Vető Orsolya Lia áramló alakzatai a Tornyai-múzeumban

2023.10.31. 15:40

Barkácseszközökkel teremt modern mítoszt a fiatal festő

Az ősi motívumok és a kikerülhetetlen kortárs látványvilág millió színárnyalatának kontrasztja sem teremt feloldhatatlan feszültséget Vető Orsolya Lia alkotásain. Az áramlás alakzatai című egyéni kiállítása még bő egy hónapig látható a Tornyai János Múzeumban.

Tábori Szilvia

Vető Orsolya Lia absztrakt festményeit részben a természet inspirálja. Archív fotó: Török János

A harsány színekkel a modern városi környezetet, mélyebb rétegeiben viszont ősi fosszíliákat idéző absztrakt festmények láttán a pesszimizmuson edződő közönség – joggal – számít valamiféle negatív érzetre. Ám a Vásárhelyi Őszi Tárlat rendszeres kiállítójaként a művészetkedvelő vásárhelyeiknek ismerős Vető Orsolya Lia képeiből az eklektikus esztétikai minőségek találkozásai ellenére is csupa pozitív energia árad.

Kontrasztos béke

Organikus formák, a természet alakzatai inspirálják, részben vidéki gyermekkorából merítve, ezt ötvözi a városi környezet vizuális jellemzőivel, az utcai plakátok, a tévéképernyők villódzó reklámjainak hangulatával. A művek által felölelt időtávlat megdöbbentő, hiszen a természet és a modern világ kerül sajátos viszonyba; a képeken az ősi motívumok mellett ott van a kikerülhetetlen kortárs látványvilág millió színárnyalata. És ami különösen izgalmas, generációs kérdés, hogy a kettő közötti nyilvánvaló kontraszt akár feszültséget, szorongást is kelthetne a befogadóban, mégis pozitív energia sugárzik képeiből. – A digitális szerkesztőprogramokban létrehozott színátmenetek tökéletessége, a kijelzők sugárzó fénye olyan esztétikai tapasztalatokat jelentenek, melyek önkéntelenül is beszivárognak a természeti inspirációk által formált ecsetvonásaim közé. Számomra ezek a jelenségek a világ kortárs karakteréhez tartoznak – mondta.

A derű ecsetvonásai

Képei tehát nem a bennünket körülvevő esztétikai környezettel szembeni ellenállást, netán szomorúságot fejeznek ki. Egyáltalán nem célja a polgárpukkasztás sem.  

Természetes közegem a vizuális burjánzás, a sűrű ábrázolás, amely jól tükrözi azt is, ahogyan a valóságot érzékelem

 – hangsúlyozta. Ráadásul, egyetért abban, hogy talán öntudatlanul átíródik munkáiba alapvetően pozitív személyisége. Festőként optimista lelki alkatából már csak azért is profitál, mert a kikísérletezett ecsetvonások ellenére mindig adódnak újabb és újabb problémát generáló, váratlan hiba faktorok. Ám ő ezekben inkább új technikai lehetőségeket lát.

Azt a spatuláját

Izgalmasan rétegzett, nagyméretű képei igazán szabad asszociációkra adnak lehetőséget. Főként, hogy a vászon a fiatal, tavaly Rudnay Gyula-ösztöndíjjal jutalmazott művész játszótere. Leginkább érzetek és benyomások irányítják Orsi kezében a festő kellékeket és az olyan, egyébként nem alkotásra szánt eszközöket, mint a barkácsboltból beszerzett különféle spaklikat. Azokkal viszi fel vízszintesen kifeszített vásznaira a 8-10 réteg festéket. Tudatosan nagy gesztusokkal indítja a munkát, majd főként az anyag sűrűségétől és alkotói lendületétől függően alakulnak motívumai. Valamennyi minta egy mozdulat lenyomata, ettől folyamatosan áramlanak a képei. Olyannyira, hogy szinte lecsúsznak a vászonról.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában