Délmagyar logó

2017. 10. 18. szerda - Lukács 10°C | 24°C Még több cikk.

Alföldi hajóskapitány - a Népsportban találta szakmáját

Hódmezővásárhely - Egy újsághirdetés hatására jelentkezett matróznak a vásárhelyi Fülöp-Nagy László, aki szolgált hazai személy- és kotróhajókon, katonaként pedig a Dunai Flottillához vezényelték. A ma már nyugdíjas férfi, aki hajóvezetői vizsgát is tett, azaz a köznyelv szerint kapitány lett, egy adminisztrációs hiba miatt vesztette el rangját. Most küzd azért, hogy azt visszakapja.
16 éves korában kezdett el dolgozni Fülöp-Nagy László (61), Vásárhely alighanem egyetlen matróz-hajóvezetője. Eredetileg a gépjavító vállalatnál, a Hódgépnél kezdett, majd hamarosan átment a porcelángyárba.

Fülöp-Nagy László hajóvezetői egyenruhában ma. A szerző felvétele
Fülöp-Nagy László hajóvezetői egyenruhában.
A szerző felvétele
– Az 1968-ban elstartolt Új Gazdasági Mechanizmus bevezetése előtt már azt hirdették, hogy mindenki annyi fizetést kap majd, amennyit dolgozik. Ennek hatására hárman Vásárhelyről felmentünk Budapestre. Ám míg ők ketten biztos állásba mentek, addig nekem elképzelésem sem volt, hol helyezkedhetnék el. Életemben első és utolsó alkalommal vettem egy Népsportot, és abban találtam egy hirdetést, miszerint a Budapesti Közlekedési Vállalat keres munkavállalókat. Jelentkeztem, és 1969-ben felvettek matróznak – mesélte vizes pályakezdését Fülöp-Nagy László vásárhelyi matróz-hajóvezető. A személyhajózáshoz került, és szolgált az összes törpe nevű hajón, a Hófehérkén és a Margitszigeten is. Egy idő után volt főnöke hívó szavára átment a Folyamszabályozó és Kavicskotró Vállalathoz.

– 1971-ben egy alkalommal arra jöttem haza Vásárhelyre, hogy sorozásbehívót kaptam. Úgy, ahogy voltam, egyenruhában mentem el rá. A sorozó őrnagy nem is tudott mit kezdeni velem. Végül az egyik őrmesternek jutott eszébe, hogy létezik a Dunai Flottilla. Végül oda hívtak be. A főnököm, Buczkó László őrnagy azt szerette volna, ha elindulok felfelé a katonai ranglétrán, de én a 24 hónap katonaság után civil szerettem volna maradni. Büntetésül áthelyezett a Fokához, azaz vissza az eredeti munkahelyemre.
Fülöp-Nagy László időközben több vizsgát is letett. A motorcsónak-, gép nélküli hajóvezetői, kis- és nagyhajókra szóló vezetői és gépmesteri vizsgák mellett elvégezte a kishajó-vezetői tanfolyamot is. Ez a köznyelvben a kapitányi vizsgát jelentette.

Keletnémet tengeralattjáró matrózokkal a két oldalán.
Keletnémet tengeralattjáró matrózokkal a két oldalán.

– 1983-ban a csehszlovákiai Révkomáromba mentem dolgozni, és ezért jelentkeztem a szegedi hadkiegészítőnél, hogy szeretném leadni az állandó behívómat és a hadiruházatomat. Az ottani őrnagy fennakadt azon, hogy milyen rongyos a katonakönyvem, és újat íratott, ebbe – mutatta – elfelejtették beírni, hogy hajóvezető vagyok, csak az szerepel, hogy matróz. A 80-as évek vége felé betegség miatt kellett elbúcsúznom a szolgálattól, akkor visszajöttem a vásárhelyi porcelángyárba a tmk-s műhelybe, majd az Atikövizighez kerültem, és dolgoztam a Jégvirág 5-ösön, majd a 6-oson. 88-ban hagytam abba a hajózást, majd dogoztam a Royal Tex textilgyárnak nevezett Belső Hódikötben.
Fülöp-Nagy László azóta is kedveli a hajókat, őrzi utolsó egyenruháját, és most küzd azért, hogy visszakapja elveszett hajóvezetői rangját. Vízre azóta nem száll, amióta tönkrement mártélyi csónakja.

 Kapitányi körszakállal, még aktív korában.
Kapitányi körszakállal, még aktív korában.

Olvasóink írták

  • 6. Hétszűnyűkapanyányimonyók 2012. május 16. 16:34
    „Nagyon ismerős ez a fószer, még gyerekkoromból.
    Nem tuti, de asszem a "szeretlek ica" jellegű tetkót rajta láttam először, de lehet, tévedek XD”
  • 5. emigrans 2012. május 16. 00:10
    „Jo cikk !Meg tobb ilyet .”
  • 4. abai 2012. május 15. 18:05
    „A hódgép őse a gépjavító állomás volt...”
  • 3. booo 2012. május 15. 15:28
    „Hja, biztos elfelejtették beírni.....”
  • 2. történész 2012. május 15. 12:12
    „Nos itt valami sántít.Én is 68-ban kezdtem el hajózni, Vásárhelyről indultam.Az összes hajózási végzettségünket beírták az un. "hajós könyv-be"Ez egy több nyelvű szolgálati könyv amely fényképpel ellátott stb.A FOKA is használta,sőt ha átvezényeltek valamelyik hajóra, műtárgyra bizony oda is bevezették.Ez egy olyan hajós munkakönyv volt.Nekem a mai napig megvan,benne az iskolai végzettségeket igazoló beírások is::pl kormányosi végzettség, bocmani beosztás..”
  • 1. munzkaroly 2012. május 15. 10:07
    „A szerzőt egy kicsit kijavítom. A HÓDGÉP nem gépjavító vállalat volt, hanem mezőgazdasági gépgyár, később különböző járművek (utánfutók) alvázait is gyártotta.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ulmi díjak

Ulm városának tanácsosa osztotta ki hétfőn a vásárhelyi Németh László Gimnáziumban azokat a díjakat, amelyeket a helyi diákok nyertek. Tovább olvasom