Délmagyar logó

2017. 07. 25. kedd - Kristóf, Jakab 18°C | 29°C Még több cikk.

A látvánnyal együtt élő zenét írt Ákos

Aláfestő zenét komponált a vásárhelyi Emlékpont múzeum kiállításához Kovács Ákos előadó-zeneszerző. Az alkalmazott muzsikában rejlő lehetőségeket a budapesti Terror Háza zenéjének alkotása közben fedezte fel.
Kovács Ákos reményei szerint az általa szerzett zene jól szolgálja a kiállítást. Fotó Tésik Attila
Zajokból-zörejekből építkező zenét írt a vásárhelyi Emlékpont múzeum számára Kovács Ákos. Aki végigjárja Vásárhely legújabb, a város szocializmuskori történetét felidéző kiállítást, alig-alig figyel fel az aláfestő zenére, mely végigkíséri. Ha odafigyel rá, észreveheti: a hang illeszkedik a látványhoz, termenként változik.

Ákos a dalszerzői-előadóművészi munkája mellett ez idáig öt verseskötete látott napvilágot. 2001-ben színész barátjával, Kaszás Attilával közösen verses hangjátékalbumot is készített. Sokoldalúságát jelzi a Vígszínház Bertold Brecht-előadásához írt színházi zenéje, illetve, hogy az Oliver című musicalben ő alakította, énekelte Bill Sikes szerepét. Fellépett a Nemzeti Színház Revans című darabjában is, öt videoklipjét saját forgatókönyve alapján rendezte, s évek óta készül filmforgatókönyve is. Felkérésre, zeneszerzőként működött közre a Terror Háza Múzeum létrehozásában, ezért a munkájáért 2002-ben a köztársasági elnöktől a Magyar Köztársasági Érdemrend Tisztikeresztjét vehette át.

A vásárhelyi Emlékpont atmoszférateremtő zenéjének készítésekor már megfelelő tapasztalatai voltak.
– Amikor a Terror Háza zenéjét szereztem, még nem tudtam, milyen szerepe lehet a muzsikának egy ilyen helyen, így azt a zenét túlírtam, többször is kellett rajta rövidíteni – mondta lapunknak Kovács Ákos. – Számomra újdonság volt, hogy a zeném csupán alárendelt szerepet játszik, egy kiállítás hangulatát erősíti. Az Emlékpont aláfestő zenéje szerintem jobb lett, mint a Terror Házáé, hiszen ott még csak tanultam, amit most már tudok – avatott be a részletekbe Ákos.

Úgy tartja, hogy ha valaki kocsiban ülve hallgatná meg CD-ről az Emlékpont kísérőzenéjét, biztosan ledöbbenne, ugyanis a zörejeket-zenét ötvöző alkotás csak a látvánnyal él együtt.
– Máskülönben ilyen zenét, mely úgy érzem, jól illeszkedik az Emlékpont létrehozóinak szándékához, nem nagyon csinálok, hiszen az én muzsikám teljesen más jellegű. Jól szolgálja a kiállítást, nem türemkedik előtérbe. Nem tudom, hogy a látogatókban milyen hatást kelt, de nem is akarom ellenőrizni – tette hozzá Ákos.

A zeneszerző szerint nemcsak a kiállítás készítői, de ő is megtanulta, hogyan lehet létrehozni egy olyan múzeumot, mely nem csupán kiállítási tárgyakat vonultat fel, hanem, a hagyományostól eltérő módon, az ábrázolt kor atmoszféráját, hangulatát idézi fel.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

III/III: Lázárt meglepte, Bacsát nem

Nem lepődött meg az MSZP vásárhelyi elnöke azon, hogy kampányfőnökük feltárta III/III-as tiszti… Tovább olvasom