az adózói folyószámlával, folyószámla kivonattal kapcsolatos egyedi tájékoztatás, az ehhez kapcsolódó adónemek közötti átvezetés, az egyedi bevallási adatokkal kapcsolatos tájékoztatás, a hibás bevallással kapcsolatos egyedi tájékoztatás, papíralapú bevallás esetén – az adózó személyes jelenlétét nem igénylő – javítás, változás-bejelentésekkel kapcsolatos ügyintézés, közösségi adószám igénylése – és még sorolhatnám. De így lehet meggyőződni az ellenőrzést végző személyazonosságáról és megbízásának érvényességéről, az ellenőrzés alá vont adónemekről és időszakról. De ez a megoldás a jövedelemigazolás iránti kérelemmel kapcsolatos ügyintézéshez is javallott.


Delmagyar.hu: Ezeket a szolgáltatásokat mennyien veszik igénybe?


P. I.: Ha csak június első hetét vesszük figyelembe, akkor láthatjuk, hogy a TCC rendszerben a régiónkban 1499 darab hívást fogadtak a kollégáink. Ez a szám országosan 10 ezer 209. Országos szinten ezzel régiónk jegyzi a harmadik legtöbb fogadott hívást. Az ÜCC rendszerben is hasonló a helyzet. Ha szintén június első hetét vesszük nézzük, akkor láthatjuk, hogy régiónkban 400 hívást fogadtak a kollégáink. Ez a szám országosan 2740. Ezzel országos szinten régiónk büszkélkedhet a második legtöbb fogadott hívással.

Delmagyar.hu: Ezek a rendszerek éjjel-nappal elérhetőek? Mennyibe kerül a hívás?

P. I.: A TCC és az ÜCC szolgáltatás munkanapokon hétfőtől csütörtökig 8.30-16.00 óráig, pénteken 8.30-13.30-ig áll rendelkezésre. A TCC mobil hálózatból is hívható kék száma a 06-40/42-42-42. Az ÜCC az ország egész területén helyi tarifával a 06-40/20-21-22 telefonszámon hívható, de külföldön tartózkodva is elérhető a 36-1/441-96-00 telefonszámon.


Delmagyar.hu: Milyen előnyökkel jár, ha valaki szerepel köztartozásmentes adatbázisban?


P. I.: Ez a NAV által vezetett közhiteles nyilvántartás, mely igazolja, hogy az adatbázisban szereplő adózó megfelel a jogszabályban előírt feltételeknek, azaz köztartozásmentes. A cél, hogy adatbázisban történő szereplés tényét a tartozásmentesség igazolásaként lehessen elfogadni minden olyan esetben, ha jogszabály írja elő adóigazolás vagy együttes adóigazolás benyújtását. Emellett – a felhasználó döntésétől függően – az adatbázisban szereplés más esetekben is helyettesítheti az adóhatósági igazolások benyújtását. Előny, hogy a kérelem benyújtása illetékmentes, helyettesítheti a tartozásmentességről szóló nemleges adó- és együttes adóigazolásokat, az üzleti partnerek felé igazolhatja a pénzügyi megbízhatóságot. Az adatbázis nyilvános, bárki számára elérhető, a közzétett adatok folyamatosan, minden hónap 10. napján frissülnek, így aktuálisak.

Delmagyar.hu: Milyen feltétele van annak, hogy valaki bekerülhessen?

P. I.: A köztartozásmentes adózói adatbázisba történő felvétel iránti kérelem kizárólag elektronikus úton nyújtható be. Az ügyintézésre a NAV a KOMA elnevezésű nyomtatványt rendszeresítette. A kérelem kötelező tartalmi eleme az adózó nyilatkozata arról, hogy az adatbázis frissítését megelőző hónap utolsó napjáig esedékes bevallási és befizetési kötelezettségének maradéktalanul eleget tett. A nyomtatvány alkalmas a kérelem előterjesztésére, annak visszavonására, az adatbázisból való törlés kérésére is. Jelen pillanatban a Dél-alföldi Régióban 9716 ilyen adózót tartunk nyilván. Országosan ez a szám 65 ezer közeli. Rövidtávú célunk, hogy a Dél-Alföldön elérjük a 10 ezres számot az adatbázisban.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szigorúbb szabályozást vár a tej terméktanács

Szigorúbb szabályozást vár a TSZSZT a tejipari nagykereskedelmi engedélyek kiadásakor. Tovább olvasom