Délmagyar logó

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 4°C

Milyen emberekkel dolgozzunk? – Az intellektuális tőke

A munkatársak 20 százaléka felelőtlen, nem nézi teremtéseinek a következményeit, nincs összhangban a csapattal.

Vegyünk egy jó céget, tudatos, fejlődő vezetőkkel, akik még jobb eredményt szeretnének elérni. Elkezdik a cég átvilágítását, ránéznek a munkatársak teljesítményére, kompetenciájára, elemzik a céges termelői folyamatokat, korszerűsítik a szervezeti rendet, bevezetik a teljesítményértékelést, és a teljesítmény alapú fizetési rendszert. És akkor valami megváltozik… Az emberek mintha kifordultak volna magukból, a csapat inkább egy darázsfészekhez kezdett hasonlítani, mint egy szervezetre. Mi történhetett?

Az eddigi kényelmes hozzáállás, „el vagyunk" magatartás megváltozott. A vezetők el kezdték feltérképezni, majd kiaknázni az ún. „intellektuális tőkét", az emberi erőforrást.

A szakmai kompetencia mellett felállítottak egy másik tengelyt, amely a szándékot, a motivációt, a hajlandóságot mutatja. Ebből a kettős mátrixból áll össze ugyanis egy munkatárs hozzájárulása a cég eredményeihez, értékeihez.

A mátrix, mint egy értékmérő négy fő kategóriát mutat ki, vagyis négyféle alap munkatársi típus figyelhető meg a cégekben, természetesen számos átmeneti szín mellett. Ezek az alapkategóriák megmutatják azokat a mérföldköveket, amelyek mentén nem tud eltévedni egy olyan vezető sem, akinek nincs magas szintű személyzet kezelési ismerete.

1. Kategória jellemzője: pontos és alapos szakmai tudás, hozzáértés, kompetens munkavégzés figyelhető meg. Statisztikái magas tartományban vannak. Szándéka átütő, egyértelmű és saját motivációja a cég céljaival egy irányba haladnak. Remek csapattag, akivel szívesen és könnyen dolgozik a vezető és mindenki más, tehát „pipát" tehetünk a neve mellé, így egy mosolygós „smile" arcot rajzolhatunk máris, pipaként.

2. A második kategória ismérve: lelkes, nyílt szándékú, a cég céljaival egyetértő, motivált munkatárs, aki azonban nem teszi le az asztalra a tőle elvárt eredményt, sem mennyiségben, sem minőségben. Miért is? Mert nem eléggé képzett, vagy nem eléggé gyakorlott, vagy nincs elég tapasztalata, vagy nem ért pontosan valamit, szóval nem kompetens. „Nem jön ki a „csövön" az, aminek ki kellene jönnie. Gondot okoz nekünk? Természetesen! Hiszen statisztikái alacsony tartományban vannak, hozzáállása szerint azonban Ő is mosolygós „smile" arcot érdemelne, de így nem! Mi itt a megoldás? A tanítás, a képzés, a gyakorlás, ki kell dolgozni számára egy képzési útvonalat, ki kell nevezni mellé egy senior munkatársat, akivel dolgozik, ellesheti a szakmai trükköket és fogásokat, akitől folyamatos kontroll kaphat, vagy éppen korrekciót, ha szükséges. Ez a vezető feladata vele kapcsolatban.

3. A harmadik típusunk éppen az előző fordítottja. Statisztikái magasak, eredményes, kompetens szakértő. Na, de dolgozni vele nem egy leányálom, néha durva, mint egy lópokróc, nem ismeri el a másik munkáját, de legalább folyamatosan kritizál. Nem csapattag. Minden kreatív ötletet megállít, vagy aggódásával, vagy azért mert nem tartja jónak, de maga ötletekkel nem áll elő. Nem tolja cég szekerét, nem előre viszi a magatartásával, hanem akadályozza a céges eredmények elérését. Hangulatromboló! Hozzáállása szerint a legörbülő szájú fejet kaphatja csak. Most itt mi a teendő? Ilyenkor teljesen más vezetői eszközöket veszünk elő. Meg kell változtatni a hajlandóságát! A motivációs szint kiderítése, egyéni céljainak feltárása majd összehangolása a cég célkitűzéseivel – ez a vezető tennivalója. Keressük azt a muníciót, ami ezen az állapoton túllendíti és felfrissíti.

4. Az utolsó kategória minden szempontból az utolsó. Nem kompetens, szakmai hozzáértése hullámzó eredményt produkál. Viselkedése arrogáns, a többieket akár még lázíthatja is, ellenszándékot, de legalábbis más szándékot érzékelünk nála. Hogy mi itt a teendő? Hát ki vele a cégből, ne rontsa itt a levegőt többet!

Visszatérve probléma felvetésünkhöz, azt láthattuk ennél cégnél, hogy a változtatások kirajzolták, kiemelték ezeket a fenti kategóriákat és láthatóvá tették. Az átszervezések, a teljesítményértékelések az eddig elfedett nem teljesítéseket, a lappangó „egyet nem értéseket" kimutatták, felszínre hozták. A 4. típusú emberek elkezdték lázító munkájukat és felbolydult a cég. Folyosói pletykák, híresztelések indultak útjukra, senki nem foglalkozott a munkával, romlott a morál. Most sürgősen tenni kellett valamit.

Először a 4. kategóriájú emberektől váltak meg, majd beszéltek a 3. kategóriával, céljaikat tisztázták összesimították a céges célokkal, s képezték a második kategóriát, és elismerték az egyes típushoz tartozó munkatársakat. Eltartott 2-3 hónapig, amíg tisztult a helyzet. Pár embert elküldtek, páran maguk mondtak fel. Veszteség érte a céget, mert jól képzett emberek mentek el, és ennek ellenére mégsem volt rossz a döntés.

Aki ott maradt, arra most már lehetett számítani, s hamarosan egy megújult, felszabadult, kreatív gárda áll a vezetők mögött. Azt gondolom, hogy bátor döntés volt, de a csapat felállt, majd kiegészült néhány 1-2. típusú emberekkel, és szárnyalnak.

Comline Budapest Kft.

Olvasóink írták

  • 1. allegro 2013. október 17. 22:55
    „Jó a cikk. Én a 4. kategóriát azért jobban szemügyre venném, biztos, hogy a ki vele az egyetlen megoldás?
    Miért hullámzik a teljesítménye? Tehát vannak jobb napjai, ballábas napjai összefüggésben lehetnek a hullámvölgyekkel. De mitől is? Lehet a csupa mosoly kolléga éppen rá passzolja nemszeretem feladatait?

    Szerintem a 4-es az előző kettő kategória keveréke, aszerint kellene vele bánni. Sőt talán mindegyik típus fellelhető benne, ám valamiért nem kap elismerést, ezért zavart és okozhat zavart is. Valamely területe biztosan fejlesztésre szorul. Tisztázni céljait és ha szükséges képzésre küldeni. Még 1 kategóriás is lehet belőle. Feltételezzük szakmailag a cégbe illik, különben miért volna ott. Netán személyes problémái is lehetnek. Mindenkinek lehetnek, bármikor, az 1. kategóriásnak sem valószínű, hogy mindig fenékig tejfel az élete. Vagy egyszerűen a csapatban máshol lenne a helye, kompetenciái alapján.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vendéglátósok százai keresnek külföldön munkát

A hazai főszezon végével felszolgálók, szakácsok, szobalányok és bármixerek százai keresnek munkát… Tovább olvasom