Délmagyar logó

2017. 11. 23. csütörtök - Kelemen, Klementina 3°C | 13°C Még több cikk.

Nyugdíj: hány forintot ér egy gyerek?

Csongrád megye - Jövőre az új számítási módszer alapján a nőknek 20–30 százalékkal kevesebb nyugdíjat lehet megítélni, és az ellátórendszer évtizedek múlva fenntarthatatlanná válhat. A szakértők új – a gyerekvállalást is kezelő – nyugdíjrendszerről vitatkoznak.
A nyugdíjrendszer jelentős felülvizsgálatra szorul, ugyanis változatlan feltételek mellett a következő évtizedekben tragikusan felborul az ellátás egyensúlya. Míg jelenleg 100 (15–64 év közötti) aktív korúra 24 idős jut, addig 2050-re közel 50. Az is probléma, hogy a 2013-tól érvényes nyugdíjszámítási módszer átalakítja a nők és férfiak nyugdíjarányát. Csak a keresetet veszi alapul: a nőknek a mostani arányokhoz képest 20–30 százalékkal kevesebb nyugdíjat állapít meg. Döntően amiatt, mert kiesnek a munkából vagy könnyebb munkakört vállalnak a szülés, gyereknevelés és a családi terhek miatt. A gyermekvállalás és nyugdíj témáját vitatták meg a kutatók az országos nyugdíjfolyósító és a Corvinus Egyetem rendezte tanácskozáson.

Jacob Gábor grafikája - nagyítható illusztráció!
Jacob Gábor grafikája - nagyítható illusztráció!


A konferencián Giday András közgazdász és Szegő Szilvia, az SZTE Gazdaságtudományi Karának docense összevetette a négy legjelentősebb – a gyermekvállalásra is figyelő – elképzelést a jelenlegi rendszerrel. A most érvényes klasszikus modell a nyugdíjjárulék-befizetés és kereset alapján számol; a gyerekvállalást legfeljebb 1–2 százalékig ismeri el a nyugdíjösszegben.

Illusztráció a flickr-ről
Illusztráció a flickr-ről


A gyerekfedezetű nyugdíj modellje – amelyet Giday András és Szegő Szilvia dolgozott ki – a gyerekek felnevelését és a munkaerő-piaci helyzetét veszi alapul. A javaslat a pénzkereső tevékenység mellett 15–20 százalékos hányadban beszámítaná a gyermeknevelést és a kapcsolódó háztartási munkát is. Az állami rész mellett a pluszjuttatást abból kapná a nyugdíjas szülő, hogy családon belül neki forgatnák vissza a gyerekei által befizetett járulékok egy részét. Az előterjesztők számítása szerint egy kétszülős, kétgyermekes család a keresetek után összesen 70 millió forint járulékot fizet be az élete során, a gyerekekbe pedig 65 millió forintot „fektet be". – Mindig a produktív generáció tartja el az idős generációt, de ezt mi részben a család szintjére vinnénk le – mondta Szegő Szilvia. – Vagyis nemcsak a nagy felosztó-kirovó rendszeren át kerülne a fiatal generáció pénze a nyugdíjasokhoz, hanem egy kisebb rész közvetlenül a család fiataljainak járulékbefizetéseiből jutna a szülőknek. A gyermekfedezetű nyugdíj figyelembe venné a gyerekek számát és a keresetét is. A jelenlegi fizetések és járulékok alapján az anya (vagy mindkét szülő fele-fele arányban) egy gyerek után havi 12 ezer, két gyerek után 24 ezer, 3 gyerek után 36 ezer forinttal kapna több ellátást. Ezáltal a gyerekfedezetű nyugdíjrész az átlagellátás összegének nagyjából a hatodát tenné ki, a női nyugdíj összegének pedig a harmadát. Finomítható a rendszer például azzal, hogy tekintetbe veszi a gyermekvállalásba jelentős befektetést tevő gyermekteleneket.

A harmadik modell: Botos Katalin és Botos József a fiatalokba való „befektetést" pontozná, a gyerekek által megszerzett iskolai végzettség alapján. Legalább középfokú végzettség kellene a pontok kiérdemléséhez. Ez a javaslat – a Giday–Szegő-javaslattal szemben – erősebben ösztönözne továbbtanulásra, és kevésbé a munkavállalásra.

A Barankovics Alapítvány elképzelése az szja-ból biztosítana kiegészítő ellátást, nem a járulékalapból. Tehát nem a svéd modell felé halad, ahol csak a befolyt járulékot lehet szétosztani. Elismeri a gyermekvállalást, ösztönzi – elsősorban a magasabb keresetűeknél – a munkavállalást és keresetnövelést.

A konferencia résztvevői végül arra a következtetésre jutottak, hogy mielőtt kidolgozott reformként működtethetők lennének a különféle elképzelések, vagy azok ötvözete, modellezni és felmérésekkel ellenőrizni kell azokat.

Olvasóink írták

46 hozzászólás
  • 46. történész 2012. július 09. 20:24
    „34. macs
    De semmi köze a nyugdíjhoz.A nyugdíj nem a gyerek gyártásintenzitás függvénye még gabrielkánál sem,hanem a befizetésekkel arányos kifizetés.leírtam már kamatos kamattal(bank elszámolás)adják ide amit befizettem ..igen a politikusok által ellopott pénzekből is..oszt jó napot.Nehogy már a gyerekgyáros megélhetésiek kiemelt nyugdíjat kapjanak,a végtermék minősége meg sokszor vitatható..-”
  • 45. szegedivagyok 2012. július 09. 17:57
    „44. macs 2012.07.09. 17:31

    Neked is igazad van. Viszont ez a rendszer nem lesz jobb, nem lesz finanszírozhatóbb, tehát lépni kell. Amit te is írsz, illetve amiről én beszéltem egyszerre kellene végrehajtani, és nem utolsósorban megértetni mindenkivel a lényegét. Azért, hogy ne egymásra mutogassanak az emberek.”
  • 44. macs 2012. július 09. 17:31
    „43. szegedivagyok,
    nem az állam biztosít mindent. Az állam csak közvetitő. Az emberek és a cégek befizetik a befizetendőket, az állam a megfelelő szervezetein keresztül elosztja a befolyt pénzt. A mindenkori politika a saját értékrendje szerint gazdálkodik a pénzzel. Érdemes a költségvetést nézegetni, abból sok minden kiderül.
    Mivel felosztó-kirovó rendszer működik, vagyis a befizetésekből azonnal fizetik a nyugdíjakat. A befizetésekkel az emberek jogosultságot szereznek arra, hogy majdan nyugdíjat kapjanak. Mindebből következik, hogy nem a mai nyugdíjak csökkentése a feltétele a majdani nyugdíjaknak. A majdani nyugdíjak az akkori befizetésektől függ.
    A jövendő nyugdíjak érdekében a munkahelyeket kellene bővíteni, az ország versenyképességét növelni, és nagyon kár volt a MNyP szétverése, mert csökkentették volna az adózókra nehezedő terhet. Most sajna egymásnak uszított emberek marakodása folyik és igazából semmi sem változik.”
  • 43. szegedivagyok 2012. július 09. 16:51
    „A vége így vagy úgy de az lesz, hogy mindenkinek a zsebébe nyúlnak. Sajnos vége annak a világnak, amelyikben az állami biztosított mindent. Nincs miből, és nem is lesz, akármennyire szeretnénk.”
  • 42. gbruno 2012. július 09. 16:25
    „szegedivagyok
    Értem, amit írsz. Csakhogy a nyugdíjasok nem tehetnek arról, hogyan bántak a pénzükkel. Tény, tőlük vonták. Lehet, hogy akkor pár ezer forintot, de akkor a kifli is 40 fillér volt. Aki tényleg fizette a járulékot, attól nem lehet visszavenni a nyugdíjat. Másutt már lehet gondolkodni...”
  • 41. szegedivagyok 2012. július 09. 15:48
    „39. gbruno 2012.07.09. 15:36

    Teljesen igazad van. Ez lenne a lényege, a kivételek kivételének a megszüntetése.”
  • 40. szegedivagyok 2012. július 09. 15:47
    „38. gbruno 2012.07.09. 15:31

    Nem a nyugdíjat vitatom.A rendszer fenntartása a tét, vagy előre gondolkodunk, vagy később senkinek nem lesz nyugdjía, senkinek.

    Igenis, a nyugdíjasok a szent tehenek ebben az országban, a pártok és döntéshozók számára mindenféleképp. Az évtizedekkel ezelőtt esetleg befizetett vélt vagy valós járulékfizetést felesleges emlegetni. Nem azt a pénzt kapják vissza!!Ha úgy lenne ahogy írod, akkor ma néhány ezer Ft nyugdíjat kapnának.Az a pénz már akkor el lett költve amikor befizették. A magyarországi nyugdíjrendszer nem úgy működik ahogy azt te gondolod, tehát nem a befizetett járulékból lesz nyugdíj.Sajnos senki nem gondol ebbe bele komolyan, senki nem tájékozódik, elsősorban a politikusok nem, mert akkor nem azt propagálnák pl. feléd, amit te is írsz. Itthon eddig még senki nem merte felvállalni rendbe tenni és ami fontosabb fenntarthatóvá tenni a rendszert, mert ez a réteg egy nagyon komoly szavazóbázis. Mit gondolsz, ha tegyük fel ma valamelyik döntésre is képes párt, politikus, akárki kijelentené, hogy csökkentjük a nyugdíjakat, a kedvezményeket, a nyugdíjak után egy csökkentett egészségbiztosítási járulékot vonnának azért, hogy a későbbi generációknak is lehessen fizetni, lenne olyan ember ebben az országban aki egyetértene? Nem lenne.Mert senki nem a jövőre gondol.”
  • 39. gbruno 2012. július 09. 15:36
    „szegedivagyok
    Igen, meg lehet tenni, hogy a nyugdíjasoknak is kelljen tb-járulékot fizetni maguk után.
    Ugyanakkor azt is meg lehet tenni, hogy a szülőknek is kelljen tbjárulékot fizetni az eltartott gyerekek után, már születésüktől fogva.... pl. Mindjárt lenne bevétel”
  • 38. gbruno 2012. július 09. 15:31
    „szegedivagyok
    a nyugdíjasok nem szent tehenek. a nyugdíjjárulékot egész életükben vonták ezektől az emberektől, azért kaphatnak nyugdíjat
    a közteherviselés, az más. Az nem azt jelenti, hogy ne kapják meg azt, amit vontak tőlük.”
  • 37. gbruno 2012. július 09. 15:28
    „Macs
    én sem szeretem, ha szembeállítják a gyerekeseket és a gyerekteleneket. Márpedig ezzel az újabb nyugdíjötlettel ez történik. Nem értem, miért kellene nagyobb nyugdíjat kapnia, akinek gyerekei vannak/voltak. Egyrészt: ahogy írtad, a nem gyerekesek is fizették azt az adót, amiből a kedvezményeket kapták ők és a gyerekek. Másrészt: honnan tudják, kinek miért nincs gyereke? Annak egész aktív élete alatt vonták az adót, járulékot stb,. amiből fizették más gyerekének az ingyenes orvosi ellátást, iskolát stb. Ezek után még kapjon kevesebb nyugdíjat??? Harmadrészt: nem lehet azt egyénileg ellenőrizni, ki hogyan bánt, nevelte a gyerekét... és ha elhanyagolta? Nem törődött vele? Miért kapjon több pénzt? Negyedrészt: melyik szülő kap több nyugdíjat? Mindkettő???? És ahol elváltak a szülők? A mama ismét férjhez ment, nála maradt a gyerek, ők most egy család, de a vér szerinti apa is foglalkozik, törődik a gyerekkel, ott hányan kapják???? És végül, de nem utolsósorban: a régi paraszti társadalomban a sok gyerek befektetés volt, felnőve rájuk számíthattak a szülők. GOndolom, most is, aki gyerekert nevel, számíthat rá öregkorára. Akkor miért kellene még plusz nyugdíj?”
  • 36. szegedivagyok 2012. július 09. 15:22
    „Túl sokat nincs értelme okoskodni.Fel kell(ene) végre mindenkinek ismernie, különösen a döntéshozóknak, hogy igenis hozzá kell nyúlni a szent tehénnek gondolt nyugdíjasokhoz.Vagyis a közteherviselést ki kell terjeszteni minden, hangsúlyozom MINDEN nyugdjasra, kivétel nélkül. Gondolok itt magára a nyugdíj összegére, utazási kedvezményre, TB ellátásra stb. Amíg mindenki a fejét dugja a homokba, semmi ne fog történni, hanem egyszer csak azt vesszük észre, hogy vége, nincs tovább. Csak akkor már késő lesz, jön majd a drasztikus csökkentése pl. a nyugdíjaknak. Ennyi.Nem ártana gondolkodni!!”
  • 35. Bond 2012. július 09. 14:46
    „Nem mindenkinek való gyerek, példának a saját anyámat tudom felhozni, akit 25 éve nem láttam. Tisztelni kell azt is, ha valaki felismeri, hogy nem alkalmas gyereknevelésre és nem potyogtat ész nélkül olyan gyerekeket, akiből lelki sérült felnőtt lesz.”
  • 34. macs 2012. július 09. 14:32
    „33. gbruno,
    számomra egyetlen probléma van, mégpedig az, hogy szembeállítják a gyerekeseket a gyermektelenekkel.
    Nekem is van gyerekem, tehát tudom, hogy a gyerek nagy felelősség, nagy öröm és nagyon sok aggódás. Nem akarok senkit se megbántani, csupán arra szeretnék utalni, amire már Te is, hogy ez a "játék" csak össztársadalmi szinten űzhető. A gyerekeseknek nyújtott kedvezményeket és szolgáltatásokat a gyermektelenek is finanszírozzák. Hiszen az ő a befizetett adójukból is van iskola, orvosi ellátás, stb. A munkahelyeken pedig, nagyon sok esetben pl. a határidők miatt, ha a mama táppénzen van a kicsivel, a többieknek kell megcsinálni a feladatot. Vagy mivel a iskolai, óvodai, bölcsi szünet nyáron van, egyértelmű, hogy ilyenkor a gyerekesek mennek szabira, a többiek majd ősszel, tavasszal. Az ünnepek előtt a családosokat általában elengedik szabira, hiszen ott a család. Folytassam?
    És ebben, mint az életben általában van egy körforgás, hiszen mindig jönnek fiatalok, akiknek még nincs illetve van kicsi gyereke, és vannak akinek már felnőttek, és fent leírtak ismétlődnek, csak már más szereposztásban.
    Nem kéne feszültséget kelteni.”
  • 33. gbruno 2012. július 09. 12:46
    „Macs, pontosan.
    A gyes gyed stb. mind beleszámít a nyugdíjba. És ennek fedezetét a nem gyerekesek adójából is szedik. Úgyhogy nem értem, mi a probléma.”
  • 32. macs 2012. július 09. 11:47
    „22. dodoni,
    elfogadom a véleményedet, de nem értek vele egyet. :-)
    Hidd el, ha a kormány olyan gazdaságpolitikát folytat, ami támogatja a beruházásokat, vagyis a munkahelyek teremtését, és ezzel a mai munkanélküliek végre munkához, ezáltal jövedelemhez jutnának, bátrabban vállalnának gyereket. Ha a kisgyermekes anyák nem kerülnének hátrányba a munkaerő piacon, akkor is bátrabban vállalnának gyereket. Sőt, ha a társadalom elismerné azokat a nőket, akik szakmai karriert és az anyaságot együttesen akarják, akkor ezzel is segítené a gyermekvállalást. Most inkább választás elé állítják a nőket azt sugallva, akkor vagy jó anya, ha éjt nappallá téve alárendeled magad a gyermekeidnek.
    És elgondolkoztató, hogy bizonyos népcsoportokkal kapcsolatosan sokan szívesen hangoztatják, hogy a gyereket jövedelem forrásnak tekintik, akkor mit lehet mondani azokról az intézkedésekről, melyek pénzben igencsak komoly mértékben preferálják a gyereket vállalókat? Tudom pozitív diszkrimináció, de miért csak a jómódúakat támogatják?
    25. történész,
    a kivétel erősíti a szabályt! Kérlek nézd meg a NyUFIG honlapján az adatokat (http://www.onyf.hu/index.php?module=news&fname=onyf_left_menu_kiadvany&root=ONYF). A nők lényegesen alacsonyabb ellátásban részesülnek. Ennek szerintem az az oka, hogy általában a nők és a férfiak között nagy a jövedelem különbség, és ez később a nyugdíjakban is megmutatkozik. Én úgy tudom, hogy a nyugdíj számításánál a gyermekek számát figyelembe veszik, sőt a gyesen töltött éveket is, tehát ezen a téren nincs különbség, az csak a jövedelmek miatt lehet.
    Az is érdekes, hogy a jól fizető pozíciókban nálunk elvétve találunk nőket, ami szintén hozzájárul a későbbi alacsonyabb nyugdíjhoz.”
  • 31. uborka 2012. július 09. 10:54
    „A GYEREK NEM FOG SEGITENI,HISZEN PÁRTUNK KORMÁNYUNK TETTEK ARRÓL,HOGY ŐK A ZSEBEIKET MEG TÖLTSÉK,MUNKA HELYEKET SZÉTVERJENEK,ÉS FIAINK A KARVAJ TŐKÉSEKET LÁSSÁK EL, MUNKÁVAL, 2 FIAM 3 ÉVE ANGLIÁBA TARTÓZKODIK, 15 ÓRÁT DOLGOZNAK NAPONTA 1 NAP SZABAD NAPJUK VAN. HÁT IDE KERÜLTÜNK.”
  • 30. gbruno 2012. július 09. 10:29
    „dodoni
    és még valamit
    Aki gyereket nevel, azt a gyerekei támogatják idős korára, nem?”
  • 29. gbruno 2012. július 09. 10:27
    „dodoni
    A gyereknek és a gyerkeseknek járó juttatásokat (pótlék, segély, ingyenes közoktatás, gyes. gyed, orvosi ellátás, szülési szabadság) nem csak a gyerekesek adójából finanszírozzák, hanem MINDENKIÉBŐL!!!!! A gyerektelenekéből is. AZ ő adájából is fedezik ezeket, de a nyugdíjnál legyen hátrányban, mert gyerektelen?????
    A történet akkor lenne igazságos, ha ezeket a juttatásokat a gyerekesek adójából finanszíroznák.”
  • 28. dodoni 2012. július 09. 09:56
    „Egy kérdés honfitársaimhoz.

    Vajon milyen jövő születik, alakul, fejlődik ott, ahol a fő szempont az, hogy " Jaj, szegény gyermekteleneket meg ne sértsük!"?”
  • 27. dodoni 2012. július 09. 09:22
    „"A gyermekvállalás és nyugdíj témáját vitatták meg a kutatók az országos nyugdíjfolyósító és a Corvinus Egyetem rendezte tanácskozáson."

    Halló!!!

    Nem a FIDESZ rendezte a tanácskozást!”
46 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szövetkezni akarnak a Csongrád megyei építészek

Egyre kevesebb a munka, és az sem a helyi építészeké lesz, ha nem jutnak időben információhoz. Ezt szeretné elkerülni a megyei építész kamara új vezetősége. Tovább olvasom