Délmagyar logó

2017. 03. 29. szerda - Auguszta 4°C | 20°C Még több cikk.

Anyázott a mentőirányító

Hódmezővásárhely - „Anyád pics..t!" – ezt mondta a mentőszolgálat szegedi diszpécsere a vásárhelyi Nagy Jánosnak, aki mentőt hívott egy közterületen rosszul lett nőhöz. Az ügyben vizsgálat indult, a 84 esztendős betegen már nem lehetett segíteni.
– Beálltam a parkolóba, és azt vettem észre, hogy a bevásárlókocsi-tároló mellett álló idős néni egyszer csak lecsúszik a földre. Hiába kapaszkodott, nem tudott talpon maradni. Azt mondta: rosszul van – mesélte Nagy János. A vásárhelyi férfi nem érezte a néni pulzusát, és felhívta a 104-es számot, a szegedi mentési központban kicsöngő segélyhívót. – A diszpécser kérdezgette tőlem, hogy hívják a beteget, és mit csinál, mire mondtam, hogy nem ismerem, és épp száll ki belőle a lélek, ezért ne beszéljen, inkább azonnal küldje a mentőket. De csak beszélt, kérdezgetett. Nem tagadom, emiatt feldühödtem, és káromkodtam.

Végül a mentésirányító türelme fogyott el, és Nagy János szerint azt mondta neki: „Anyád pics..t!", majd letette a telefont.

Nagy János az eset helyszínén, a vásárhelyi hipermarket parkolójában. Itt lett rosszul a néni. Fotó: Tésik Attila
Nagy János az eset helyszínén, a vásárhelyi hipermarket parkolójában. Itt lett rosszul a néni.
Fotó: Tésik Attila

A bejelentő erre felhívta a 112-es segélyhívót, és akkor hallotta meg, szirénázva jön a mentő. A 104-es számra érkezett hívásokat, ahogy ezt is, automatikusan rögzítik. Megpróbáltuk elkérni a párbeszéd ominózus részét, ám adatvédelmi okokból nem kaphattuk meg.

Gyakran megtörténik

Szinte mindennaposnak számít, hogy a bejelentők nyomdafestéket nem tűrő hangnemben beszélnek a mentésirányítókkal, akik ezért rendszeresen kommunikációs tréningen vesznek részt, hogy higgadtan kezeljék a helyzetet.

Simon Mariannától, az Országos Menőszolgálat főigazgató helyettesétől megtudtuk: a csupán egy percig tartó telefonbeszélgetés során a bejelentő és a mentésirányító közt kialakult konfliktus nem késleltette az ellátást, és nem befolyásolta a beteg túlélési esélyeit, akit negyven percen keresztül próbáltak újraéleszteni – hiába. A mentés szervezése és a betegellátás hiba nélkül történt, tette hozzá. Az elhangzottak miatt a mentésirányító felelősségét vizsgálat fogja tisztázni. – A bejelentő hangján hallható volt, hogy a látvány és a körülmények erősen felzaklatták. Mindössze annyit tudott mondani, hogy egy idős hölgy van összegörnyedve. A mentésirányító a beteg állapotát tisztázó kérdéseket tett fel. A bejelentő e kérdéseket időhúzásnak tartotta, tehetetlennek érezhette magát a beteg mellett, végül a mentésirányítót megfenyegette, aki hasonló hangnemben válaszolt. Ez pedig kizárta, hogy további pontosító kérdéseket tegyen fel – közölte a főigazgató helyettes.

Nem kommentálnak a rokonok

Az elhunyt néni közvetlen rokonai a mentősök és a bejelentő közt történtekről semmit sem tudtak, és nem is kommentálták az esetet. Információink szerint egyébként a 84 esztendős néni magas vérnyomásban szenvedett.

Olvasóink írták

99 hozzászólás
  • 99. Jogar 2009. november 09. 08:04
    „Jó lenne azt a felvételt meghallgatni mert kétlem, hogy a mentős az elmondás szerint igy kiakadt volna ! !!
    A bejelentő hatalmas IQ eredménye, minden bizonnyal még a telefon automata gépi hangját is hasonló válaszra
    ingerelte volna.Az dicséretes, hogy legalább telefonált. De a m o d e r á c i ó mint olyan az HOL VAN ?”
  • 98. Filctoll 2009. november 05. 15:11
    „Ha én lettem volna a diszpécser, lehet hogynekem is elborult volna az agyam. Iyenért nem szabadna felelősségre vonni.”
  • 97. őrgróf 2009. november 05. 10:26
    „A bátyámhoz kijött egy mentő, az a kösdbe-gipszeldbe féle. Ha a mentőirányító jobban kikérdezte volna a bejelentőt val. elmondta volna, hogy ez+ez a tünet, laikus számára is jól látható infarktus-szerű az állapot, akkor a rohammentő jön, - mint később ki is jött - és esetleg túlélte volna. Itt nem 4 percről volt szó, hiszen a mentő E. városából a kb 20 km-re lévő P.-be jött. És ez az idő, már duplán, sok volt. És senki nem anyázott, a bátyámon már ez sem segített volna. SZÓVAL: igen is fontos a gyors és minél szakszerűbb kikérdezés és válaszolás, ráadásul így a sumák, felesleges hívások egy része is kiszűrhető - amiből sajnos elég sok van. Mielőtt vád érne, nem vagyok mentős, semmilyen szinten.”
  • 96. yuhvan 2009. október 30. 15:05
    „"A másik, hogy meghalt volna a néni akkor is ha időben ott van a mentő, ezt nem tudhatjuk, mivel állítólag nem így történt."
    Ha olvassta a hozzászólásokat rá jön, hogy az egyik hozzászóló írta én csak azt akartam ezzel "mondani", hogy olyanok vonják kérdőre mind a bejelentőt, mind a "diszpécsert" mind pedig a mentősöket akiknek ehhez az esethez semmi közük sincs. Arra akartam utalni, hogy ....NEM TUDHATJUK, mivel ÁLLÍTÓLAG...... A család nem keres felelősöket, mivel nincs értelme ezt látjuk mi is. Sok ember nem érhet meg ilyen szép kort és ezzel még mielőtt belekötne valaki nem azt akartam mondani, hogy de jó hogy már nincs közöttünk, nagyon is fájdalmas hogy így történt ahogy.”
  • 95. Aldebaran 2009. október 30. 12:05
    „Biztos vagyok abban, hogy János emberséges tettét senki sem kérdőjelezi meg. De..
    A cikk címe "Anyázott a mentésirányító"
    előzmény: ".Ne beszéljen, inkább azonnal küldje a mentőket De csak beszélt, kérdezgetett. Nem tagadom, EMIATT FELDÜHÖDTEM, KÁROMKODTAM." Egy perc alatt ezen a szinten volt a segélykérés. Ennyi!
    A kedves bejelentő az a típus, aki egyszerűen nem tud viselkedni, mindent megenged magának és ha emiatt negatív visszajelzés éri, jön az "én vagyok a vevő, a vendég a bejelentő stb.." primitív védekező mechanizmus, amit észérvek híján fenyegetés követ. Nyilván a diszpécser is kaphat ilyenkor sokkot, mivel egészséges esetben ha az ember segítséget kér, legyen az bármilyen helyzet, azt nem dirigálva és káromkodva teszi. Amilyen az adjon Isten.. János remélem még mielőtt tovább háborog az élete végéig az egész világon, levonja a tanulságot. Ettől a cikktől nem hiszem hogy levezette a feszültségét.
    A családnak részvétem.”
  • 94. correct 2009. október 30. 10:41
    „Nem én vagyok!
    De ezt a sajnálatos esetet ismerem.
    És Öntől idézek.
    "A másik, hogy meghalt volna a néni akkor is ha időben ott van a mentő, ezt nem tudhatjuk, mivel állítólag nem így történt."
    minden a protokoll szerint történt.A kivonulás az ellátás a szervezés.”
  • 93. yuhvan 2009. október 30. 00:48
    „Kedves Correct!
    Maga nem véletlenül a mentésirányító???????? Ne haragudjon én egyik félnek sem adtam igazat és nem firtattam, hogy mennyi idő alatt ért ki a mentő őszintén nem is érdekel.
    De ha már védelmébe kell szállnom valakinek akkor annak a védelmébe szállok aki kihívta a mentőket még akkor is ha olyan hangnemben amilyenben és sokaknak meg van a véleményük róla. A másik ha nem lehetett volna segíteni a rokonomon akkor miért próbálták 40 percen keresztül újraéleszteni ???? De mint ezt leírtam minket ez nem érdekel ez legyen a maguk ügye a család mint a cikk is írta elzárkózik az esettől!!!!!!! Csak nem bírom szónélkül hagyni azt a mocskolódást ami itt folyik. Nem ide tartozik, de voltam már én is olyan helyzetben mikor mentőt kellett hívnom és hiába volt meg a vizsgám annyira leblokkoltam, hogy hozzá sem tudtam nyúlni az emberhez csak annyira hogy megnéztem van e pulzusa. De azon kívül, hogy fiatal férfi motorral bukott és vérzik a bukósisak alól nem is tudtam többet mondani (a helyet megtudtam mondani hol vagyok).
    A lényeg hogy ha figyelmesen elovassa azt amit írtam akkor rájön, hogy sem az első sem pedig az utolsó mondatot nem kellett volna oda bigyesztenie : "Ön fájdalmában szintén nem a tényekre támaszkodik!" "Kérem a menyilvánulásainál ezt figyelembe venni."”
  • 92. correct 2009. október 29. 22:32
    „Komoly kérdés valóban!
    Értelemesen és tárgyilagosan bejelenteni,vagy szidkozódni és kurvaanyázni a vonal nem 104-es végén.
    Komoly dilemma.”
  • 91. klj_54 2009. október 29. 22:26
    „90. hozzászólás correct 2009.10.29. 19:54

    Légy hű nevedhez, légy korrekt!
    Megtekintve a tévé műsorát nem cáfolták az általam mondott időt!
    Bocs, most nem Szegeden vagyok, de itt is van internet, tévé.
    Nm mellesleg, senkit nem érdekel, hogy utálod-e a részegeket.
    Itt és most bizony egy komoly kérdés került a nyilvánosság elé:
    CSELEKEDNI VAGY KÖTÖZKÖDNIE kell a 104túloldalán?
    Ha én vagy kollégám hasonlóan merne cselekedni munkahelyén, azonnali hatállyal kirúgnának! Igaz, mi csak 40 tonnával rohangálunk időre és nem a betegek megmentése a dolgunk.”
  • 90. correct 2009. október 29. 20:01
    „yuhvan!
    Ön fájdalmában szintén nem a tényekre támaszkodik!
    A mentő 4 perc alatt kiért!
    És ha még számításba veszünk egyéb tényeket,pl.azt,hogy a feladatot átkell diktálni az állomásokra Szegedről,azt hiszem rekord időben kiértek a helyszínre.
    A kedves rokona,sajnos olyan állapotban volt,ha ott lettek volna 2 perc alatt akkor is kérdéses a túlélése.
    Egyebekben megértem a hibások keresését,de itt az elhangzott szavakon kívül semmmilyen szakmai hiba nem történt!
    Kérem a menyilvánulásainál ezt figyelembe venni.
    Részvétem”
  • 89. correct 2009. október 29. 19:54
    „klj!
    Milyen 9 percről írogat?
    Ön nem olvasta a cikket,ill. valamiért nem hajlandó tényekre támaszkodni!

    Igen én személyszerint gyűlölöm a részegeket.
    A mentőszolgálat munkájának legalább 20%-a a részegséggel kapcsolatos ellátásokat fedi le.
    Akkor a kérdés!
    Hogyan lehet kielégítő szolgáltatást nyújtani a valóban rászorulóknak,ha a nap minden órájában van egy ilyen részeg -magát kontrollálni nem képes ,eső bukó sérült ember????
    Ja és mekkora felesleges kiadás az államnak az ilyenek ellátása.
    Igyon,rugjon be otthon és szépen pihenje ki!
    Betiltanám az összes kocsmát a világon!
    Aki meg nem tud embermódjára élni,és részegen fetreng,azzal kifizettetnék mindenköltséget 10X áron.
    Ha meg nem fizet,akkor közmunka!
    És rájön,egyszer nem jó üzlet elinni a pénzt,és még szenvedni is az ital miatt.”
  • 88. logikus 2009. október 29. 18:48
    „Tisztelt olvasók!
    Végig olvasva és átgondolva a történteket, bennem felmerül a kérdés: B kategóriás jogosítvánnyal tanult- e a tisztelt bejelentő elsősegélynyújtást? Ha igen, akkor nem ingerülten káromkodni kell a telefonba és másokat hibáztatni, hanem a tanultak szerint elmondani a telefonon a látottakat és elkezdeni szükség szerint az újraélesztést. Kérdezem ezek után: Ki hibázott? Ki adott jogosítványt az elsősegélynyújtásra ennek az embertársunknak? Vagy ezt is a 116 kg-jával intézte el? Esetleg ott is feljelentett valakit? Lehet, hogy szegény néni még mindig élne, ha az emberi hozzáállás más lett volna?...........”
  • 87. klj_54 2009. október 29. 18:05
    „Bocs, hogy belebüffentek, de érintett vagyok ilyen ügyben!
    Anno decibel, 2001 magasságában egy késő éjszakai időpontban mentőt mertem hívni egy delikvensnek.
    Minden érdekelte a díszpancsert, csak a páciens állapota nem, ivott-e és miért fekszik a járdán?
    És hasonló baromságok, mínusz négy öt foknál.
    Én csak annyit mondtam, hogy számomra erkölcsi és jogi kötelesség, hogy a tőlem elvárhatót megtegyem. Feltettem egy padra a delikvenst és közöltem a mentőssel, hogy részemről mást ne várjanak el. Amit a jog és a lelkiismeretem diktál azt megtettem. Ha az illető meghal, akkor Ti lesztek a hibásak és letettem a telefonom.
    Megvártam, amíg a két mérges mentős kijött. Pár perc után kék lámpával húztak el!
    SMS-ben azért kérdőre vontam a délmagyaron keresztül a mentősöket és még csak választ sem kaptam!

    Nekem az a gondom az ilyen hozzáállásal, hogy ők EMBERI SORSOKKAL foglalkoznak. Ha ezt nem érik fel ésszel, nincs kedvük hozzá, akkor húzzanak el de roppant gyorsan!
    És végül, ha ez az én 86 éves anyukámmal történik meg, akkor bizony gyilkosságért lecsuknának! Nem hagynám élni azt, aki 9 percig feleslegesen vitatkozik a munkája ellátása helyett!”
  • 86. hozzaszolok 2009. október 29. 17:09
    „Tisztelt Mindenki!
    Ismeritek ezt a Nagy János nevezetű büntetett előéletű,emberkét???Egyetlen szavát se higgyétek el!Ennek a férfinak ez a szokása,hogy kinéz valakit magának és rászáll!Lehet ez magánember vagy akár valamilyen társaság is.Feltűnési mániája van és ezzel nem kímél senkit.Minden mocskos dolgot összehord és még nekiáll feljebb!Szerintem ebben az esetben is ő volt aki modortalanul beszélt,és akivel ez nem jön össze azt lehordja a sárga földig!Nem egy emberkét tudnék mutatni akinek az életét megpróbálta ily módon tönkre tenni,de az igazság mindig győzött!!!Remélem itt is kiderül.hogy megint ennek a beteg embernek csak a provokációja ez az egész!”
  • 85. yuhvan 2009. október 29. 12:02
    „Tegnap óta csak egyre jobban tetszenek a hozzászólások :)
    A poén, hogy itt nem csak a diszpécser hibázott, ha ezt hibának lehet mondani és nem csak a telefonálom, hanem nagyon sokan.
    Mi a család nem is tudtunk erről mind addig míg az újság író megnem jelent a temetés napján.
    Hallani hallottunk sok mindent másoktól, többek között azt is, hogy 50 ember nézte és ez az egy ember segített. Azt is hallottuk, hogy berohant valaki a tesco ügyfélszolg. pulthoz és elküldték, hogy mentőt hívni nekik nem feladatuk meg különben is szórakozzon mással (ehhez csak annyit tennék hozzá, hogy a tesco parkoló nem közterület, hanem magántulajdon és tescoé). Azt is hallottuk, hogy a rendőrségen keresztül kért segítséget a férfi hogy kijöjjön végre a mentő.
    De tudjátok minket ezek nem érdekelnek, mert a fájdalmunk így is úgy is nagy elvesztettünk egy családtagot.
    A másik, hogy meghalt volna a néni akkor is ha időben ott van a mentő, ezt nem tudhatjuk, mivel állítólag nem így történt.”
  • 84. gróf 2009. október 29. 08:14
    „84!

    Van ismerősöm aki 4 éve mentőzni akar, de van aki csak 2 éve vár a felvételére és kb 80-100 önéletrajz közé rakták be a jelentkezésüket...majd értesítjük!
    Közben teli van másodállásos tűzoltókkal, akiket egyből felvesznek...ez egy nagy és összetartó család.

    Nyilvánvaló, hogy nem eléggé megbecsült sem erkölcsileg, sem anyagilag a mentő és tűzoltó szakma. Jelenleg ott tartunk, hogy örüljön az állásának aki bejutott. De kinek megbecsült és anyagilag elismert ma a munkája Magyarországon?

    A politikusok hozzáállása miatt megint a mentők és az őket fenntartók és igénybe vevők köpködnek egymásra.
    Az átlag ember nem veszi tudomásul, hogy bonyolult és nehéz munka...a mentő meg nem veszi tudomásul, hogy szolgálatot lát el. Nagy tisztelet mindkét oldal kivételeinek.”
  • 83. kis_vakond 2009. október 29. 07:39
    „Azért is raknak fel ennyi kérdést, mert számtalanszor feleslegesen mentek ki a helyszínre, számtalanszor volt olyan eset, hogy a helyszínen senki (max valahol figyelő és nevető valaki/k) miközben valahol pont az olyan felszereltségű autóra lett volna szükség. Valószínű most is elgondolkozott az irányító, hogy mennyire lehet ez valós és mennyire csak kitalált esemény (persze most sokan felháborodnak majd, de nem baj, mert ezekről igen is beszélni kell) , de küldte a kocsit,és az ápolók, netalán orvos(ha azon a kocsin volt) tette azt a dolgát, amit elvár tőlük mindenki, azaz mentették az életet. Most ez nem sikerült.
    Becsüljük meg ezeket az embereket, mert egyre kevesebb van belőlük, egyre kevesebben akarnak életet menteni ezek mellett a körülmények mellett. (és még csak nyugdíjba se mehetnek hamarabb, milyen jó is lesz, hogy 60-65 éves ápolók fognak majd több emeletről beteget lehozni, újra éleszteni, gyorsan dönteni milyen autó menjen..stb)”
  • 82. Héhé 2009. október 29. 07:16
    „81. hozzászólás nagypappa
    :-)”
  • 81. Lehiggadt 2009. október 29. 06:52
    „Nekünk már az általános iskolában tanították osztályfőnöki órán, hogy miként kell hivatalos levelet írni, telefonon bejelentést tenni, pedig akkor még vonalat sem nagyon lehetett kapni...
    A segítőszándékú bejelentőnek türelmesen, összeszedetten el kellett volna mondani, hogy miről van szó. AZ nem érv, hogy ő 116 kilo, és küldjék már a kocsit...
    Nekem volt már "szerencsém" ügyeletet hívni. Sosem éreztem, hogy felesleges dolgokat kérdeztek volna. A kérdések két dolog miatt fontosak: előszöris azért, hogy nem kamu a bejelentés, másrészt azért, hogy megfelelő felszereltségű kocsit, megfelelően felkészült személyzettel küldjenek ki! Tudomásom szerint éppen ezért a diszpécserek nem egyszerű telefonos kisasszonyok, hanem a legképzettebb szakemberek közül kerülnek ki!
    .
    Egy gyors kölcsönös bocsánatkéréssel sürgősen le kellene zárni ezt az ügyet és nem csámcsogni rajta!”
  • 80. nagypappa 2009. október 29. 04:21
    „Azt azért érdemes tudni, hogy a bejelentők nagy része az felfokozott izgalmi állapot miatt képtelen pontos információt adni. Azért a sok kérdés.

    A nénike betelefonál a tűzoltóságra és bejelenti, hogy ég a háza:
    -hol tetszik lakni?
    -itta a kis szobában
    -De melyik utcában ?
    -A Veronlkáék mellett a sarkon...
    -... Drága néni,mégis hogy tudunk magához eljutni?
    -Miért, nincs már meg az a szép nagy piros autójuk?”
99 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ma kezdődik Vásárhelyen az útfelújítás

Az önkormányzat 195 millió forintot nyert a belvárosban és a csúcsi városrészben található Bercsényi, Táncsics, Teleki, Vöröskereszt és Szent István utca felújítására. Tovább olvasom