Délmagyar logó

2017. 09. 20. szerda - Friderika 10°C | 18°C Még több cikk.

Újabb rezsicsökkentés - kisebb lehet a menetjegyek áfája

Szeged - Rezsicsökkentésre készül a kormány a vasúti és autóbuszos közlekedésben? Az egyik napilap kormánykörökből származó információi szerint az áfa csökkenhetne. Utánajártunk, hogyan drágultak a menetjegyek az elmúlt 4 évben.
A Népszabadság információi szerint a vonat- és buszjegyek áfáját csökkentené a kormány jövőre, a 27 százalékos áfakulcs vagy 18-ra, vagy egy drasztikusabb lépéssel 5-re csökkenne. Pár 100 forintot biztosan benne hagyna az utasok zsebében a változás, főleg azoknak, akik nagyobb távolságokra utaznak, és nem élveznek kedvezményeket. Ma ugyanis a teljes árú jeggyel utazó felnőttek a hazai átlagfizetéshez képest brutális összegeket hagynak ott a vasúti pénztárakban.

Utánajártunk, hogy az elmúlt években hogyan drágult a közösségi közlekedés.

Ha valóban csökken a menetdíj, talán többen választják a vasúti közlekedést. Fotó: Frank Yvette
Ha valóban csökken a menetdíj, talán többen választják a vasúti közlekedést.
Fotó: Frank Yvette

3 százalék kedvezmény az internetre

2013 júliusától 3 százalékos kedvezményt adhat a MÁV-START Zrt. minden olyan internetes vásárlójának, aki otthonról, bankkártyával vagy mobilegyenlegről fizet, és otthon kinyomtatja a jegyet. Az engedmény a teljes árú jegyeknél és az összes kedvezménytípusnál is érvényes. Az otthoni nyomtatással a belföldi, egy útra szól menetjegyeket, pót- és helyjegyeket, élőállat- és kerékpárjegyeket lehet megvásárolni. A menetjegyek QR-kódját pedig az InterCity-járatokon lehet a telefon vagy számítógép képernyőjén bemutatni a jegyvizsgálóknak, de az otthon nyomtatott jeggyel is lehet utazni.

– A MÁV-START Zrt. menetjegyárai nem emelkedtek 2013-ban. Sőt a regionális tarifa bevezetésétől, július 1-jétől 15 mellékvonalon 15 százalékos menetdíjcsökkentést vezetett be a MÁV-START Zrt. – válaszolta kérdéseinkre a MÁV-START Zrt. kommunikációs igazgatósága. Hozzátették azonban: 2010-ben, 2011-ben, majd 2012-ben drágulások voltak, 2010-ben az alaptarifák nőttek, 2011-ben az áfa emelkedett, 2012-ben megváltozott az egész tarifarendszer, ami megint csak fájt a pénztárcánknak. Hogyan is? 2010. február 1-jétől a MÁV-START, a GYSEV és a Volán-társaságok bérletei átlagosan 10, a jegyárak pedig 15 százalékkal kerültek többe. 2011-ben az áfaváltozás miatti korrekciót építették be a jegyárakba, akkor nőtt a korábbi 25-ről 27 százalékra az áfa. 2010 elején Szeged és Budapest között egy út 2920 forintba került, helyjeggyel 3280-ba, 2010-ben, 440 forintos drágulás után már 3360 forintot kellett fizetni (helyjeggyel együtt 3720-at). Ugyanez buszjegyben: 2680 helyett, 400 forintos áremelkedéssel, 3080 forintra emelkedett az összeg.

2012. szeptember 1-jével pedig a tarifarendszerben volt változás – tudtuk meg a MÁV-tól: a fix áras InterCity-pótjegyet a megtett távolsággal arányos, övezetes pótjegyrendszer váltotta fel. A menetdíjon felül fizetendő pótjegyek 100 kilométeres távolságig egységesek lettek, majd övezetesen növekedtek.

Kiszámoltuk: most Szegedről Budapestre 3410 forint a vonatjegy, ehhez jön 475 forintjával a gyorsvonati pótjegyet is tartalmazó helyjegy, ha előre megvettük: 3885 forint a végösszeg, az utazás napján megváltva pedig 4005 forint, mivel így többe kerül a pótjegy. 2010 elejéhez képest több mint 700 forintos a drágulás: ha vissza is akarunk jönni Budapestről, akkor egy úton 1400 forint a pluszkiadás. Busszal 3130 plusz 265 forint a kiegészítő jegy: együtt 3395-be kerül egy út, a plusz itt is körülbelül 700 forint a csaknem 4 évvel ezelőtti helyzethez viszonyítva.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Asztalosműhely a Somogyi-könyvtárban

A Somogyi-könyvtár és a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara közös tárlatsorozata immár 3 éve egy-egy helyi hagyományokkal rendelkező mesterség könyves emlékeit, ábrázolásait mutatja be. Tovább olvasom