A gépjárművek ötödére kötnek csak cascot

2020.12.23. 10:02

A járványban is törik a gépkocsi

Drámai mértékben zsugorodott idén az újautó-piac, ami a casco biztosításokra is érzékelhető és negatív hatással volt. Az elmúlt évek 5-6 százalékos állománybővüléséhez képest az idei harmadik negyedév végére alig több, mint 1 százalékkal emelkedett a szerződések száma. Pedig a járványban is autózunk.

K. A.

Balesetnél jól jön a casco biztosítás.

Fotó: Illusztráció / Frank Yvette

Idén megtörni látszik a cascopiac öt éve tartó folyamatos felívelése. A Magyar Nemzeti Bank adatai alapján szeptember végén 996 588 szerződést tartottak nyilván, ami mindössze egy százalékkal több, mint amennyi tavaly év végén volt.

– Hazánkban a casco állománya alig több, mint egyhatoda a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) számának, míg díjbevétele meghaladja annak 40 százalékát – hangsúlyozza a Magyar Biztosítók Szövetsége.

Öreg autópark

A gépjárművek – beleértve a buszokat, motorkerékpárokat, tehergépkocsikat és a vontatókat is – 21,3 százalékára kötöttek casco biztosítást a KSH tavaly év végi adatai szerint.

Ebben az alacsony arányban persze szerepet játszik az is, hogy a személygépkocsi-állomány átlagos kora igen magas, 14,4 év, ráadásul évről évre emelkedik.

Casco biztosításokat pedig jellemzően új, illetve fiatalabb autókra kötnek.

A statisztikákban szereplő cascoszám ráadásul nem is jelent ugyanennyi teljes körű biztosítást, ugyanis sok az úgynevezett részcasco, amely csak bizonyos típusú eseményekre, például csak totálkár vagy lopás esetén térít. Emellett léteznek olyan casco biztosítások is, amelyek limitált díjért maximált összegig térítik csak meg a gépjárművekben keletkezett károkat.

Balesetnél jól jön a casco biztosítás. Fotó: Illusztráció / Frank Yvette

Kárráfordítás

Ami a károkkal kapcsolatos kifizetéseket illeti, a lecsökkent lakossági autóhasználat nyomán az idei második negyedévben ugyan alacsonyabb volt a bruttó kárráfordítás a tava­lyinál, ám az első és a harmadik negyedévben magasabb lett. Így összességében nem várható, hogy a teljes évet tekintve jelentősen alacsonyabb lenne a kárkifizetés a tavalyinál.

A gépjárműalkatrész-árak, a szervizek növekvő munkaerőköltségei önmagukban is növelik az autós biztosítások kárráfordításait.

Gyorsított eljárás

A cascodíjakban természetesen meglehetősen nagy szórás figyelhető meg, több tényező is befolyásolja. Legfőképp a fedezet – teljes körű vagy részleges –, de függ az ügyfél által választott önrész mértékétől, a díjfizetés gyakoriságától és módjától is. Emellett több biztosító díjkedvezményben részesíti a kgfb-t és a cascót együtt kötő ügyfeleket.

Egyre többen kérnek a casco mellé kiegészítő biztosításokat, például asszisztenciaszolgáltatást vagy önrészbiztosítást.

Több társaságnál aktív kárrendezésre is lehetőség nyílik, ilyenkor önrész levonása és a casco bónusz elvesztése nélkül a casco terhére rendezik a kárt, a biztosító pedig utólag elszámol a károkozó fél kötelező biztosítójával. Ez különösen a bonyolultabb, például rendőrségi eljárással, illetve perrel együtt járó esetekben előnyös, hiszen az ügyfél sokkal gyorsabban juthat a pénzéhez.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában