2023.03.10. 18:50
Lelki élet az egyházi iskolákban
A tudás megszerzése mellett az iskolás években kifejezetten hangsúlyos a kiegyensúlyozott lelkiállapot, a mentális jólét. A kereszténység és a pedagógia, az iskolai lelki élet összefüggéseit járják körbe egy péntek délután indult konferencián Vásárhelyen.
Az egyházi fenntartású iskolákban zajló pedagógiai munka áll a konferencia középpontjában. Fotó: Tábori Szilvia
Azt gondolom a keresztény pedagógia sokféle lehet, hiszen sokféle pedagógiai, pszichológiai irányzatot követnek az oktatók
– mondta lapunknak Török Iván, a MAMESZ tiszteletbeli elnöke. A pedagógiai szakpszichológus és középiskolai tanár véleménye szerint a keresztény pedagógiai szemlélet zömében személyközpontú. Ami annyit jelent, hogy elfogadja a diákot, annak személyiségét. Ezen szemlélet szerint a növekedés lehetősége eleve bennünk van. A pedagógus feladata tehát lényegében az, hogy a gyerek eredendő fejlődését támogassa például azzal, hogy elhárítja az akadályozó tényezőket. A keresztény értékrendet a tanárok példamutatással, követendő életmóddal és megnyilatkozásokkal közvetíthetik leginkább a gyerekek felé.
Lelki élet az oktatásban
A 300 éves fennállását ünneplő vásárhelyi Bethlen Gábor Református Gimnázium látja vendégül a 30 éve alakult Magyar Mentálhigiénés Szövetséget a hétvégén. A Pedagógia és kereszténység, avagy keresztény pedagógia című konferencia már pénteken délután elkezdődött a Református Ótemplomban.
Egyházi oktatási intézményben kiemelten előtérbe kerül a lelki élet, ezért külön öröm, hogy a konferencia ezen téma vizsgálatát tűzte ki célul
– mondta Bovier Hajnalka, a Bethlen-gimnázium igazgatója.
Feltétel nélkül elfogadva
Török Iván azt is hangsúlyozta, hogy a hit kapaszkodót ad, hovatartozást jelent. Ezzel egyszerre erősödik az egyén közösségi identitása és önazonossága is. Márpedig a lelki egészség egyik feltétele a hovatartozás stabil érzése.
A fejlődés kibontakozásához nélkülözhetetlen a közvetlen környezet felől érkező feltétlen elfogadás. Erre mindenkinek szüksége van és óriási tragédia, ha ez hiányzik valaki életéből. A keresztény hívőnek van egy biztos lehetőség az életében: az, hogy személyét isten feltétel nélkül elfogadja
– mondta a szakember. Hozzátette: a lelki egészségben élő pedagógus tudja csak igazán segíteni diákjait. A keresztény nevelés segíthet abban, hogy egyensúlyvesztés nélkül elviseljük az élet nehézségeit, kellő lelki rugalmassággal élhessük mindennapjainkat.
Szolgálat az iskolában
A konferencia előadói arról elmélkedtek, hogy az egyházi fenntartású iskolák tevékenysége a keresztény ihletésű, keresztény alapértékeken nyugvó pedagógia miként mozdíthatja előre a tanulók fejlődését. Mit jelent egyházi fenntartású iskolába járni, illetve mit jelent ma egyházi fenntartású iskolában tanítani.
Azon dolgozunk hogy az általunk képviselt református értékekkel úgy érjük el a fiatalokat, hogy az számukra is értékké váljon. Vallási hovatartozástól függetlenül. Úgy gondolom az összes magyarországi református iskola ezzel a nem könnyű feladattal törődik
– mondta el lapunknak Bán Csaba, az Ótemplomi Református Egyházközség lelkipásztora. Hozzátette: számára a legfontosabb érték a mindennapi igeolvasás, és az, hogy az ember életének kötött rendjét isten igéje határozza meg.