111 éves a Délmagyarország

2021.08.15. 18:48

Zeppelin szállt át Szeged felett, annó 1915

1915 novemberében akkora zeppelin repült el Szeged felett, hogy a Széchenyi téren csak hosszában fért volna el.

Panek Sándor

Zeppelin Szeged fölött 1915 novemberében.

Fotó: Kerny István. Móra Ferenc Múzeum helytörténeti gyűjtemény (tn17611)

Kerny István (1879-1963) fotográfus 1915 őszén lefényképezett egy zeppelin léghajót Szeged fölött. A fotó ismert, a szegedi háztetők fölött szürreálisan repül egy kétgondolás zeppelin, a szerb templom tornyáról beazonosítható, hogy nagyjából keleti irányba tart Felsőváros fölött, de a távolság miatt felirat nem látszik rajta.

Az első világháború második évében járunk, amikor a léghajók és a korai repülőgépek között nem dőlt még el a verseny. Németország 1915 márciusában már zeppelinnel bombázta Párizst, majd május végén Londont is. Ősszel a balkáni fronton elsősorban a görög Szaloniki ellen készültek léghajót bevetni, mivel az Antant e kikötőben vonta össze a Szerbia megsegítésére szánt erőket.

Zeppelin Szeged fölött 1915 novemberében.
Fotó: Kerny István. Móra Ferenc Múzeum helytörténeti gyűjtemény (tn17611)

A szép nagy állat

Kerny István fotóját az Aero című pesti lap 1915. december 2-án megjelenő száma közölte először, vagyis a felvétel 1915 novemberében készülhetett (a Vasárnapi Újság hetilap 1916. január 30-i száma átvételként közölte a fotót). Kerny képe szerkesztetlen, nem trükkfelvétel, mint a művész 1920-as fotója, amelyen saját magával sakkozik. Nem hasonlít azokra az 1910-es években népszerű képeslapokra sem, amelyeken a városok fölé léghajókat, repülőket és képzelt levegőjárókat komponáltak, aláírásuk pedig ilyesmi volt: „Szeged a jövőben”.

A zeppelin repüléséről sem a Délmagyarország, sem a többi szegedi lap nem adott hírt, feltehetőleg a háborúban egyformán cenzúrázták őket. A Szegedi Napló kapcsán maradt is említés arról, hogy a cenzor nem engedett át egy cikket „Zeppelin ment át Szeged felett” címmel. Pedig a feltűnés nagy lehetett, abból ítélve, hogy 1912-ben egy jóval kisebb kosaras léghajó áthaladása Makó város rendjét annyira felkavarta, hogy a Délmagyarország szerint a közgyűlés is félbeszakadt, mert mindenki az ablakhoz sietett csodát látni.

Hanem, amit nem írhatott meg az újság, megírta Tömörkény István, Intelem Katinak című 1916-ban kelt tárcájában: „ (…) a kék égen lassú méltósággal megy át a csirkepiac fölött egy Zeppelin, köznyelven: a némöt hajó. Azért vannak a nyakak kicsavarodva, mert mindenek a némöt hajót nézik olyan áhítatos csöndben, amely jól illik ehhez a fölséges látomáshoz. Némely kofa elől akár minden csirkéjét el lehetne emelni, de most erre senkinek sincsen ideje, sem gondja, s a piaci zsivaj hirtelen beállott csöndjében hallani lehet, amint egy öreg külső ember önkéntelenül mondja: – Ejnye, de szép nagy állat!”. A „nagy szürke hurka” elhaladt a szegedi belváros felett, s a piac népe futva ment utána, amiről Tömörkénynek az jutott eszébe, amikor Széchenyi István először jött gőzhajón Szegedre, s „a torontáli svábok a partról elámulva nézték, a bácskai rácok keresztet hánytak magukra, míg a magyarok lóra kapva, nagy kiáltozások között vágtattak utána a víz szélén.” Később Móra Ferenc is utalt egy zeppelinre A Jupiter meglövöldöztetése című humoros tárcájában – talán az is ez a némöt hajó volt.

A zeppelin missziója

Az LZ 81-es német zeppelin a szentandrási hangárban. A léghajó farkán látható a hátsó géppuskás helye.
Fotó: Poppe Kornél hagyatéka

Miféle szerzet volt ez a zeppelin Szeged egén? Az első és legvonzóbb feltételezés, hogy Kerny az LZ 81-es német zeppelint fotózta le, miközben 1915. november elején Drezdából Temesvár felé haladt. Ez volt az a léghajó, amelyik pár nappal később, 1915. november 9-én von Mecklenburg herceget, a német császár különleges megbízottját diplomáciai küldetéssel Temesvárról Szófiába vitte I. Ferdinánd bolgár cárhoz. A zeppelin Németországból jövet a Temesvárhoz közeli szentandrási légibázison szállt le. A herceg vonaton utazott Temesvárra, csak ott szállt léghajóra (a szerbiai front miatt nem volt vasúti összeköttetés Szófiával), vagyis Kerny még azelőtt fotózta le a zeppelint szegedi alulnézetből, hogy a herceg a fedélzetre szállt volna. A korabeli lapok szerint a zeppelin megjelenése Szófia egén nagy feltűnést keltett, és elkápráztatta a háború miatt aggodalmas bolgár szövetségest. Visszatérése után az LZ 81-es 1916. január 19-ig Szentandráson állomásozott.

Az LZ 81-es zeppelin szófiai diplomáciai útjának barogramja.
Fotó: Poppe Kornél hagyatéka
Az LZ 81-es német zeppelin a szentandrási hangárban. A léghajó orrán is volt géppuskás állás.
Fotó: Poppe Kornél hagyatéka

A témában Scharek Ferenc ny. ezredest, a léghajózás történetének kutatóját hívtuk segítségül. Szerinte a fotóról bizonytalan ugyan a léghajó típusa, de a közeli összehasonlítás alapján lehetséges, hogy az LZ 81-es látható rajta. Ezt valószínűsíti az is, hogy 1915 őszén más zeppelines aktivitás nem volt a térségben. Scharek Ferenc úgy gondolja, a szegedi felvétel készülhetett a szófiai misszió után is, amennyiben bizonyos javítások miatt a léghajó technikai ellenőrző utat tett Szeged felé.

A szentandrási légibázist 1915 szeptember-októberében Németország az osztrák-magyar hadvezetéssel együttműködve építette ki Temesvártól 12 kilométerre, Újbesenyő és Szentandrás falvak között a legelőre. Az építkezés német irányítással zajlott, igen tervezetten: a vasúti szárny, a barakkok, a rádióállomás és a hidrogénfejlesztő-telep után néhány hét alatt elkészült egy hatalmas zeppelinhangár. 180 méter hosszú volt, 34 méter széles és 28 méter magas, vagyis egy nyolcemeletes ház elfért volna alatta.

A szentandrási légikikötő a zeppelinről nézve.
Fotó: Poppe Kornél hagyatéka

250 ember tartotta

Kerny fotóján a háztetők fölött csalókák a méretarányok, így a léghajó hatalmas mérete sem szembeszökő. Az LZ 81-es zeppelin a valóságban 163 méter hosszú volt, vagyis a szegedi Széchenyi téren csak hosszában fért volna el. 96,5 kilométer per órás sebességre volt képes; működtetéséhez 12-14 tagú legénység kellett. Ők a gondolákban, a hajóban, valamint a zeppelin farkán és orrán elhelyezett gépfegyverállásban helyezkedtek el.

Az LZ 85-ös zeppelin gondolája a szentandrási bázison. Le- és felszálláskor katonák kapaszkodtak a gondolába.

Scharek Ferenc írja, hogy a zeppelinek fel- és leszállásához mintegy 250 fős földi rögzítő, mozgató csoportra volt szükség. Amikor a léghajó leereszkedett, egyesek az orrból ledobott köteleket, mások a törzs oldalához rögzített köteleket tartották, megint mások a gondolákba kapaszkodtak. „Előfordult, hogy a nagy izgalomban némelyek elfelejtették elengedni a kapaszkodókat és a felszálló hajónak vissza kellett ereszkednie, hogy ne zuhanjanak le. Ez nem mindig sikerült.

A leszállás különösen kényes művelet volt, főleg, ha a léghajó sérülten érkezett az ütközetből. Leszálláskor a hajótest enyhén előre dőlt, az egyensúlyt a zeppelinben lévő vízbalaszt kiengedésével oldották meg, ilyenkor a zeppelin alján lévő nyílásokból jókora zuhany ömlött a földre.

A hajót a gázcelláiba vezetett hidrogéngáz emelte fel. A német zeppelinek gázcellái a szarvasmarha vakbeléből készültek, mivel ez a hártya jól javítható volt. Egy gázcella elkészítéséhez hozzávetőleg 50 ezer szarvasmarha vakbelét használták fel, mondja Scharek Ferenc. „Egy hajóban 16 cella volt. Vagyis egy léghajó elkészítéséhez 750 – 800 ezer szarvasmarha belére volt szükség. Gondoljunk bele, mennyi kellett a háborúban gyártott 120 zeppelinhez!„

1915 karácsonya a szentandrási zeppelinhangárban
Fotó: Poppe Kornél hagyatéka

Veszélyes küldetések

Míg a léghajók legénysége német volt, a szentandrási bázis katonáit az osztrák-magyar hadsereg adta. A légikikötő parancsnokává 1916 januárjában a német származású magyar Poppe Kornél főhadnagyot nevezték ki. Poppe vártüzér tisztként a montenegrói Cattaróban állomásozott a háború elején, innen küldték el léghajós képzésre Németországba. A főhadnagy maga is részt vett a léghajós bevetéseken. Bátor ember volt: 1917-ben az olasz fronton önként – elsőként – kiugrott ejtőernyővel egy 300 méter magasan lévő léghajóból, hogy megmutassa, tudja, hogyan kell. Korábban csak égő léghajóból ugrottak így, ami gyakran nem sikerült.

Poppe Kornél, a szentandrási légikikötő parancsnoka 1916-ban (ülő sor balról a harmadik). A háttérben a hangár, mellette takaros kiskert csemetefákkal.
Fotó: Poppe Kornél hagyatéka

1916. január 19-én az LZ 81-est átalakításra visszarendelték Drezdába, Szentandrásra pedig megérkezett az LZ 85-ös zeppelin, amely február 1-jén a védőket meglepve 2 tonna bombát szórt a szaloniki kikötőre. Második támadásakor, 1916. március 14-én a brit-francia légvédelem két hidrogéncelláját találta el, és a zeppelin Szófia mellett kényszerleszállást hajtott végre. Innen a fölös terheket ledobva tért vissza Szentandrásra. 1916. május 5-én, a harmadik szaloniki támadáskor a kikötőben álló brit HMS Agamemnon hadihajó végzetesen eltalálta a léghajót. A zeppelin a Vardar folyó völgyébe zuhant, a 12 tagú legénység túlélte és mielőtt fogságba estek volna, felgyújtották a léghajót. A zeppelin lelövése világszenzáció volt, a kiégett roncs fotói címlapra kerültek a lapokban.

Az LZ 85-ös zeppelin kiállított roncsai a görög Szaloniki kikötőjében 1916 májusában.

A helyére az LZ 86-os érkezett Szentandrásra; ez a léghajó a román hadbalépés és Erdély megtámadása után pár órával már Bukarestet és Ploiesti-t bombázta 1916. augusztus 28-án. Egy szeptember 4-i bevetésen a román légvédelem eltalálta, sérülten tért vissza Szentandrásra. Vesztére leszálláskor egyik gondolája leszakadt, a súlycsökkenés miatt pedig függőleges helyzetben irányíthatatlanul emelkedett, ami 4 katona fulladásos halálát okozta. Amikor visszazuhant, a legénység további 5 tagja halt meg. Az LZ 86-os túlélő léghajósai felkavaró visszaemlékezést írtak a szerencsétlenségről.

Ekkor tért vissza Szentandrásra az átépített első, LZ 81-es zeppelin, amely 1916. szeptemberében újabb bombatámadásokat intézett Bukarest ellen (a léghajó első tisztje propaganda célú, de érdekes feljegyzésben írta meg ezek történetét). Szeptember 27-én a román főváros fölött lövedék érte, s Poppe Kornéllal a fedélzeten kényszerleszállást hajtott végre bolgár területen. A veszélyes küldetésért August von Mackensen tábornagy 2. osztályú vaskereszttel tüntette ki a magyar tisztet, aki könnyebben megsebesült a kényszerleszállásnál. Poppe Kornél maradt az egyetlen léghajó-vezetésre képesített magyar tiszt a monarchia seregében. Életútját a Poppe-hagyaték alapján Scharek Ferenc dolgozta fel.

Az LZ 81-es zeppelin a bulgáriai kényszerleszállás után 1916. szeptember 27-én.
Fotó: Poppe Kornél hagyatéka

A zeppelineket 1917-ben visszavonta a német hadvezetés, mert a repülőgépek hatékonyabbnak bizonyultak a háborúban. Ekkortájt történt, hogy Szeged másik kiváló fotósa, Liebmann Béla saját bevallása szerint legelső fényképén egy Temesvár fölött kigyulladt zeppelint örökített meg. A németek után Temesvár francia-szerb ellenőrzés alá került. Egy francia hírlapi tudósítás szerint 1919-ben a helyiek megpróbálták „hasznosítani” a hangár építőanyagát, mivel azonban nem értettek a szétszereléshez, a hatalmas építmény összedőlt és 5 embert agyonvert.

Szeged fölé legközelebb 1931-ben vártak zeppelint. A két évvel korábban a Földet megkerülő Graf Zeppelin magyarországi bemutató útján azonban a léghajó az orkánszerű szél miatt csak Szentes körzetéig jutott el. A csepeli repülőtéren nem más irányította a Graf Zeppelin leszállását és indítását, mint Poppe Kornél nyugalmazott őrnagy, akit ebből az alkalomból címzetes alezredessé léptettek elő.

Zeppelin Temesvár fölött az első világháború idején.

Újraindult Annó rovatunk

A Móra Ferenc Múzeummal együttműködésben, a Délmagyarország egykori fotóriportereinek munkáiból újra elindítottuk Annó rovatunkat.

- Sorozatunkban régi fotókat próbálunk beazonosítani. Harminc-negyven-ötven év távlatában azonban fenn kell tartanunk a tévedés jogát. Ha Ön felismeri a fotón szereplőket, helyszíneket, örömmel várjuk észrevételét az online[kukac]delmagyar.hu címen!

- Önnek is vannak régi fotói közösségi, családi eseményekről, amelyeket megosztana olvasóinkkal az Annó rovatban? Írjon nekünk!

- Az Annó oldalain megjelent fotók a Délmagyarország kiadó tulajdonát képezik. A fotókat a Móra Ferenc Múzeum helytörténeti gyűjteménye gondozza.

Nézzen be hozzánk, képek annó!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában