Délmagyar logó

2017. 10. 22. vasárnap - Előd 10°C | 20°C Még több cikk.

Mától lehet kérni az árfolyamrögzítést

A héten 273 forintig emelkedett a svájci frank árfolyama: ez 2008 júliusához képest közel 100 százalékos drágulás. A bajba került hitelesek mától kérhetik az árfolyamrögzítést – októbertől törleszthetnek 180-as árfolyamon.
Ki emlékszik már a múlt heti, mindenkit megdöbbentő, 245 forintos svájcifrank-árfolyamra? Kedd délelőtt újabb csúcsra, 273 forintra drágult a svájci frank. Egyetlen hét alatt 11, a februári 210-es szinthez képest pedig 30 százalékkal drágább a frank. Ha pedig 2008 júliusát nézzük, közel 100 százalékos drágulást tapasztalhatunk.

Több banknál ezen a héten esedékes a törlesztés, újabb és újabb tízezrek vándorolnak ki a hitelesek zsebéből. Az erős frank a tőketartozást is növeli: egy átlagosnak mondható, 6 millió forintos hitel 176-os árfolyamon 34 ezer svájci frankot jelentett – a tartozás 220 forintos árfolyamnál már 7 millió 480 ezer forint volt, 273-as váltással számolva 9 millió 280 ezer forint. A törlesztés ellenére is milliókkal növekedett a hitel.

260 felett a svájci frank.
260 felett a svájci frank.


Rögzítsünk vagy sem?

Ha havonta 350 frankot törlesztünk, 264 forintos franknál 92 ezer forintot fizetünk. A frank 180 forintra fixálásával a törlesztőnk 63 ezer forintra csökken, 2014. decemberig kamatokkal együtt 1 millió 161 ezer 737 forintos újabb tartozás gyűlik össze. Új törlesztőrészletünk 2015 januárjától, ha végig 265 forinton marad a svájci frank, 13 ezer 834 forinttal 106 ezer 234 forintra nő. A PSZÁF honlapján mindenki kiszámolhatja, érdemes-e árfolyamrögzítést kérnie.
A svájci frankban, euróban és japán jenben eladósodott ügyfelek mától kérhetik bankjuktól az árfolyam rögzítését, ami 3 évnyi fellélegzést hozhat nekik. Az állami programban a svájci frank árfolyamát 180 forinton, az euróét 250-en, a jenét 200 forinton rögzítik. A rögzítésen túl a futamidő kitolása is könnyítést jelenthet. Az Index internetes portál információi szerint a kormány az elérhető maximális futamidők drasztikus megemelésében, 30-ról 60 évre növelésében gondolkodik, az életkorakadályt pedig az örökösök hitelkötelembe való bevonásával küszöbölnék ki.

A részletbefagyasztás újabb kölcsönt szül: törlesztését legkésőbb 36 hónap múlva meg kell kezdeni. Az árfolyamrögzítést lakóingatlanra felvett jelzáloghitelesek kérhetik – ha nincs 90 napnál hosszabb ideje fennálló törlesztési elmaradásuk, nem vesznek részt már más hitelkönnyítő programban. Lakásuk nem lehet árverezés alatt, és nem lehet 30 millió forintnál drágább.

Az adósnak az árfolyamrögzítést bankjánál, írásban kell kérnie. Kötni kell egy gyűjtőszámlahitelre vonatkozó hitelkeret-szerződést is. A felgyülemlett, kamatokkal terhelt árfolyam-különbözetet a 36 hónap türelmi idő után, a hitel végéig, egyenletesen kell visszafizetni. A tartozáselismerésről közjegyzői okirat szükséges, az alacsonyabb törlesztés csak a szerződéskötést követő második hónapban érvényesül. Aki augusztusban leadja kérelmét, és szerződik, októbertől 180 forintos frank mellett törleszt. A hitelkeret-szerződés megkötéséért, a megelőző hitelbírálatért, valamint a szerződésszerű teljesítése esetén az adós a kamaton kívül semmilyen járulékot vagy díjat nem fizet. A keretszerződés megkötését követően szükség van azonban egy közjegyző előtt tett tartozáselismerő nyilatkozatra, amelyet át kell adni a pénzügyi intézménynek – ez 10–20 ezer forintos kiadást jelent. Aki kéri az árfolyamrögzítést, kötelezi magát, hogy a fix árfolyamon számolt törlesztőrészleteket rendszeresen fizeti – ellenkező esetben a bank felmondhatja a szerződést.

Olvasóink írták

25 hozzászólás
12
  • 25. bambinaXX 2011. augusztus 13. 05:44
    „15! Nálad a pont: ez lenne a lényeg, ha lehetne... de kinek van BIZTOS mhelye ma Mo-on?!
    nagyon egyetértek 16,17, 20, 23-mal! nem mindenki örököl v. kap lakást..
    Ebgondolat, Power: ugye nem gondoljátok komolyan, hogy ekkora mértékű árfolyamingadozás nélkülöz minden manipulációt és csak a "piac" határozza meg?! anno a Ft-os hitel egyszerűen nem volt alternatívája a CHF-esnek, annyira drága volt.( Mi sem autóra v. luxusdolgokra vettük fel..) A bankok gusztustalan magatartásáról nem is beszélve.. a "válság" idején is baromira megszedték magukat.”
  • 24. Power 2011. augusztus 12. 22:03
    „17. SourCream 2011.08.12. 17:33
    Nem ítélkezem, ez a véleményem a valutahitelesekről. A kockázatokat csak azokra lehet "áthárítani", akik azokat felvállalják A kockázatok részletes elemzése és azok értékelése nélkül nagyobb összegű hitelt nem szabad felvenni. Egy ilyen kockázatelemzésnek személyre (családra) szabottnak kell lennie. Én is vettem fel CHF alapú hitelt, de vissza is fizettem. Felelősen gondolkodva, a családomra szabottan, a kockázatok legszigorúbb elemezésével és értékelésével hoztam meg döntésemet. Ezért nem is voltak negatív következmények, amelyeket a családomra, a kezesekre, vagy a társadalomra kellett volna áthárítanom.
    A "regulázás" hibás volt, konkrétan az a kormány hibázott, amely évekkel ezelőtt megengedte a valutaalapú hitelezést.
    A CHF/HUF árfolyamról: a Wikipédián a svájci frank címszó alatt jól látható az árfolyam változásai évekre visszamenőleg. Hosszútávú hitelnél a változások elemzésénél is a hosszú idejű változásokat kell figyelembe venni. Hiába volt a frankárfolyama mondjuk 4-5 évig stabil, ha hosszútávon 5 évente megduplázódott és most csak tisztán statisztikáról beszéltünk.”
  • 23. JABBA 2011. augusztus 12. 20:01
    „Nem hinném, hogy 4-5 év alatt a HUF 100%-ot inflálódott. Érdekes módon sehol sincs ekkora árfolyamváltozás, mint a CHF-nél.

    Aki meg azt mondja, hogy úgy van lakása, hogy azt hitel nélkül vette és nem kapta a szüleitől, akkor az egy nagyon sikeres ember lehet, vagy egész eddigi életében a lakásra/házra összegyűjtött pénzmagot nem legális úton szerezte.

    Ma Magyarországon elég kevés réteg engedheti meg magának, hogy hitel nélkül tudjon lakáshoz/házhoz jutnia.

    Aki meg kiment és ott dolgozik, az meg kint nem saját ingatlanban lakik, hanem az ugyanúgy bérli. Mindegy, hogy mennyit keresel, de az az ottani fizetéshez és megélhetéshez kell hasonlítani.

    Lehetne itt is a magyarországi fizetés összehasonlítani az ukrán, kínai, indiai fizetéssel. Akkor mi is jól keresünk. (Persze másokhoz képest)”
  • 22. frakk 2011. augusztus 12. 19:00
    „21:) Teljesen egyetértek veled. Ismét sokan mennek külföldre. Más választás nem lesz nekik.
    kint 300 euro körül lehet egy gyengébb albérletet kapni, de az 1500 euro-s fizetésből még mindig marad valami.
    Itthon semmi esély erre.”
  • 21. SourCream 2011. augusztus 12. 18:03
    „Ja és azért ne tévesszünk össze egy saját otthont egy 20milliós terepjáróval!!!!
    Én nem fogok a "hitelestelepre" költözni én inkább elköltöztem külföldre......
    De igazad van, Magyarországon egy otthon is luxusnak számít.....
    Itt kint is albérletben lakom, csak annyival barátságosabb a helyzet, h itt a havibér egy bizonyos százalékát viszi el a lakbér, nem az egészet, mint otthon.....
    Na ezt nem fogjuk utolérni soha.....most én is mondjam, hogy aki otthon maradt az mind h@lye????????”
  • 20. SourCream 2011. augusztus 12. 17:57
    „Ebgondolat!!!!

    Attól, h saját otthont szerettem volna, tovább nyújtózkodtam????
    Vagy szerinted hol kellene laknom, a szüleimnél????
    Azt ugye tudjuk, hogy a mai magyar fizetések mellett egy élet is kevés, hogy addig spóroljak, amíg összejön egy lakásra való.....
    Jó megoldásnak tűnt ez akkoriban mikor 45-50 ezer ft volt egy 2 szobás albérlet és ennyi törlesztőt is vállaltunk.
    De gondolom neked akkor van kp-ra saját lakásod, nem kellett hitel, örülök hogy a szüleid annak idején ilyen "jól" álltak.....
    Mert azt nekem senki ne próbálja megmagyarázni, hogy szülői támogatás nélkül van valakinek saját lakása hitel nélkül 20-30 évesen.....”
  • 19. Vöröske 2011. augusztus 12. 17:49
    „Most olvastam egy cikket,hogy a kormány arra készül,hogy a futamidőt akár 60 évre is meghosszabbítsák az adósok.Magyarán mondva,még az unokáik is a frankhiteleiket fogják fizetni.Azt írták így az örökösök majd fizetik a törlesztőrészleteket. Ez a kormány mentőcsomagja!!!!!!”
  • 18. Ebgondolat 2011. augusztus 12. 17:45
    „17. SourCream 2011.08.12. 17:33
    Azért nem ennyire árnyalt a kép: mindenkinek tisztában kellett volna lennie, hogy a devizában felvett hitel (különösen a CHF esetében) nem több szerencsejátéknál! Vagy bejön vagy nem. Én is vezetnék 20 milliós terepjárót, de nincs rá pénzem, hülye meg nem vagyok, hogy hitelt vegyek fel, így nem is sírok! Aki tovább akart nyújtózkodni a takarójánál, az most viselje a szerencsejáték negatív hatásait is!
    De, ugyebár a "hitelestelep" építése is az adófizetők pénzéből épül, többek között azokéból, akik egy fillér hitelt se vettek fel vagy azt nem ész nélkül tették...”
  • 17. SourCream 2011. augusztus 12. 17:33
    „12. Power 2011.08.12. 15:48
    "Aki 20 évre mert felvenni CHF alapú hitelt, az meg is érdemli. Az okos ember más káráén tanul. Ki mit főzött magának, egye is meg!"
    Milyen jogon ítélkezel más ember felett???
    Örvendetes, ha neked annyi pénzed van, hogy nincs szükséged hitelre, ha saját lakásban szeretnél élni!!!
    Én 8 évig ettem az albérlet kenyerét és elegem lett abból, h más zsebét tömjem, inkább magamnak akartam fizetni.
    Erről senki nem tehet, aki felvette a hitelt, senki nem tudta, hogy jön egy ilyen méretű válság.
    De arról már igenis tehetnek a bankok, hogy minden ilyen nemű kockázatot csak az adósra hárítanak, ők meg mossák kezeiket!!!
    Arról meg a kormány tehet, hogy nem regulázza meg a bankokat, nem képesek olyan intézkedéseket hozni, amik valóban segítenének, mondjuk éppen a terhek 50-50%-ban való viselését....hanem inkább hoznak egy valóban látszat intézkedést, ami még nagyobb adósságba hajtja az embereket.....
    Talán nem kellett volna ekkora teret és teljhatalmat adni ezeknek a pénzintézeteknek és akkor nem lenne ekkora a káosz....

    Szóval kedves Power, ne ítélkezz olyan dolgokban, amit nem éltél át...mert nem biztos, hogy te okosabb vagy....”
  • 16. zehn 2011. augusztus 12. 16:25
    „Akinek egy csöppnyi esze van,nem megy bele ebbe az adóságspirálba.Sokkal hosszabb ideig fizet és jóval többet is.Ez egy nesze semmi fogd meg jól látszatintézkedés a tehetetlen kormánytól.Inkább álltak volna ki egyenesen szemtől-szembe,hogy uraim sajnos tehetetlenek vagyunk, mert a bankok diktálnak, mi legfeljebb szépen csomagolt ígéreteket tudunk gyártani.”
  • 15. kumisz 2011. augusztus 12. 16:16
    „Rendesen megfizetett munkahely kell és nincs gond. Ennyire egyszerű.”
  • 14. kumisz 2011. augusztus 12. 16:14
    „Ebbe már sztem csak a tényleg hibbantak ugranak bele, remélem senki!Miből gondolják az okosok , hogy pár év múlva az így is magas részleteket megnövelve a többszörösét ki tudják fizetni az emberek????Netán jön a beígért gazdasági növekedés???????????”
  • 13. ljro 2011. augusztus 12. 16:07
    „cselac.. sajnos arrol van szó csupán hogy nem tudnak fizetni az adósok!!! az állam meg mint egy messiás mutatkozik be és segítőjobbot nyújt az adósoknak de csak arra a 3évre, mert utána a segítő jobb visszanyomja őket a bugyogó ****ba! a bankoöknak semmi közük ehhez!!! a bankoknak sokkal "élhetőbb" ÜTP rendszerük van mint ez a viktor féle segítség!!!!nem a kezelési költséggel van a baj! mindennek van költsége! erről tájékoztatták a hitelfelvevőt és az elfogadta! mindenki a saját felelősségére cselekedjen! tályékozódjon és csak utána kezdjen bele!!!! senki nem tartott kést a hitelfelvevő nyakához hogy vedd fell!!!! persze másban keresni a hibát és mást okolni a saját butaságunk miatt sokkal egyszerűbb és persze még közönség is van!!!!!!”
  • 12. Power 2011. augusztus 12. 15:48
    „Aki 20 évre mert felvenni CHF alapú hitelt, az meg is érdemli. Az okos ember más káráén tanul. Ki mit főzött magának, egye is meg!”
  • 11. eljensokaszeged 2011. augusztus 12. 13:49
    „sztem egy hunyó van a felelőtlen adós. sajnos így gondolom.”
  • 10. cselac 2011. augusztus 12. 13:32
    „ljro: na várj egy pillanatot. Itt te valamit nagyon nem értesz. Két dologról van szó: a bankok általi irreálisan magas kezelési költségről és egy olyan állami megoldásról, ami csak max. a bajok pillanatnyi elodázása, aminek a végén még nagyobbat szívnak az adósok.”
  • 9. Ebgondolat 2011. augusztus 12. 12:43
    „Én is egyre biztosabb kezdek lenni abban, hogy itt valami sumákolás készülődik: először ugye kitalálták, hogy max 15% lehet a külön számlán gyűlő pénz kamata. Ma már azt is kitalálták, hogy már szeptembertől a kisebb részletet lehet fizetni! Úgy látszik, egyenlőre kevés ember tervezte, hogy ezt a fix árfolyamot válassza, így ezekkel a dolgokkal elhúzzák a mézesmadzagot azok előtt is, akik amúgy nem terveztek belépni ide!
    És ha még mindig kevesen lesznek, akkor a manyup-hoz hasonlóan kötelezővé teszik a belépést? Ki szakít sok pénzt az adóstelepek építésében? Mert azt tudjuk, hogy a pénzt az adózók adják rá..”
  • 8. ljro 2011. augusztus 12. 12:43
    „már megint a bankokat osztjátok!!! pedig semmi közük ehhez!!!!
    viktornak lehet köszönni ezt a fantasztikus lehetőséget!!!!!
    viktor nem beszél a 3havonta tőkésedő kamatrészletről!
    pedig ez is benne van!
    szal ha most belemész 3 év múlva mégjobban el leszel adósodva!!!!!!
    csatlakozok "ebgondolat"-hoz!
    én is remélem hogy nagyon meggondolják az emberek!”
  • 7. Onis 2011. augusztus 12. 12:22
    „Teljesen egyetértek az előttem szólókhoz.Nagyon sokan vagyunk pácban,de remélem lesz az embereknek esze és nem sodorják még rosszabb helyzetbe magukat.Számoljanak csak utána,megéri-e ez az árfolyamrögzítés.Mert véleményem szerint pár év múlva még nagyobb maszatba kerülnek,mint most.Ne legyünk naívak,az állam most sem azért hozta ezt a lehetőséget,hogy rajtunk segítsenek..........”
  • 6. KamuNeni 2011. augusztus 12. 12:16
    „Ez a fajta uzsora hitelek mar 78 ota be vannak tiltva amerikaban.”
25 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Összeállt az amerikai kongresszus deficitcsökkentési bizottsága

Nancy Pelosi csütörtökön megnevezte a demokrata párt három képviselőjét, aki részt vesz annak a… Tovább olvasom