#tech

2021.03.09. 16:56

Mire van szükség egy honlaphoz?

Az elmúlt egy évben – részben a járványválság hatására – ugrásszerűen emelkedett az online térbe belépő vállalkozások száma, de megszaporodtak a személyes blogok is.

delmagyar.hu

istockphoto.com

Ebben a cikkben lépésről-lépésre végigvesszük, mire van szükség, ha saját honlapot szeretnénk indítani.

Domain cím

A weboldal készítés első lépése a domain cím (tartománynév) kiválasztása (például sajatoldalam.hu). A domain cím gyakorlatilag egy szöveges IP-cím, ez az, amit be kell ütni a böngészőbe, hogy a honlapra jussunk.

A domain cím kiválasztásánál érdemes ezekre a szempontokra figyelni:

  • legyen rövid
  • legyen könnyen megjegyezhető
  • lehetőleg egyezzen meg a márkanevünkkel
  • ne tartalmazzon ékezeteket, kötőjeleket, mozaikszavakat
  • ha magyar felhasználóknak szól a honlap, ragaszkodjunk a .hu-s végződéshez.
  • Domain címet domain regisztrátoroknál lehet foglalni. Egy .hu-s végződésű domain cím költsége évente 1-2 ezer forint.

    Abban az esetben, ha foglalt a kigondolt domain címünk, vagy mást kell választanunk, vagy meg lehet próbálni felvenni a kapcsolatot a domain cím tulajdonosával, és tőle megvásárolni.

    Akárhogy döntünk, érdemes megfontoltnak lenni, mert marketing és keresőoptimalizálás szempontból sem jó ötlet egy esetleges későbbi domain név váltás.

    Tárhely

    A domain mellett a webtárhely megléte egy honlap legfontosabb technikai előfeltétele. A tárhely gyakorlatilag egy 0-24 órában futó szervert jelent, amely tárolja a honlap fájlrendszerét és adatbázisát, valamint biztosítja, hogy folyamatosan elérhető legyen az interneten keresztül.

    A tárhelyszolgáltatók alapvetően két megoldást kínálnak, az osztott tárhelyet és a dedikált szervert (VPS). Az osztott esetében sok száz, ezer weboldallal osztozunk egy szerver minden erőforrásán, míg a VPS-nél egy különálló, virtuálisan szétválasztott saját „lakást” kapunk a weboldalunkhoz.

    A VPS természetesen sokkal drágább, és elsősorban csak a nagyon nagy terheléssel dolgozó honlapoknak éri meg, már csak azért is, mert egy VPS rendes üzemeltetéséhez tapasztalat vagy szakember kell.

    A tárhely választásnál fontos, hogy nem a csomagok mérete (1 GB, 2GB, stb.) az igazán lényeges. Sokkal fontosabb, hogy a kiválasztott tárhelyszolgáltató:

  • biztosítson folyamatos ügyfélszolgálatot, elérhetőek legyenek, ha segítség kell.
  • adjon ingyenes SSL tanúsítványt
  • ne legyen korlátozás az adatbázis méretével, vagy az adott időpontban maximálisan felhasználható erőforrásokkal (pl. CPU) kapcsolatban
  • legyen lehetőség akár naponkénti automatizált biztonsági mentésekre
  • és a legfontosabb: erős, gyors szervert biztosítsanak.
  • Léteznek tárhelyszolgáltatók, akik kifejezetten egy-egy tartalomkezelő-rendszerre (CMS) szakosodnak, mint amilyen pl. a WordPress. Ha ilyen weboldalt szeretnénk, akkor érdemes körülnézni, melyek a legjobb WordPress tárhelyek.

    Designterv? Inkább a tartalom legyen kész

    Nagyon gyakori (és érthető), hogy amikor egy vállalkozás vagy civil szervezet új honlapot tervez, az első lépésként megbíznak egy grafikust a weboldal grafikai terveinek elkészítésével.

    A probléma az, hogy ezekben az esetekben legtöbbször még nincs kész semmilyen tartalom. Márpedig egy weboldal szíve-lelke a tartalom: a szövegek, képek, videók, blogcikkek vagy termékek. A megjelenés, a design csak másodlagos.

    Ilyenkor születnek az olyan designtervek, amelyek aztán a gyakorlati kivitelezéskor a kukában végzik. Egészen egyszerűen azért, mert a kész tartalom nem erőltethető bele a grafikai terv kereteibe.

    Ráadásul, ha pl. WordPress-t fogunk használni, rengeteg kész (sok ingyenes) sablonból választhatunk. Egy jó minőségű, átgondolt, megbízható sablon gyönyörű szép megjelenést adhat a honlapunknak.

    Ezért egy átlagos magyar weblap esetében, ahol fontos a rendelkezésre álló pénzösszeg jó beosztása, sokkal jobb ötlet a tartalomra költeni (akár profi tartalomkészítőre), mint a puszta megjelenésre.

    Kivitelezés: sok szabadidő vagy szakember

    Fontos tudni: 100 százalékosan ingyenes weboldal nincs. Amikor ingyenes weboldal készítést ígér egy hirdetés, akkor érdemes gyanakodni.

    Léteznek weboldal készítő programok, ahol valóban el lehet indulni ingyenesen. Azonban ezek minden esetben nagyon korlátozott csomagok, amelyek legfeljebb csak egy próba projektre elegendőek. Amikor már egy éles honlaphoz szükséges dolgokat szeretnénk (pl. saját domain cím csatlakoztatása, szebb sablonok, stb.), akkor fizetni kell, általában havi díjas formában.

    A honlapkészítés tehát soha sincs ingyen: vagy pénzzel, vagy az időnkkel és energiánkkal fogunk fizetni. Az utóbbi eset arra vonatkozik, ha mi saját magunk szeretnénk elkészíteni a honlapot.

    Ugyanis, akár más tevékenység vagy szakma, a weblap fejlesztés is tanulható. Rengeteg online kurzus, videó és cikk található a témában az interneten.

    Ha magunk vágunk bele, a honlap (ideális esetben) sokkal olcsóbb lesz, de sok időnk fog elmenni a különféle weboldal készítéshez szükséges eszközök kitanulásával.

    Ha nincs időnk és energiánk a tanulásra, vagy csak inkább kiszerveznénk a feladatot, akkor érdemes szakembert keresni.

    Sajnos általában nem könnyű a megfelelő honlapfejlesztő megtalálása. Néhány szempont, ami segítség lehet:

  • Ne bízzunk olyanra a honlapunkat, aki nem legálisan dolgozik. Mindig kössünk szerződést, különben keresztet vethetünk a pénzünkre.
  • Mindenképpen kérjünk referencia munkákat, keressük meg a kiválasztott fejlesztő korábbi ügyfeleit, kérdezzük ki őket a tapasztalataikról.
  • Nyugodtan kérjünk 3-4 helyről is részletes ajánlatot, amiből tökéletesen érthető, mit fogunk kapni a pénzünkért.
  • Mennyibe kerül egy új honlap?

    A magyar honlapkészítős piac teljesen átláthatatlan, rengeteg, különféle szinteken mozgó szereplővel, ezért nagyon nehéz konkrétan válaszolni a „mennyibe kerül” kérdésre.

    Általánosságban elmondható, hogy:

  • A nagyobb fejlesztőcégek, online marketing ügynökségek általában jóval drágábban dolgoznak, mint az egyéni vállalkozók.
  • Az egyedi fejlesztésű honlapok messze drágábbak, mint a népszerű CMS rendszerekre (pl. WordPress, Drupal, Joomla, Craft) épült honlapok.
  • Az egyszerűbb weboldalak olcsóbbak. Minél több az egyedi igény, annál drágább a végeredmény.
  • Egy webshop elkészítése legalább kétszer drágább, mint egy sima honlap fejlesztése.
  • Jelenleg a magyar piacon egy átlagos, bemutatkozó honlap ára nagyjából 100 ezer és 300 ezer forint között ingadozik. Egy működő webshop fejlesztése minimum 350-400 ezer forintos tétel.

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában