Délmagyar logó

2017. 06. 29. csütörtök - Péter, Pál 24°C | 33°C Még több cikk.

Lázár János mentené az autóhiteleseket is

Szeged - A lakásukat devizahitelből vásárlók mellett azokon is segítene a kormány, akik a gépkocsijukat is így vették – mondta Lázár János. Szakemberek nem akarták találgatni, mit is jelentene ez a segítség.
– Ha megvalósítja, ezzel a döntéssel a bankokat és a lízingcégeket szívatja meg a kormány – fogalmazott egy szegedi, korábban autófinanszírozással foglalkozó szakértő, amikor Lázár János Miniszterelnökséget vezető államtitkár csütörtöki algyői fórumán elhangzottakról kérdeztük. A rendezvényen a politikus azt mondta, a választásokat követően komolyan meg kell fontolni, a lakásukat devizahitelből vásárlók mellett miként lehet azokon segíteni, akik gyakran munkaeszközként szolgáló gépkocsijukat is így vásárolták. Fölvetette annak lehetőségét, hogy azok, akik az évek alatt akár duplán megfizették gépkocsijuk árát, de a tőkéből szinte semmit nem tudtak törleszteni, visszaadhassák autójukat, ezzel letudva az adósságot.

A szakértő szerint előfordulhat, hogy a piaci ár sokkal kevesebb, mint az autón fennmaradó tőketartozás. – Ha valaki visszaadja a 2 millió forint értékű autóját, amelyen még van 500 ezer forint, akkor azt is ki kell fizetnie. Ha a Lázár-féle javaslat szerint az autó visszaadásával „letudják" az adósságot, ki fizeti majd ki az 500 ezer forintot? – kérdezte.

– Sok kérdést felvet ez a kijelentés. Nem hiszem, hogy ez egy kidolgozott elképzelés lenne, ezért fölösleges találgatásokba bocsátkozni – mondta Beznoszka László, a Porsche Szeged kereskedelmi vezetője. Szerinte nehéz elképzelni, hogy valaki a kocsi dupláját kifizette, a tőketartozása pedig érintetlen. Azt mondta, a gépjárműhitelnek sokkal több összetevője van, mint egy lakáshitelnek. – A szándék nem rossz, de kérdés, hogy milyen teherviselési megállapodás mellett. Ezt még nem dolgozta ki a jogalkotó – fogalmazott.

Fotó:
Fotó: Frank Yvette

Soós István háromgyermekes családapa 2008 közepén vett fel szűk 4 milliós hitelt svájci frankra egy vadonatúj Kia Ceed modellre.

A legalacsonyabb törlesztőrészlete kevesebb mint 40 ezer, a legmagasabb 95 ezer forint volt. 2012 végén 3,8 millió forinttal tartozott még a banknak, miközben autója ennél egymillió forinttal kevesebbet ért a használtpiacon. Ahogy fogalmaz, „peren kívül, de nem a legszebb szavakkal" egyezett meg a lízingcéggel. Visszavitte az autót, leadta a kulcsot – ő még a szerencsésebbek között volt akkoriban.

Veszprémi Károly, a legrégebben ugyanazt a márkát ugyanott áruló Suzuki kereskedő üdvözli Lázár János felvetését. Mond is mindjárt egy extrém példát. Egy ügyfele 3 millió forinttal tartozik a banknak, autója alig ér többet 1,2 milliónál. Slusszpoén: bő 2,5 millióért vadonatújat vehetne ugyanebből a modellből. – Nem félek attól, hogy zavart okozna a használt autók piacára rászabaduló mennyiség, ahhoz túlságosan ki van száradva – mondja. Hangsúlyozza, erőn felül vásárolt autót a magyar, és nézte a hetedik emeletről, mert nem volt pénze tankolni, amikor elszabadult a svájci frank. Javaslata is van Veszprémi Károlynak a gyakorlati megoldásra. Ha egy – a használt gépkocsik értékelésére elfogadott – Eurotax katalógusáron 1,1 milliót érő autót vinne vissza a lehetőséggel élve a hiteles, akkor legyen valamiféle elővételi joga. (Ez kicsit hasonló logika, mint amikor az ingatlanhitel végtörlesztéséhez másik banktól lehetett felvenni forinthitelt.)

Anderle Ádám, a Lombard Lízing igazgatósági tagja a Délmagyarország megkeresésére azt mondta, nem olyan gyakori, hogy a hitelfelvevő már kétszeresét kifizette az autó árának, bár 10 évre vásárolt önrész nélküli konstrukciónál és erős induló forintárfolyam mellet ez valós lehet. Mint elmondta, az árfolyamsokk ismert és valóban nagy, a lízingcégek azóta is keresik a megoldást. Ahogy fogalmazott, a Lombard és az ügyfelek is elég sokat beletettek már eddig is a veszteségfinanszírozásba.

– A Lombard és persze valamennyi lízingcég várja a választások utánra ígért részleteket, és reméljük, bennünket is bevonnak a megoldás kidolgozásába – mondta. Hangsúlyozta, hogy az autónál az árfolyamgát, a gyűjtőszámla nem jó megoldás, inkább növeli a problémát, hiszen az autó értékvesztése jóval gyorsabb, mint az ingatlanoké.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Simák Pál kerül a CIB Bank élére

Simák Pál jelenleg az egyik legnagyobb magyarországi pénzintézet, az MKB Bank elnök-vezérigazgatója. Tovább olvasom