Délmagyar logó

2017. 02. 22. szerda - Gerzson 2°C | 13°C Még több cikk.

Inkább visz, mint hoz az M5

Szeged - Másfél óra alatt az összes vidéki nagyvárost el lehet érni a Budapest körül kialakult üzleti és logisztikai központokból, ezért nem hoznak létre több vidéki telephelyet, nem teremtenek munkahelyeket. A sztráda inkább visz: a mobil munkaerőt vákuumszerűen szívja ki Szegedről és a megyéből.
Hallottam egy mondást: régen a lovakat itatni 30 kilométerenként álltak meg, most 200–300 kilométer az a távolság, amikor a befektető „megáll", és alapít egy üzemet, raktárbázist. Szeged, Csongrád megye 140–170 kilométerre fekszik Budapesttől, ez a mai sztrádán megengedett sebességekkel egy ugrás.

Lengyel Imre, az SZTE Gazdaságtudományi Karának intézetvezető egyetemi tanára szerint a magyar gazdaság visszaesése, stagnálása is csak részben vezethető vissza az elhibázott gazdaságpolitikára.

Az ügyvédek is Pestre mennek

– Egyre többen kérik átjelentkezésüket a Budapesti Ügyvédi Kamarába – nyilatkozta Kertész József, a Szegedi Ügyvédi Kamara elnöke –, hétfői elnökségi ülésünkön éppen egy ügyvéd és két jelölt kérelmével foglalkoztunk. Az elmúlt egy évben 7-8 kolléga jelentkezett át. Nagyon sokan dolgoznak úgy, hogy Szegeden élnek, de hétfőn elutaznak Pestre, és a hétvégére jönnek vissza. Sajnos a környező országokból is egyre inkább fővárosi ügyvédeket keresnek meg az emberek, akik képviselőként „leutaznak", és itt járnak el. Sok az ügyvéd a megyében: 470-480 a gyakorló, a bejegyzett 537.

– A háttérben olyan folyamatok indultak el és erősödtek fel, amelyek hosszabb távon lassítják a magyar gazdasági növekedést – magyarázta a professzor. – Az egyik az ország településhálózata: csak Budapest versenyképes nemzetközileg, egyedül a főváros generál EU-átlag körüli növekedést, a többi város ehhez kicsi. A másik a sugárirányú, egyközpontú közlekedésfejlesztés: az autópályák és a vasút az egész országból Budapestre fut sugarasan, így a „traded tevékenységek" – lényegük, hogy az előállító és a fogyasztó nincs egy helyen, így vagy a terméket, vagy a szolgáltatást végző ügynököt kell mozgatni – üzleti szempontból a csomópontban élveznek előnyöket, hiszen az egész országot el tudják látni igen előnyös elérhetőségük miatt. Gazdasági törvényszerűség érvényesül: mivel a fővárosban lévő cégek maximum másfél óra alatt az ország területének 70–80 százalékát elérik, üzleti és logisztikai szolgáltatásaikkal kiszorítják a vidéki cégeket. A vidéki pólusok kicsik, a fővárostól úgynevezett „se közel, se távol" helyzetben vannak.

Bár a közlekedést megkönnyíti, ezzel együtt a munkaerőt is elszívja az autópálya Csongrád megyéből. Fotó: Karnok Csaba
Bár a közlekedést megkönnyíti, ezzel együtt a munkaerőt is elszívja az autópálya Csongrád megyéből.
Fotó: Karnok Csaba

Pintyőke Marcell, a KÉSZ Holding Zrt. marketingigazgatója szerint főleg a kereskedelemben érezhető, hogy a főváros és környéke könnyedén kiszolgálja a vidéket a sugaras autópálya-szerkezetnek köszönhetően. Szerinte az iparban szinte mindegy, ki honnan szállít. – Egy partnerünknek, a győri Audi beszállítójának például Mezőkövesden építettünk üzemet – mondta. – Szeged úgy tudná megtartani az erőforrásait, ha arra koncentrálna, hogy a tudományok és az innováció városa legyen.

Csak a főváros és környéke fejlődik

Tavalyelőtt az egy főre jutó, vásárlóerő-paritáson mért GDP az EU-átlag közel 106 százalékán állt Közép-Magyarországon, miközben 4 régió, köztük a dél-alföldi 40 százalék körüli értéket produkált.

Olvasóink írták

58 hozzászólás
  • 58. vélemény 2013. október 13. 12:13
    „52. csonakos
    Van akinek nem számít, hogy a hazai szürke gulya állomány mekkora! Minél tudatlanabb egy nép annál könnyebb megvezetni!
    - A 10-12 évig a felsőoktatásban lébecoló 30 évesnek mennyivel van nagyobb élettapasztalata, mint annak aki 18 éves kora óta dolgozik és mellette azt tanulja, amire tényleg szüksége van?”
  • 57. vélemény 2013. október 13. 11:47
    „52. csonakos
    Takarító, biztonságiőr, karbanztartó-üzemeltető, büfés, udvaros, adminisztrátor, könyvelő csak, hogy egy pár munkalehetőséget írjak a lézerközpontnál a teljesség igénye nélkül.
    - Egy 170 ezres városban, ahol 10% fölötti a munkanélküliség ez nagy eredmény. Az sem biztos, hogy mind Szegedi lenne.”
  • 56. scott1 2013. október 11. 13:23
    „55. Valóban?! :DDD
    Az 50. hozzászólás magában nem több mint egy konteós blődség, a megfoghatatlan ellenségképével, semmitmondó általánosságokkal a konkrétumok mellőzésével, tele alapvető tárgyi tévedésekkel (csúsztatásokkal)... Valóban öröm, ha nem akarod még te is újból ugyanezt leírni! Köszi!!!”
  • 55. JungHeinrich 2013. október 11. 12:27
    „50. jozko 2013.10.10. 23:38... kösz hogy megfogalmaztad amit kell es nem ellensegkep mutogatassal , konteos blodsegekkel irtad tele a kommentedet. Azt hiszem ebben egyetertunk :-)”
  • 54. geza 2013. október 11. 10:43
    „#35 Tegnap hallottam a rádióban, a lézerközpont vezetése felállt.
    22 ember (igazgató). Nekik kell helyettes titkárnő iroda stb, kapásból 100 ember....
    Véleményem szerint megint egy nagy lufi lesz az egész, persze lesz tudományos értéke, de szerintem csak a pénzt fogja vinni.
    Ha ha olyan szolgáltató/termelő üzem van a közelben a végzetteket fel tudja szívni (mást is mert pl mérnökből hiány van mindenütt)
    Lásd Kecskemét GAMF, Győri Egyetem Audi....”
  • 53. mivan? 2013. október 11. 09:14
    „Érdekes, a hírekben Kecskemét mikor szerepel? Ott szerintem nem az észt osztják napi szinten, hanem csendben tesznek-vesznek. Míg mifelénk? Hangzatos jelszavak, ki megy szembe kivel, ki ba....tt ki kivel, stb... Itt a különbség.”
  • 52. csonakos 2013. október 11. 06:28
    „47. macs 2013.10.10. 21:37
    Takarító, biztonságiőr, karbanztartó-üzemeltető, büfés, udvaros, adminisztrátor, könyvelő csak, hogy egy pár munkalehetőséget írjak a lézerközpontnál a teljesség igénye nélkül.
    48. macs 2013.10.10. 21:39
    Van akinek nem számít, hogy a hazai szürke gulya állomány mekkora! Minél tudatlanabb egy nép annál könnyebb megvezetni!”
  • 51. x 2013. október 11. 00:55
    „49. vélemény, egy széles körben (b)elterjedt nézet szerint sajnos nem. Oszt akkó néha csudákoznak.
    Lásd 15. x 2013.09.19. 19:02 itt:
    http://www.delmagyar.hu/gazdasag/ket_bevasarlassal_tobb_jut_havonta/2350131/”
  • 50. jozko 2013. október 10. 23:38
    „Egy régió helyzetét, érdemi fejlődését meghatározó stratégiát 25-30 éves léptékekben /előre/ terveznek meg.
    Voltak, vannak ilyen tervek , régiónál nagyobb területekre is.
    A szemünk előtt zajlottak, zajlanak.
    "Tervszerűen" felbomlott a "keleti blokk", felszedték a lenini utat, lerombolták a KGST-t, vele a piacainkat, gazdaságunkat.
    Találtak ehhez megfelelő strómanokat, a külföldi tőke pedig ugrásra készen állt, ahogyan önként uniós tagok lettünk.
    Szétrobbantották a Varsói szerződést, ránk terült a NATO védőhálója - és potenciális piaca lettünk a nyugati fegyverrendszereknek.
    A demokrácia, az emberi jogok szent nevében félretették Csauseszkut, Titót, Milosevicset - találtak hozzá kollaboránsokat úgy, hogy ez teljesen népi, nemzeti kezdeményezésnek tűnjön...mert a véráldozattal el kellett /volna/számolni!
    Az Unió és a NATO /hogy az USA szerepe is legitim legyen/ szívós "szervezéssel" elérte, hogy ha teszem azt egy orosz hajó elindul mondjuk Szentpétervár kikötőjéből és elhajózik Európa északi partjai mellett,kifut az Atlanti óceánra, Gibraltáron át a Földközi tengerre majd felúszva a Boszporusz szorosig és azon átkelve csak a Fekete tenger partján érinthet újból nem NATO fennhatóságú kikötőt...
    Ezért nem drága pl. Spanyolország, Görögország "benntartása", a török- ciprusi viszály megoldásának tető alá hozása, Szerbia mielőbbi beléptetése! /Kerül amibe kerül, a "népek" fizetik,,,/
    Bizony, a nagy "stratégák" legalább 30 évre előre megírt forgatókönyvből dolgoznak - ehhez képest készíthetik a tagállamok saját /nemzeti/ operatív intézkedéseiket! Ha nem készítik, egyszerűen őket "tervezik be" - ez azért nem mindegy, nem ugyan az!
    A "nagy stratégiával" időnként úgy tűnik, mi szembe megyünk! Néha viszont -szerintem- nem eléggé!
    Nem csak nemzeti önbecsülésről van /lehetne/ itt szó, de arról a geoplitikai helyzetről is, amit úgy a rómaiak, mind a törökök, mind az oroszok felismertek - és mi túl könnyen elvesztegetjük!
    Nem feltétlenül kell tengerparti pozíció ehhez!
    Kellett volna viszont /már vagy 20 éve, és kellene most is/ előrelátóbb, nagyobb formátumú külpolitikai stratégia - és nagyobb formátumú külpolitikusok!
    Jobban lehetne és kellene sáfárkkodni az Unió és a NATO számára is fontos adottságainkkal - ehelyett elfogadjuk, hogy nagyon is felpántlikázva kapjuk az EU támogatásokat, amelyeket ráadásul elpocsékolunk - és kevesen sokat lenyúlnak belőle! El lehet ezen gondolkdni akár az M5 kapcsán is! A vízcseppben is meg lehet látni a tenger tulajdonságait -
    csak jól kell nézni!
    Ehelyett megy a viszálykodás! Magyar virtus!
    Ideje lenne észhez térni!
    Van lehetőség erős nemzetállamot építeni az Unió határán - ráadásul uniós támogatással!
    Megfelelő szemlélettel, megfelelő vezetőkkel - nem olyanokkal, aki eladták, eladnák az országot!”
  • 49. vélemény 2013. október 10. 21:53
    „48. macs
    Miért csak egyetemistákban gondolkozol, ha fiatalokról van szó?
    Akinek nincs 2-3 diplomája az már nem is számít?”
  • 48. macs 2013. október 10. 21:39
    „44. vélemény,
    szerinted évente hány szegedi végez az egyetemen? Szerinted hány szegedi végez más egyetemeken? Csak kérdezem?”
  • 47. macs 2013. október 10. 21:37
    „43. vélemény,
    nem tudom, de ha nem a lézerközpontban, akkor más területeken biztosan lesz fejlődés.”
  • 46. havranek 2013. október 10. 21:23
    „Pedig ,hogy vártuk a sztrádát mi Vásárhelyiek a négysávos Szegedit . Ez sem jött be . Persze választást lehetett vele nyerni, most majd villamost meg elkerülőt ígérnek .Azzal is lehet nyerni . Azután a jó utakon meg a villamoson mehetünk amerre látunk .Ha ezt szeretjük ezt kapjuk !”
  • 45. vélemény 2013. október 10. 20:30
    „40. rodnás
    A nagysága megvan, de emberséget ne várj egy karrierpolitikustól, akinek Gyurcsány volt a mentora!
    http://www.delmagyar.hu/forum-kepek/231/B2303634.jpg”
  • 44. vélemény 2013. október 10. 20:14
    „35. macs
    Azt ugye senki sem gondolja komolyan, hogy mindazok, akik az itteni felsőoktatásban végeznek, azoknak itt is kéne dolgozni?
    - Azoknak kellene, akik itt születtek, itt nőttek fel és kényszerből albérletezniük, ingázniuk kell a szülői háztól távol.”
  • 43. vélemény 2013. október 10. 20:08
    „35. macs
    - A lézerközpontban a kutatókon, tudósokon kívül hány szegedinek teremtenek munkahelyet?”
  • 42. vélemény 2013. október 10. 20:03
    „33. Horthyszobor
    - Nem találtad ki kiről van szó a 31-ben? :)
    http://www.delmagyar.hu/forum/botka_mar_megint_kamuzott/26/2003571/?action=kifejt”
  • 41. florian72 2013. október 10. 19:09
    „36. Agyalapi 2013.10.10. 16:14

    Ezek képesek elhitetni bármit bárkivel!”
  • 40. rodnás 2013. október 10. 17:45
    „Ehhez képest polgármesterünk azt mondta néhány évvel korábban: ha ideér a sztráda, ipari üzemek fognak települni Szegedre! Tévedni emberi dolog ... de be is kellene látni, ahhoz pedig emberi nagyság kell, s ezek szerint ő nem az!”
  • 39. scott1 2013. október 10. 16:55
    „29. vélemény!
    Valóban úgy néz ki, hogy Szegedet el fogja kerülni, de az sem zavar senkit, hogy Békéscsabát nem érdekli az M47, és az M44 előtérbe helyezésével a régiónk másik nagyvárosánál Kecskeméten fog csatlakozni az országos gyorsforgalmi hálózathoz!

    32. szpalika!
    A Belgrád-Kelebia-Budapest vasútszakasz fejlesztése a Thesszaloniki-Bécs fejlesztés miatt valósulna meg, a V0-s már ezzel kapcsolatban felmerült. A szakasz kiemelten fontosságú a teherszállításban, mivel a kínai áruk egy jelentős része a thesszaloniki kikötőből kerül Európába. Ez van annak a hátterében, hogy kínai tőkére "támaszkodva" történne a felújítás!

    Azok után, hogy a város már a Szabadka-Szeged vasúti fejlesztést is meglehetősen hidegen fogadta, arra való hivatkozással, hogy annak semmi értelme, ha nem vezet tovább sín Temesvárra, ellehet képzelni micsoda "lobbizás" mehet azért, hogy ezen a szakaszon még erre is kerüljön a Thesszaloniki-Bécs vasút vonal! :)”
58 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szeviép-ügy: vagyontárgyakat foglaltak le

Csődbűncselekmény gyanúja miatt nyomoz a NAV bűnügyi igazgatósága a Szeviép Zrt.-vel kapcsolatban. Magánvagyont is lefoglaltak - a cég 11 milliárddal tartozik több száz partnerének. Tovább olvasom