Délmagyar logó

2017. 11. 19. vasárnap - Erzsébet 0°C | 8°C Még több cikk.

Sokba kerül a bérkompenzáció az Autofernél

Szeged - Egyre nehezebben rúg labdába a közbeszerzéseken és a túlzottan árcentrikus beszállítói tendereken a szegedi Autofer, de a kötelezően ajánlott – teljesítményösztönzést lenullázó – bérkompenzációt sem lesz könnyű kigazdálkodnia.
Veszteséggel zárta az elmúlt esztendőt a 63 éves szegedi Autofer – egykori XI. AFIT –, kétszázmillió forinthoz közelítő árbevételükért alaposan megdolgoztak. – A felépítménygyártás és a lakatosmunka csökkent, a hadiipari megrendelés csaknem nullára esett vissza – vázolja a legfontosabb történéseket Farkas Károly elnök-vezérigazgató, majd hozzáteszi, ezzel együtt még mindig 40-en viszik haza a kenyeret az egykor szebb napokat látott cégtől.

Belföldre és exportra is több német tulajdonú vállalatnak szállítunk – mondja, majd hangsúlyozza, akkora a német függőség az autós beszállítói iparban, hogy nem kellene velük összeveszni. Mára „lötyög" az egykor 380 emberre tervezett telephely az Autoferen, nem tudják bérlőkkel benépesíteni a jó infrastruktúrájú és megközelítésű Vásárhelyi Pál utca 13. szám alatti épületet. Ez persze nem csoda, bőven van kiadó telephely a városban, miközben az ipar csak nyomokban lelhető fel. Korábban sokat szállítottak az orosz piacra, ahol még most is ott vannak, de kisebb léptékkel és csak közvetítőn keresztül. A magyar buszgyártás feltámadásában személy szerint nem nagyon hisz Farkas Károly, bár ajtónyitó gömbcsuklókat és pótalkatrészeket ma is gyártanak. Korábban első beszállítói voltak az Ikarusnak, amíg létezett ez a márka Magyarországon.

Az Autofer vezetője panaszkodik a közbeszerzésre, régen megnézték a kiírók, hogy a tenderen indulónak van-e elegendő munkása, megfelelő gépe, mérnöke, referenciája, és ha ezeknek az úgynevezett formai követelményeknek 40-ből csak tíz felelt meg, akkor csupán ezeknek a borítékját bontotta fel a bírálóbizottság. Mára bejött az árlejtés, azaz lefelé licitálnak a versenyzők, és olyan áron is elvállalják, hogy abból lehetetlen kihozni az alkatrészt, illetve ha sikerül, annak feketefoglalkoztatás az ára. Ebbe természetesen az Autofer nem mehet bele.

– Három–négy éve, amikor elkezdtünk dolgozni a németekkel, eljöttek, és mindent megnéztek, további minőségbiztosítást kértek, odafigyeltek a környezetvédelemre, s még azt is aláíratták velünk, hogy nem alkalmazunk gyermekmunkát. Velük ma is dolgozunk, ám az új közbeszerzéseknél nincs könnyű dolgunk – mondja Farkas Károly. Ehhez kapcsolódik, hogy az Autofernek adni kellett az ajánlott bérkompenzációt, enélkül ugyanis nem indulhatnának a közbeszerzéseken. Ez azonban tönkretette a teljesítménybér rendszerét, feltétel ugyanis, hogy a nettó fizetés nem csökkenhet. – Milyen eszközöm marad az ösztönzésre, ha rosszabbul dolgozik valamelyik alkalmazott? – teszi fel inkább magának a kérdést az elnök-vezérigazgató. A kisebb bérkülönbségnél elveszik a munkaerő minőségi felára, hiszen az alacsonyabb jövedelműeknél nagyobb emelésre volt szükség.

A jövővel kapcsolatban Farkas Károly elmondta, jönnek az újabb megrendelések, ám azokat a korábbiaknál jobban meg kell nézni, nehogy egy ár alatt a fővállalkozó kifizetetlen beszállítójaként szembesüljön a valósággal az Autofer.

Nehéz követni a tempót. A szoftveresek nem győzik a bérprogramot frissíteni, olyan kevés felkészülési időt hagyott a törvény, annyira későn jelent meg a jogszabály. De én még ne panaszkodjak, mit mondjon az, akinek a gyermeke most érettségizik, s már kinézte magának a felsőfokú oktatási intézményt. No, ott kell igazából újragombolni a kabátot – vált ágazatot a vezérigazgató.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megkezdte kivonulását a Crédit Agricole Magyarországról

Megkezdte a fióktelepként működő Crédit Agricole Bank a kivonulását Magyarországról, amit a… Tovább olvasom