Délmagyar logó

2017. 09. 23. szombat - Tekla 11°C | 19°C Még több cikk.

Eladta a tartozásokat a hőszolgáltató

Szeged - Követeléskezelőtől kölcsön kapott pénzből tudja csak finanszírozni magát a 700 milliós kintlévőséget görgető Szegedi Hőszolgáltató, a jövőben már egyenesen a faktorcégnek fizet az ügyfél. Az átmeneti állapotnak tudható be, hogy egyik olvasónk 30 év után először járt az ügyfélszolgálaton – miközben túlfizetése volt.
Csúcsra jár a Szegedi Hőszolgáltató Kft. Vág utcai ügyfélszolgálata, ottjártunkkor, délelőtt 10 órakor 43 várakozót jelzett a nyilvántartás. Az éves elszámolás időszakában mindig sokan vannak, aki teheti, a pénztárban felveszi túlfizetését. A mostani „rendszerváltozás" miatt azonban olyan ügyféllel is találkoztunk, aki csak azért jött, mert 12 ezer forintos plusza már nem vihető tovább automatikusan a következő fizetendő számlába.

Martonosi István, a Szegedi Hőszolgáltató Kft. ügyvezető igazgatója hangsúlyozza, átmeneti állapotról van szó, s ez csak addig tart, ameddig összefésülik nyilvántartásukat a Global Faktor Pénzügyi Szolgáltató Zrt.-vel. Az információ, hogy a társaság faktorszolgáltatást vesz igénybe, kiment a legutóbbi számlalevélen, és olvasható a honlapon is. A hőszolgáltató valamennyi követelés ellenértékét a Globalra engedményezte – ezután neki tartozik majd az ügyfél. Ha a mostani éves elszámoló számla megtakarítást mutat, a fogyasztónak visszajáró összeget a hőszolgáltató pénztárában kifizetik, illetve kérésre maradéktalanul utalják.

Sokan vártak tegnap az ügyfélszolgálaton – de az ügyvezető szerint ez csak átmeneti állapot. Fotó: Schmidt Andrea
Sokan vártak tegnap az ügyfélszolgálaton – de az ügyvezető szerint ez csak átmeneti állapot.
Fotó: Schmidt Andrea

– Sok közműcég faktoráltatja már beszedését, köztük a több közszolgáltató számláit kibocsátó és követeléseit kezelő budapesti Díjbeszedő Holding Zrt. is. Nekünk is lépni kellett, átlagos kintlévőségünk 700 millió forint, a cég likviditásához folyamatosan hiányzik ez az összeg. A hónap elején kibocsátott számláknak mindössze 70 százalékát fizetik be az ügyfelek határidőre, s ha ezt a hónapot vezetjük tovább, a hiányzó 30 százalékból egy esztendő után is marad még öt. A faktorcég megelőlegezi a kibocsátott számlaösszeg bizonyos százalékát, amiből határidőben tudjuk fizetni a gázszámlát és persze mindent, ami a működéshez szükséges, a bérköltséggel bezárólag – vázolja a váltás okait az ügyvezető igazgató. Hangsúlyozta, hogy számlavezetőjükkel, a Raiffeisen Bankkal közösen kidolgozott konstrukcióban lépett be a Global Faktor Zrt. mint közvetlen finanszírozó, s mindehhez kellett természetesen a tulajdonosok taggyűlési jóváhagyása is, amit már tavasszal megkaptak.

A válság számai

2012. december végén pontosan 683,5 millió fogyasztói hátralékot tartott nyilván a hőszolgáltató, ez 2008 vége óta gyakorlatilag megduplázódott. E négy esztendő alatt az éven túli tartozások aránya 24 százalékról 38-ra emelkedett.

Azoknak, akik postai csekken vagy csoportos beszedési megbízáson keresztül fizetnek, nincs tennivalójuk, akik interneten vagy más módon utalnak, ezután már a Global számlaszámára kell küldeniük az összeget. – Annak a pénze is megérkezik hozzánk, aki véletlenül még a régi számra utal, de kérjük a kibocsátott számla alapján javítani az internetes utalásnál a hőszolgáltató bankszámlaszámát a Globáléra – hangsúlyozza az ügyvezető. – A faktorcég, azon túl, hogy biztosítja a folyamatos likviditást, fokozatosan átveszi a követeléskezelést is, amelyben várhatóan hatékonyabb lesz majd, mint mi voltunk. Már csak azért is, mert neki ez az egyik fő profilja, míg a hőszolgáltatónak az az elsődleges feladata, hogy fűtse és meleg vízzel lássa el a lakásokat – mondja Martonosi István.

Szabóné Kati, akivel az ügyfélszolgálaton találkoztunk, 57 perc alatt került sorra, 5 perc teljesen korrekt ügyintézés végén hozzá is jutott 12 ezer forintos túlfizetéséhez. Mint lapunknak elmondta, 30 éve először ment be az ügyfélszolgálatra – eddig azt sem tudta, hol van. Az ügyintézőtől megkérdezte, be tudják-e számítani túlfizetését a következő számlá(k)ba? Azt a választ kapta, hogy pillanatnyilag nem, csak a korábbi, hátralékosba. Természetesen a túlfizetés „sorsáról" nemcsak személyesen lehet rendelkezni, hanem levélben, e-mailben is, ha valaki el szeretné kerülni a sorban állást.

Olvasóink írták

52 hozzászólás
  • 52. macs 2013. augusztus 18. 19:45
    „Csak kérdezem, hogy akik most sorban állnak, pontosabban sorban ülnek az ügyfélszolgálaton azok
    1. felújított panelban,
    2. nem felújított panelban laknak?”
  • 51. Igrek 2013. augusztus 18. 17:47
    „Miért nem lehetett legalább egy ilyen tájékoztatást megjelentetni a Délmagyarban még augusztus elején, a számlák megérkezése előtt ?
    A számlákon valóban tájékoztattak jogi bikkfanyelven, de abból nem nagyon lehetett egy egyszerű földi halandónak kikövetkeztetnie, hogy most mi is van, van-e teendője pl. csekkes befizetés, csoportos beszedési megbízás vagy éves túlfizetés esetén. Miért nem lehetett egyszerűen, ékes magyar nyelven, érthetően megírni, hogy kik azok a fogyasztók akiknek nincsen tennivalójuk ?
    Ezért aztán próbálgattunk telefonálni - természetesen a szolgáltató számát elérni a rengeteg hívás miatt lehetetlen volt - majd lehetett menni az ügyfélszolgálatra fölöslegesen.
    Csak azért, mert valami balfékek képtelenek egy normális tájékoztatást megtenni és az ember nem akar magának kellemetlenséget.
    Az ügyfélszolgálaton várakozók száma szerint sokan kerültek hasonló helyzetbe.
    Gratulálok a tájékoztatás színvonalához, van hová fejlődni.”
  • 50. kumisz 2013. augusztus 18. 12:08
    „Én is eladnám az enyémet.”
  • 49. buhamama 2013. augusztus 18. 09:08
    „Felháborító hogy mért nem lehet görgetni és a következő számlából ki vonni a pluszt, vagy egy üres csekket az elszámoláshoz csatolni, így a külömbőzetett fizetnénk be. Én is 4 órát vártam mire rám került a sor.”
  • 48. kormoska 2013. augusztus 16. 23:03
    „44.acidrain

    "Akkor mostantól tulajdonképpen a Globál Faktor Zrt a szegedi távhőszolgáltató?"

    Nem,nem az!
    A szolgáltatást továbbra is a Szegedi Hőszolgáltató végzi és a dolgozók illetve a műszaki berendezések továbbra is a hőszolgáltatóhoz tartoznak.
    A Globál Faktor a pénzügyi részt vette át:A Számlázást,tartozásokat,követeléskezelést vásárolta meg(ki tudja mennyiért?)és ez azonnali bevételt jelentett a veszteséges hőszolgáltatónak.
    A Globál Faktor egyfajta"pénzügyi partnerféle"lett.”
  • 47. Együgyű 2013. augusztus 16. 15:23
    „,,Eladta a tartozásokat a hőszolgáltató"
    ,,Kíváncsi lennék az önkormányzat, mint többségi tulajdonos- véleményére ebben az ügyben!" Én is kíváncsi lennék! Vélelmezem, hogy ez az üzlet, miért és kik érdekében jött létre. Ha tudná a fizető tömeg ez mekkora felesleges utánjárást és káoszt okoz majd nekik! Most a fizető és hőszolgáltatást (éves szinten) megtakarító panelploriknak akik nem banki átutalással vagy csoportos beszedéssel egyenlítik a szolgáltatást. Már most a butaság sok felháborodást, utánjárást okoz a ,,munkaátadás" fizetni akaróknak! Megmutatja a szolgáltató a semmiből, hogyan kell munkát adni a panelploriknak ahelyett, hogy az átállást-zökkenőmenteségét biztosítaná! Lehet, hogy a turpisságot most nem veszi észre (egy része) a panelpori szegedi társadalom? Utólag az okosabbjai a turpisságra majd rájönnek és bosszankodhatnak? Adnak most megint ,,rezsicsökkentést"? A Szegedi Hőszolgáltatónál nem lehet magas színvonalú a probléma megoldás, munkaszervezés! Csak a fizetése lehet magas Martonosi Istvánnak valamint Básthy Gábornak (ügyvezető igazgatóknak) továbbá Számviteli és Pénzügyi Osztályvezetőnek? ,,Akkor mostantól tulajdonképpen a Globál Faktor Zrt. a szegedi távhőszolgáltató?" Szerintem a számlázás és egy része a Számviteli és Pénzügyi Osztálynak már az! Majd ezért is be fog indulni a választások előtt a Botkázás? Aki a szitán nem lát át az maradjon boldog (boldog a tudatlan)!!! Győztünk! Köszönjük a szegedi panelploriknak is! Nem tényfeltáró komment volt!”
  • 46. Zka 2013. augusztus 16. 14:00
    „44: te ilyet hol olvastál? Értő olvasás kimaradt általánosban?”
  • 45. szatyi 2013. augusztus 16. 13:07
    „Kíváncsi lennék az önkormányzat, -mint többségi tulajdonos- véleményére ebben az ügyben!”
  • 44. acidrain 2013. augusztus 16. 11:38
    „Akkor mostantól tulajdonképpen a Globál Faktor Zrt. a szegedi távhőszolgáltató?

    Hát micsoda dolog ez, hogy EGY KÖVETELÉSKEZELŐNEK KELL BEFIZETNI A SZÁMLÁT!!!!??????

    Bocsásson már meg a világ, de a futó tartozásokat szokás eladni, nem a komplett üzletágat... úristen mekkora hatalmas mutyi.

    A Global Faktor nem önkormányzati cég, így nem köteles beszámolót készíteni pénzügyeiről! Akár el is tőzsdézheti, berakhatja kamatozni, sőt - megkockáztatom - ebből kívánja fedezni a hőszolg 700 millióját.

    Én ilyen mégcsak nem is hallottam, hogy a követeléskezelő lesz a díjbeszedő egyik napról a másikra...”
  • 43. orszagzaszlo936 2013. augusztus 15. 23:18
    „6. Commander-V2 2013.08.15. 08:23

    2: komplett ostobaság amit írsz, jól hangzik de hazugság.

    Nem én írftam, olvastam!

    Egyébiránt jó lenne tudni, miért hazugság, engem érdekelne!”
  • 42. dimari 2013. augusztus 15. 22:31
    „A Hőszolgáltató másik tulajdonosa, az ALFA-NOVA Kft., a sokkal magasabb tartozását már visszafizette?
    Ha nem, hogy maradhat tulajdonos?
    (Energott, Szenergott, Alfa-Nova,,biomassza...) Annyira átlátszó.”
  • 41. info 2013. augusztus 15. 22:21
    „37. kormoska 2013.08.15. 19:45
    Szerintem a hőszolgáltatóval kötöttünk szerződést nem a faktoring céggel....”
  • 40. info 2013. augusztus 15. 22:18
    „8. szegedivagyok 2013.08.15. 09:08
    Ha a számlán kívül nem érkezik tájékoztató akkor melyik távhőszámlára gondoltál?
    Vajon akkor miért is kell nyilatkoztatni az ügyfeleket, hogy visszakérik a pénzüket? Miért nem lehet automatikusan visszautalni a túlfizetést?”
  • 39. macs 2013. augusztus 15. 20:01
    „Nem tudom, jól látom-e, de a Szehő eladta a kintlévőségeket, amire már attól függően, mennyi ideje tartoznak neki értékvesztést számolt el, vagyis elkönyvelte, mint veszteséget. Most kapott némi pénzt, ami csökkentette a veszteségét.
    De, ami izgalmasabb, mostantól az ügyfelek által befizetett pénz a faktoring cég számlájára kerül, mely a Szehőnek visszaad annyit, amennyi a működéshez feltétlenül szükséges, ennek fejében foglalkozik a régi és új nemfizetőkkel.
    Egyébként kíváncsi vagyok, mennyi a faktorálás költsége?”
  • 38. Mexx 2013. augusztus 15. 19:47
    „ÉN az augusztus havi számlán vettem észre, hogy túlfizetésem van, de ennek ellenére kiküldtek egy másik csekket is amit be kell fizetnem. E-mailen kérdeztem rá, hogy beszámítják e a következő havi számlámban. Levelet írtak, hogy visszautalják, vagy a pénztárban felvehetem. Igazából arra számítottam, hogy a korábbi évekhez hasonlóan, majd levonják a számlámból és nem az internetről kell értesülnöm, hogy a faktorálás miatt ez most nem lehetséges. Szóval nekem kell intézkednem, hogy a pénzemet visszakapjam!!!”
  • 37. kormoska 2013. augusztus 15. 19:45
    „Ez a húzás nagy és gyors könnyebbség hoz a hőszolgáltatónak!

    Bár van egy egyszeri nagy buktájuk az ügyön(A 700 milliós kintlévőséget jóval kevesebbért adhatták el a Globál-nak),de megszabadultak egy csomó mindentől:Számlakezelés,reklamációk,balhés és nem fizető ügyfelek,támogatások....stb
    Na,a faktoring cégnél ilyenek nem lesznek:Nekik merőben más módszereik vannak!
    Ez nem egy önkormányzati pénztemető,hanem magáncég ami látni akarja a pénzét,minél hamarabb.
    Egy faktorcégnél nincs méltányosság,nincs szociális érzékenység,nincsen hátrányos helyzetűek támogatása.....,maximum pár havi részletfizetést engednek meg.

    Két dolog azért szöget ütött a fejemben:Egy ilyen faktorcégnek HONNAN VAN TÖBB SZÁZMILLIÓJA ilyen ügyletekhez?
    A bankoknál a követelések eladása(átadása)már régi gyakorlat...,DE VAJON EGY KÖZSZOLGÁLTATÓ MEGTEHETI-E MINDEZT?”
  • 36. macs 2013. augusztus 15. 19:37
    „15. palika9,
    szerintem a korábbi években a túlfizetést beszámították a következő havi számládba, vagy ha kérted kifizették. Tavaly például egy hírlevelet küldtek az elszámoló számlával. És ennek ellenére, biztos vagy benne, hogy az emberek nem veszik észre, ha az elszámoló számlájuk végösszege mínusz szám?
    Csak észrevették, mert mint a cikkből is kiderül, hogy ezért ülnek sokan az ügyfélszolgálaton. És innentől igaza van szegedivagyoknak.”
  • 35. palika9 2013. augusztus 15. 19:06
    „28. szegedivagyok 2013.08.15. 14:09
    Bocsánat, hogy próbálom megértetni még egyszer, hogy mi történt.
    Szerintem nem lenne őszinte a mosolyod, ha egyszer csak nem kapnál fizetést, vagy nyugdíjat. Pár nap múlva nyilván reklamálnál, akkor a munkáltatód, vagy a nyugdíj-igazgatóság közölné, hogy ja, eladta a követelésit egy akármi cégnek és a weblapján egy eldugott mondatban tájékoztatott arról, hogy a fizetésed, nyugdíjadat igényelni kell. Mert egyébként a munkáltatód, vagy a nyugdíjfolyósító azt automatikusan nem adja oda, hanem használja.
    Ha így sem érthető, akkor feladom.”
  • 34. palika9 2013. augusztus 15. 18:50
    „28. szegedivagyok 2013.08.15. 14:09

    A túlfizetés egy BECSÜLETES országban 8 napon belül minden külön intézkedés nélkül visszajár annak, akinek a befizetéseit korábban leemelték a számlájáról. Vagy ahogy eddig, a következő számla végösszegéből levonásra kerül. Aki csekken fizetett, annak postán ki kellene küldeni a túlfizetését, nem pedig közzétenni egy mondatot a weblapon a hírek rovatban, a félnapos leállások között, hogy ezt az összeget vissza lehet igényelni (mintha támogatás, vagy nem tudom mi lenne, nem pedig a te pénzed.)
    MÁS:
    Sajnos a cikkből mindenki csak a behajtó cégre fókuszál. Azt se érti a szövegértéssel küzdő olvasó, hogy az asszony minek ült ott egy órát és az elmúlt 30 évben miért ment először az ügyfélszolgálatra, elárulom nem azért mert megpróbálja elkerülni a verőembereket, hanem azért mert neki 12 ezer Ft visszajár és ahhoz próbál hozzájutni.
    Aki idős, mozgásában korlátozott, beteg, csak számlakivonatot kap a bankjától, nem ellenőrzi minden nap, hogy mit emelnek le róla, nem kezdi bogarászni a Hőtáv weblapját, az csak egy dolgot nem ért majd, hogy hol van a visszajáró pénze és ilyen az emberek nagy többsége, ezek pénzét pedig a fenti cég használhatja, kamatot kaphat rá (nem sokat, de valamennyit igen).”
  • 33. macs 2013. augusztus 15. 18:33
    „29. nagyokos,
    Te tényleg nagyon okos vagy! Ha úgy van ahogy mondtad, akkor ez nagyon ügyes húzás! Ez olyan, mintha a bankszámlámat odaadtam volna a szomszédnak. Ügyes! Nagyon ügyes! :-D”
52 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Egy hónapja csak nemzeti dohányboltokban kapható cigi

Július 15-e óta csak nemzeti dohányboltok árusíthatnak cigarettát. A régi trafikosok reménykednek, a… Tovább olvasom