Délmagyar logó

2017. 11. 23. csütörtök - Kelemen, Klementina 3°C | 13°C Még több cikk.

Akcióznak a kereskedők, nem figyelnek a vásárlók

Szeged - Akciósnak tűnő termékek, apró betűs kiegészítések az árak alatt – a vásárlás sokszor jelenthet bosszúságot azoknak, akik nem kellő körültekintéssel végzik. A kereskedők módszerei egyre kifinomultabbak, és úgy tűnik, az akár több százezres bírság ellenére is megéri próbára tenni a vevőket.
– Sokadjára járok úgy az egyik áruházlánc boltjában, hogy az akciós termékek közül válogatva sem sikerül olcsóbban vásárolnom – fakadt ki nemrégiben egy olvasónk. – A hatalmas betűkkel hirdetett kedvezményről ugyanis valahogy mindig kiderül, hogy nem úgy, vagy nem arra jár, mint azt az ember gondolná. Mert például a polcon „véletlenül" pont nem azok a termékek vannak, amelyekre az akció vonatkozik. Ha mondjuk valaminek három variációja akciós, szinte mindig a negyedik és ötödik fajtáját kínálják azon a helyen, de olyan is előfordult már, hogy a kiszerelés nem stimmelt. Volt, hogy ezt szóvá tettem, elnézést kértek, hogy „tévedésből" az akciós kosárba pakolták a nem akciós terméket, másnap viszont ugyanúgy azok voltak ott.

Hangyabetűk. Szemüveg nélkül a fontos információkról maradhatnak le a vásárlók. Fotó: Karnok csaba
Hangyabetűk. Szemüveg nélkül a fontos információkról maradhatnak le a vásárlók.
Fotó: Karnok csaba

Néha össznépi társasjátékká válik a vásárlás: ki veszi észre a trükköt? A vesztesek általában az idősebbek, akik például nem látják jól a hatalmas ár melletti apró betűket, amelyek arról tájékoztatnak: csak több darab vásárlása esetén kerül annyiba a termék. Vagy nem tudják végigbogarászni, biztosan az-e az olcsó, ami annak tűnik. De aki kiszúrja a turpisságot, az sem biztos, hogy jól jár. A reklamálás sem egyszerű ugyanis: jegyzőkönyvkitöltés, adatok megadása – az időrabló procedúrát nem mindenki hajlandó kivárni néhány százalékos visszatérítésért.

– Tíz ellenőrzött üzletből hatban találunk valamilyen szabálytalanságot – mondta el az akciókkal kapcsolatos vizsgálati tapasztalatait Petrik Sándor, a Csongrád Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének igazgatója. Egész évben ellenőrzik az árfeltüntetési gyakorlatot és gazdasági reklámtevékenységet – akár fogyasztói bejelentésekre is. – Mivel a fogyasztók gazdasági érdekeinek védelme kiemelt feladat, és a vizsgálatok is igazolják, hogy ezekre szükség van, ezért az egyéb területekhez képest tízszer annyi vizsgálatot végzünk ezekben a témákban. Évente több mint 250-et.

A fogyasztóvédők tapasztalatai szerint a leggyakoribb probléma, hogy az árakat nem tüntetik fel egyértelműen és jól beazonosíthatóan. Ha a szabálytalanságok ismétlődnek, vagy ha áruházláncokról és hipermarketekről van szó, akár több százezer forintos bírság is kiszabható ezért. – Amennyiben szabálytalanságot tapasztal a fogyasztó, azt minden esetben írja be a vásárlók könyvébe – javasolja Petrik Sándor. – Az üzletben végzett helyszíni vizsgálatok során ezeket a bejegyzéseket és az azokra adott válaszokat a felügyelőség munkatársai minden esetben vizsgálják.

Olvasóink írták

  • 15. Linka11 2013. június 24. 08:50
    „Jellemző eset pld.a felvágottaknál a hűtőpulton kb száz apró cetlire írják ki mi mennyibe kerül,ugyanígy van mondjuk a jégkrémeknél, fagyiknál is.Vásárló legyen a talpán aki megtalálja amit keres és még be is tudja azonosítani a termékkel.
    Legutóbb mikor az egyik dolgozó segítségét kértem ,külön konzultáció jött össze vajon melyik lehet amit én kértem.
    A slussz poén, mikor az ifjú eladólány nagy nehezen megtalálta a megfelelő cetlit ,flegmán közölte,hogy ott van az csak
    én nem keresem kitartóan.-Nekem is volt már saját élelmiszer üzletem, de ez a lány biztos nem töltötte volna ki még a próba időt sem nálam. Időnként az ember úgy érzi kis hazánkban ,hogy- ő van a boltokért- és nem fordítva.”
  • 14. realista66 2013. június 21. 19:25
    „Én is a Spar-ban jártam többször úgy , hogy az akciós termék nem is volt akciós. Például a süteményes pultnál az akciós ár volt kirakva ( nem volt dátum feltüntetve), majd a ráragasztott címkén már kb a dupla ár szerepelt és az eladó arra hivatkozott hogy véletlenül maradt csak kinn az akciós ár.”
  • 13. történész 2013. június 21. 17:39
    „Ne higyetek az akciózásnak: Én mint kereskedő mondom,hogy volt amikor akciós áron akartunk vásárolni és az akciós ár sokkal magasabb volt mint a régi.”
  • 12. mediashreck 2013. június 21. 13:39
    „11. hozzaszolas folytatasa:
    ha a kereskedö "akcio"-zik, akkor

    -felelmetesen növekednek neki a raktarozasi költsegek,
    -felelmetesen növekednek neki a berleti es alkalmazotti költsegek.

    Tehat, "nyakikg van a kakiban".

    Hogy ebböl a helyzetböl kijusson, "akcio"-t hirdet arra gondolva:
    -mentsük a menthetöt!

    Mi fogyasztok vagyunk azok, akikre a kereskedö a halalos agyan sem gondol,
    csak velünk akarja kifizettettni felrefutott üzleti szamitasait.”
  • 11. mediashreck 2013. június 21. 13:18
    „Mineden kereskedöi "akcio" mögött:
    -a kereskedö nyeresege lapul (l!),
    es nem a fogyaszto erdeke...!

    (meg kellene mat tanulni)”
  • 10. FodiDe 2013. június 21. 12:39
    „siet a nyugdijas es nem olvassa el normalisan? jaaaaaaaa.”
  • 9. acidrain 2013. június 21. 12:02
    „Az Árkádban az első napon már végkiárusítás és akciók voltak, azóta is folyamatosan - mégis minden drága.

    Nem hisz már senki annak, ha valami akciós.”
  • 8. roxper 2013. június 21. 10:10
    „7.
    Valamit keversz, a spar már szerda reggel kirakja és a csüt-től érvényes árat alkalmazza... ;)”
  • 7. kowalsky 2013. június 21. 09:55
    „a Sparban megy most az, hogy kirakják kedden-szerdán a sárga akciós tábláikat, melyen apró betűvel ott a dátum, hogy 2 nap múlva érvényes csak az akciós ár.”
  • 6. almostevil 2013. június 21. 09:30
    „Rossz a megfogalmazás a cikkben. Nem arról van szó, hogy nem figyelnek a vásárlók, hanem arról, hogy már nem hisznek el semmit. Ilyen eccerű ez.”
  • 5. roxper 2013. június 21. 08:57
    „Az átverésben legjobbak a magyar élelmiszer üzletláncok, pár éve igyekszem őket kerülni, vagy amikor vásárolok, akkor nagyon résen vagyok, esélyük ne legyen átrázni, ráadásul a c*** lánccal úgy kell vitázni, hogy ideadja a kirakott áron, be vannak idomítva, hogy azt kérdezzék ennyiért nem kell? Mondom annyiért kell amennyiért ki van írva és ebből jönnek a viták, idióták!”
  • 4. kumisz 2013. június 21. 08:25
    „" Ha a szabálytalanságok ismétlődnek, vagy ha áruházláncokról és hipermarketekről van szó, akár több százezer forintos bírság is kiszabható ezért."

    KISZABHATÓ! Ez nem vezet eredményre. mondjuk ha bezárnák az üzletet 1-2 hónapra talán lenne foganatja.
    Off.”
  • 3. KamuNeni 2013. június 21. 07:59
    „Megeri reklamalni a penztarnal es a managert kerni ugyanis ha megbuntetik oket az tobbe kerul mintha oda adnak a reklamozott(hibas) aron. Ez a trukk egyre jobban elterjed. Assumption ugyanis csaloka. Az ember latja es ugy hiszi arra vonatkozik. A boltosok erre epitenek es tudjak hogy a legtobb ember a penztarnal mar kifizeti es az a keves aki nem annak mindig megtudjak jatszani a hulyet "elnezest kerunk, de a tabla rosz helyre kerult" vagy valami hasonlo. kovetelni kell a managertol azon az aron vagy levttetni a tablat akkor es most, vagy hivni a fogyasztovedelmet telefonon. lefenykepezni a "rossz" ar tablat es a szamla masolataval amin a datum is rajta van bekuldeni a hatosagokhoz.

    A legjobb kovetelni azon az aron. nem baj ha all a sor fel oraig mig megbeszelik, mert az is idobe es penzbe kerul nekik is. Tudom hogy szegenyes a boltosok elete is MO-n, de nagy lancok rendszeresen hasznaljak ezt a psychologiai trukkot. es a kicsik is kezdik atvenni. jatek az egesz csak a fogyaszto zsebere megy.”
  • 2. Zka 2013. június 21. 07:59
    „1: Praktikerben kétszer voltam: először és utoljára. Ki se szolgáltak, ott álltam valami pultnál, ahol még az ott szolgálatot teljesítők neve & arca is ki volt rakva. Képes volt az egyik kiplakátolt csóka ott korzózni meg pakoglatni közvetlenül mellettünk úgy, hogy meg se kérdezte, akarok-e valamit, vagy csak itt volt kedvem támasztani a pultot.”
  • 1. okz63 2013. június 21. 06:56
    „Én kétszer is jártam úgy, hogy a Praktikerben nem azt az árat ütötték be, mint ami ki volt írva. Mikor szóvá tettem, hogy ez így nem jó, akkor azt mondták, hogy még nem cserélték ki a címkét, de folyamatban van. Aztán két hét múlva ugyanazt tapasztaltam. Amatőrségemet bizonyítja, hogy nem ismertem a szabályt: kötelesek lettek volna a kihelyezett áron odaadni a terméket... :-(”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Túlzott deficit: hivatalosan is megszűnhet a Magyarország elleni eljárás

Luxembourgban várhatóan hivatalosan is megszüntetik a túlzott mértékű költségvetési hiány miatti… Tovább olvasom