Délmagyar logó

2016. 09. 30. péntek - Jeromos 12°C | 24°C

Erzsébet-utalvány beiskolázásra - októbertől

Csongrád megye - Augusztustól a rendszeres szociális segély egy részét Erzsébet-utalványban adhatják az önkormányzatok. Októbertől a teljes rendszeres gyermekvédelmi kedvezményt jegyben kell kifizetni. Szeged polgármestere ellenzi az ilyen gyámkodást.
Döntött a parlament, a települési önkormányzatok augusztustól előírhatják, hogy a legalább 10 ezer forintnyi rendszeres szociális segélyből 5000 forintot Erzsébet-utalványban fizetnek ki. Megírtuk: a kormány azzal indokolta a szociális támogatások pénzbeli helyett természetbeni folyósítását, hogy visszaszorítható vele az uzsora, és hatékonyabban lehet vele támogatni a rászorulókat. Ellenzői azzal érveltek, hogy kevés az elfogadóhely, és mivel sokan más fontos dolgot, ruhát, tanszert vennének belőle, kevesebb pénzért, de megszabadulnak a tikettől. Októbertől a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményt kötelező lesz utalványban adni.

A rendszeres szociális segély felét szomorkodó Erzsébettel kaphatják meg a rászorulók. Fotó: Schmidt Andrea
A rendszeres szociális segély felét szomorkodó Erzsébettel kaphatják meg a rászorulók. Fotó: Schmidt Andrea


Dócon és Újszentivánon nem lesz Erzsébet-utalvány a szociális segélyből, helyette a kistelepülések ragaszkodnak a helyi módszerhez. Az 1850 lelkes Újszentivánon tavaly óta felügyeli az önkormányzat a szociális juttatások elköltését. Aki rezsire kér átmeneti segélyt, attól bekérik a csekket, aki élelmiszerre, azt elkíséri a polgármesteri hivatal munkatársa bevásárolni. Lakásfenntartási támogatást tüzelőben is ad a település. Putnik Lázár polgármester szerint a hozzávetőleg 90 ellátott nem veszi rossz néven a gyámkodást. Idén krízissegélyt is bevezettek: maximum 40 ezer forintot lehet kérni, ami visszatérítendő kölcsön, de kamatmentes. A 780 lakosú Dócon három éve élelmiszerutalványt ad a falu a 200–300 kérelmezőnek, ami a helyi boltban beváltható. Egyéni elbírálás alapján dől el, hogy melyik család mekkora részét kapja a 3–10 ezres rendkívüli segélynek természetben. Tóth Margit polgármester szerint a módszer zökkenőmentesen működik. Gyermekvédelmi kedvezményre 50–70-en jogosultak, a készpénz kiváltásáról várják a végrehajtási utasítást.

Szegeden júniusban 333-an kaptak szociális segélyt, az ellátottak a nem foglalkoztatható aktív korúak köréből kerülnek ki. Kétszer egy évben 2475 család kap gyermekvédelmi kedvezményt, eddig beiskolázáshoz és karácsony előtt adták. Kérdés, ha októberig kell az utalvánnyal várni, az amúgy is hosszú átfutási idejű jeggyel hogy tudnak segíteni. Az utalványos kifizetésről Botka László polgármester lapunknak korábban azt mondta: „Elvből nem támogatok semmiféle korlátozást. Szociális segélyt egy közösség annak ad, aki olyan élethelyzetbe kerül, hogy szüksége van rá. Megalázó dolognak tartom, és a legteljesebb mértékben elutasítom, hogy ha valaki gyámság alá akarja helyezni az ilyen embereket azzal, hogy korlátozza a segítség felhasználását. Beleillik a Fidesz-kormány politikájába, hogy nem segíteni akar, hanem a nehéz helyzetbe kerülőket kárhoztatja a sorsuk miatt."

Olvasóink írták

30 hozzászólás
12
  • 30. X_Y 2012. július 13. 05:01
    „Azt is érdemes megnézi hogy kik állnak a Bőskét kibocsátó alapítvány mögött :)”
  • 29. X_Y 2012. július 12. 17:45
    „18.Anmari51 2012.07.11. 17:54
    Anmari51

    "kevés netán nincs utalvány elfogadó hely a faluban heti, kétheti gyakorisággal vásároljanak be a rászorultaknak az utalvány keretéből és szállítsák házhoz, egyúttal rendszeres volna az elesett családok és főleg gyermekeik ellenőrzése."

    Értem: tehát Pártunk és Kúrmányunk a böskeutalványon keresztül talicskázza a pénzt a haverokhoz, és aki ebből egy morzsát sem lát, az oldja meg az utalványosok gondját, saját költségen. Persze szedhet a "jómóduaktól" (vagyis aki nem böskére ítélt) adót, amiből eljátszhatja a szeretetszolgálatot..

    Könnyű neked osztani a jobbnál-jobb ötleteket, ha városban élsz, 10 perc járásra 3 bolt is van, busszal, trolival, negyedóra alat egy hipermarketben vagy (ahol esetleg még a böskédet is elfogadják)... De akinek fél óra busszal a legközelebbi falu...

    "tudom nem minden munkanélküli, segélyből élő elesett család él lumpen módon őket még több türelemmel, szeretettel kell segíteni és azon fáradozni a mindenkoi regnáló kormánynak, hogy teremtsék meg annak feltételét, hogy álljon talpra gazdaság, legyen munkahely minden dolgozni akaró ember számára!"

    Lehet hogy újdonság erejével hat, de ébredj már rá hogy a mindenkori regnáló hatalom olyan magasról és vastagon tesz az nehéz helyzetben levőkre, hogy öröm nézni....

    Te még mindig a 70-e évek szocializmusában élsz képzeletben....”
  • 28. X_Y 2012. július 12. 17:35
    „22.NP1 2012.07.11. 20:31

    "Szerinted mondjuk Kömpöctől 6 km-re kint, tanyán a 3 gyerekét egyedül nevelő anyuka mi a csodát tud tenni ezzel az utalvánnyal? "

    majd lesz aki 70%-on helyben beváltja neki...”
  • 27. sügér63 2012. július 12. 13:02
    „Alsóváros. Egyik felől szoc támogatott romák laknak. Ott mindig valami finom illatok terjengenek sokszor sül kolbász, félóránként meg cigiszünet. Másik oldalt magyar anyuka munkába jár,gyereket nevel, Ők nem élnek anyagilag valami jól. A romáktól áthallom, hogy lenne munka,de nem éri meg.Akik osszák a szoc támogatásokat, vajon tisztességesen csinálják?”
  • 26. csiperó 2012. július 12. 12:19
    „Igen, fiatal vagyok, és ilyenkor sajnálom, hogy nem abban az időben éltem. Mikor még a munkanélküliséget büntették. Ma már a munkát büntetik, jobban mondva a munkást.... Viszont örmmel olvason a nálamnál tapasztaltabb és sok mindent megélt emberek véleményét:)”
  • 25. macs 2012. július 12. 11:49
    „24. csiperó,
    nagyon fiatal lehetsz, de én talán koromnál fogva még emlékszem dolgokra. :-)
    Anyám olyan helyen tanított, ahol a körzetben élők jelentős része kisebbségi volt. A gyerekek tisztán, csinosan felöltözve jártak iskolába, a szülők dolgoztak. Majd részben szakmunkásképzőbe mentek, részben gimnáziumba. Sőt nem egy volt tanítványa diplomát szerzett.
    Hallottál a nyírségi fekete vonatról? Nos vasárnap hajnalba ért Pestre, és vitte az embereket, akik a 43-as építőipari cégnél dolgoztak.
    Kiszorultak a munkaerőpiacról, és egyre lejjebb kerültek, egyre nagyobb a feszültség. Egyébként tényleg igazad van, megoldást kell találni, méghozzá minél gyorsabban!”
  • 24. csiperó 2012. július 12. 08:21
    „Azért mert a kisebbség "életfilozófiája", életvitele nem olyan, mint a "normál" emberé, még nem kirekeszteni kell őket. Egyszerűen azt kell megérteni, hogy ők mindig is ebben nőttek fel, mindig is tanulatlan népcsoport volt, lévén, hogy gyökereik vándorló népek voltak. Nem lehet az ő problémájukat látványosan, rövid időn belül megoldani, egyszerűen az ő szintjükre kell "süllyedni" verbálisan, mert legtöbbször a rossz kommunikáció miatt nem halad ez a dolog sehova. Szimplán alap kifejezéseket sem ismernek, épp ezért nem is foglalkoznak semmivel. Sző szerint a "mintha falnak beszélnénk".Csakhogy az ő bajuk nem egyenlő a szegénységgel. Mert az már sokkal tágabb fogalom.
    Cigi?Senkinek sincs joga elítélni vkit, mert arra költ. Te meg kólát veszel, vagy szörpöt naponta. Netán bővebb tv-szolgáltatásra fizettél elő. Ezek azok a dolgok, amibe senkinek nincs beleszólási joga. Mert mki találhat a másiknál olyan dolgot, amit lehet ő maga nem venne meg. Egyéni szükségletek kérdése ez.
    És ami a legfontosabb: a szociálisan hátrányos helyzetű emberek tömege nem egyenlő a kisebbséggel. Lassan ugyanannyi rendes, fehér család él rossz helyzetben, mint kisebbség.”
  • 23. yunatidus 2012. július 12. 06:26
    „14. mackópajtás

    kicsit durván adod elő és talán sértően is, de azért valahol mégis igazad van. sajnos a mai politika - még ha annak tartják is - nem gyermekközpontú és nem segíti elő a gyermekszületést. legalábbis nem azokban a családokban, ahol értelmesen lehetne felnevelni. akinek nehezen megszerzett munkahelye van, fél feladni egy vagy egy újabb gyermekvállalás miatt, viszont ahol 15 évesen elkezdik gyártani a gyermekeket, ők - mondjuk ki bátran - ebből élnek!!! nekem ne mondja senki, hogy 3-6 osztályt végzett szülő nyomorban vagy nagyon szegényes körülmények között azért szül gyereket, mert úgy szereti őket és nagy családot szeretne! azért, mert arra sincs esze, hogy védekezzen! olyan településen lakom, ahol mindennap találkozhatok ilyen emberekkel, húzzák-vonják magukkal, ordenáré módon szidalmazva őket, ez a szeretet?! ezekben a családokban született gyerekekből sem lesz több, mint a szüleikből és egyre csak szaporodnak, ők vállalják a 2-3 gyermeket is, mi nem merjük. alapjaiban rossz a szociális ellátó rendszer, alanyi jogon nem adnám a juttatásokat, mert ez csak ezért "fajult el" idáig. az pedig, hogy a gyermekvédelmi kedvezmény erzsébet-utalvány formájában adandó, csak üdvözölni tudom. eddig sem a tanszerre költötték, mert a tankönyv ingyen járt, a kaja szintén, felszerelésük sosem volt, ruhát meg a segélyosztáskor bespájzolják. én azt oldanám meg, hogy egységcsomagként természetben fizetném ki, nagy tételben megvásárolni, hiszen lisztre, cukorra, tésztára, tejre, alapvető értelmes konzervre mindenkinek szüksége van. nem olyan sok az 5000 forint, hogy olyan sok dolgot kellene belőle venni. egy évben kétszer ez megoldható lenne bármelyik településen. ja, és az óvodáztatási támogatást is így fizetném!!”
  • 22. NP1 2012. július 11. 20:31
    „Anmari51 2012.07.11. 17:54
    Szerinted mondjuk Kömpöctől 6 km-re kint, tanyán a 3 gyerekét egyedül nevelő anyuka mi a csodát tud tenni ezzel az utalvánnyal?
    Ja: nem iszik, nem dohányzik.”
  • 21. szatyi 2012. július 11. 19:55
    „"18. Anmari51 2012.07.11. 17:54 "

    Nagyon szép a propagandaszöveged, de: az utalványosztás elsődleges célja, egy jelentős összeg bizonyos érdekközösségek zsebe irányába terelése! Az, hogy az emberek a támogatást cigarettára költik vagy sem, a politikusokat nem nagyon érdekli!
    "Viszont kivétel nélkül minden támogatott családban a szülők cigarettáznak ..."
    Ezt viszont, így, -kategorikusan- még te sem jelentheted ki!”
  • 20. banew 2012. július 11. 19:36
    „Nem tudom, az oviban elfogadják e csoportpénzként? Esetleg az úszásoktatásért lehet e vele fizetni? Azt végképp nem értem, hogy miért ne lehetne belőle rezsit fizetni, hiszen a gyerekre megy el a legtöbb víz, miattuk fűtünk jobban. Nagyon szemtelen húzás volt megint Őviktorságától!”
  • 19. csanadi41 2012. július 11. 19:14
    „Erzsébet-utalványból akár rezsit is lehetne fizetni.
    Így is jó helyre menne !”
  • 18. Anmari51 2012. július 11. 17:54
    „Anmari51
    6. 8. kommentelők első mondatával egyetértek! Polgármester Úrral nem, mert nem gyámságról van szó, ha nem arról, hogy a kedves szülő arra költse a támogatást amire szánta a kormány! Mindenre van megoldás, a családokat, életvitelüket különösen a kis lélekszámú településen jól ismerik a polgármesteri hivatalban és a védőnéni, törődnek is a rászorulókkal. Sőt tovább megyek és erről is írtam már korábban ahol köztudottan nem a gyerek az első a családban és kis településen élnek, kevés netán nincs utalvány elfogadó hely a faluban heti, kétheti gyakorisággal vásároljanak be a rászorultaknak az utalvány keretéből és szállítsák házhoz, egyúttal rendszeres volna az elesett családok és főleg gyermekeik ellenőrzése. Igen is ne költsék cigarettára, italra és minden más egyébbre ami a segítség céljával ellentétes. Természetesen tudom nem minden munkanélküli, segélyből élő elesett család él lumpen módon őket még több türelemmel, szeretettel kell segíteni és azon fáradozni a mindenkoi regnáló kormánynak, hogy teremtsék meg annak feltételét, hogy álljon talpra gazdaság, legyen munkahely minden dolgozni akaró ember számára! Ha jól tudom a lakásfenntartási és közüzemi támogatást az Erzsébetutalvány nem is érinti akik ilyen támogatást kapnak azoknak a jóváhagyott összeget közvetlenül utalja az önkormányzat a szolgáltató nak. Nincs szó megalázásról nem is sértődik meg ezen szerintem egyetlen tisztességesen de szegényen, netán mélyszegénységben élő honfitársunk. A közvetlen környezetemben is él több olyan család akik segélyből és kln. támogatásból élnek, van köztük néhány aki még soha nem dolgozott, ők ezt annyira nem is bánják, nem keresik a munkalehetőséet, elvannak. Viszont kivétel nélkül minden támogatott családban a szülők cigarettáznak boltos ismerősömtől hallottam 600 forint alatt már nem kapható cigaretta. Ők így kettesével minmum napi 1 doboz cigit elszívnak miből veszik ha munkajövedelmük nincs? Hát nyilvánvalóan a "nekik járó segélyekből"! Van néhány kisjövedelmű család ahol szintén gond a rezsi és a mindennapos küzdelem a családért, de a cigiről ők sem mondanak le! Hát ezért és a hasonló okok miatt döntöttek úgy kivételesen nagyon helyesen, hogy gyermekvédelmi támogatást, v. annak egy részét nem kp. kapják.”
  • 17. macs 2012. július 11. 17:42
    „14. mackópajtás,
    nagyon gonosz vagy! :-(”
  • 16. papika56 2012. július 11. 17:03
    „Iskolai könyvekre-füzetekre NEM váltható be. A szomszédom, pl. tavaj kapott a cégétól beiskl utalványt 18 ezer ft.ért. De Makón SEHOL nem váltották be ! Szegeden is csak 1 helyen --de nem iskolai dolgokra. Könyvesbolt, de csak kötelező olvasmányra.
    Kérdem én : akkor ez milyen segítség ??? értelmetlen !
    A böskét elfogadják : tanszerre ?? füzetre ?? könyvre ???? szerintem meg NEM !...”
  • 15. csonakos 2012. július 11. 15:25
    „14. mackópajtás 2012.07.11. 13:55
    Érdekesen adod te ezt elő! Lehet a háborúban, a nyomorban ha így gondolkodtak volna mint te most te sem lennél! Nem élnének a szüleid meg meg se születek volna! Igen, az ember bízik és gyermekeket nemz, hogy családban éljen! Régen más volt az igény! Ott ahol öt hat gyerek is volt ott volt szegénység de volt boldogság is! Ezt az érzést hogyan ismernéd meg? Az én gyerekkoromban a többgenerációs együttélés volt a divat! Igaz, nem volt nyugdíja az öregeknek de azért eléltünk rántásos tésztán és rántottlevesen! Ha kenyeret sütöttek mi gyerekek mindig kaptunk vagy egy kiscipót, vagy kenyérlángost libazsírral. Ma is ismerek Istennek hála sok olyan családot ahol az ötödik gyermek épp most született és tanárok a szülők! Nem panaszkodnak, egyszerűen csak szerényebben de annál nagyobb boldogásban élnek! Ha a te gondolatodat követik az emberek hamarosan csak 8 millióan lennénk ebben az országban.”
  • 14. mackópajtás 2012. július 11. 13:55
    „10. csiperó

    Az embert az különbözteti meg az állattól, hogy gondolkodik. Az állat ugye -mivel nem gondolkodik- ösztönösen szüli az utódokat. Nah most az az ember, aki még magát is alig tudja eltartani, nincs lakása (amit nem terhelne egy jó nagy adag hitel) minek vállal gyerek? Nem gondol bele milyen rossz annak a gyereknek a nyomorban felnőni? Meg arra sem, hogy őt is etetni,ruházni,stbł;kell? -És igen, a válsz, nem gondol bele, mert nem gondolkodik, tehát állat... Most az állatoknak mért is fizetünk segélyeket? (Azokról már nem is beszélek akiknek van teszem azt 3 gyerek, és azokat se tudja eltartani, de már jön a negyedik... )Én is megigényeljem a kutyámnak?”
  • 13. szatyi 2012. július 11. 13:47
    „Ez megint költségesebbé teszi a segélyezési rendszert! A pénzt elég egy egyszerű utalással elintézni, a "Böske-jegyet", -mivel papíralapú- személyesen, vagy postai úton kell kézbesíteni.
    Valaki megint szakít ezen a bolton!”
  • 12. NP1 2012. július 11. 12:05
    „macs 2012.07.11. 10:35

    Ezek azok a kérdések amelyek megérnének egy Nemzeti Konzultációt.”
  • 11. spiler 2012. július 11. 11:59
    „segíteni akarnak...tehát a kinai is beváltja és a kofa is elfigadja a kis piacon/horgászboltban is beváltható Mohácson/”
30 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Néhány százas megy el sárgacsekk-adóra

Ha a szolgáltató az ügyfélre hárítja át a költséget, akkor egy átlagos jövedelmű, kétkeresős családtól 200–300 forintot vesz el az állam egy hónapban. Tovább olvasom