Helyi gazdaság

2019.08.09. 11:42

Az agrárkamara árletörésről, a Lidl a gazdák kérésről beszél, 99 forintért adnak egy kiló dinnyét

Az agrárkamara szerint a Lidl Magyarország szezon közepi 99 forintos árletörő akciója kárt okoz a hazai gazdáknak, és ezzel a bedöntheti a magyar dinnyetermelést. Az áruházlánc az mondja, a termelők kérték felesleg értékesítését, a dinnyetermelők egyesülete ezt máshogy látja.

Kovács András

Az Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) szerdán közölte, hogy ilyen árazás mellett nem lehet jó minőségű dinnyét termelni. Hangsúlyozták, a szezonnak ebben a szakaszában reálisan – a bekerülési költségeket is figyelembe véve – kilogrammonként 150 és 200 forint között lenne árusítható, miközben Lidl 99 forintért adja a dinnyét.


A NAK úgy véli, az áruházlánc ezzel az árletörő akcióval mindenkinek kárt okoz: a vásárolókat becsapja, hiszen a reklámmal ellentétben mégsem kapnak minőségi magyar dinnyét, a termelőket ellehetetleníti, hiszen ilyen alacsony felvásárlási árral nem hagy náluk elég bevételt a minőségi termeléséhez. Szerintük közép- és hosszú távon akkor alakulhat jól a piac a fogyasztók, a dinnyetermelők és a forgalmazók számára egyaránt, ha folyamatosan jó minőségű és elegendő mennyiségű dinnye kerül a boltokba, a piacokra, és a hatalmas összegeket beruházó gazdáknak meg is térül a ráfordításuk.

A Lidl a beszállítók kérésének tett eleget

– A Lidl Magyarország hosszútávú együttműködést alakított ki minden magyar beszállítójával, akiknek külpiacokon is lehetőséget biztosít. A lánc a dinnyeszezonban 100 százalékban hazai partnerekkel dolgozik együtt, s az elmúlt napokban minden beszállítója arra kérte Lidlt, hogy a földeken felhalmozódott dinnyefelesleg értékesítésében nyújtson támogatást – írta kérdésünkre válaszolva Kovács Andrea. Az áruházlánc kommunikációs projektvezető hangsúlyozta, ehhez az akciót és az exportot egyaránt támogató átadási áraikat ajánlották fel. Ez alapján csökkentették az árat 99 forintra, amelynek köszönhetően a beszállítók nagyobb mennyiségben tudtak dinnyét értékesíteni más „Lidl országok" részére is.

A korábban kinyomtatott akciós újságban még magasabb ár szerepelt. Fotó: Karnok Csaba

Hamarabb készült el a reklámújság

Az ügy érdekessége, hogy kedden a szegedi és Csongrád megyei postaládákba bedobott akciós újság címoldalán még 119 forintos ár szerepelt, erre is rákérdeztünk. – Ezt több millió példányban nyomtatja és terjeszti a Lidl, ezért az augusztus 8-tól érvényes újság is több mint egy héttel a NAK közleménye előtt került nyomdába. A Lidl dinnyebeszállítói ezt követően kérték az áruházláncot, hogy a felesleg értékesítésében nyújtson támogatást, és vitték le átadói áraikat – tudtuk meg a „sajtóhiba" okát.

Kritizálják az akciót

Magyar Dinnyetermelők Egyesületének csütörtök délutáni közleménye szerint a piaci helyzet nem indokolja a felelőtlen áruházi akciókat és cáfolják azt is, hogy ez a gazdák érdeke lenne. Hangsúlyozták, nem tisztességes olyan döntést – árletörést – választani, amivel elindítanak egy lavinát, nehéz anyagi helyzetbe hozva a termelőket. Közölték azt is, hogy a fontos körzetek közül a legnagyobban, a szabolcsiban a friss dinnye a napokban indult el igazán, és ezzel a tervek szerint szeptember közepéig biztosítani tudják a belföldi és export igényeket is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában