Eifert János fotóművész rangos kitüntetést kapott

2021.03.21. 20:00

Életünk sűrűje a kiválasztott pillanat mögött

Sorsokat, szépséget, a mozdulatok mögötti lelkiállapotot látni és láttatni, mindvégig empátiával és tisztelettel közelítve az emberhez. Eifert János fotóművész több mint fél évszázados munkásságát rangos állami kitüntetéssel díjazták.

Tábori Szilvia

Hódmezővásárhely Alföldi galéria 2020.02.23. Képen: Eifert János kiállítása Fotó: Török János Délmagyarország DM

Fotó: Török János

Valóban, amikor megnyomjuk az exponálógombot, másodperc töredéke alatt rögzítjük a pillanatot. Ám egy jól elkapott kép sem a véletlen, sokkal inkább egy folyamat műve. Azé a többnyire tudatos elhatározásé, hogy a fotográfus mikor veszi kezébe a gépét, hol, mit, miért, kiért fényképez. Persze az élmény igényli a jó reflexet, de a fotózást ezenkívül számtalan mozgatórugó működteti – mondta lapunknak a március 15-i ünnep alkalmából Balogh Rudolf-díjjal kitüntetett Eifert János fotóművész.

Mások sorsa

– Az empatikus készség nélkülözhetetlen, hogy átérzem a megörökített ember sorsát, a karakterét, a jellemét.

Aki képtelen beleérezni, rá­­érezni, nem is tudom, hogy mit akar fényképezni.

Felszínes jellegzetességek mögé kell látni, mert nem azok adják a kép lényegét, a lélek akár a ráncokon keresztül is kifejezhető. Ott kezdődik igazán a munka, a fényképezés – hangsúlyozta a fotóművész, aki szerint a művész megtisztel másokat azzal, hogy karakterét, jellemét, gesztusait láttatja. – Embert fotózni éppen ezért hatalmas felelősség. Gyakran le­­ragasztom a fényképezőgép márkajelzését, amikor a szemem elé kapom a gépet, hogy egy, a környezetbe simuló figura legyek. Így azt tudjam elkapni, megörökíteni, aki valóban ott áll előttem. Azzal, hogy diszkréten hagyom érvényesülni. Nem szabad tolakodni, mert nem a villogás a célunk. Az dicstelen út lenne.

Csúcspont a térben

– Nem lehet irányítani a be­fogadó figyelmét. Érdekes ta­nulságokkal szolgál, hogy a látogatók miként reagálnak a különböző képekre – mondta a művész, majd hozzátette: a kiállítást éppen ezért különösen pontos művészeti területnek tartja.

Egy jó tárlat nem csak jó képekből áll, a technikai formai követelmények mellett van egy téma köré szerveződő gondolat, egy ív, ami a munkák együttható ereje.

Ezért nem mindegy, hogy mely képeket helyezik egymás mellé a térben, hogy hol találjuk meg az úgynevezett csúcspontot.

A vásárhelyi gyerek

Eifert János fotóművész, ahogy ő fogalmazott, bárhol is jár, vásárhelyi gyerek marad. A test, tánc és természet fotósa 1943-ban született Hódmezővásárhelyen. A fotografálást 1968-ban kezdte a Honvéd Táncegyüttes hivatásos táncosaként, a csapat külföldi turnéin.

Első témaköre, a tánc, későbbi munkáin is megjelent. Fotóit gyakran felhasználták filmekben, televíziós műsorokban, vagy színházi díszletként.

A hazai és nemzetközi szinten jegyzett művész eddig negyven országban több mint kétezer kiállításon szerepelt, a csoportos tárlatokat is számba véve. Ausztráliát kivéve valamennyi kontinensen bemutatták képeit.

Végtelen könnyűség

A fotografálás mögöttes hajtó­erejéről úgy fogalmazott: va­lójában egy fotóművészeti al­­kotás sok minden egységében jelenhet meg, hangsúlyos a szakmai felkészültség, de ugyanolyan fontos a kreativitás, a művészi érzékenység. – Egész életünk, tapasztalataink, tudásunk, élményeink belesűrűsödnek a kiválasztott pillanatba. Meg a szülőföld, a társadalmi háttér, hogy honnan is jöttünk. De egykori táncosként tudom, hogy a néző még a legnehezebb mozdulatot is könnyednek hiszi. És ez így van jól. Azt kell éreznie, evidens, hogy ez így megy. Hogy az adott pillanat végtelenül könnyű.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában