2023.06.05. 07:40
Még várni kell a 451-es út felújítására
Már folyamatban van a Szentestől Kiskunfélegyházáig tartó, mintegy 40 kilométeres főút korszerűsítésének tervezése, ugyanakkor még éveket várni, mire ténylegesen elkezdődhetnek a munkák. Addig is azonban a Magyar Közút Nzrt. Bács-Kiskun vármegyei igazgatóságán múlik, hogy végeznek-e felújításokat a főút legrosszabb állapotú szakaszain.
Várják, mikor újulhat meg az ország egyik legrosszabb útszakasza. Fotó: Majzik Attila
Magyarországon hivatalosan két zenélő út van: a 67-es úton a Republictól szól A 67-es út, a 37-es főúton pedig az Érik a szőlő című népdal hallható, ha 80 km/órás sebességgel haladunk. Harmadikként valahol Kelet-Nógrádban épül egy útszakasz, amelyen az Ismerős Arcok Nélküled című száma csendül majd fel. Ehhez a társasághoz csatlakozhatna jelképesen a 451-es út is, ahol azonban nem az aszfalt bordázata, hanem a lengéscsillapító koppanásai adják ki a dallamot, annyira rossz minőségű az út.
Jelentősen átalakul majd a főút
Mint Bedő Tamás polgármester közölte, folyamatban van a Szentestől Kiskunfélegyházáig tartó, mintegy 40 kilométeres főút korszerűsítésének tervezése. Az elképzelések szerint jelentős változásokat hozhat a felújítás: a bokrosi csatlakozás egy körforgalmat kap, valamint Gátért teljesen elkerüli az új szakasz, így egyetlen vasúti átjárón sem kell áthajtani majd. Emellett kerékpárút is épült, de az útfelületet is szélesítik majd, 11,5 tonnás burkolat-megerősítést tartalmaznak a jelenleg érvényes tervek.
A kérdés már csak az, hogy a tervekből mikor lesz valóság. A főút korszerűsítésének tervezésére ugyanis először 2011-ben írtak ki közbeszerzést, ami 2013-ra el is készült, az elmúlt 10 évben azonban nem történt előrelépés. Szintén rossz hír az autósoknak, hogy az állam a közlekedési beruházások terén húzza meg legerősebben a nadrágszíjat a közeljövőben: míg idén még 307 milliárd forintot szánnak állami közútfejlesztési beruházásokra, addig 2024-ben már csak 109,6 milliárd forint jut ugyanerre a célra.
Közlekedésre alkalmatlan útszakaszok
De addig is, amíg elkészül a régen várt útfelújítás, közlekedni kell valahogyan, vetette fel Somogyi Árpád képviselő.
– Állítom, hogy a megyehatártól Gátérig, illetve onnan Félegyházáig ez az ország egyik legrosszabb minőségű útja. Legjobb esetben is lehet vagy 4-5 év, mire a felújításból lesz valami, de addig is ezt a kritikus szakasszal csinálni kellene valamit. Ez az út jelenleg szerintem közlekedésre alkalmatlan – hívta fel a figyelmet a problémára a képviselő.
Erre reagálva Gyovai Gáspár alpolgármester jelezte, vitathatatlan, hogy az út nagyon rossz állapotú, ugyanakkor nehezíti a kérdést, hogy az érintett szakasz már egy másik vármegyéhez tartozik. Már többször kérték a Magyar Közút Nzrt. Bács-Kiskun vármegyei igazgatóságát, hogy végezzék el a szükséges javításokat.
Még évek, mire történhet valami
A város polgármestere közölte, az útfelújítás ügye jelenleg ott tart, hogy az önkormányzat módosította a rendezési tervét. Ezt követően kaphat építési engedélyt a terv, majd pedig egy nemzetközi tendert írnak ki. Az előkészítő munkálatok másfél évig is húzódhatnak, az első kapavágás pedig még évek kérdése, mire megtörténik. Addig is maradnak a kisebb javítgatások és a lengéscsillapító koppanásai által komponált dallam a 451-es főúton.