Délmagyar logó

2017. 08. 23. szerda - Bence 15°C | 25°C Még több cikk.

Webáruházak: sereghajtó Magyarország

A leggyakoribb baki, hogy nem nyújtanak elég részletes tájékoztatást, illetve félrevezető információt közölnek.
A fogyasztóvédelmi hatóságok Európa-szerte abból a szempontból vizsgálták az elektronikai cikkeket kínáló webáruházakat, hogy azok teljesítik-e a jogszabályokban előírt információ-adási kötelezettségeiket a vevők felé. Magyarország sereghajtó lett.

Az elektronikai cikkeket árusító európai webáruházak több mint fele jogszabálysértést követhet el azzal, hogy rejtett költségeket alkalmaz, félrevezeti a fogyasztókat, vagy elmulasztja közölni azt a címet, ahová a vevők visszaküldhetnék a kiszállított termékeket - állapítja meg az Európai Bizottság által 28 ország fogyasztóvédelmi hatóságának májusi vizsgálatai alapján összeállított tanulmány. (Szlovákia kivételével az összes uniós tagállamra kiterjedt a vizsgálat, valamint Izlandra és Norvégiára is.)

A ma publikált jelentésben 369, digitális kamerákat, mobiltelefonokat, zenelejátszókat, DVD-ket, számítógépeket és játékkonzolokat árusító online üzletet vettek górcső alá, 55 százalékuknál pedig szabálytalanságra is bukkantak. (Ezeket - ígérik a nemzeti hatóságok - kezelni is fogják, és ha az érintett cégek nem változtatnak a gyakorlatukon, bírságra, végső esetben pedig a honlap bezárására is számíthatnak.)

A fogyasztóvédelmi hatóságok két ismérv alapján választották ki a górcső alá vett oldalakat. A 200 legnagyobb és legnépszerűbb kereskedőcég honlapja mellett további 104 olyan site került be a vizsgálatba, amellyel kapcsolatban a legtöbb fogyasztói panasz merült fel. Ezen felül 65 oldalt azért vizsgáltak, mert azokat saját piacukon meghatározónak tartották, illetve egyszerű internetes kereséssel bukkantak rájuk.

A leggyakoribb baki, amit a webáruházak elkövetnek - a vizsgált üzletek kétharmada vétett ezen a téren -, hogy nem nyújtanak elég részletes tájékoztatást, illetve félrevezető információt közölnek a vevőt illető áruvisszaküldési jogokról.

A weboldalak 45 százalékáról vagy hiányzott, vagy csak nehezen volt megtalálható az az információ, hogy a kiszállításért pluszköltséget számolnak fel. A vizsgált áruházak harmada nem adott teljes körű információt arról, hogy miként lehet kapcsolatba lépni a céggel, ha a fogyasztó visszaküldené az árut, vagy csak egyszerűen problémája akadt.

A magyarországi webáruházak átlagon alul teljesítettek: az összes vizsgált üzlettel gond akadt, így további vizsgálatra számíthatnak. Ugyanez volt a helyzet Cipruson, míg Németországban 29-ből 21, Lengyelországban 10-ből 8, Hollandiában pedig 13-ból 10 boltnál találtak vétséget.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szerint itthon a honlapok jellemzően a fogyasztók elállási jogával, valamint a jótállás, szavatosság feltételeivel kapcsolatos tájékoztatás terén vétettek. A társhivatalok többségéhez hasonlóan az NFH sem tette közzé az elmarasztalt weboldalak listáját. Három hatóság, az izlandi, a norvég és a lett kevésbé volt szemérmes, az általuk megnevezett honlapok között megtalálható a Vodafone és a Pixmania oldala is.

Olvasóink írták

  • 4. Elendur 2009. szeptember 10. 02:12
    „5 vásárlás: 5: 100%-os kiszolgálás Mo. cégtől... Megnézem, biztos valami nem stimmel.... (velem...)”
  • 3. THK 2009. szeptember 09. 19:28
    „#2,
    ez hülyeség, nagyon is fontos tudni, honnan postáz egy cég!

    egyrészt az elvárható szállítási idők, de még fontosabb szempontként a vám+áfa fizetés esélye miatt, ha EU-n kívüli cégről van szó!

    ezért kötelező ebay-en is föltüntetni, hol van az eladásra szánt termék...

    (és természetesen a kínai webboltok sem titkolják magukról)”
  • 2. flexsnake 2009. szeptember 09. 18:11
    „azt nem mondanám hogy sereghajtó. Úgy fogalmaznék: nem Magyarországon bejegyzett cégek, nem magyar szervereken tárolt áruházzal. Ilyen adók mellett nem is csodálom. Meg lehet nyugodni, még ebay-en is ott vagyunk eladásban :D Ki az a hülye aki reklámozza hogy magyar? Láttál már kínai webáruházat? :D Na ugye. pedig ők is működtetnek párat, senkinek nem kell tudnia honnan van :D”
  • 1. rozator 2009. szeptember 09. 17:51
    „Mo. on az összes vizsgált cégg el baj volt! Még jó hogy utolsók vagyunk! Evvel az olcsó internethálózattal, technikával,stb.?”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Alávágott a Picknek egy félegyházi cég

A Pick vezérigazgatója szerint olcsó, Magyarországról érkező mangalicahús hamisítványok árasztották el a japán piacot. A húst a kiskunfélegyházi Hungary Meat Kft. vitte ki Japánba. Tovább olvasom