TÍZ ÉVE Ő A MÓRAHALMI ÁLTALÁNOS ISKOLA FEJLESZTŐ GYÓGYPEDAGÓGUSA

2023.03.12. 12:04

Anna néni tartozni akart valahová

Tíz éve dolgozik a Mórahalmi Móra Ferenc Általános Iskolában fejlesztő gyógypedagógusként Gondiné Dobó Anna. Másfél év múlva nyugdíjba megy, de elhatározta, hogy az utolsó tanévben mindennap fehér ruhában megy dolgozni. Pályafutásáról, gyerekekről, szenvedélyeiről és sikerélményekről is beszélgettünk.

Arany T. János

Gondiné Dobó Anna fejlesztő gyógypedagógus tíz éve dolgozik a Mórahalmi Móra Ferenc Általános Iskolában. Fotók: Török János

Fotó: Török János

Gondiné Dobó Anna elhivatott pedagógus. A szakmáról, tanítványairól szívesen beszél, magáról kevésbé. A beszélgetés végén nyomatékosan kérte, nehogy Aranyembört csináljunk belőle, pedig pont abba a rovatba való. Lapunk 2019-ben célul tűzte ki, hogy felkutatja és bemutatja Csongrád-Csanád vármegyében az Aranyembö­röket. Az elmúlt években számos olyan személyt mutattunk be, akik szenvedélyesen, időt, energiát nem kímélve, önzetlenül dolgoznak valamiért, valakikért, a közösségért, amely­­ben élnek. Szerényen azt mond­­ja, ő csak a dolgát végzi. 

Játéknak tűnik, de több annál. Sokat fejlődnek és tanulnak közben a gyerekek. Az egyik a memóriát, a másik a szókincset vagy a mozgáskoordinációt fejleszti.
Játéknak tűnik, de több annál. Sokat fejlődnek és tanulnak közben a gyerekek. Az egyik a memóriát, a másik a szókincset vagy a mozgáskoordinációt fejleszti. 
Fotós: Török János

Gimnazistaként is gyerekek közt volt

– Békés megyei vagyok, gyomai. Így mondom, mert akkor még Gyomának hívták. Ifivezető voltam az úttörőmozgalomban, már gimnazista koromban gyerekekkel foglalkoztam, mindig ott voltam közöttük – kezdett mesélni a mórahalmi általános iskola fejlesztő gyógypedagógusa, aki Debrecenben végezte el a tanítóképzőt, majd nyolc évre visszament tanítani Gyomára. 

– Azok voltak a nagyon szép idők. Azt szoktam mondani, hogy amikor kinyílt egy virág valakinek a kertjében, azt én másnap megkaptam. Amikor beteg lett a kutyám, és mondtam a gyerekeknek, hogy beteg a Dömötör, egyik kis tanítványom hívta ki az állatorvost – mesélte. 

Folyamatosan képezte magát

Szegedre ment férjhez. Alig is­­mert valakit, nehezen barátkozott, inkább otthon maradt a fiaival, és közben tanítványokat fogadott. Ekkor kezdett el az ő igényeiknek megfelelően specializálódni, képzéseket, tanfolyamokat végzett el. Amikor fiai iskolája, a Szegedi Dózsa György Általános Iskola fejlesztőpedagógus státuszt kapott, felhívta az igazgatónő, hogy rá gondolt, ő pedig örömmel elvállalta a feladatot a 2000-es évek elején. 

– Ezután következett az, hogy a sajátos nevelési igényű gyerekekkel csak gyógypedagógus foglalkozhat. Azt mondtam, szeretném elvégezni, amiben az igazgatónő és az iskola is támogatott – mondta. 

Tartozni akart valahová

– Igen ám, de Szegeden utazó gyógypedagógusok dolgoznak. Nekem hiába volt meg a végzettségem, utazó gyógypedagógus jött az én iskolámba is. Nekem jobb tartozni valahová, mint hogy van három óvodám és két iskolám, és csak akkor ta­­lálnak meg a szülők és a kollégák, amikor azt a pár fejlesztőórát tartom. Így amikor Mórahalmon meghirdették a gyógypedagógus állást, elküldtem a pályázatot. Másnap eljöttem, beszélgettünk. Kiküldtek pár percre, vissza­mentem, és azt mondták, hogy szeretnék, ha idejönnék a mórahalmi gyerekekhez. Kérdezték, kérek-e gondolkodási időt, azt feleltem, nem – idézte fel élete mórahalmi szakaszának kezdetét. Mindez 2013-ban, tíz évvel ezelőtt történt. 

Nem csak játék és mese van a teremben

Szakdolgozatát a játék szerepéről írta a személyiségformálásban. Játékgyűjteményt szeretne létrehozni azokra a fejlesztendő területekre, amiket megkap a szakértői bizottságtól. Játékkal kapcsolatos mesterprogramot is írt két évvel ezelőtt. Gyakran éri az a kritika a szülők részéről, hogy csak játszanak az órán, ami rosszulesik neki. Mert bár úgy tűnik, itt minden arról szól, és állandóan csak játszanak a gyerekek, de ezalatt rengeteget fejlődnek és tanulnak. Az egyik a memóriát, a másik a szókincset fejleszti. 

Nem hétköznapi, Millió mániája van

– Millió mániám van. Azt se tudom, kinek adományozzam több ezer szappanomat, a több száz fehér bögrémet. Amiből kettő-három van, én azt elkezdem gyűjtögetni, bármi legyen az. Az utóbbi napokban kártyákra laminált közmondásokkal foglalkoztam. Elküldtem a férjemet névjegykártya-laminálót vásárolni. Az egyik kártyán a közmondást jellemző kép van, a másikon a szöveg, ezt kell párosítani. A hátuljára egy pár egyforma matricát ragasztottam, ezzel magukat tudják ellenőrizni a gyerekek – mondta. Arra a kérdésre, hogy hogyan kapcsolódik ki, előkapta a varrást. 

– Mindig van nálam varrnivaló is, most is. A keresztsze­mes a mániám, több száz ez­­zel foglalkozó újságom van – mesélte. 

Keresztszemes hímzéseket készít

– Egyszer, amikor a rákszűré­­si leletem rossz lett, levélben értesítettek pont a húsvét előtti pénteken. Összezuhantam, és hogy megvigasztaljam magam, elkezdtem lapozgatni ezeket az újságokat. Összeírtam egy névsort, hogy kinek kell tőlem még életemben ilyet kapnia. Végül rendben volt a lelet, de azóta is csinálom. Pipálom ki, már a negyvenvalahanyadiknál tartok, de folyamatosan nő a lista. A szabad perceimben ezzel is foglalkozom – magyarázta. 

Nem hiszik el, hogy őket dicsérik

Közben megérkezett Norbi és Erik, így a gyerekekre terelődött a szó. 

– Elhelyezik magukat az osztályban a legalsó polcra. Itt olyan feladatokat kapnak, amiket ők is jól meg tudnak oldani. Keveset dicsérik őket, ami nem a kollégák hibája, hiszen az osztályban mindig vannak náluk jobbak. Ezért eleinte el sem hiszik, hogy dicsérem őket. Körülnéznek bizonytalanul, hogy kinek szól a dicséret – mesélte a pedagógus. 

Sikertörténet: Laci serlegekkel

Sikerélményekről is szó esett. Egyik volt tanítványa nemrég meglátogatta Anna nénit az iskolában, hátizsákjában két jókora serleggel. A fiú hentes­tanuló lett, és a Szakma Kiváló Tanulója versenyen első és második helyet hozott el. 

– Még cikket is írtam róla a mórahalmi Tükörképbe. El­mondtam a többieknek, hogy Laci is idejárt, itt ült, ahol ti, meg is mutattuk nekik a helyét. Boldog voltam, hogy példaként állíthatom a többiek elé – mondta elérzékenyülve. 

BTM-N és SNI
A gyógypedagógus eltérő fejlődésmenetű gyermekekkel, fiatalokkal foglalkozik, segíti és kíséri családjaikat. A gyógypedagógusok sokféle különleges gyermekkel találkozhatnak munkájuk során, ennek megfelelően több irányba is szakosodhatnak. A fejlesztőpedagógusok olyan tanítók, tanárok, óvodapedagógusok, akik a főiskolai végzettség megszerzése után egy továbbképzésen megtanulták, hogyan tudnak az enyhébb lemaradásokkal küzdő (például hosszabb betegség után visszatérő, vagy eleve hátrányos helyzetből érkező) gyerekeknek segíteni. Ők azok a gyerekek, akik ma beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel (BTM-N) küzdő gyermek/tanuló diagnózist kapnak a szakértői bizottság alapvizsgálatán a Pedagógiai Szakszolgálattól. Velük fejlesztőpedagógusok is foglalkozhatnak. A gyógypedagógusok a sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek fejlesztő foglalkozásait tudják ellátni, akik – a szakértői bizottság komplex vizsgálata alapján – egy kicsit komolyabb lemaradással, mélyebb problémával küzdenek, mint BTM-N-es társaik. 
Utolsó tanév fehérben
Gondiné Dobó Anna másfél év múlva nyugdíjba megy. Azt mondta, csak a mániáival foglalkozik majd: aszal, darál, fűszerkeve­rékeket, gyógyteákat készít. De előtte még van egy terve. 
– Elhatároztam, hogy az utolsó tanévem minden napján, amikor jövök Mórahalomra, fehér blúzban, vagy fehér ingben, tehát fehérben leszek. Most gyűjtöm a fehér felsőket, már van tizenhárom, hogy legyen sportosabb, ünnepélyesebb, mindenféle. Egész életemben az történt velem, hogy ha én el akartam érni valamit, akkor fehérben mentem – tette hozzá. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában