Délmagyar logó

2017. 07. 28. péntek - Szabolcs 15°C | 27°C Még több cikk.

Az ingázókat küldenék el legelőször: két bérletet nem fizetnének a cégek

Csongrád megye - Sokkolta a munkáltatókat, hogy a személyszállításról szóló törvénytervezet szerint július 1-jétől ki kellene fizetniük a helyben lakók munkába járási költségeit is. Nagy volt az ellenállás, ezért egyelőre levették a napirendről.
Várhatóan mégsem kell a cégeknek ugyanolyan mértékben támogatniuk a helyben munkába járók utazását, mint az ingázókét. Nem kell kifizetniük a helyi bérlet teljes árát, vagy annak nagyobb hányadát.

Az elmúlt bő 10 napban jöttek rá a munkaadók arra, hogy mit is tartalmaz a személyszállításról szóló törvénytervezet. Az eltelt napok végkifejleteként, a felzúdulások hatására Fónagy János és Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkárai országgyűlési képviselőként nyújtottak be módosító indítványt: mégsem kellene helytállni a helyi tömegközlekedés költségeiért.

Nem csak a munkavállalók, a cégek is kapaszkodhatnak, ha a helyi bérleteket is fizetniük kell. Illusztráció: Karnok Csaba
Nem csak a munkavállalók, a cégek is kapaszkodhatnak, ha a helyi bérleteket is fizetniük kell. Illusztráció: Karnok Csaba


– Veszélybe kerülnének azok a munkavállalók, akik eddig naponta ingáztak – mondta Dávid Ferenc, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára. – A bérlettel járó kiadás már most évi 100 ezer forintos többletköltséget ró dolgozónként a munkáltatóra. Eközben 19 százalékkal emelkedett a minimálbér, 15 százalékkal a garantált bérminimum, és az adóváltozások miatt elvárt béremelés is terheli a cégeket.

Most mi van?

A kormányrendelet szerint csak a vasút 2. osztályán, a helyközi autóbuszjáraton, a menetrend szerint közlekedő hajón történő utazás költségeinek 86 százalékát kell a munkáltatónak állnia. Az államtitkárok módosító indítványukban azt kezdeményezik, hogy a törvény csak annyit rögzítsen: „a munkáltató a munkavállaló személyszállítási közszolgáltatás igénybevételével történő munkába járásának költségeihez utazási költségtérítést nyújt".

Megkérdeztünk Csongrád megyei munkáltatókat, mekkora költségeik keletkeznének, ha maradnának az eredeti elképzelések. Török György, a szegedi gyufagyár, a Europe Match GmbH termelési igazgatója érdekes információkat közölt: a cég tavaly még a helyi bérletek 86 százalékát is állta. 2012-ben azonban megvonták, mivel a minimálbér-emelés nagyon magas költségeit kompenzálni kellett. – A hírek hallatán azonnal kiszámoltuk – mondta a vezető –, hogy a helyi bérlet éves szinten mintegy 8,6 millió forint többletköltséget jelentene. A helyközi bérletet továbbra is fizetjük: cégünknél körülbelül 60 fő jár be vidékről.

– A Gabonakutató Nonprofit Kft. szegedi lakcímmel rendelkező dolgozóinak száma közel 100 fő – mondta Szilágyi László, a GK Kft. ügyvezető igazgatója. – Havi 6570 forintosos bérletárral egy teljes évben közel 8 millió forintot kellene kifizetnünk – tette hozzá.

Egy neve elhallgatását kérő nyilatkozónk szerint az a vállalat, amelyiknek sok dolgozója jár be vidékről, megválhat az ingázóktól: két bérlettérítést nem fizetne. Az is előfordulhatna, hogy mivel a költségtérítés csak munkaviszony esetén jár, „másképp" foglalkoztatnák dolgozóikat.

Olvasóink írták

67 hozzászólás
  • 67. howatowabb 2012. március 21. 16:49
    „66. Abból legyél te nyugdíjas! Mert minimálbér után a járulék is minimális! Köszi!”
  • 66. istvang58 2012. március 20. 13:41
    „Nem kell sírni a minimálbéreseknek. Sok munkáltató minimálbéren bejelent, majd a többit zsebből fizeti???? nemigaz??”
  • 65. howatowabb 2012. március 19. 22:10
    „No, képben vagyunk esmét! Volt 40 év, meg a Kádár!

    HOGY JÖN EZ IDE??!
    Most, amiről szó van, hogy olyan költséget akarnak a munkaadók nyakába vetni, ami arra sarkallja őket, hogy kevesebb vidékit, vagy egyáltalán ne foglalkoztassanak távolsági járattal utazót.Eddig is hozzájárult,aki tudott, vagy akart. Lényeg volt, hogy volt munkahelyed. Most nem lesz. Szuper!
    Pedig én úgy hallottam, és a Parlamenti közvetítésben mondták(!), amit a híradók is leadtak, hogy azért lesz az új adótörvény, a régi változtatásával, hogy majd a magasabb kategóriákban keresők kevesebb ( kedvezőbb) adót lesznek "kénytelenek" fizetni, hogy majd munkahelyeket teremtenek! NESZE NEKED ÚJ MUNKAHELY! Ezt neked!
    Ja, ezzel párhuzamosan a kevesebbet keresők, kevesebbet visznek haza. ÓÓÓÓ-(
    ÉLJENEK GAZDAGÉK! JUHHÉÉ!”
  • 64. 3évesférfi 2012. március 19. 21:47
    „57. Zsoltee0716: Pedig nagyon sokan járnak busszal. Ugyanis olcsóbb, mint autóval.”
  • 63. nemecsekerno_007 2012. március 19. 19:14
    „62. X_Y 2012.03.19. 18:54

    "A benzinben alig 20 %-ot tesz ki az alapanyag"

    Hát kb. ennyien tartják el az országot is :( Ezért kellenek magas adók.”
  • 62. X_Y 2012. március 19. 18:54
    „A nyersolaj ára a politikusok miatt emelkedik : )

    Érdekes, ellenzékben a fityisz még arról hadovált, hogy áfát meg adót kell csökkenteni az üzemanyagoknál--

    Most meg megemeltek amit csak lehetett. A benzinben alig 20 %-ot tesz ki az alapanyag, a többi adó...”
  • 61. nemecsekerno_007 2012. március 19. 18:30
    „58. Zsoltee0716 2012.03.19. 18:11

    Hát nyílván! : ) A nyersolaj ára a politikusok miatt emelkedik : )”
  • 60. nemecsekerno_007 2012. március 19. 18:27
    „56. Queenmargareth 2012.03.19. 18:02
    Azért volt rendszerváltás mert a szovjetek azt mondták: "Elvtársak, el fogunk menni" És mivel a szovjet hadseregnek elég nagy szerepe volt abban, hogy az állampárt hatalomban maradhatott, így muszáj volt "rendszert váltani" Az állampárt és mellettük "csendestársként" működő értelmiség szépen levezényelte a rendszerváltást úgy, hogy nekik ne eshessen bántódásuk. ... és hát valljuk be ez sikerült is : )
    A kapitalizmus amiről te beszélsz meg nem az ami itt van. Itt az ország nagyobbik részének még szocializmus van, csak a kisebbik része (sajnos) az amelyik kapitalizmusban él és dolgozik. Ez utóbbiak tartják el a többséget.”
  • 59. nemecsekerno_007 2012. március 19. 18:22
    „54. macs 2012.03.19. 17:21
    Hát ez a kapitalizmus ha még nem mondták volna. Erre mondtuk 40 évig, hogy recseg-ropog és össze fog omlani. Hát még mindig nem sikerült összeomlania, ellentétben a szocializmussal. Egy svájci közgazdász-történész mondta, hogy a szocializmusban nem maga a szocializmus a rossz, hanem ami utána jön. A rendszerváltás után is jött volna, csak az állampárt kiegyezet az akkori "ellenzékkel" kéz kezet mos alapon. Nem zúdítjuk az állampolgárokra a kapitalizmust, hogy békés legyen a rendszerváltás. Ellenben a bennfentesek szép csendben igazi kapitalistává tudtak válni vagyis vagyont és tőkét szereztek. Amiről te beszélsz az színtiszta populizmus, mert azzal amit csinálni kéne, nem lehet választást nyerni mivel a "Nagy Kísérlet" túlélői nem szavaznának rá. Így marad a sz***maszatolás meg a gumicsontok hajigálása : (”
  • 58. Zsoltee0716 2012. március 19. 18:11
    „14. igazságkereső 2012.03.19. 09:56

    Azért ilyen magas a bérlet ár, mert a politikusok az előző évihez képest árat emeltek.”
  • 57. Zsoltee0716 2012. március 19. 18:05
    „Mit sírnak itt a vállalkozók/cégek vezetői. Az a rohadt minimálbéres dolgozó egy forinttal nem vissz többet haza.

    Meg ne mondja már nekem, hogy a fentebb említett cégek dolgozói mindegyike busszal jár.”
  • 56. Queenmargareth 2012. március 19. 18:02
    „Annak idején azt mondták, azért volt "rendszerváltás", mert államadósságunk nagyon megnőtt:)És most, vagyis utána?
    tudom, azt mondják mindenre a szocializmus elmúlt, kapitalizmus van,(igaz abból is a vadabbik) tehát ne várj semmit, taposs és küzdj, majd 50 évesen dögölj meg.”
  • 55. mihalikné 2012. március 19. 17:54
    „Eddig is így volt,azzal a különbséggel,hogy fel se vették.”
  • 54. macs 2012. március 19. 17:21
    „53. nemecsekerno_007,
    Azért a helyzetért, ami ma van, nem a Kádár rendszert kell hibáztatni. Ezt szerintem Te is jól tudod.
    Amikor arról volt szó, hogy vonjunk be magántőkét a szolgáltatásokba, akkor mindenki fel volt háborodva. Most amikor szinte minden rendszerből kiszorulnak a szegények és csak az boldogul, akinek pénte van, ha van, akkor nagyon el kéne gondolkozni a jövőn.
    És ez a helyzet nagyon sok embert érint, nem lehet elintézni azzal, hogy valakinek mindig sérül az érdeke.”
  • 53. nemecsekerno_007 2012. március 19. 16:54
    „52. macs 2012.03.19. 16:43
    Mert így lehet ahogy most megy? Mondj még egy országot ahol 40 év Kádár-rendszer volt és az "ellenzék" zárt ajtók mögött egyezkedett az állampárttal a "rendszerváltás" olajozott lebonyolításáról. Illetve nem tudjuk miről, mert a mai napig titkosak.
    Vagy mondj olyan országot ahol a lakosság kb. 10% próbálja eltartani a maradék 90-et? Illetve kereshetnél olyan kis országot is ahol gyakorlatilag a belső fogyasztás és a közpénzek lenyúlásásra épülnek vállalkozások.
    Egyébként meg az utazik aki meg tudja fizetni v. nem lesz. Pontosan erről beszélek. Aztán majd ha a közösségek úgy gondolják, hogy szükségük van rá illetve van rá keret, akkor lesz. Ne szociális jellegű legyen a tömegközlekedés.
    Nyílván az eü, iskola, nyugdíjrendszer átalakítása hosszabb folyamat, de ha nem kezdünk hozzá, akkor nem is lesz vége : ( Valakinek mindig sérteni fogja az érdekét.”
  • 52. macs 2012. március 19. 16:43
    „51. nemecsekerno_007,
    a közösségi közlekedést nem lehet piaci alapon működtetni, pontosabban lehet, de akkor nem lesz, aki meg tudja fizetni, illetve olyan ritkán fognak járni a buszok, villamosok, hogy akár ne is járjanak.
    A világ számos országában megoldották a problémát. Csak körül kéne nézni és átvenni a módszert.
    Igazad van, legyen minden fizetős, iskola, egészségügy, nyugdíj, stb. csak ezt csak a jövőben lehet megvalósítani, visszafelé már nem lehet változtatni. Illetve azt is meg kéne mondani, hogy azokkal mi legyen, akinek nincs pénze a gyerekeinek tanítattására, az orvosra, stb-re.
    Kérlek mondj egy országot, ahol az állam ezekből a szolgáltatásokból teljesen kivonult!”
  • 51. nemecsekerno_007 2012. március 19. 15:43
    „47. szatyi 2012.03.19. 14:43
    Hát ha a te hozzáállásod nézem akkor inkább az egész közösségi közlekedést fel kéne számolni mert tökéletes megoldás nincs. Alapig le kell az egészet bontani és új, piaci alapon újjáépíteni. Akkor majd elválik a s***r a májtól végre ebben a poszt-szocialista operett országban. Ugyanez igaz az összes állami szolgáltatásra. (nyugdíj, tb, egészségügy, oktatás)
    A szocializmus tévedés volt és a tévedések sokba kerülnek. Eddig azokkal fizettették akik bevételt termeltek az országnak, de ez sokáig nem megy, ugyanis vannak olyan országok ahol ezt nem várják el az aktívaktól. ... és ezekbe az országokba símán ki lehet menni dolgozni. Illetve el lehet vinni a céget külföldre.”
  • 50. tonyk 2012. március 19. 15:31
    „46. nyuszikuffer 2012.03.19. 14:37

    Akkor csak simán irigy vagy.
    Esetlegesen -amennyiben te is- kapsz kedvezményeket a cégedtől, ők is rinyálhatnak, hogy annyiért kapják mint Te?

    Mindenki rohadt módon tisztában van vele mit csinálnak a közalkalmazottak és, hogy milyen jó nekik. Kérdezzük már meg őket, hogy mennyire is jó a kb 5-6 éve befagyasztott bér mitől is olyan rohadt jó.

    Jó ez az ország. Itt mindig a közalkalmazott a közellenség. Ha kedvezményt kap akkor azért, ha nem kap akkor azért, mert léhűtőnek nem jár, utáljuk ezért gyorsan. Ha ez a kettő nem , csak azért mert! Lassan halad az ügyed, rohadt köztisztviselő, ha nem jön a rendőr,tűzoltó, mentő. Biztos kávéznak. Hülye a gyerek: természetesen a bunkó tanár miatt. Csúnyán néz a nővér, orvos. Biztos nem a 24 órás ügyelettől van ez, hanem mert sz@rrá keresi magát, és menő bunkózni.
    Lassan tényleg igaz, hogy -mint tudjuk ez az ország 10 millió futbalista ország, mert hát a focikhoz mindenki ért-, hogy 10 millió multitalentum országa vagyunk. Itt mindenki el tudná látni mindenki munkáját.
    Na, meg a rosszindulatért is kétszer álltunk sorba.”
  • 49. saturnus 2012. március 19. 15:16
    „Lassan mondom minden nyugdíjastól elveszik az ingyenes utazást mert a fideszre szavaztak jutalomból. Akik meg sorba álltak éjszaka az átszavazásokon azoknak pedig tandíjat kell fizetni. Azok a pedagógusok akik a sorba beálltak azokat pedig elküldik libát és csirkét pucolni Pécsre a hűség jegyében.”
  • 48. nyuszikuffer 2012. március 19. 15:13
    „47. szatyi
    Biztos, hogy nem lesz olcsóbb, de jobban fogom magam érezni, ha ők is annyit fizetnek, mint én.”
67 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az IMF vezetője szerint a kínai jüan globális tartalékdeviza lehet

A kínai jüan globális tartalékdevizává válhat, hogy ha az ázsiai országban folytatják a szükséges… Tovább olvasom