Délmagyar logó

2017. 03. 26. vasárnap - Emánuel 5°C | 10°C Még több cikk.

Kaszál az állam a 10 napos matricával

Szeged - A drágább autópálya-matricából kevesebb fogy – derült ki. A kistelepüléseken emiatt növekszik az átmenő forgalom, Lomnici Zoltán ügyvéd ombudsmani vizsgálatot kér.
Az év első kilenc hónapjában 15 százalékkal kevesebb sztrádamatricát vásároltak az autósok, írja a Napi Gazdaság az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-re hivatkozva. Szeptemberig 11 millió vignetta fogyott, tavaly ennyi idő alatt több mint 13 millió. A kevesebb eladott matrica ellenére mégis durván 15 százalékkal nőtt az állam bevétele, ugyanis január elsejétől megszűnt az 1650 forintos 4 napos vignetta, helyébe a 2975 forintos heti, valójában 10 napos lépett. Tavaly kilenc hónap alatt valamivel kevesebb mint 38 milliárd forintot fizettek be az autósok, az idén azonban már 45 milliárd forintnál is többet.

Csak annak éri meg kifizetni a matricát, aki messzebre utazik Kiskunfélegyházánál. Fotó: Segesvári Csaba
Csak annak éri meg kifizetni a matricát, aki messzebre utazik Kiskunfélegyházánál. Fotó: Segesvári Csaba


A januári jelentős drágítással rövidebb távon egyszerűen nem éri meg autópályázni. Ha például a 61 kilométerre lévő Kiskunfélegyházára mennék egy átlagos, 100 kilométerenként 7 litert fogyasztó autóval, akkor az üzemanyagköltségünk oda-vissza 3670 forint.

Ombudsmani vizsgálatot kér Lomnici Zoltán

– A 10 napos matrica bevezetése diszkriminatív. Míg a tehergépjárművek járhatnak 1 napos vignettával, addig az autósoknak erre már nincs lehetőségük. A matricaeladások igazolják, hogy az autópályákról az utakra zúdul a forgalom. A megnövekedett szmog, zaj és rezgések miatt sérül a kistelepüléseken élők, alaptörvényben is rögzített, egészséges környezethez való joga. A 4 napos matrica megszüntetését nem előzte meg hatástanulmány. Elkészült a beadvány, az ombudsmant arra kérem, tegye meg a szükséges ajánlásokat – mondta lapunknak ifj. Lomnici Zoltán budapesti ügyvéd. Megírtuk: tavasszal több fórumon is alkotmányos aggályainak adott hangot a pesti ügyvéd.

Az út autópályán 45 perc, az 5-ös úton – Balástyát és Kisteleket is érintve – 59 percig tart. Az irányonként negyedóra előnyért pedig kevesen adnak 2975 forintot, mivel az autópálya-matrica megvásárlása közel duplájára növelné a félegyházi kirándulás költségét.

Azt, hogy a drágább matrica miatt mennyien szoktak vissza az 5-ös útra, nehéz megbecsülni, ugyanis a Magyar Közút mérései a folyamatos feldolgozás ellenére is még csak 2010-es adatokat tartalmaznak. Az viszont tisztán látszik, hogy az M5-ös autópálya átadása mennyivel megkönnyítette az 5-ös mentén lakók életét. A Szegedet Budapesttel összekötő úton az autópálya átadását megelőzően átlagosan 17-18 ezer járműegység haladt keresztül, ez a szám a 2005. decemberi M5-ös avatását követően 7000 alá esett. Az áthaladó járművek mennyiségét tükröző számban közel kétszeres szorzóval szerepelnek a kamionok, buszok, egyszeressel az autók. Egyértelmű, hogy az autópálya átadásával hatalmas forgalomtól szabadultak meg az 5-ös út menti települések.

– Azok, akik ritkábban használják az autópályát, visszaszoktak az 5-ös útra. Érezhetően nagyobb a forgalom Balástyán. A 4 napos matrica mellett még megérte egy Szeged–Kecskemét távot is az M5-ösön megtenni, a közel 3000 forintos 10 napos vignetta mellett többen a régi utat választják – mondta Ujvári László, Balástya polgármestere.

Olvasóink írták

34 hozzászólás
12
  • 34. Misi72 2012. október 23. 19:36
    „A 4napos matrica meg szüntetése a legnagyobb baromság volt. De ezt magyarázza meg valaki Matolcsinak.”
  • 33. Emne44 2012. október 23. 17:35
    „ezt a szemét tróger bandát 3,14-ba kell tenni.
    az önök pénzéből önöknek építjük szólt korábban a szlógen.
    most ez a tetü tolvaj népség ellopta.
    mert ő a kormány. rohadna meg viktorral az éleén
    csak a polgári engedetlenség segit.
    karcsi”
  • 32. papsajt 2012. október 23. 08:17
    „Tegnap leteszteltem a régi 5-öst, mivel 2 hetente kell Pestre mennem.
    (A 10 napos matrica pont nem jó. Régen minden úton vettem egy négynapost. Most 2 kanyarért 2db 10napost kellene vennem.)
    Megállapítottuk,hogy lassan akkora a forgalom mint annó volt az M5 előtt.
    A strigóknak is megéri újra ott vigyorogni, 200 méterenként kiállítanak 1-2 integetős leányzót.
    Több járőr kocsival találkoztunk útközben, de őket sem zavarták az ősi mesterséget űző lányok.
    És persze a rendőröknek nem tűnt fel , hogy miért van olyan jó kedvük a roma srácoknak a kék Merciben, akik időnként beszedik a zsetont.”
  • 31. klj-54 2012. október 22. 22:09
    „@Aranea :
    Nem űrjármű volt hanem egy gyári tuningon átesett kettő literes benzines Vectra!
    Sajnos új gazdája nem hallgatott rám és ma már az örök vadászmezőkön kergeti a kilométereket :(
    Ez csak nálunk nagy szám, kint külön iparága van ennek és persze a spéci után képzésnek.
    De én akkor ezt megtehettem és nem narkóra vagy szép lányokra költöttem, hanem könyvtáram kiegészítésére és olyan autóra, mellyel ha kellett 10 óra alatt le tudtam tekerni Oss -ba. (Holland)”
  • 30. spéci71 2012. október 22. 21:26
    „<moderálva>”
  • 29. StencilAtya 2012. október 22. 20:49
    „tündérmese”
  • 28. NP1 2012. október 22. 20:45
    „Ez (többek között) azért jó, mert megépítettük a sztrádáinkat a román vendégmunkásoknak......mi meg majd megyünk a földutakon.....”
  • 27. w9000 2012. október 22. 20:15
    „Bocsi, a vigyori lemaradt.
    "Ausztriában, ahol köztudottan negyedannyit keresnek, mint itthon " :-D”
  • 26. Mozimasiniszta 2012. október 22. 19:57
    „pedig már Kón bácsi is megmondta: jobb a sűrű fillér , mint a ritka euró ! de Matolcsynak Kón bácsi is hiába beszél...”
  • 25. Aranea 2012. október 22. 19:06
    „Mi visszaszoktunk szépen a régi 5-ösre (a mienk még úgysem űrjármű, mint klj-54-é, így 90-100 körül eszik a legkevesebbet...)”
  • 24. X_Y 2012. október 22. 18:01
    „23. kontrapista

    E a te bajod hogy nem beszélni jól mágyar nyelvtet...

    Irónia, tovaris, irónia....”
  • 23. kontrapista 2012. október 22. 16:20
    „18.w9000
    "Ausztriában, ahol köztudottan negyedannyit keresnek, mint itthon "
    Akkor mennyi is a "negyedannyi " és a négyszerannyi hányadosa ???”
  • 22. PipiczGabor 2012. október 22. 15:13
    „Mennének a jó fenébe.”
  • 21. X_Y 2012. október 22. 12:19
    „13. Figyelő 2012.10.22. 09:52

    Majd ha elgombázol este egy részeg kivilágítatlan biciklis és pár hónapig járkálsz miatta bíróságra - ahol ha fel is mentenek egy életet élsz le úgy hogy megöltél valakit...”
  • 20. TrombiFrédi 2012. október 22. 11:50
    „Az utak minősége pedig egyre romlik, pl. 5-ős főút Balástya-Kistelek-KKfélegyháza között!”
  • 19. gondolom 2012. október 22. 11:18
    „Most jobb ,hogy megszívatták az autópályán közlekedőket? Evvel segíti a kormány a vállalkozókat? Miért kell nekem több naposat fizetnem,ha csak pl. a ferihegyi reptérre megyek és jövök már is vissza? SARC ,SARC,SARC!”
  • 18. w9000 2012. október 22. 11:02
    „Ausztriában, ahol köztudottan negyedannyit keresnek mint mi itthon.
    Személyautókra vonatkozó osztrák autópálya matrica árak 2012:
    10 napig érvényes matrica ára - 8 EUR ( 2.400Ft)
    2 hónapig érvényes matrica ára - 23,4 EUR
    1 évre szóló matrica ára - 78 EUR (max. 14 hónapig érvényes)”
  • 17. klj-54 2012. október 22. 11:00
    „@ K.T:
    Autója válogatja!
    A compteres fedélzeti elektronikával ellátott autók, aminek mondjuk motorja is van, bizony 100 felett hozzák a tutit!
    Az enyém 110-160 között fogyasztotta a legkevesebbet.
    Mivel amúgy 1.400 Km.-re is elmentem vele ha kellett, tudom, hogy ez nem pillanatnyi hanem valós fogyasztás mutat a műszer.
    A gond ebben az egész cirkuszban az, hogy Ártunk és kormányunk ne éri fel ésszel az összefüggéseket.
    Bárki eljárást kezdeményezhet érintettsége okán Orbán ellen (Felellős magyar miniszterelnök!) aki hozzátartozóját a régi ötösön veszítette el.
    Vélelmezhetően nem bukná el a pert, ha pár régi árú matrica ellenértékét igazoló nyugta (pénztári blokk, rendszámra szóló!9 mellékelve lenne.
    Ezek ellen csak a jog vagy a forradalom ami ér valamit.
    De sajna Polt Péter óta a jog az nem jog csak lehetőség, nekik.”
  • 16. Bandi78 2012. október 22. 10:34
    „én 2 hete voltam pesten, és a régi 5-ös úton tökéletes volt az út minőség, forgalom meg alig volt. egyetlen hátránya hogy mindenhol körforgalom van”
  • 15. K.T. 2012. október 22. 10:12
    „13. Figyelő 2012.10.22. 09:52
    Azt is érdemes hozzávenni, hogy az autó fogyasztása is kevesebb 90-es tempónál, viszont a baleseti kockázat és a gépjármű elhasználódása jóval nagyobb mértékű a rossz minőségű régi úton.”
34 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Több mint egy százalékkal drágult a búza Chicagóban a héten

Ebben szerepe volt annak a piaci híresztelésnek, hogy az ukrán mezőgazdasági minisztérium betiltja a… Tovább olvasom