Délmagyar logó

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 4°C

Gázhajtás: százezres spórolás évente

Csongrád megye - Ha autógázra állítjuk át a kocsinkat, 40 százalékkal kevesebbet kell üzemanyagra költenünk. A 95-ös benzin literje ugyanis most 450, a PB-gázé csak 250 forint. Évente, a kocsi típusától függően, 10 ezer kilométeren 130–140 ezer forintot is megspórolhatunk. A beszerelés költsége átlagosan másfél év alatt térül meg.
Ilyen benzinárak mellett egyre többen állnak át autógázra, hiszen közel 40 százalékkal olcsóbban lehet tankolni. Kiszámoltuk: évi 10 ezer kilométert futó, 8 litert fogyasztó családi autónál 450 forintos benzinár mellett az éves benzinköltség 360 ezer forint. Ugyanez autógázos járműnél csak 225 ezer forint. A következőképpen kell számolnunk: az autógázzal futó járművek 10 százalékkal többet esznek meg – főleg városban –, 100 kilométeren tehát 9 literes fogyasztást kell alapul venni. Így jön ki az évi 10 ezer kilométeren a 225 ezer forintos kiadás és a 135 ezer forintos spórolás.



Még nagyobb a különbség, ha évi 15 ezer kilométerrel számolunk, az átlagos magyar autós ugyanis ekkora utat tesz meg 12 hónap leforgása alatt.  Rossz belegondolni, hogy a munkavállaláshoz, városon belüli futkosáshoz, egy nem túl távoli úti cél eléréséhez 540 ezer forintot adunk ki egy év alatt. Ugyanezt a „távolságot" autógázzal 337 ezer forintból lehet megúszni. A különbség immáron több mint 200 ezer forint. Ha azt vesszük, hogy 200–220 ezer forintból kijön a szerelés költsége, akkor 1–1,5 év alatt megtérül az egyszeri beruházás.

A szegedi Toyota Tmaxnál január óta foglalkoznak az autók átalakításával, mivel érzékelték, mekkora az érdeklődés. Ludescher Ádám szalonvezető elmondta, napi egy benzines autót alakítanak át, jelenleg ennyire futja a kapacitásukból. Amennyiben még egy szerelőt alkalmaznának, több járművel is elbírnának. Naponta 2–3 autós érdeklődik a lehetőségekről. A költségek a régebbi típusoknál 150 ezer forint, a legújabbaknál 200–220 ezer forint körül alakulnak.



Az elmúlt hetekben az autósokat már 500 forintos benzinárral is riogatták. Feltételezve, hogy az autógáz ára se marad mozdulatlanul, úgy gondoljuk, hasonló arányokra lehet számítani az elkövetkező időszakban is. Az autógáz-eladások különben 8 százalékkal nőttek 2011-ben 2010-hez képest – erről nemrégiben Szirmai Zoltán, a Prímagáz Zrt. vezérigazgatója adott tájékoztatást. Ennél frissebb adatokra még nem bukkantunk az interneten.

Be lehet állni mélygarázsba

A „gázosítási kedvet" csak fokozzák a közelmúltban enyhült jogszabályok, a PB-gázzal működő korszerű autók már a parkolóházakba, mélygarázsokba is behajthatnak. Környezetvédelmi szempontból sem mellékes, hogy PB-vel a legrégebbi autók még egy hibridnél is kevésbé szennyezők, és teljesítik a még be sem vezetett Euro6-os normákat. Ma Magyarországon több mint 600 kúton lehet autógázt tankolni, jellemzően a főutak mentén, de a hálózat folyamatosan bővül.

Olvasóink írták

30 hozzászólás
12
  • 30. kisslaci123 2012. április 15. 18:37
    „Belolem csak a tapasztalat beszel, nekem mar a masodik gazos autom van, es a csaladban, ismeros korben is tobben hasznalnak gazos autot, soha semelyikkel nem volt gond emiatt. En a Szoregi uton csinaltattam a volt Skodaban, nem tudom, biztos szamit az is hogy a szakember milyen, aki szereli...
    A tartaly nem foglal helyet a csomagterbol, mert a potkerek helyen van!
    Es hat valljuk be oszinten, nyilvan azt nem lehet tudni lesz e aremeles vagy sem, de most eleg jo erzes 10000 ft korul telitankolni az autot 20-25 helyett...
    En a gaz mellett vagyok!!!”
  • 29. lukrecia 2012. április 15. 18:30
    „Itt kérem annyira de annyira okos szakemberek vannak--ime egy két bődületes hülyeségük et visszaidézném. Azt már megsem merem kérdezni mire alapozzák ezt a KLJ-s szakkommentárt.
    "a gázos motor hamarább használódik el sokkal sokkal hamarabb." "annyit bukik is.
    ugyanis a gáz megeszi a motort. nagyjábol 3-4, de legkésőbb öt év, és kidobhatja."”
  • 28. Mike3 2012. április 15. 17:25
    „22: Köszi! Azért gondoltam, mert a repülőgép motoroknál a dúsítás finom módosítása is oltári nagy eltérést tud okozni a hengerfej hőmérsékletben. Szelephézag miért megy el? A Toyota-nkban hidrotőkés motor van. Ott mi megy el?”
  • 27. Yossarian 2012. április 15. 14:55
    „a prücök az egészben az, hogy aki beszerelteti, az hosszútávon legakább annyit bukik is.
    ugyanis a gáz megeszi a motort. nagyjábol 3-4, de legkésőbb öt év, és kidobhatja.
    tehát mondjuk motorcsere négyévenként el is viszi a nyereséget.”
  • 26. saturnus 2012. április 15. 14:48
    „Gáz tartály helyet foglal el a csomagtérből és a gázos motor hamarább használódik el sokkal sokkal hamarabb. Ezt nem reklámozzák a médiák és a szaksajtó sem. Másrészt fel fogják emelni a gáz árát és rövidesen már így sem és úgysem éri meg az átalakítás. Szerintem az elektromos és benzines kombinációé a jövő amíg nem forrja ki magát teljesen az elektromos autó.”
  • 25. JungHeinrich 2012. április 15. 14:13
    „Cng töltöállomások vannak Szegeden, Györben és Pesten. Ebböl a szegedi a legkorrektebb, Pesten a mázsa téren majdnem duplájába méri a Mol ugyanazt a gázt :-( A györi inkább egy vicc, be kell kéredzkedni egy telephelyre, ahol földesuton kell megközeliteni az állomást és találni kell valakit aki megtankol :-( Szegeden non- stop és könnyen elérhetö :-) A hazai gáz tény hogy a legolcsóbb ejrópába ,de kevesebb km- t lehet megtenni ugyanazzal a mennyiséggel mint másutt....sajna,de attól még olcsóbb. Sztem most éri meg CNG-s kocsit külföldröl behozni, már 7-8 éves kocsikat is korrekt áron lehet kapni, mondjuk Svédországban. Én gázosat hajtok semmi mást :-)”
  • 24. lukrecia 2012. április 15. 13:59
    „22: "Ajánlott a szelephézagokat gyakrabban ellenőrizni." kb annyira okos mondás mint KLJ autós megmondomjai .))”
  • 23. lukrecia 2012. április 15. 13:57
    „23 : Te csak 20 éve ?? :)) Azóta napenergia olcsóbb.”
  • 22. Linka11 2012. április 15. 11:16
    „Miután egyik Magyar kormányt sem az emberek érdekei mozgatják ,ezért várható a lassú,óvatos adó és gáz emelés.
    Eddig még soha nem érdekelte őket az autósok ,vagy a környezet védelme. Csak az igazi optimisták szereltetnek drága pénzért gázt az autójukba./Én már húsz éve is azzal jártam./”
  • 21. Mil 2012. április 15. 11:16
    „21. Mike3 2012.04.15. 10:30

    Nem. A motor hűtésében nem játszik jelentős szerepet. A beszívott levegőt hűti kicsit, meg a szívószelepet. Állítólag vannak típusok, amelyeknél ez gondot okozhat, erre találták ki a "flashlube" felsőkenősrendszert, ami valami kenő trutyit adagol a szívócsőbe. Nekem volt gázos kocsim, igaz japán, elég sokat is ment(nálam csak 60 ezret), de semmi baja sem lett tőle. Ajánlott a szelephézagokat gyakrabban ellenőrizni. Az igaz, hogy a hengerfej némilag magasabb hőfokon üzemel gázzal, de a mai modern motoroknak ezt bírniuk kell. Egyébként egy gázzal üzemelő motor belül sokkal tisztább mint egy benzines. Lévén nem képződnek koromszemcsék. Saját szememmel láttam.”
  • 20. Mike3 2012. április 15. 10:30
    „a motorok hűtésében jelentős szerepet vállal az üzemanyag. a gáz viszont nem hűti a hengerfejet. nem okoz ez problémát? csak azért kérdem, mert egy Ladánál ez nyilván lényegtelen, gombokért lehet javítani de egy drága és korszerű motor esetében mégis csak para”
  • 19. ascendum 2012. április 15. 09:10
    „Majd rádobnak egy kis extra jövedéki adót, közlekedési pótadót, környezetvédelmi díjat, egyéb véletlenszerűen generált nevű sarcot... nem lehet véletlen, ha a felsorolt jó tulajdonságai ellenére eddig próbálta a törvényi szabályozás is a klasszikus üzemanyagok felé terelni a népet....”
  • 18. Jege$maci 2012. április 14. 23:28
    „Lackó50 kapcsán:
    Ma már léteznek kalkulációk, hogy akik nem egyszerre fizették ki svájci frank alapú hitelüket, hanem átállították forintosra, pár hónapon belül rosszabbul járhatnak, mint akik maradtak. A forinthitel ugyanis a jegybanki alapkamathoz van kötve, ami apránként emelkedik. Aki nem érti az összefüggést, azt sajnálom.”
  • 17. Sütti 2012. április 14. 22:49
    „10. djtymo: Na ja, hát nektek (gázzal autózóknak) csak a remény maradt hogy nem fogják emelni a gáz árát. Én pedig úgy gondolom hogy fogják. Benzint egyre kevesebben vesznek és ők is egyre kevesebbet. Ez sajnos nem elhanyagolható hiányt okoz a költségvetésben, amit valahonnan pótolni kell. Na most ilyenkor mihez a legkézenfekvőbb nyúlni?”
  • 16. Sütti 2012. április 14. 22:37
    „15. Lackó50: Igen, sajnos azt kell mondanom hogy a logikád nincs messze a mindenkori, de jelenidőben, a mostani kormányétól. Az már csak rózsaszín habos ábránd lenne, ha mondjuk "meglepetésszerűen" nem igazítanák hozzá a gáz adótartalmát a benzinéhez, és ebből fakadóan olyannyira megnőne a gázfogyasztás, hogy nem kellene emelés ahhoz hogy bejöjjenek a büdzsé-tervszámok.”
  • 15. Sütti 2012. április 14. 22:32
    „7. Grabowsky:
    Igen, csakhogy a betegszállítóknak dízel autóik vannak, amik meglehetősen nagy ráfordítással alakíthatók gázossá és továbbra is kell gázolajat tankolniuk, mert nem úgy működik a rendszer mint egy benzinmotor esetén. A régiekhez hasonló méretű új járművet pedig nem kínál egyik importőr sem benzinmotorral, illetve az európai piacon is alig van ilyen a piacon.”
  • 14. Lackó50 2012. április 14. 21:52
    „Na itt a gond, ha már reklámozzák is. Az államnak az üzemanyag árból hatalmas bevétele van. Minél többen átállnak a gázra, annál kevesebb lesz a hagyományos üzemanyagból a bevétel. Azt pedig nem lehet hagyni. A végeredmény: drasztikus gázár emelés. A bevételnek meg kell lenni bármi áron. Állambácsi nem jótékonysági intézmény, hogy becsukja a szemét, ha a bevétel nem úgy alakul ahogy az a költségvetésben szerepel.”
  • 13. djtymo 2012. április 14. 16:49
    „cng-t jelenleg leginkább csak a helyijáratos buszokba raktak, ez a cikk sztem az lpg gázról szól, van már cng-s gázzal működő autó is, de az ára még az egekben, egyébként is dieselbe is lehet gázt építeni, és ott teljesítménynövekedés is előjöhet, pláne ha turbós és a befecskendező elé van a gáz beszerelve!”
  • 12. mackópajtás 2012. április 14. 12:16
    „Most itt nem tudom melyik gázról van szó, de ha a a CNG-ről , akkor azt is vegyük figyelembe, hogy az országban itt Szegeden van csak kút, meg talán Győrben?”
  • 11. maz 2012. április 14. 11:50
    „LPG CNG ?????”
30 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Orbán is ötkulcsos áfát akar

Matolcsy után a miniszterelnök szerint is "az általános forgalmi adó tagolttá tételét" tartja kívánatosnak. Tovább olvasom