Krimi

2024.05.13. 05:00

24 percig voltak leengedve a sorompók – a MÁV elárulta, mit kell tenni, ha meghibásodik a fénysorompó

Sorra hajtottak át az autók a piros jelzés ellenére a síneken Tatán, mert 24 percen keresztül jelzett tilosat az egyik átjáróban a lámpa és a sorompó is le volt engedve.

Forrás: kemma.hu

Május 3-án, pénteken 16 óra 25 perckor érkezett Budapestről, a Déli pályaudvar felől a vonat. A sorompót pár perccel korábban rendre le is eresztették, majd begurult az állomásra a szerelvény. Az utasok leszálltak, a vonat indult tovább, de a sorompót nem emelték fel. Pár perc várakozás után bemondták, hogy a Budapest felé haladó vonat késni fog 20 percet. A forgalmat azonban nem engedték még így sem tovább. Ekkor már 15 perce volt piros a jelzés. A gyalogosok már átsétáltak a síneken, és több autó is visszafordult, kerülőutat keresve – írja a kemma.hu.

A lap riportere is a helyszínen tartózkodott, és szemtanúja volt, hogy 

a tóvároskerti vasúti átjárónál 24 percig voltak leengedve a sorompók. Sok autós pedig úgy döntött, hogy nem várja ki a szabad jelzést. Volt olyan, akinek az sem számított, hogy a kisgyereke ott ült mögötte.

A Kemma.hu megkérdezte a Magyar Államvasutak Zrt.-t, vagyis a MÁV-ot, hogy miért volt ilyen hosszan lent a sorompó. Mint írták: nem a sorompó, hanem a Lővér IC mozdonyának meghibásodása miatt kellett az autósoknak várakozniuk.

Elromlott a mozdony

– A Tóvároskerti állomás közelében lévő fény- és félsorompót a vonatok közlekedése vezérli. Ez azt jelenti, hogy az érkező vonat egy úgynevezett behatási pontra lépve automatikusan zárja a sorompót, majd az áthaladás után, az oldópont elhagyását követően pedig felnyitja.

A jelzett problémát az okozta, hogy a Lővér IC mozdonya meghibásodott, és a sorompó behatási pontján állt meg. Ennek következtében megakadályozta, hogy a sorompó felnyíljon. Ez tehát nem a sorompó hibája, hanem egy elvárt működési mód, amely a közúti forgalom védelmét szolgálja 

– adtak magyarázatot az esetre. Hozzáetették: amennyiben a behatási ponton a vonat 9 percnél hosszabb ideig tartózkodik, akkor a sorompó automatikusan piros jelzésről sötétre változik. Azaz ilyenkor a közút felé akkortól nincs fényjelzés, vagyis a fényjelző készülék sötét.

– Ilyenkor, ha van csapórúd lassan, nagyjából 90 másodperc alatt felnyílik. Vagyis a KRESZ betartása mellett, a sorompó kikerülése nélkül is át lehet haladni az átjárón akkor is, ha például a fénysorompó meghibásodott. Így nem okoz tartós fennakadást a keresztező úton. Ez az automatizmus a jelzőberendezés elvárt és helyes működése, melyet emberi beavatkozás nélkül hajt végre – árulták el.

Maradt a piros jelzés

Azonban kiemelték, hogy ebben az esetben nem ez történt. Ugyanis a győri fővonalon zajlik az egyik legsűrűbb forgalom, valamint ez egy kétvágányú pálya, és a másik vágányon közlekedtek vonatok. Ezért nem engedték, hogy a sorompó automatikusan felnyíljon, a biztonság érdekében maradt a piros jelzés. Mint írták:

a közúton haladók védelme érdekében, emberi beavatkozással és a vasúti közlekedést szabályozó utasítások betartásával a sorompóra piros jelzést kötelességünk kivezérelni.

– Ezért fordult az elő, hogy a sorompó a megszokottnál hosszabb ideig volt zárva. A kollégáink a lehető leghamarabb intézkedtek a sorompó kezeléséről, hogy a közúti forgalom mielőbb megindulhasson a vonatmentes időszakban. Az emiatt hosszabb ideig várakozók elnézését kérjük! – írták válaszukban. Hozzátették, hogy ilyen jellegű meghibásodás, üzemzavar ritka esemény, ennél a sorompónál idén még nem fordult elő.

Tilos kikerülni a sorompót A közúti és vasúti átjárók veszélyforrást jelentenek, ezért meghibásodás esetén nagy figyelmet kell fordítani a vonatkozó utasítások, eljárások betartására még annak árán is, hogyha ezzel időnként a közúton közlekedőknek átmenetileg hosszabb várakozást vagy bosszúságot okozunk. A szabályok betartásával ilyen helyzetekben nem alakulhat ki balesetveszély. A KRESZ előírja, hogy az útátjárón nem szabad áthaladni, ha az egyedül vagy félsorompóval együtt alkalmazott fénysorompó villogó piros fényjelzést ad, ha a fél-, illetőleg a teljes sorompó rúdja mozgásban vagy lezárt állapotban van, illetve ha a teljes sorompót kiegészítő berendezés hang- vagy fényjelzést ad – tették hozzá.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában