Délmagyar logó

2017. 10. 22. vasárnap - Előd 10°C | 20°C Még több cikk.

Utazási kedvezmény: hétmillió jogosult

Magyarország - A közösségi közlekedést választók alig egyharmada fizet teljes árú menetjegyet: az infrastruktúráért felelős államtitkár szerint a jelenlegi 38 kedvezményből 4 maradhat.
38-féle kedvezmény van az országban, ebből 4 alapvetőt tartanánk meg jogszabályi szinten, a többi üzleti alapon a társaságokhoz kerülne ki – mondta Völner Pál egy rádióinterjúban. Az infrastruktúráért felelős államtitkár szerint az átalakítás mintegy 20 milliárd forintos megtakarítást jelentene a költségvetésnek. Az utazási kedvezményeket a helyi és a helyközi közlekedésben egyaránt megnyirbálnák.

A Nemzetgazdasági Minisztérium adatai szerint az ország évente 240 milliárd forintot költ közösségi közlekedésre, amiből 181 milliárdot a vasút, 27 milliárdot a Volán, 32 milliárdot a BKV kap. Jelenleg 38-féle kedvezménnyel utazhatunk vonaton és buszon.



Díjmentesen utaznak a 6 év alattiak és a 65 éven felüliek, a hadirokkantak és a hadiözvegyek, a magyarigazolvánnyal rendelkező, 65 éven felüli határon túliak, valamint a tartózkodási igazolvánnyal rendelkező menekültek is. Félárú jeggyel utaznak a gyerekek 14 éves korig, diákigazolvánnyal rendelkező nappali és esti tagozatos diákok, a levelező tagozatos tanulók iskolájuk és otthonuk között, a 75 százaléknál nagyobb mértékben rokkant hadirokkantnak a családtagja. A helyközi közlekedésben az állam 50 százalékos kedvezményt biztosít évente 16 alkalommal a 65 év alatti nyugdíjasoknak, a munkanélkülieknek, a rokkantaknak és egyéb járadékban részesülőknek. Évente 12 alkalommal fél áron utazhatnak a közalkalmazottak, a menetjegyből pedig 90 százalékos kedvezményt 15-féle jogcímen igényelhetnek az utazók.

– A SZKT járataira kedvezményes bérletet válthatnak a 65 év alatti nyugdíjasok, az álláskeresők. A díjmentes és a kedvezményes utazások után az állam fogyasztói árkiegészítést juttat a társaságnak, ez városi szinten évente 500 millió forintos nagyságrendű – mondta Tóth István Tibor. A Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója szerint ha csökken az állami juttatás, akkor a kieső pénzt a városnak kell kifizetnie. – Áremelés vagy a szolgáltatás csökkenése is szóba jöhet, ha nincs honnan pótolni a hiányzó összeget – magyarázta az igazgató, hozzátéve: a számítások szerint az összes utasforgalom mintegy 20-22 százalékát az ingyenesen, felét a kedvezménnyel utazók teszik ki.

A Tisza Volán korábbi számításai szerint az utasok 31 százaléka teljes árú jeggyel, 51 százalékuk valamilyen kedvezménnyel, 18 százalékuk díjmentesen utazik. – A Tisza Volán Zrt. helyi és helyközi, távolsági közlekedésből származó nettó árbevétele idei terve szerint 7,1 milliárd forint, amelyből az árkiegészítés 2,5 milliárd forint. Az összes bevételen belül az utasok által fizetett bevétel 65, míg az utazási kedvezményekhez kapcsolódó támogatás 35 százalékos arányt képvisel – közölte Szeri István, a Tisza Volán Zrt. igazgatója.

MÁV: az utazók egyharmada fizet teljes árú jegyet. A MÁV-Start járatain évente átlagban mintegy 144 millióan utaznak, közülük megközelítőleg 60 millióan vesznek igénybe kedvezményt. A 60 millió kedvezménnyel utazóból 55,5 millióan szociálpolitikai kedvezményt vesznek igénybe, a többiek üzletpolitikai engedmény alapján vásárolják meg a vasúti menetjegyet. Ezen felül 30 millióan díjmentesen utaznak a vasúton évente.

Friss: hétmillió jogosult
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) dolgozik azon, hogyan illeszthető össze a tömegközlekedési kedvezmények átalakítása a Széll Kálmán-tervvel és a nemzetközi szervezetek elvárásaival, utóbbiak azonban ezeket még nem közölték részleteiben - mondta kérdésre válaszolva a kormányszóvivő pénteki budapesti sajtótájékoztatóján.

Giró-Szász András rámutatott, ma Magyarországon mintegy hétmillióan jogosultak utazási kedvezményre, ez az arány pedig Európában is egyedülálló.

Megerősítette, hogy jogszabályi szinten négy társadalmi csoport kedvezményét őrzik meg biztosan: a 65 év felettiekét és a 6 év alattiakét, valamint a fogyatékkal élőknek és kísérőiknek, továbbá a diákoknak járó kedvezményt.

A többi kedvezménynél az NFM dolgozik azon, hogy átalakításuk hogyan illeszthető össze a Széll Kálmán-tervvel és a nemzetközi szervezetek elvárásaival. Utóbbiakkal kapcsolatban nehezebb a dolga, ugyanis ezek még nem fogalmazták meg pontosan, milyen kéréseik vannak a tömegközlekedés racionalizálását érintően. Amint ezek egyértelművé válnak, a tárca is konkretizálni tudja elképzeléseit - tette hozzá a szóvivő.

Olvasóink írták

54 hozzászólás
  • 54. bambinaXX 2012. november 25. 19:10
    „21, 23! egyetértek!
    de persze mindenkinek fáj, akit megvonás érint..”
  • 53. x 2012. november 25. 11:22
    „54. Agáta 2012.11.24. 23:12 - ehhez itt egy mai friss hír egy bezzeg-németországi privátcég főnökéről,
    http://www.welt.de/wirtschaft/article111471028/Was-Claassen-unter-einer-Dienstreise-versteht.html
    "... Ebben a Ritz-Carlton-Suite-ben szállt meg Jürgen Claassen Miami-ban (úgymond "szolgálati" úton). 260 qm, tengerre néző római fürdő - ThyssenKrupp költségére. Egy napi bérlet a hotel weblapja szerint: 3000 US-Dollár"”
  • 52. Agáta 2012. november 24. 23:12
    „Jó nagy tévedésben vannak egyesek, bizonyára nem dolgoztak a versenyszférában. Ott is vannak kedvezmények, a cégek profiljába tartozó dolgokra, vagy más juttatások. Mobiltelefon, tömegközlekedésre bérlet, benzinpénz, étkezési hozzájárulás, Internet előfizetés támogatás, autóhasználat (utóbbi a felső vezetők részére). Itt van, hogy hol, milyen utazási kedvezmények vannak az EU-ban: http://www.euvonal.hu/index.php?op=kerdesvalasz_reszletes&kerdes_valasz_id=1554
    A svéd adózás pedig itt: http://www.hotdog.hu/svedorszag/svedorszag-alapok/adozas-2”
  • 51. queenmargareth1 2012. november 24. 08:06
    „Azért azt még hozzátenném, hogy vonják meg a benzinpénzt és az ingyenes utazást a képviselőktől, politikusoktól, Parlamentbe utazgatóktól akik elvileg ott dolgoznak és természetesen a közalkalmazotti kedvezményeket, mert nekik tényleg mire jár 50 %?Na, ezek, akiket felsoroltam többen vannak, mint a nyugdíjasok!”
  • 50. CID 2012. november 24. 07:37
    „Közalkalmazotti kedvezménnyel mi a helyzet ?”
  • 49. queenmargareth1 2012. november 23. 23:33
    „43. Show 2012.11.23. 17:59 nem, ezt akarja mindenki, ha kapitalizmus van, akkor semmit nem kérünk az országtól csak adót fizetünk.Komolyan, semmi kedvezmény ne legyen és senki sem csorbul.Megdöglik, de büszke lehet a magyarság ezen döntésére. rohadt fidesz.”
  • 48. sóska66 2012. november 23. 23:30
    „Csak azért, mert valaki tömegközlekedés bármely területén dolgozik --- ne legyenek még a családtagok is kedvezményre jogosultak. Ezen a területen is rendet kellene tenni.”
  • 47. exdeus 2012. november 23. 21:30
    „Kedves 44, akkor leírom neked, hogy egy élelmiszerekkel foglalkozó cégnél dolgozom, de onnan ingyen nem hozok ki SEMMIT! Ez a piacgazdaság, nincs is ebben semmi különleges és kivetni való.
    Ahogy a 42. hozzászóló leírta, minden olyan cégnél, akinél érintett az állam (önkormányzat) vannak INGYENES dolgok, ami valakinek ingyenes, valaki meg keményen megfizet érte.
    A piacgazdaságban nincs ilyen, hidd el, a cukrász sem fagyizik és a pék sem eszik ingyen, maximum akkor, ha azt a felettese jóváhagyta, és akkor sem nyakra-főre zabál, ha másért nem azért, mert nincs rá ideje. Ja, és ha még megeszi a napi 1 kiflit vagy nyaranta elnyalja az 1 gömb fagyit, akkor sem viszi magával a pereputtyot.
    Mint írtam, a felmérésekre kellene támaszkodni, de annak is racionálisnak kellene lennie, és nem egy agyonszépített grafikon alapján kellene az illetékeseknek hadonászni.”
  • 46. kormoska 2012. november 23. 21:13
    „Egyfelől érthető és várható volt,mert rengetegen utaznak kedvezménnyel vagy ingyen.Ezeket nemcsak most,régebben sem bírta el az ország,a legtöbben tisztában is vannak ezzel.
    Másfelől bizonyos szociális és üzletpolitikai kedvezményeket minden körülmények között fent kell tartani!
    A tömegközlekedés sosem válhat profitorientált magánvállalkozássá,ezt kéne szem előtt tartani.
    Innen nézve "erősnek"tűnik a tervezet,a lassabb fokozatos csökkentés humánusabb volna.”
  • 45. szatyi 2012. november 23. 20:03
    „"40. exdeus 2012.11.23. 17:44
    De gondolom, készült erre pontos felmérés..."

    Ugyan hogy tudnának erről pontos felmérést készíteni? Ennél konkrétabb dolgokról nem tudnak!
    Egy időben az "ingyen utazóknak" is kellett regisztrációs jegyet váltani, de egy idő után azt is lefújták.
    Legalább egy évig kellett volna, -hogy tudnánk valamihez viszonyítani-, de ezt sem csinálták végig rendesen.”
  • 44. norad 2012. november 23. 18:46
    „Az édesanyám 63 éves, nyugdíjas. Az SZKT szegényebb lesz a félárú bérletének az árával, mert 100%-ost nem fog venni, ahogy a többi nyugdíjas sem. A kedvezmények megnyirbálásával megint csak több lesz a bevételkiesés. Az emberek leszoknak a tömegközlekedésről.”
  • 43. Show 2012. november 23. 17:59
    „37. queenmargareth1
    Tisztelt olvasó. Önnél elgurult a gyógyszer?”
  • 42. Anmari51 2012. november 23. 17:55
    „Anmari51
    15. Orbanne-denemaz. Első lépésként javasolnám neked írd be a Google keresőbe belföldi és nemzetközi diák kedvezmények. De ha belépsz a MÁV Start honlapjára szerintem ott is találsz kérdéseidre választ, és ha ezek még mindig nem volnának elegendők tedd föl írásban az utazási kedvezménnyel kapcsolatos kérdéseid a MÁV Start Személydíjszabási és Menetkedvezményi Főosztálynak. Egészen biztos fogsz kapni pontos, korrekt tájékoztatást.
    És mindenki másnak is javaslom akit érdekel nézzen utána őt és családját milyen kedvezmény illeti meg. Mert itt a fórumozók közül néhányan, mint általában oda-vissza oktatgatják sértegetik egymást. Akit érint és érdekel olvasson utána. Valóban nagyon sok jogcímen jár utazási kedvezmény, lehetne racionálisan változtatni rajta az arra illetékeseknek, de ennek vitája nem mi dolgunk. Senki ne irigyelje a MÁV aktív és nyugdíjasainak, illetve családtagjaik szabadjegyét, mert azt átlagolva a jövedelmek megállapításánál figyelembe vették régen is, szerintem ma is, és valószínű így van ez a Volán, vagy SZKT dolgozóknál és minden közlekedési vállaltnál. Lehet, hogy nem jól tudom de hallottam már néhányszor kedvezményesen kapják a közmű szolgáltatók dolgozói is az áramot, vizet, gázt, telefont. Ha nem így van bocsánat, nekem nem volt szándékomban megbántani senkit, és ha igaz nem sajnálom tőlük a kedvezményes közmű díjakat.”
  • 41. Cillit_bang 2012. november 23. 17:49
    „37! Már megint a szélső bal! Éljen ! MINDENT INGYEN!
    Miből???????”
  • 40. exdeus 2012. november 23. 17:44
    „24, lehet, hogy igazad van, nem vitatkozom. De ha azt nézzünk, hogy a MÁV dolgozók száma egy hirtelen google keresés eredményeképp 5000 fő, és még ha csak +1 házastárs és +1 gyerekkel számolok - az egyszerűség végett kedvezmények figyelembe vétele nélkül, akkor már 10000 fő utazik ingyen egy évben annyiszor, ahányszor Ő szeretne. De ha csak évente kétszer mondjuk Szeged-Pest viszonylatban nézünk egy oda-vissza utat, akkor 68 m Ft-ról beszélünk. És egy csak évente kétszeri alkalom...

    De gondolom, készült erre pontos felmérés...”
  • 39. roxper 2012. november 23. 17:36
    „34.
    Olvass némber, az a rész is a külföldiekről szól, te nagyokos!”
  • 38. cumania 2012. november 23. 17:19
    „Fel kell venni a román állampolgárságot, aztán utazhatunk pénz nélkül! :)”
  • 37. queenmargareth1 2012. november 23. 17:04
    „NEM KELL semmilyen kedvezmény, se tb támogatás, se 6 éven aluliak díjmentes utazása, sem rokkantak kedvezményes utazása, időseknek meg még úgy se. A diáknak fizessék a teljes árút a teljes áron utazó szülők, kerekesszék ne járjon mozgássérültnek (nincs flancolás!)Mankót, botot lehet faragni.
    ezek vagytok ti fideszesek!”
  • 36. zest 2012. november 23. 16:08
    „Nálunk (a családban) hónapokig tartott, amíg megtudtuk magyarázni a gyerekeknek azt, hogy olyan, hogy "INGYEN" az nem létezik, mert az INGYÉRT valakinek/valakiknek mindig fizetni KELL!!!!!”
  • 35. Cillit_bang 2012. november 23. 15:45
    „Teljesen mindegy milyen utazási kedvezményekről beszélünk! Az egészet racionalizálni kell, mert ezek a kedvezmények az ötvenes évekből származnak! Nagyon sokba került ez az országnak, és ez nem mehet tovább! Még akkor is ezt mondom, hogy például, mert tanár gyereke vagyok, 18 éves koromig 50%-os kedvezménnyel utaztam! Már akkor röhögtem rajta!
    28. -nak Szerintem nagyon rossz oldalról közelíted meg a dolgokat, de véleménynek elmegy, de a vélemény minősít is!”
54 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Közműadó: az állam szedi be

Ha viszont a közműadót nem az önkormányzat, hanem az állam szedi be, ettől a 350–400 milliós bevételtöbblettől elesik Szeged. Tovább olvasom