Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

Ördög a részletekben: hurrá, nyaralunk!

Sokszor azonban nem azt a szolgáltatást kapja az utas, amelyet megrendel, és ezzel csak a helyszínen szembesül.
A nyár közeledtével egyre többen gondolunk arra, hogy ideje lenne már lazítani és külföldön – mondjuk egy napsütötte tengerparton – eltölteni a szabadságot. Ilyenkor, amellett, hogy hová – és mikor – utazzon az ember, az is lényeges szempont, hogy eldöntsük, mennyiért, és persze melyik utazási irodához forduljunk. Utóbbiak széles skálán kínálnak lehetőséget a külföldi kikapcsolódásra, ajánlataik között számos akciós árú is megtalálható. Kedvezményeket kaphat a vevő, ha a tervezett utat előfoglalás keretében már hónapokkal hamarabb lefoglalja – például reptéri illeték elengedése, félpanzió biztosítása stb. –, illetve akkor is, ha „last minute" utat foglal le.

Sokszor azonban nem azt a szolgáltatást kapja az utas, amelyet megrendel, és ezzel csak a helyszínen szembesül. A szoba kopottabb, mint a prospektuson, a tenger helyett egy belső udvarra néz az erkély, a szálloda melletti diszkótól éjjel nem lehet aludni, a tengerpart nem hogy nem homokos, hanem vigyázni kell, hogy az ember lábát ne hasítsák fel a törött üvegcserepek, az első kisbolt több kilométerre van, a szálloda medencéje koszos, a svédasztalos reggeli pedig három szelet pirítósból áll. Ilyen helyzetben az ember kiszolgáltatva és becsapva érzi magát, de ami a legrosszabb, az annak az érzése, hogy megfosztottak a gondtalan pihenéstől, kikapcsolódástól – annak ellenére, hogy több százezer forintot is ráköltöttünk az útra, bevásárlásra, váltópénzre, stb.

Tengerparton
Tengerparton

Fontos azonban tudnunk, hogy az utazási irodáknak komoly felelősségük van azért, hogy az utas azt a szolgáltatás kapja, és olyan minőségben, amit megrendelt. A polgári törvénykönyv vonatkozó rendelkezése értelmében az utazási szerződés alapján a vállalkozó utazási iroda köteles a szerződésben meghatározott utazásból, az út egyes állomásain való tartózkodásból és az ezzel összefüggőkből – így különösen szállás, étkezés – álló szolgáltatást teljesíteni, a megrendelő pedig köteles a díjat megfizetni.

Ha a vállalkozó csak a szerződésben meghatározott egyes kikötésektől eltérően tud kötelezettségének eleget tenni, a megrendelő a díj csökkentését és kárának megtérítését követelheti.

Az utazási szerződés részletes szabályait a 281/2008. (XI.28.) számú Kormányrendelet tartalmazza. A szerződést – annak valamennyi pontjával együtt – írásban kell megkötni, és azt az utas rendelkezésére kell bocsátani. A szerződésben külön fel kell hívni az utas figyelmét arra, hogy az utazási szerződésben vállalt szolgáltatás teljesítésével kapcsolatos kifogását köteles haladéktalanul közölni az utaskísérővel vagy annak hiányában a helyszíni szolgáltatóval, ugyanis a szerződésben vállalt szolgáltatás teljesítéséért az utazásszervező felel. Ha az utóbbi a vállalt szolgáltatást nem az utazási szerződésnek megfelelően teljesíti, köteles a szolgáltatás díját (a részvételi díjat) arányosan leszállítani.

A jogszabály szintén előírja, hogyha az utazás megkezdését követően az utazásszervező az utazási szerződésben meghatározott szolgáltatás jelentős részét nem tudja teljesíteni, úgy köteles azokat más, megfelelő, hasonló értékű részszolgáltatással pótolni. Ha ilyen helyettesítő részszolgáltatást nem tud nyújtani vagy az utas azt indokoltan nem fogadja el, az utazásszervező – amennyiben az utas erre igényt tart – köteles gondoskodni az utazás kiinduló helyére vagy az utas által elfogadható, a célországban található más visszaérkezési helyre történő szállításáról.

Nagyon fontos, hogy az utas az utazási szerződésben vállalt szolgáltatás hibás teljesítése esetén haladéktalanul köteles kifogását az utaskísérővel vagy annak hiányában a helyszíni szolgáltatóval közölni, ugyanis a közlés késedelméből eredő kárért felelősséggel tartozik.

Az utaskísérő köteles a kifogást a helyszíni szolgáltatónak bejelenteni, s ezt jegyzőkönyvbe foglalni, és ennek egyik példányát az utasnak átadni. Az utaskísérő köteles az utazásszervezőt haladéktalanul tájékoztatni, továbbá a szükséges intézkedéseket haladéktalanul megtenni. Utaskísérő hiányában – ha a helyi szolgáltató a panaszt nem orvosolta – az utas az utazásszervezőt, illetve azt az utazásközvetítőt köteles tájékoztatni, akinél a szerződést megkötötte.

A fentiek alapján elmondható, hogy az utas igenis érvényesítheti jogos követeléseit az utazásszervezővel (utazási irodával) szemben abban az esetben, ha az nem a megrendelt szolgáltatást nyújtja, ugyanakkor panaszát minden esetben, már a helyszínen jeleznie kell az utazásszervezőnek (kitelepített idegenvezetőnek). Az utazási szerződések megkötése során mindenki kellő figyelemmel és körültekintéssel járjon el, mert gyakran olyan rendelkezések, amelyek fölött átsiklik az ember figyelme – egy későbbi igényérvényesítés szempontjából –, döntő jelentőséggel bírhatnak.

További konkrét jogi tanácsok:
Dr. Kiss István Viktor
ügyvéd

Olvasóink írták

  • 1. Zotya100 2013. május 12. 15:39
    „Mennyivel jobb annak, akinek nem telik utazásra. Marad otthon és azt kapja, amit várt.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kormányzati intézkedéseket sürgetnek a sertéstenyésztők

Megfelelő kormányzati intézkedéseket sürget a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos… Tovább olvasom