Délmagyar logó

2017. 09. 23. szombat - Tekla 11°C | 19°C Még több cikk.

Multi nélkül nem élet az élet

Szeged - A gaz multik nyerészkednek, ezért drága például a benzin, mondja a gazdasághoz nem értő ember. Könnyű ellenségképet kreálni, erről is szól Vahl Tamás A zsiráf nyaka című könyve, meg arról, hogy alkalmazkodni kell a multikhoz, mint az időjáráshoz. A szerző Szegeden, az egyetem gazdaságtudományi karán közönségtalálkozón vett részt.
„A multi pont olyan, mint az időjárás. Van. És hasonlóan az időjáráshoz, részben meghatározza létünket. Nézzünk körül magunknál, hány százalékban használjuk a termékeit, szolgáltatásaikat, és játsszunk el a gondolattal, mi lenne, ha egyszerre minden eltűnne. Nem lenne iPadünk és Gucci táskánk, de Nivea krémünk és IKEA lámpánk sem. (...) Nem lenne UPC-nk 100 csatornával. De minek is, hiszen Samsung tévénk sem lenne. És mindezt nem tudnánk Visa kártyánkkal kifizetni" – írja Vahl Tamás a könyv előszavában.

A gazdasági szakember a multik működését mutatja be szórakoztató, vagy éppen tanulságos történeteken keresztül. A zsiráf nyaka hiánypótló könyv, amely egyszerre szól a leendő munkavállalókhoz, a multiknál dolgozókhoz, a cégek vezetőihez és a politikai döntéshozókhoz. Elemzi a rendszerváltás időszakát is: – Amikor a multik megjelentek az országban, nem voltak olyan hazai cégek, amelyek egy modern gazdaságnak megfeleltek volna – mondta a szerző. – A külföldiek befektettek, és komoly hozzáadott értéket hoztak létre. De hogy milyen szerződéseket kötöttek vagy milyen szerződések köttettek velük, az a mindenkori kormány felelőssége vagy hibája volt.

Vahl Tamás a Szegeden is bemutatta be könyvét. Fotó: Schmidt Andrea
Vahl Tamás a Szegeden is bemutatta be könyvét.
Fotó: Schmidt Andrea

Mi az oka annak, hogy sokan nem szeretik a multikat? Idézet a könyvből: „Könnyű azokat az embereket befolyásolni, akik nem értik, hogy működik a gazdaság. Kapnak egy ellenségképet, s máris helyre áll a rend. Drága a benzin? Hát persze, mert a gaz multi nyerészkedik rajta. Nincs magyar kenyér a boltokban? A multik az okai ennek is, a szlovákot hozza be az országba, mert az olcsóbb. Ezt az igét aztán mindenki magáévá teszi, felháborodik, közben sutyiban megveszi az olcsóbb szlovákot." Vahl Tamás szerint azért van ilyen közhangulat, mert nem ismerik őket. Akit pedig nem ismernek, attól idegenkednek az emberek, és ettől már csak egy lépés választja el őket attól, hogy ne is szeressék.

A szerző

Vahl Tamás magyar üzletember, számítástechnikai szakember, a Német–Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara elnökségi tagja. Életének 20 évét olyan multinacionális cégek világában töltötte vezetői pozícióban, mint a Siemens, a Berliner Bank, az IBM, a HP és az SAP.

A multi működése se nem jobb, se nem rosszabb, mint egy magyar középvállalaté, legfeljebb a méretekben van különbség – állítja a szakember. Ezeknek a cégeknek köszönhetjük a munkakultúrát, azt a környezetet, amelyet itt kialakítottak. Ha kimennek, a tudás, a tapasztalat, a kultúra itt marad nekünk. Gyors lökést adtak, adnak az országnak – stabilizálták a magyar gazdaságot.

Hogy jön ide a zsiráfnyak? A szerző szerint ennek nincs tudományosan megalapozott háttere, csupán fricska a régiók és a cégközpont közötti óriási távolságra. – A zsiráf nyaka egy kép, ami megjelent előttem, mondjuk az amerikai központ és a magyar leányvállalat közötti távolságot fejezi ki. És ha ez a nyak nagyon hosszú, lazulhat a kapcsolat, a hibalehetőség is sokkal nagyobb.

Olvasóink írták

74 hozzászólás
  • 74. K.T. 2013. október 07. 23:32
    „72. macs
    ...és ehhez társul még a leszabályozatlansága, a korlátok nélküli (értsd mértéktelenül nagy és pusztító) környezetszennyezésével együtt. :(”
  • 73. Mil 2013. október 06. 18:29
    „72. macs 2013.10.06. 15:53

    + lényegében nem létező munkavédelem, környezetvédelem, érdekvédelem.. Olyan körülmények közt dolgoztak, amiért itt az EUban lecsuknák a cégvezetőt.. És sokan ezt azonosítják a megvalósul szocializmussal. Holott ez a legsötétebb klasszikus kapitalizmus :) Lassan azért fejlődnek ők is ezeken a területeken. Tehát ha mi a kínai(korábban dél koreai) reseptet akarnán követni, akkor az úgy nézne ki hogy: ft nem konvertibilis, vagy leértékelve 400-500 ft/euro-ra, bérek felezve, nyugdíjak semmi(Kínában nincs(nem volt) állami nyugdíjrendszuer!), segély semmi, EU fizetős vagy gagyi, napi 12 óra munka, és így 1-2 generáción belül utolérnénk a nyugatot :)
    De vevő itt erre bárki ? Én sem, egyébként. Nem kell kínai szintre lemenni, csak azt a qrva gazdaságot kellene már békénhagyni, és nem többet költeni, mint amit megtermeltünk. Nem járna drámai visszaeséssel, viszont legalább jó irányba indulnánk el. Most momentán csődpályán vagyunk még mindig..”
  • 72. macs 2013. október 06. 15:53
    „Igazatok van, Kína ügyes, de arról ne feledkezzetek el, hogy a rendkívül alacsony bérköltségek révén tett szert nagy versenyelőnyre. Nem véletlenül települtek hozzájuk a magas élőmunka igényű ágazatok. Egy magyar varrónő minimálbérének a töredékéért dolgozott a kínai.”
  • 71. queenmargareth1 2013. október 06. 08:01
    „azt már én is megírtam, hogy Kína ügyes, de ugye mit kaptam...szóval 40 év alatt is megtehettük volna, de főleg az elmúlt 24 évben, mert ugye sokkal szabadabbak lettünk.Most szabadságnak annyi, de Kínát meg sem közelítjük.Pl a Grundfos, miért tud Kínában, Tajvanon is meg lenni+ Itthon is???jó fizuval itthon az tuti!”
  • 70. Mil 2013. október 05. 22:19
    „69. kormoska 2013.10.05. 21:25

    Pontosabban: tanulunk, de nem használjuk saját hasznunkra, mert kényelmesebb az alkalmazotti lét, no meg az itthoni környezet sem kedvez a vállalkozó szellemnek, egyáltalán: a gazdaságnak. A multik is csak hatalmas támogatások árán települtek ide. Nem hiába megy el innen az, aki többre vágyik. És ez egyre ígyebbül lesz, mivel nagyon az urambátyám világfelé haladunk újra, lassan csak az érvényesül, aki narancs párttag..”
  • 69. kormoska 2013. október 05. 21:25
    „68.Mil

    "A multiktól pedig tanulni kell, szervezési és munkakultúrát, majd saját hasznunkra kamatoztatni. Na ez az amit mi nem nagyon teszünk meg, szemben pl kínával.."

    Ez a mondatod(is)nagyon-nagyon igaz!”
  • 68. Mil 2013. október 05. 19:40
    „Ezt a sok nyavajgót.. Már arták előttem: 89ben mindenki "menő" nyugati cuccot akart, csokit, TV,t autót, hűtőt. Ezért is váltottunk rendszert, mert a szocializmus, a KGST nem volt képes ezt biztosítani. A piacnyitással persze tönkrement a versenyképtelen iparunk, ugyanakkor, a nyafogésok ellenére sok megmaradt, ill átalault: Rába, Videoton, Pick, Molt, OTP, Dunai vasmű(dunaferr), az Ikarus is még élt 10 évet, azt is mi b@.tuk el.. Sok újy magyar vállalat is alakult, és saját multik is kialakultak. Ha 40 évig nem szocializmussal pöcsöltünk volna, akkor most mi is tele lennénk multikkal, és fejlett, saját iparunk lenne. Azonban a szocializmus kinullázott minket, zsákutcának bizonyult, és letolt gatyával, tele adóssággal voltunk kénytelenek bekapcsolódni a világgazdaságba. És itt már teperni kell, mert a kínait, indiait stb nem fogja érdekelni magyar nyavajgása, elhappolja előle a munkát és kész, olcsóbban.
    A multiktól pedig tanulni kell, szervezési és munkakultúrát, majd saját hasznunkra kamatoztatni. Na ez az amit mi nem nagyon teszünk meg, szemben pl kínával..”
  • 67. Roland1000 2013. október 05. 19:33
    „Bezzeg nagyszerű politikusaink mind, egytől egyik nagyon szépen gyarapodnak...”
  • 66. délmagyarországi 2013. október 05. 17:58
    „igazán nem veszik komolyan az emberek (mivel megoldhatatlannak látszik) , nem az árak magasak...hanem a fizetés a kevés. ez nem vicc. tényleg így van. ennyi pénz a világ bármely pontján kevés. ebből nem lehet gyarapodni...ami természetes igény. ezért dolgozik, dolgozna mindeni (elvileg)
    ennyi. persze a nem világlátottak na meg a világtalanok ezt nem érzik.
    pedig nem nehéz. matek.
    azaz. az ELOSZTÁSSAL VAN NAGY BAJ.
    a cucilizmusra jellemő támogatások megszüntek..kompenzáció meg egy nagy (moderálom magam). lóval kezdődik...!”
  • 65. Roland1000 2013. október 05. 16:46
    „Na és Majzik! Akkor mennyi volt egy gombós fagyi és most mennyi? Vagy még inkább: mennyi volt akkor egy kiló kenyér, és most mennyi? Engem nem zavarna, ha 20 000-t keresnék, csak 1 Ft lenne még a fagyi...”
  • 64. Roland1000 2013. október 05. 16:44
    „Szerintem is Fenyőnél a pont. És ez tényleg kérdés, hogy mi lenne velünk Gucci nélkül? Teljes bizonyossággal állíthatom, hogy meg sem éreznénk, hogy nincs.:)

    s Kormoska! Azért legyél már oly szíves, hogy amíg nem beszéltél elég TESCO melóssal, addig ne magasztald őket az égig!”
  • 63. délmagyarországi 2013. október 05. 15:42
    „Elképesztő, hogy milyen kevesen "látnak"...!”
  • 62. p79 2013. október 05. 12:54
    „Én nem vagyok sem a multik mellett, sem pedig ellenük. Bizonyos szempontból valóban megkerülhetetlenek, és van előnyük, hátrányuk is, de azért sztárolni őket egy könyv formájában szerintem túlzás. Vagy ha már könyvet ír róla az ember, akkor meg lehetne említeni annak az árnyoldalát is. Az a baj, hogy a szerző valószínűleg csupán gazdasági szempontok alapján közelíti meg a kérdést. Aki például dolgozott már multinál melósként, az nagyjából tudja, hogy mire megy ki a játék. Ha nincsenek önálló gondolataid (vagy magadba fojtod), bírod az alárendelt viszonyt, a sokszor értelmetlen és parancsszerű utasítgatásokat,
    lelkes vagy a csapatépítő és agymosó tréningeken, magas a stressztűrő-képességed és a fizikai állóképességed; és elhiszed (vagy látszólag úgy teszel), hogy megbecsülnek, akkor talán hosszú távon is ott dolgozhatsz. Az iPad és a Samsung tévével csak közvetett kapcsolatban állunk (mint felhasználó), így ezekről a multikról nehéz lenne véleményt alkotni. Viszont a koltán bányákban dolgozó 7-8 éves kongói gyerekek biztosan többet tudnának mesélni...persze nem olyan szórakoztató módon, mint ez a könyv. De említhetnénk a Kínában dolgozó munkásokat, akinek az órabére egy marék rizs; vagy a Sierra-leonei gyémántbányák rabszolga gyerekeit, és még sorolhatnám.”
  • 61. mezőgazdász 2013. október 05. 10:17
    „A kőolaj ára 2000-ben is ennyi volt,a benzin pedig 200 Ft..Akkor most mi van?”
  • 60. majzik 2013. október 05. 09:39
    „18. tatár 2013.10.04. 15:21
    A multinál kétszer annyi volt a jövedelmem mint az utolsó ,,szocialista" nagyvállalatnál. Nem erről beszéltem !

    Ha már a közgazdáknál tartunk !

    Nem értem ennyi ,, okos " közgazdász mellet miért ilyen @-ar a gazdaságunk ?”
  • 59. nobody13 2013. október 05. 05:48
    „38-ra, Fenyő, a beírásodról a sokáig elrettentő példaként emlegetett szocialista Kína jut eszembe... Amikor mi rendszert váltottunk, majdnem harmadik világnak számított. Kína nem vásárol külföldi szemetet. Kína fog egy Samsung tévét, lekoppintja, elkezdi tömegtermelni Samsunk, Semsung, Sumsang stb. neveken szinte ugyanolyan minőségben, töredéke áron, és máris szükség van egy csomó emberre, a gyártáshoz kapcsolódó összes területen. Ugyanez van az étellel, ruhaneművel, elektronikával, robog a gazdaság, míg mi esszük-isszuk a külföldi szemetet, gyakorlatilag nincs hazai termelésünk semmilyen téren (tisztelet a nagyon kevés kivételnek), döglődik a gazdaság, mostanra a lakosság háromnegyede is, Kína odáig jutott, hogy ő hitelez a világ leggazdagabbnak hitt Amerikájának, meg még a fél bolygónak... Oké, elismerem, a cuccaik gyors lejáratúak, de mindenki számára kifizethetőek. Megfizethető kínálat, fizetőképes kereslet - nem erről szól a gazdaság? Még emlékszem, amikor a Pick Pikok néven az egyik multinál picit (tényleg picit) gyengébb minőségben árulta a felvágottjait, a márkanevesnél jóval olcsóbban... A műszaki cikkekből a Millennium termékek "belseje" Sony, ötödáron...”
  • 58. nobody13 2013. október 05. 05:34
    „Majzik: "nem akarok műszakit látni a cégnél, csak kereskedőket!" Pontosan erről szól a világ. Semmi más nem kell, csak pénz, csak olyan ember, aki pénzt tud "csinálni": bankár, ingatlanos, bróker, ügynök, hitelügyintéző, pénzügyi menedzser stb. Ilyen álláskínálatokkal van tele az összes állásportál. Szerintem élből nem a multik tehetnek arról, hogy ennyire a pénz hatalma felé dőlt a világ: ők csak megpróbálják kihasználni, ahogy mindenki más is. De az biztos, hogy olyan emberekre, képzettségre, akik valami alkotó, teremtő, termelő, kiszolgáló humán tevékenységet végeznek valahol, egyre kisebb a kereslet, akiknek pedig van munkájuk, éhbérért dolgoznak. Az ápolónők sem kapnak sokkal többet, mint egy multinál dolgozó pultos, csak éppen ezerszerese rajta a felelősség. És a munkakeresésnél nem a képzettségről van szó: a kétdiplomás humán végzettségű ember éppúgy nem kell sehová, mint a hat általánost végzett roma. (Magyarországon legalábbis) Tud pénzt csinálni vagy nem: ennyi a lényeg.”
  • 57. K.T. 2013. október 05. 00:27
    „55. macs
    Valóban, nehéz az élet!
    .. de senki sem ígérte az elején ennek az ellenkezőjét! :)”
  • 56. kormoska 2013. október 04. 21:59
    „Sokan nagyon bután állnak hozzá a kérdéshez!
    A külföldi tulajdonú multikat-gyárakat szidják,holott ezek a cégek adják a legtisztább munkajogi környezetet és általában a fizetések is magasabbak.Ez tapasztalat!
    Magyar tulajdonú nagy multik és gyárak is vannak(CBA,Pick,Videoton holding,Mol stb)és nem mindig ők a legjobb munkaadók,bár így jobbak mint az átlag.
    Aki kis vagy középvállalkozásnál dolgozik sajnos sokkal jobban ki van téve a munkajogi átveréseknek,fizetésképtelenségnek,elbocsátásnak.”
  • 55. macs 2013. október 04. 21:53
    „46. K.T.,
    igazad van, nem megalapozott, amit belekotyogok. :-)
    Nos, az uniós csatlakozáskor kiharcolt - 402 ezer tonnás - magyar cukorkvóta hetvenöt százalékát visszaadtuk Brüsszelnek. Szerinted a gazdák ezt miért tették, mert valamiért megtették. Úgy tudom, hogy a szerencsi gyár bezárását megakadályozandó az állam támogatást ajánlott a gazdáknak, de ők inkább azt az uniós pénzt fogadták el, amit a répatermesztés abbahagyásáért kaptak.
    A kvóta visszaadása és a gyárak bezárása párhuzamosan történt.
    Igazad van, ha a hazai gyárak kiváló minőségű termékeket gyártanának, nem lenne szükség a külföldi árukra. DE! Szakemberek véleménye alapján források hiányában elmaradtak a beruházások, a cégek magas költséggel, nagyon rossz hatékonysággal dolgoznak. A magas ÁFA miatt egyre nagyobb a "feketevágás", vagyis a termelők háztól adják el a húst/húskészítményeket, ezzel a konkurenciával a cégek nem tudnak versenyezni.
    A csökkenő fizetőképes kereslet miatt az emberek az olcsóbb termékeket keresik, illeti sokkal kevesebbet vásárolnak, vagyis szűkül a piac.
    A gyári kapacitások kb. 6-7 milliós állatállományra épültek ki, manapság jó ha 3 millió van.
    Az olcsó tej tényleg konkurencia, de ha jobban belegondolsz, miért is? Hát mondjuk azért, mert az embereknek egyre kevesebb a pénze. Egyébként, nem régen vendégségben voltam egy Pest közeli városkában, ahol minden héten kétszer jön a "Boci, boci tarka..." autó, biotejet és egyéb tejterméket lehet tőlük venni.
    Szóval, nehéz a helyzet.”
74 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

9 új kaszinó nyílhat jövőre

Vidéken 54 millió forint, Budapesten és Pest megyében pedig 377 millió forint évente a koncessziós… Tovább olvasom