Délmagyar logó

2017. 02. 26. vasárnap - Edina -3°C | 10°C Még több cikk.

Kényszervállalkozók országa

Csongrád megye - Legfeljebb indítok egy vállalkozást – rántja meg a vállát az a munkanélküli, aki hónapok óta nem talál munkát. Kevesen számolnak azzal, ha nincs megrendelés, járulékot akkor is fizetni kell: havonta közel 60 ezer forintot. A dél-alföldi régió 3 megyéjében több mint 53 ezer az egyéni vállalkozók száma.
Még ma is a kényszervállalkozók országaként tartanak számon bennünket: aki nem kap sehol állást, megpróbálkozik a szabadpiacon megélni. Sokan azonban nem tudják, nulla forint bevétellel is hatalmas kiadás terheli a kezdő, főfoglalkozású egyéni vállalkozókat havonta. Kiszámoltuk, hogy ez mennyi. Először is kell egy könyvelő, aki havonta alsó hangon 5–10 ezer forintba kerül. Az idei évtől regisztrálni kell a kereskedelmi és iparkamaránál, és le kell perkálni 5000 forintot.

Jacob Gábor grafikája - nagyítható illusztráció!
Jacob Gábor grafikája - nagyítható illusztráció!


Majd 3 olyan járulék következik, amit szigorúan teljesíteni kell, mégpedig a garantált bérminimum, és nem a minimálbér után, mivel a legtöbb vállalkozáshoz szakképesítés kell.

2011-ben közel 5000-en vágtak bele

A NAV Dél-alföldi Regionális Adó Főigazgatóságának adatbázisa szerint a 3 megyében 2011-ben 4627 volt az újonnan indított egyéni vállalkozások száma. Ugyanabban az esztendőben 3945-en megszüntették a vállalkozásukat, 61-et pedig adószám felfüggesztése után töröltek. Az újonnan alakulók és a megszűnők között mindössze 621 a különbség. Több mint 53 ezer az egyéni vállalkozók száma a régióban, a működő adóalanyok (241 ezer) közül minden negyedik–ötödik egyéni vállalkozó. Manapság nagyon könnyű vállalkozni: ügyfélkapun keresztül, elektronikusan lehetünk egyéni vállalkozók. Mivel nem kell vállalkozói igazolványt kiváltani (ha mégis kérjük, 10 ezer forintba kerül), az eljárás illetékmentes. A visszaküldött adatokon szerepelnek a vállalkozás adatai, amit kinyomtathatunk és például számlatömb vásárlás esetén használhatjuk a vállalkozói igazolvány helyett. A bejelentés benyújtásával az adózó egyúttal a NAV-hoz is teljesíti bejelentkezési kötelezettségét: az adóhatóság a bejelentkezés napjával állapítja meg az adószámot.

Idén a tavalyi havi 94 ezer forintról 108 ezerre nőtt a garantált bérminimum összege: az egyéni vállalkozóknak ennek 112,5 százaléka után 27 százalék szociális hozzájárulási adót (ami a korábbi munkáltatói tb-járulékot váltotta fel) kell fizetniük. Emellett a garantált bér 150 százaléka után 8,5 százalék egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulékot, valamint a 100 százaléka után 10 százalék nyugdíjjárulékot is le kell rónia. Így a főállású egyéni vállalkozónak legalább 32 ezer 805 forint szociális hozzájárulási adót, 13 ezer 770 forint egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulékot, valamint 10 ezer 800 forint nyugdíjjárulékot kell befizetnie. Ez összesen 57 ezer 375 forint havonta.

A közel 60 ezer forintot akkor is ki kell fizetnünk, ha hónapokig egy fillér bevételünk sincs. A bevétel után pedig majd adózni kell, háromféleképpen: az evás vállalkozó a bruttó bevétele 37 százalékát rója le, az átalányadózást választónál a bevétel 60 százaléka az adóalap, és annak 16 százaléka az adó, a „költségelő" pedig gyűjti a számlákat, és az ezek levonása után megmaradt pénzét adózza le 16 százalékkal.

– Az első 100 ezer forintból szinte semmi sem marad – vázolta a kényszervállalkozók keserű kenyérkeresetét egy gyakorló adózó. – Ebből kell ugyanis az állandó kiadásokat, a mintegy 60 ezer forintot utalni. A fennmaradó 40-ből körülbelül 20 ezer marad meg tisztán. A második 100 ezer forintból már nem kell járulékot fizetni, abból az adó levonása után akár 80 is megmaradhat. De tudja, milyen nehéz 100 ezer forintos árbevételt elérni? Hiszen van, hogy elvégzem a munkát, de nem fizetnek ki. – Sok járulékot kell fizetni, de nem ez a legnagyobb baj, hanem az, hogy nincs munka – tette még hozzá.

Ha hónapokig nincs bevétel, csak a pénz megy ki az ablakon, a vállalkozó kérheti tevékenysége szüneteltetését, akár 5 évig is. Így viszont semmilyen ellátmányra és nyugdíjra sem lesz jogosult, maga után pedig havi 6390 forint egészségbiztosítási járulékot fizethet a NAV-nak.

Olvasóink írták

53 hozzászólás
  • 53. békaügetés 2012. június 13. 18:07
    „A témához kapcsolódik , aláírást kellene kezdeményezni arról hogy a börtönben nyaralók költségeit ,ne mi adófizetők álljuk,hanem fittnesz közben termeljenek áramot saját maguknak,ha fényt akarnak,termeljék meg a kaját ,ha zabálni akarnak,mossák a gönceiket kézzel és tartsák rendben a körletet,és még sok más feladatot eltudnának látni ami bevételt hoz. Legyenek önfenntartók.A tényleges életfogytosokat az uránbányába kellene küldeni.Az nem állapot ,hogy a napi ellátásuk 5000 Ft./fő , és ezt mi fizetjük. És amikor kijönnek gazemberségből doktorijuk van és mind izompacsírta.”
  • 52. uborka 2012. június 13. 16:07
    „Nem tudom miért kell vállalkozásba lépni??? Én voltam 10 évig 2 kft-m volt, jól be szopattak, és a könyvelőim 3 db. 28 millát tett zsebre ,még beteg voltam, mivel itt irja az egyik kolléga,mi van, ha beteg lesz,hát ez le nyulnak. A kft-i met felszámolták senki semmiért nem felel csak én tárgyalás még nem volt húzzák halasszák,de a nyugdijamból vonják a 33 %-ot.Az autóm el lopatták 2 éve nincs lezárva az ügye,Most már bele törődtem van nyugalmam nagyot alszom és, ha számla kell adok bőven 15 % ért. hát igy tengetem az életem és igy bebukásnak, még a vélelme sincs.....Haj rá Magyarország..”
  • 51. macs 2012. június 13. 15:09
    „40. kumisz,
    Te nem mentél el szavazni, mondván nem tudod kire szavazol. Nos ezt nem értem, mert ha figyelmesebben körülnéztél volna, láthattad volna a felhozatalt, nem kell hozzá sok, csak el kell olvasni/hallgatni a nyilatkozataikat, beszédeiket, és mindjárt tudod kik ők. :-)
    Nos, nem mentél el szavazni, vagyis úgy gondoltad, téged nem érdekel kik kerülnek a kormánykerékhez, átruházod a döntés jogát azokra, akik ilyen-olyan megfontolásból, és sajnos többségében az érzelmektől vezérelve szavaznak. És bocsás meg, de ebben a helyzetben reklamációnak helye nincs!
    Azt mondod, "mindig ráb@szás lett a vége", igen, és az is lesz míg világ a világ, mert sajnos az érzelmek rossz tanácsadók, az észérveket kéne követni, de addig is várjuk csodákat, és higyünk a tündérmesékben. :-)”
  • 50. roxper 2012. június 13. 09:00
    „47.
    Plusz a sok kártérítés amit igényelhetnek és általában meg is kapnak. Sajnálom őket amikor ilyen természeti csapás éri, mint 7végén, de mi van ha a vállalkozót éri valami, ki fizeti ki a kárát?????”
  • 49. +36 2012. június 13. 08:48
    „Halló delmagyar.hu!
    Van még téma! A szegedi kereskedők akiket az IKV/önkormányzat nyomorít hónapról-hónapra!
    Nincs engedmény ! Béreljetek teljesen áron a legelmaradottabb országrészben a legmélyebb válságban!!!
    Városunk vezetői nem szégyelik magukat? Nos NEM.
    A politikusnak vastag bőrből van a pofája!”
  • 48. cintula 2012. június 13. 08:41
    „az óriási, magyar szemmel kozmikus , sebességgel fejlődő thailföld, kína, malajzia NEM vagy alig ADÓZTATJA a kicsiket!
    EZ A ROTHADT VALÓSÁG...HAGYJÁK ŐKET MEGNŐNI. ITT NYILVÁNVALÓ AZ ELSORVASZTÁS. ...AGYONHALLGATÁS...
    NNNA MEG AZ INGYENÉLŐK AKIK IRIGYKEDNEK (JOBB HÍJÁN MERT NEM LÁTJA A MILLIÁRDOST CSAK A VÁLLALKOZÓT, AKI ELTART MÉG 4-5 MÁSIKAT) A NYOMORULTAT AKI KÉNYSZERBŐL CSINÁLJA.
    JA MEG A KÖZALKALMAZOTT AKI SZÉTFESZÜL, H BEBIZONYITSA...Ő MÉG JOBBAN UTÁLJA A VÁLLALKOZÓT (AKI ELTARTJA A SZ...S MUNKAHELYÉT AHOL CSAK A PAPÍRT GYÁRTJÁK, H BIZONYÍTSA:
    RÁM ITT NAGY SZÜKSÉG VAN!
    A +VAKÍTÁS: 2 millió EURÓIG MIKROVÁLLALKOZÁS A VÁLLALKOZÁS! NEM KICSI, KÖZEPES ÉS SEMMIKÉPP NEM NAGY!”
  • 47. baltazar 2012. június 13. 08:28
    „45. mackósajt
    "Nem kell itt irigykedni az őstermelőkre! Teljesen rendbe van a dolog velük!Örüljünk,hogy valakiknek legalább adottak a feltételek a fejlődésre!" Az őstermelők pont olyan kedvezményezettjei a rendszernek, mint a multik. Mind a két szegmens kihúzza magát törvényesen az adózás alól. Valakinek pedig adót kell fizetnie. Azt aki termel, előállít valamit, és adót fizet, azt pedig szívatja évek óta ez a rendszer. Mondj egy okot, hogy miért is ne fizessenek az őstermelők adót? Merthogy a multik fizessenek (ezt írtad), teljesen egyetértek. Bár hozzáteszem: Lehet úgyis adni kedvezményeket az államnak, hogy ha a multi az adózás helyett vállalja, hogy foglalkoztat országosan 20 ezer embert, akkor nem kell egy darabig adóznia. Gondolja végig mindenki, hogy 20 ezer ember után mennyi munkanélküli segélyt fizetne az állam. De ismétlem: LEHETNE. Vagyis cégekre bontva adni meghatározott ideig a kedvezményt (de nem 20 évre!). Az őstermelők esetében számomra teljesen érthetetlen ez a megkülönböztetés. Olyan mintha mindenkit arra sugallna, hogy hagyja abba a vállalkozását, és inkább menjen el őstermelőnek. Holott mindenki tudja, hogy a valóság nem ez. A magyar mezőgazdasági termékek volumene nem olyan magas, mint ahány őstermelő van az országban. Ha mindez igaz lenne, akkor nem lenne a boltokban jordán paprika, szlovák tej, dán sertéshús, stb.”
  • 46. Bendegúz007 2012. június 13. 07:39
    „Még a munka vállalókkal is kicsesznek.
    http://hirek.msn.mainap.hu/gazdasag/kevesebb-lehet-a-fizetes-16418/”
  • 45. mackósajt 2012. június 13. 06:44
    „Nem kell itt irigykedni az őstermelőkre! Teljesen rendbe van a dolog velük!Örüljünk,hogy valakiknek legalább adottak a feltételek a fejlődésre! Egyszerűen reális adókat kellene bevezetni és az extra profitot adóztatni! Pont ezért is kellene a multikat megadóztatni, mert akkor egyenlő feltételekkel küzdhetne a kicsi a naggyal! Pl, ha a Tesco bezárna és helyét 10 kisbolt venné át, vajon többen lennének munka nélkül?
    Rendezni kellene a vállalkozói szférát,hogy legyen esély és idő a felzárkózásra! Rendezni kellene a körbetartozás rendszerét, melynek a fő okozója pont az állam!”
  • 44. mackósajt 2012. június 13. 06:34
    „Én is kényszervállalkozó lettem pár éve és én is szembesültem azzal,hogy az állam semmit nem tesz azért,hogy megerősödjön egy kezdő vállalkozás, vagy legalábbis talpon maradjon. A vállalkozó munkája soha nincs jól meg fizetve, főleg nem időben megfizetve! Most is az egyik munkám után 130napra kaptam meg a pénzem (és örülhettem,hogy megkaptam). De az államot nem érdekli,hogy neked is tartoznak, az állam leinkasszózza (ha van mit), általában az utolsó tartalékaidat és lassan eresztheted le a "redőnyt"!
    Ha lenne munkahely én lennék az első,aki befejezi a vállalkozósdit (próbálkozósdit)!
    Én a válság elején vesztettem el a munkám és akkor kezdtem el vállalkozni! Már 3 éve küzdök és ha belegondolok egyáltalán nem tartok előrébb ,sőt!
    Mert egyszerűen Magyarországon irreálisak az adók és azok mértéke! Egyszerűen,ha mindent szabályosan betartana az ember,akkor kb 2 hónapig bírna a piacon maradni.
    Mondjuk ennek ellenére is irgalmatlan sok adót fizetnek be a vállalkozók! Lehet majd itt dumálni nekem,hogy a szemét vállalkozó így meg úgy! Én a vállalkozásomból ,ha annyit kiveszek,mint ami korábban a fizum volt,akkor még sokat is mondok!
    De ezért én minden nap vásárra viszem magam és családom bőrét!
    És itt írta egy hozzászóló,hogy milyen sok-sok bőrt húz le az állam!
    Kérdezem én,hogy HOL A PÉNZ?
    Talán az aszfaltba? Talán a az orvosieszköben? A sok kórházi ágyban? A világszínvonalú egészségügyben és oktatásba?
    Ja és még egy megjegyzés!
    A legdurvább az az,hogy az alapítványok minket vállalkozókat keresnek meg,hogy támogassuk őket, hogy szerezzenek be egy-egy kórháznak modern eszközt, vagy koraszülött mentőt felszerelni stb!
    Én mindig csak annyit mondok, hogy az erre szánt pénzt befizettem az államnak, tessék az államnál kopogtatni!”
  • 43. SzMgabi 2012. június 13. 06:04
    „42. qrumpli ........Csak az a baj, hogy nincs olyan ember aki szétcsapna drágalátos országvezetőink között, vagy legalább elkezdene valamit. ...........”
  • 42. qrumpli 2012. június 13. 04:52
    „Külföldre menni?
    A minap olvastam ,hogy egy bátor fiatal kiment londonországba,
    és 3 hét hányattatás után hazavergődött.
    Szülői segítség kellett hozzá .A bulin 700ezret bukott.
    Namármost nem itt kellene szétcsapni drágalátos országvezetőink között?
    Nem volt még elég? Mire várunk?
    Ezek a fattyúk úgyse kegyelmeznek senkinek.”
  • 41. D95 2012. június 13. 00:39
    „amikor mar nem azert csal az ember hogy tobb legyen hanem hogy legalabb valami legyen”
  • 40. kumisz 2012. június 13. 00:31
    „34. Besenyő_Pistabácsi 2012.06.12. 19:47

    Igazad van, nekem is mind a két fiam külföldre költözött, nagyon fájó dolog ez számomra , de szinte biztattam őket erre a lépésre.! Tanultak, ( SZTE-n ) mellette dolgoztak, de itt megsem becsülték Őket nemhogy megfizessék!
    Sajnos nem sokáig fogjuk húzni ezt a vegetálást. Én is már az életem felén túlvagyok és tanultam , dolgoztam elég sokat. Az a mondat amit az egyik "vezető" politikusunktól hallottam (tunk ) miszerint "elqrtuk" teljesen igaz, de nem ők , hanem mi polgárok mert bírkák vagyunk!Bedőlünk mindenkinek , és amikor rájövünk, hogy elqrtuk nyelünk egyet!!!!!!!!Hozzáteszem, hogy nem szavatam egyetlen ciklusban sem, mivel az volt a hitvallásom, hogy nem tudom kikre szavazok , akkor nem is voksolok. Sokan azt mondták, hogyha nem szavazol akkor a másikra! Szerintem az utóbbi 23 év bebízonyította, hogy bármelyik Önjelőlt " jógyerek"- re szavaztatok mindig ráb@szás lett a vége!

    RÁB@SZTUNK!!!”
  • 39. csinompalkó 2012. június 12. 22:54
    „Egy kis matek:
    Vállalkozó vagy. Jól dolgoztál, kerestél 400 EHUF+Áfát, azaz 508 EHUF-t.
    Ebből huszadikán betolsz 108 EHUF-t, az áfát.
    Úgy döntesz, a maradék mind munkabér. Ebből befizetsz cirka 200 HUF-t adók, járulékok.
    Ebből a pénzből ki akarod festetni a lakást. A mester pont 200 EHUf-ért vállalja.
    Ebből befizet 42 EHUF-t Áfára, a maradékot kivenné fizetésként.
    Akkor befizet belőle cirka 80 EHUF-t, a maradékot, vagyis 78 000 Ft-t meg zsebrevágja, mint jövedelmet.
    És így tovább.
    Te előállítottál 508 000 ft-nyi értéket, abból olyan szolgáltatást tudsz igénybe venni, aminek az ellenértéke 78 000 Ft.
    És csak két szereplő volt a folyamatban. Azaz 3: az állam, azért, mert te jól dolgoztál, és kifesttetted a lakásod, máris gazdagabb lett 430 000 jó magyar forinttal.
    Most képzeld el, hogy ha a pénz elköltését tovább követed, és mondjuk még két ember bekapcsolódik szolgáltatásal a folyamatba!
    (lehet, hogy van benne elszámolás, de nagyságrendileg biztos így van.
    Itt kórmányozni érdemes, nem vállalkozni.
    Hacsak nem úgy kezdődik a neved, hogy Sim... és úgy végződik, hogy ...cska.”
  • 38. dodoni 2012. június 12. 21:14
    „Emlékszik még valaki a CASCO-s reklámra?

    "Nem lenne itt az ideje CASCO biztosítást kötnie?"

    Nos, ennek analógiájára:

    Nem kellene elgondolkozni végre azon, hogy a magyar társadalom több évtizedes népesedési mélyrepülése, amely mára zuhanássá változott nagyon szorosan összefügg azzal, ami a cikkben áll. A magas adókkal, járulékokkal, a munkahelyteremtő beruházások elmaradásával. Egy a lényeg: a gazdasági mélyrepülésünk, zsugorodásunk alapja a népesedési csőd. Ezért pedig egyes egyedül a tegnapi és a mai magyar társadalom a felelős.”
  • 37. kánaán 2012. június 12. 21:08
    „Az őstermelő témához:
    Szinte minden politikus földbirtokos.
    Szerintetek ennek a gazdarétegnek - akinek nagy része már egyébként is full milliomos - véletlenül kedveznek a törvények?
    A vállalkozások ellehetetlenüléséről:
    Egy vásárhelyi ismerősöm, aki megbecsült és közismert vállalkozó nemrég mesélte, hogy még a közelmúltban is nyereséges vállalkozását befejezi. Ami az elmúlt évtizedekben stabil egzisztenciát teremtett neki és családjának.
    De nemhogy befejezi, hanem még az üzletet is eladja, mert csak az ingatlanadója 800, azaz nyolcszázezer havonta!!!
    Ami itt folyik, az népirtás. Nem fegyverrel igaz, de ez tervszerű, az tuti.
    Örömmel olvastam, hogy az eddigi hozzászólásokban mennyi a közös gondolat! Mindenkivel egyetértek és a tapasztalatok kivétel nélkül egyeznek :(
    Lassan össze kéne fogni, amíg van még mit megmenteni...”
  • 36. lukrecia 2012. június 12. 20:50
    „35 tokeletes tisztan latas. A problemat egesz mashol kezelik. Ha a kozszfera letszama a magas , akkor ne adoemelesekkel etessuk a kezunkbol a kozszferat , hanem csokkentsuk a letszamot. Az adokat nem kell elviselhetetlen mertekure emelni, mert minden bedoglik. Miert keslekedik a parlamenti letszam , es onkormanyzatok csokkentese , osszevonasa akciosorozat ??”
  • 35. nemecsekerno_007 2012. június 12. 19:59
    „32. macs 2012.06.12. 18:19

    ... és szerinted abból mekkora cirkusz lenne ha a nyugdíjat 20-30%-al, a köztisztviselők létszámát 30%-al, az önkormányzatok létszámát felére csökkentenék? Ezzel párhuzamosan minden fizetős lenne. Oktatás, egészségügy, MÁV, BKV etc....
    Mert amúgy ez lenne a gazdasági realitás, csak vannak ebben az országban olyan emberek akiket burokban tartanak és kézből etetnek. Nyílván könnyen manipulálhatóak, a hatalomnak meg ez az ideális.”
  • 34. Besenyő_Pistabácsi 2012. június 12. 19:47
    „33. baltazar !
    Arról nem beszélve, hogy a fiatalok mindig a jövő zálogai, tehát nem aki külföldre megy az nem a itthoni nyugdíjasokat fogja eltartani a kinti munkájával, hanem az adott országét. Saját magunk alatt vágjuk a fát, persze a külföldiek szeretettel és örömmel várják a Magyar fiatalokat.”
53 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Helyi adósok: az internet sem csodaszer

Értesüljön-e ország-világ arról, ha egy település lakója néhány ezer forintos tartozást halmozott fel? Tovább olvasom