Délmagyar logó

2017. 04. 23. vasárnap - Béla 5°C | 14°C Még több cikk.

Mercedes-álmunk és a valóság

Csongrád megyére is hatni fog a kecskeméti Mercedes-gyár – jósolták az üzem építése idején. Csongrádon, Szentesen telephellyel, csarnokkal várták a Daimler-Benznek dolgozó cégeket. Lapunk egy évvel a termelés beindítása után egyetlen megyebeli beszállítót talált: a makói ContiTech 15 európai Mercedes-gyárral áll kapcsolatban, a hazaival azonban épp nem.

Mercedes-lázban ég Csongrád megye – írtuk 2009-ben. Sokan, főleg a megye északi részén, arra számítottak, hogy az épülő kecskeméti Daimler-Benz-üzemhez kötődve megjelennek a vidéken olyan vállalkozások, amelyek alkatrészekkel, szolgáltatásokkal járulnak hozzá az autógyártáshoz. A reménykedők úgy gondolkodtak, hogy Kecskeméttől délre olcsóbban lehet ipari területhez jutni, mint a fővároshoz közelebb, ugyanakkor mégsem vagyunk olyan messze Kecskeméttől, hiszen van már autópályánk. Csongrádon a légtechnikai berendezéseket gyártó Panol Plusz Kft. 2009-ben 7,9 millió forintért vett területet az önkormányzattól, hozzáfogott két korszerű üzemcsarnok és egy raktár építéséhez. Ezeket a Mercedes leendő beszállítóinak tervezték bérbe adni. A beruházás elkészült, a kft. azonban mára felszámolás alatt áll. Termékeit és üzemét átvette az Aeroprodukt Zrt. László István kereskedelmi igazgatótól tudjuk, hogy a Panol Plusznak közvetve mégis lett köze a kecskeméti gyárhoz: az üzemi konyhának legyárthatta a rozsdamentes légcsatornát.

A karosszéria végső ellenőrzése a kecskeméti Mercedes-gyárban. Fotó: Kovács András
A karosszéria végső ellenőrzése a kecskeméti Mercedes-gyárban. Fotó: Kovács András

Szentesen az önkormányzat vállalkozott egy 1600 négyzetméteres csarnok építésére, pályázati pénzből, az ipari park déli fertályán. Itt is szívesen láttak volna beszállítót. A létesítmény elkészült, de Szirbik Imre polgármestertől úgy tudjuk, hogy valószínűleg élelmiszer-ipari cég fogja használni. A Daimler-Benznek a polgármester tudomása szerint nincs szentesi partnere, arról viszont hallott, hogy a cég toborzott munkaerőt a városban.

A termelés egy éve indult a kecskeméti gyárban, decemberre 2500-ról 3000-re nőtt a dolgozók létszáma. Frank Klein, a gyár igazgatója korábban arról beszélt, reméli, minél több magyar vállalkozás képes megfelelni a követelményeiknek. Egy hete azt nyilatkozta a HVG-nek, hogy először 17, majd 8 magyarországi beszállítót vontak be a munkába. Azt nem sikerült megtudni, mely cégekről lehet szó: Sztipichné Kozári Edina marketing- és PR-vezető ugyanis a kecskeméti gyárhoz küldött kérdéseinkre azt válaszolta, dolgozóikról és beszállítóikról nem adhatnak ki információkat, így azt sem, van-e közöttük Csongrád megyei. A gyár honlapján az olvasható, hogy „az alkatrész-beszállítók kiválasztása és megbízása a sindelfingeni (Németország) beszerzési osztályon keresztül történik".

Második kör?

– Még nem jött el az ideje annak, hogy a második körös beszállítók termékeit is befogadják az új üzemben – reagált kérdésünkre Horváth-Czakó István, a Szegeden és Győrben is üzemet működtető, 1989-ben alapított Elcometal Kft. ügyvezető igazgatója. A cég 500-féle alkatrészt, főként speciális csavarokat gyárt, 15-féle személyautóhoz, például a Suzuki, a Volkswagen, az Audi és a ©koda kocsijaiba. – Az új autógyárak az első egy-két évben főleg a már hosszabb idő óta auditált és bejáratott beszállítók termékeit építik be. Reméljük, hogy jövőre mi, lokális magyar gyártók is lehetőséget kapunk.

Az autóipar egyik legnagyobb európai beszállítójának, a Magyarországon 6000 embert foglalkoztató ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft.-nek Szegeden és Makón is van üzeme. Nagy Mihály, a cég ügyvezető igazgatója úgy tájékoztatott, a makói telephely hűtő-fűtő csöveket szállít a Daimler AG 14 európai gyárába, többek között Berlinbe, Brémába, Stuttgartba. Tavaly 6 millió 133 ezer ilyen csövet adtak el a Mercedes autók gyártójának, az ebből származó bevétel az összárbevételük 15 százalékát teszi ki. Ugyanakkor azt is hozzátette: Kecskemétre jelenleg épp nem szállítanak egyetlen terméket sem.

Ennek nyilván nem az az oka, hogy ne tudnának megfelelni a kecskeméti követelményeknek.

A Mercedeshez azonban a kisebbeknek nem olyan könnyű közel kerülni. – Nem volt reális abban bízni, hogy néhány év alatt innen bárki Mercedes-beszállítóvá válhat – válaszolta kérdésünkre Takács Tibor, a csongrádi TÉT Szerszám Kft. ügyvezetője. Családi vállalkozása 1995-től évekig gyártott az első magyar Suzukiba sajtolt fém alkatrészeket, aztán egy svéd márka számára kezdtek dolgozni. – A Suzukihoz is 7-8 évbe telt bekerülni. A Mercedes inkább azokat érdekelheti, akik száz tonnákat szállítanak, üveget, lemezt. A szakma egyelőre inkább a szakemberelszívó hatását érezte a kecskeméti indulásnak. Egy félegyházi gyárból elvitték az üzemvezetőt, ez a félegyházi vállalkozás pedig elcsábította az én munkatársamat.

Olvasóink írták

25 hozzászólás
12
  • 25. olegunnar 2013. március 10. 19:57
    „lukrécia,majdnem minden stimmel,csak az nem,hogy Szeged sohasem volt képbe”
  • 24. mediashreck 2013. március 09. 21:58
    „A "Mercedes-alom"-nak nem annak kellene lennie, hogy
    naluk vagy nekik dolgozzak!
    Hanem annak, hogy ha Magyarorszagon dolgozom akarhol is,
    fizetesemböl meg tudjam venni...!

    Különben, a merci homepage-n (www.daimler.com) miert nem lehet arrol olvasni, hogy
    a Mercedes harcijarmüveket (Mercedes-Benz military vehicles) es fegyvereket is gyart...?
    A libiai haboruban a NATO Mercedes alkatreszekkel ellatott repülögepekkel bombazta Kadaffit, aki
    harckocsiait Mercedes teherautokkal szallitotta a frontra...

    Függetlenül ettöl, nekem is egyik kocsim Mercedes,
    de neha ilyenre is kell gondolni.”
  • 23. lukrecia 2013. március 09. 21:45
    „A Merci elsősorban udvariatlan fogadtatás , és összefüggő 400 hektár terület hiány miatt nem jött Szegedre. A repülőtér semmit nem számított. Szeged sokkal nagyobb esélyes volt mind addig míg, Gőgös , , bürokratikus hivatali ügyintézésbe nem estek. Akkor lemondtak a városról, mert tudták egy önkormányzattal teljesen együtt kell működni. Ezzel nem lehetett.
    Kecskeméten a Fideszes alpolgármesternő, szivélyes, kedves , készséges fogadtatásban részesítette őket. gyakorlatilag mindent megígért nekik. A z összefüggő nagy területet, és az építkezések , egyebek zavartalanságát. eltudjátok képzelni h a kecskeméti önkormányzat annyira készséges mindenben , mintha Daimler alkalmazásban állnának??? Pedig így van . Kapott is a város már sok ingyen Mercedest a gyártól a hála jeléül.
    Na de örüljetek Szegediek. Szeged is kivette részét a Merciből. Az eltávozó KÉSZ kft építette nagy részt a Mercedes gyárat :)) Sőt továbbra is az fogja bővíteni úgy sejtem.”
  • 22. kormoska 2013. március 09. 20:53
    „18.macs
    Mivel az én kommentemből idéztél,válaszolnék.
    A Kínaiakkal kapcsolatban nem mondtál újat,de ott van a Szefó akinek stabil megrendelései vannak most is.
    A konzervgyárat is újra lehetne indítani(a Szilánk tavaly kiment Szatymazra,tehát részben üresek az üzemcsarnokok),mostanában úgyis kokettálunk az oroszokkal,ott hagyományosan szeretik és elismerik a magyar termékeket és meg is tudják fizetni.
    Lehet pénz még az egészségtúrizmusban is,az új klinikai tömb felhúzása után kapacitás is lesz rá.Szegeden még az országos helyzethez képest normálisabb az egészségügyi ellátás színvonala!
    Sajnos a kereskedelemben mostanában a visszafejlődés a jellemző,de ez nem a város hanem a regnáló kormányunk bűne....
    Kívánom,hogy a Mercedes Szegedről is találjon magának beszállítót.”
  • 21. kormoska 2013. március 09. 20:34
    „10.Tibi71
    A kecskeméti betanított szalag melletti munkások átlagban nettó 130 ezret keresnek+utalványok(Hvg forrás).A győri Audinál ennél is többet,úgy 140 ezer környékén.
    Ez azért mégsem minimálbér,a melósok 90%-a összetenné a kezét,ha bárhol-bárkitől ennyit kézbe kapna!
    Nem beszélve az európai szintű körülményekről,a Mercinél dolgozókat kimondottan irigylik Kecskemét környékén.”
  • 20. nemecsekerno_007 2013. március 09. 17:51
    „18. macs 2013.03.09. 14:25
    Pont az a lényeg, hogy nem valakinek kell megmondani a tutit, hogy mi kéne v. mi nem
    Ezt majd tudják azok akiknek tudniuk kell. (nyílván ha nem akkor mennek a sűlyestőbe) A kontraszelekció is az egyik versenyképességet akadályozó tényező. Az államnak annyi lenne a feladata, hogy minél jobb környezetet teremt a vállalkozásoknak, elsősorban azoknak amelyek exportra termelnek. Másból nincs pénz. Pékség csak akkor hoz bevételt ha külföldiek vásárolnak egyébként nem. A "A" betűs bevásárlóközpont is csak akkor hoz pénzt, ha szerbek, románok itt költik el a pénzüket. Egyébként csak az a fizetés kerül vissza az állam zsebébe adóként, amit a köztisztviselőknek, közalkalmazottaknak adott. Varázslat, de nem csoda. A végén az egyenleg nem mutat többletet :) De mindegy, nem itt fogjuk megváltatni a valóságot.”
  • 19. deszkás 2013. március 09. 17:47
    „MACS! A Textilműveknek 2014-ig (!) volt szerződése Angliával Jacquard szövetre.”
  • 18. macs 2013. március 09. 14:25
    „Szegednek(mint agrár-ipari városnak) abban kéne fejlődnie amiben anno erős volt:Textilipar,feldolgozóipar,kereskedelem és mezőgazdaság.
    Igen, de hadd legyek az ördög ügyvédje! :-)
    Mit tudna a textilgyár termelni, ami képes lenne versenyezni a távol-keleti termékekkel? Feldolgozóipar, mit dolgozzon fel? Honnan venné az alapanyagot, hol lenne piaca a terméknek? Mezőgazdaság, pár hektáron termelő gazdaságok tudnák biztosítani a mennyiséget, minőséget?
    Igen kell valami, de csak olyan, aminek lenne piaca, és nem a minimálbéren foglalkoztatott alkalmazottak révén lenne versenyképes.”
  • 17. macs 2013. március 09. 14:17
    „Engem már régen nem érdekel, hogy jött volna a Merci Szegedre, vagy sem, engem sokkal jobban érdekel, hol vannak azok a cégek, akik fel tudnának csatlakozni hozzájuk?
    Akik reménykedtek, abban, hogy kiválasztják őket, mit tudnak, miért nem kellettek? Mennyiségi, minőségi gondok voltak, szerződéses fegyelemmel volt baj?
    Olvasom, jön a 2. körös beszállító válogatás, nos azok, akik próbálkozhatnának, készülnek erre, tájékozódnak?
    És miért baj, ha Merci elszívja a munkaerőt, legalább lehetőség nyílik azok előtt, akik most munkanélküliek.”
  • 16. geza 2013. március 09. 14:12
    „Lehet ezzel nem értenek sokan egyet, itt megoldás lenne, ha az "állam" építene gyárakat és a régi piacok felé fordulni.
    Szegeden van élelmiszer ipari képzés: lehetne lobbizni pl konzerv gyárért, vagy építeni egyet önkormányzati támogatással. Helyi beszállítókkal, termelőkkel.
    Magunknak is kellene tenni valamit nem várni, hogy a galamb a szánkba repül.
    A merci kvázi akkora támgatást kapott, mellyel a dolgozók (magyar) bérét 5 évig fizetni tudják. Azaz az állam előre odaadta a dolgozók fizetését a mercinek.
    Kecskemét meg profitál, irrálisan felmentek a szolgáltatások, lakásbérleti díjak...”
  • 15. rózsakert 2013. március 09. 13:19
    „6.Hód 2013.03.09. 10:49

    IGAZSÁGA VAN !
    Osztrák barátunk, hozott volna majd 500 millás (ft -ban értendő !) beruházást , bérmunkát, azzal kezdödött, hogy megváratták és a megbeszélt időpont helyett 1 óra múlva felhívták, hogy most már befáradhat, de fél óra várakozás után már indultunk is vissza , a véleményét nem írnám le , de azóta a H betűs országot nagyon messziről elkerüli , ja és a dolgot megcsinálta itt Ausztriában , szlovák vendégmunkásokkal.....még jobban is járt !

    a város neve nem lényeg---sajna nem az első eset,melyről tudok.”
  • 14. nemecsekerno_007 2013. március 09. 13:04
    „Nagyon jó a címválasztás, tükrözi a hazai viszonyokat.

    .............-álom és valóság (A pontozott rész kitölthető bármivel)

    Ennyit tudunk emberek, ennyit értünk el 23 év alatt. Valszeg tényleg több idő kell egy társadalmi rendszerváltáshoz.
    Jöhetnek a kifogások kedves kommentelők :) Dehát ..... -val kezdődő mondatok”
  • 13. Mil 2013. március 09. 12:03
    „Miért nem Szegedre települt? Egyszerű:
    -messzebb van a fővárostól(reptér!)
    -Szegeden nincs gépipari képzés, egyáltalán: bármilyen műszaki, gyakorlati képzés. Itt csak humán és elméleti képzés van(bölcsész, orvos, matematikus, stb)
    -Kecskeméten pedig van gépipari főiskola

    Egyébként, kezdem azt gondolni, hogy nem olyan jó projektek ezek az országnak. Sok millárd közpénzből megtámogatjuk őket, és elszívják a munkaerőt máshonnan, más vidékek mennek gallyra. Lehet többet érne, ha ezt a pénzt a hazai kis-közép vállalkozásoknál hagynánk..”
  • 12. NP1 2013. március 09. 11:31
    „bakosandras

    Itt már régen nem számítanak a tények és az észérvek.
    Lukreciának, macinak stb. van egy határozott véleménye és punktum! Ők tudják a tutit: a gonosz Botka zavarta el a Mercit. Életükben nem voltak még csak egy közepes projekt közelében sem, mert különben tudnák, itt az érdekek döntenek semmi más.

    7. jozko 2013.03.09. 10:53

    "Ezek a mamutcégek rendkívül széleskörű elemzéseket végeznek - nagymúltú kutatók és hatalmas adatbázis segítségével." - én egy az említettnél nagyságrendekkel kisebb beruházás döntési mechanizmusának egy részére tudtam rálátni - a HR rész volt 70 oldal!

    "/Mondjuk a svédek magukhoz tudták csábíthatani az eredetileg Magyarorszára tervezett neutrongyorsítót -
    a nagyobb tömeg /tőke/vonzással - de az más/." - amennyire tudom az EU.n belül Ők menedzselték a projektet, és a debreceni egyetem ezirányú teljesítményének elismertsége meg sem közelítette a szegedi lézerfizikusokét. Arról nem is beszélve, hogy egy keleti ország egyszerre 2 db központi projektek nem nyerhetett meg....”
  • 11. Hód 2013. március 09. 11:07
    „Azért Bakos úr, mert én is csak egy senki vagyok! ;)”
  • 10. Tibi71 2013. március 09. 11:05
    „Arról nem ír senki hogy minimálbéren tengődik a mercedes-es melós.”
  • 9. bakosandras 2013. március 09. 11:03
    „Tisztelt Hód Úr! Ha már senki sem mer beszélni arról a bizonyos polgármesterről nyilvánosan, ön miért nem teszi meg? Íme, adott a lehetőség, még nevet sem kell írni a megjegyzés mellé.”
  • 8. queenmargareth1 2013. március 09. 11:02
    „1. dave-id 2013.03.09. 07:14
    pedig igen!”
  • 7. jozko 2013. március 09. 10:53
    „Ezek a mamutcégek rendkívül széleskörű elemzéseket végeznek - nagymúltú kutatók és hatalmas adatbázis segítségével.
    Kizárt dolog, hogy csupán egy egy várospolitikai érdek befolyásolná őket.
    /Mondjuk a svédek magukhoz tudták csábíthatani az eredetileg Magyarorszára tervezett neutrongyorsítót -
    a nagyobb tömeg /tőke/vonzással - de az más/.

    Tartok tőle, hogy a Szegedre tervezett ELI sem a helyi beszállítókat hozza helyzetbe és viszont.”
  • 6. Hód 2013. március 09. 10:49
    „Bakos úr!
    Egy kérdés:
    Ha a Szilánknak nem tudtak területet biztosítani Szegeden a zöldmezős beruházásához, akkor hová jött volna a Mercedes?
    Egyébként sajnos rosszul tudja, van/volt olyan polgármester, aki nem verte a seggét a földhöz, amikor a városába munkahelyeket akartak hozni, hanem egészen mást csinált, de persze erről senki sem mer nyilvánosan beszélni.
    Azt pedig el kell felejteni, hogy "Munkahelyteremtő John vagy Jürgen" becsenget az önkormányzathoz, és majd az önkormányzat diktálja számára a feltételeket. Az önkormányzati/állami tisztségviselőknek el kell felejteni a szokásos arrogáns stílust is, amivel az alattvalók felé kommunikálnak, amikor nem szavazatot gyűjtenek, át kell állni egy más - nevezhetjük európainak is - gondolkodásra, és ki kell szolgálni a befektetőt, akkor is, ha az nem a személyes érdeküket szolgálja. Félreértés ne essék, vannak ilyen önkormányzatok Magyarországon és Csongrád megyében is, oda megy a tőke is...”
25 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Londoni elemzők szerint recesszió jöhet a magyar gazdaságban

A Capital Economics az idei év egészére 0,5 százalékos GDP-mínuszt vár Magyarországon. Tovább olvasom