Szegedi hírek

2023.08.13. 07:00

Kapkodnak a külföldi kiadók Gál Attila zenéjéért

Izraeli, amerikai és ausztrál kiadó is megjelentette már Gál Attila zenéit, akit az elektronikus zene világában Cord művésznéven ismernek a rajongók. A szegedi, programozó végzettségű fiatalember időről időre új stílusokban bizonyítja alkotói kreativitását.

Koós Kata

Gál Attila legfőbb eszköze az alkotófolyamatban a számítógépe. Egy-egy zenéjén gyakran több hónapon át dolgozik. Fotó: Gémes Sándor

Fotó: Gemes Sandor [email protected]

Általános iskolásként a Kodály-módszer alapozta meg egy életre a szegedi születésű Gál Attila zene iránti szenvedélyét. Akkor még klarinétozott, gimnáziumban azonban megkapta első számítógépét, és elkezdte első szárnypróbálgatásait az elektronikus zene világában. 

– Egyrészt érdekelt az informatika, másrészt tetszett az elektronikus zene, az szólt a bulikban. Az egyetemre bekerülve az internet által kitágult a világ, megismertem, hogyan lehet komolyabban művelni a zenekészítést. Milyen eszközök, programok kellenek. Szegeden nem volt kitől tanulni, a világhálón viszont rögtön találtam hasonló érdeklődésű alkotókat – idézte fel lapunknak a kezdeteket. 

Olyannyira gyorsan belejött a zeneszerzésbe, hogy a kétezres évek elején szerződést ajánlott neki a hazai Chi Recordings kiadó. 

– Nagyon jó társaság volt, rengeteget tanultam. Azt szerettem leginkább ebben a kiadóban, hogy nem a trendeket és a bevételt hajszolták, hanem a legfőbb céljuk a valóban minőségi zenék nemzetközi népszerűsítése volt. Náluk jelentek meg az első breakbeat műfajú zenéim – számolt be alkotói pályájának első fontos mérföldkövéről. Az akkor megjelent, Impulses című zenéjét a mai napig lehet hallani bulikban. 

Ezután, 2007-ben egy izraeli kiadó, az Aleph Zero figyelt fel Gál Attila sajátos zenéjére, majd néhány év szünet következett. A következő fontos állomás 2015-ben jött el, amikor a glitch-hop műfajra váltott. 

– Amikor jött a levél, hogy a san franciscoi Addictech Records kiadná a zenémet, majd kiugrottam a bőrömből örömömben. Nagyon jó visszajelzéseket kaptam. Az egyik barátom egy amerikai buliból hívott fel, átadta a telefont egy dj-nek, aki szerint a Birdie EP az egyik, általa valaha hallott legjobb lemez – mesélte Attila. Ezekbe a zenékbe már a magyar népdalok elemeit is belekeverte, ami a későbbiekben szinte védjegyévé vált. A népi dallamok mellett zenéinek másik kedvenc fűszere a keleties dallamvilág. 

– 2020-ban jött el a legnagyobb durranás, amikor a műfaj csúcskiadójának számító ausztrál Merkaba Music adta ki a zenémet, ami szintén tartalmazott magyar népdalfeldolgozást. Nagyon boldog voltam – részletezte Attila. 

Majd ismét stílust váltott. 

– Ahogy változom, úgy változik együtt velem a zenéim stílusa. Néhány éve már a keleties deep house stílus mozgat. Elkészült három új zene, de ebben a stílusban nem tudtam hová fordulni. Kiderült azonban, hogy a korábbi, izraeli ismerősöm üzemelteti Astrix kiadóját is, aki nemzetközi világsztár kétmilliós követőtáborral. Év elején jelentették meg a legújabb zenéimet – mondta. 

Gál Attila nemcsak alkotja, de játssza is zenéit, több hazai fesztiválon is feltűnt már a dj-pult mögött. A laikusokban felmerülhet azonban a kérdés, hogy mitől lesz egy elektronikus zene minőségi. 

– Ahogy másfajta zenékben is, ritmus, a dallamok, a hangszín és a harmóniák összjátékaként előállt izgalmas egyveleg adja ezt meg. Nagyon sok síkon képes érzelmeket, hangulatokat közvetíteni, hatni a befogadóra. Gyakran rakok szövegeket is a zenéimbe, amelyek egy plusz réteget, üzenetet adnak az élménynek. Az érdekes zene legyen meglepő, valamiben váratlan, nincs benne a kizárólag könnyű fogyasztásra készült popzenékre jellemző sematizmus – adta meg a választ Gál Attila, aki legutóbb a Meszecsinka együttes egyik dalának újragondolásával robbantott nagyot az elektronikus zene világában.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában