290 forint lehet a benzin

2020.04.03. 18:17

Összeomlott a nyersolaj világpiaca, kutakat kell bezárniuk a termelőknek

Hetvendolláros tőzsdei olajárral kezdődött az év, mostanában 20-hoz közelít a jegyzés. A benzin száz forinttal olcsóbb, mint január első napjaiban – ezt tette a koronavírus-járvány a piaccal.

Kovács András

Szeged, 300 forint alatt a benzin ára fotó: Kuklis István

Fotó: Kuklis István

– Brutális üzemanyag-áremeléssel kezdődött az év, a benzin átlagára 9, a gázolajé 6 forinttal nőtt január első napjára. Így a 95-ös benzin literjéért 396, a gázolajért 421 forintot kellett fizetni a kutaknál – olvasható a holtankoljak.hu-n.

Azóta esik, március utolsó hétvégéjére is csökkent a benzin ára, akkor az előző 10 forint után újabb 10-zel, a gázolajé nem változott. Az utóbbi átlag­ára maradt 335 forint, a 95-ös benziné azonban lélektani ha­­tárt tört át, jellemzően 298 forintos áron tankolhattuk szerdáig. Április első napjától pedig már 8-cal kevesebbért.

Szegeden találtunk kutat, ahol csak 272 forintot kérnek egy liter 95-ös benzinért, olyat többet is, ahol 280 körül kínálják. A legdurvább zuhanás egyébként március közepén volt, akkor a benzin ára egyik napról a másikra 20, a gázolajé 15 forinttal esett.

A Brent olaj 70 dolláros hordónkénti áron forgott január elején, mostanában 21-23 kö­­zött mozog. Miután megteltek a szárazföldi tárolók, már csak a tankerekben fér el a nyersolaj, ám sok helyen nincs közvetlen szállítási útvonal a tengerek felé. Így hiába a tőzsdén jegyzett 20 dollár feletti ár, az USA közepén, Kansasban gyakorla­tilag 2 dollár alá zuhant egy hordó ára.

A koronavírus miatti karanténok kapcsán napi 20 millió hordót kellene eltávolítani az olajpiacról, mivel nagyon gyorsan telítődnek a tárolók. 35 éve nem fordult elő, hogy olajkutakat kellett volna bezárni, 1985-ben indított Szaúd-Arábia egy olajháborút, elárasztotta a piacot, 6 hónap alatt 31-ről 10 dollár alá esett akkor a nyersolaj ára.

– Lemehet akár 240 forintig is, ám annak a valószínűsége nagyobb, hogy esik még valamennyit, és megáll – mondta Pajkos János. A szegedi, Tompai kapu úti benzinkutat üzemeltető MAXI-Line ügyvezető-tulajdonosa hangsúlyozza, ez Oroszországnak óriási veszteség, ők a leginkább érdekeltek a magasabb olajárban, jobban rá vannak szorulva a bevételre, mint például az óriá­­si tartalékokkal rendelke­­ző Szaúd-Arábia.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában