2020.09.14. 12:03
Lemarták a mórahalmi rázót – elviselhetetlen zajra panaszkodtak a lakók
Úgynevezett akusztikus burkolati jeleket festettek az 55-ös főút Mórahalmot elkerülő szakaszán, a Zákányszéki úti körforgalomnál, ám az túl hangosra sikerült és zavarta a közelben lakókat. A Magyar Közút a visszajelzések és gyakorlati tapasztalatok alapján a jelek lemarása mellett döntött.
A baleset-megelőzés miatt alakították ki a sárga csíkokat a csomópontban.
Fotó: Török János
– Augusztus 8-án az 55-ös út Mórahalmot elkerülő szakaszán, a Zákányszéki úti körforgalomnál minden irányból leraktak a sima aszfaltra figyelemfelkeltő sárga csíkokat. Ezekkel az a gond, hogy kiemelkednek az út szintjéből és iszonyatosan felerősödik a gumihang, gyakorlatilag bent a szobában csukott ablaknál is szinte elviselhetetlen – kereste meg lapunkat egy közelben lakó olvasó.
Csattog a szerelvény
Hozzátette, ha egy nagyobb teherautó arra megy, csilingelnek a poharak a szekrényben, még azt is tudni, hány tengelyes jármű haladt el. Amennyiben a kocsinak olyan a szállítmánya, csattog az egész szerelvény. Természetesen nappal rosszabb, de ez éjszaka sem sokkal jobb, mert azért forgalom akkor is van, így viszont már pontosan tudják, mekkora.
Olvasónk számára azért érthetetlen ez a megoldás, mert a domaszéki bekötőknél és a ruzsai körforgalomnál nem ráznak ennyire a figyelmeztető csíkok.
– Várjuk, hogy ez megszűnjön és az itt lakóknak elviselhető legyen a hatalmas forgalom – fejezte be olvasónk.
Ébresztő csíkok
– Az úgynevezett akusztikus burkolati jeleket az országos közutakon a forgalom biztonságának növelése, a balesetek elkerülése érdekében telepítjük. Az 55-ös főút Mórahalmot elkerülő szakaszán – melynek megépítésével egy közel 7000 lakosú város mentesült a településen áthaladó tehergépjármű-forgalom hatásaitól – éppen a forgalombiztonság növelése érdekében, mind a három jelentős csomópontban körforgalom épült – írta megkeresésünkre a Magyar Közút.
Megtudtuk, az átadás óta mind a három helyszínen – összesen tizenegy regisztrált alkalommal – történt olyan baleset, amit a körforgalmakba nagy sebességgel behajtó járművek okoztak. A társaság már az előírtnál is több fényvisszaverő jelzőtábla telepítésével próbálja felhívni a járművezetők figyelmét arra, hogy az út egyenes vonalvezetése megtörik, ezért döntöttek mind a figyelmetlen gépjárművezetőket „felébresztő”, keresztirányú, akusztikus burkolati jelek felfestése mellett.
Sok összetevős
– Ezek valóban rázó- és hanghatással is járnak, ez a céljuk, de hatásuk nagyban függ a talaj-, a légköri, a jellemző szélviszonyoktól és a beépítettségtől. Ezeket csak a gyakorlatban ismerhetjük meg, ahogy a közelben lakók is – írta a Közút, hozzátéve, tapasztalat az, hogy ami az egyik helyen viszonylag csendes, az máshol nagyobb hanghatással jár.
– Az eddigi visszajelzések és gyakorlati tapasztalatok alapján az 55-ös főút, Mórahalom elkerülő szakaszán az akusztikus jelek lemarása mellett döntöttünk. Szakembereink ugyanakkor megvizsgálják, milyen egyéb eszközök állnak rendelkezésre a körforgalom biztonságosabbá tételére – írta a társaság.
Máshol is hangos
Egyik délmagyaros kolléga Sándorfalván lakik és több mint egy kilométerről hallja nyitott ablakán keresztül a 60-as lassítót, amikor Szatymaz, vagyis az 5-ös út felől érkezik meg egy-egy autó a település határába. Szerinte is nehéz megszokni, a hűvösebb idő és a csukott ablak orvosolhatja a problémát.