Délmagyar logó

2017. 12. 11. hétfő - Árpád -1°C | 13°C Még több cikk.

Apja ügynökmúltjáról beszélt Vásárhely alpolgármestere

Hódmezővásárhely - Édesapja ügynökmúltjáról beszélt a vásárhelyi közgyűlésen Kószó Péter alpolgármester. Azt mondta, eddig azért nem állt a nyilvánosság elé, mert édesapja a halálos ágyán feküdt. Február 4-én kerül nyilvánosságra Vásárhelyen az az ügynökökről szóló tanulmány, amely több mint 100 nevet tartalmaz.
Napirend előtt kért szót csütörtökön a vásárhelyi közgyűlésen Kószó Péter alpolgármester, aki azzal kezdte: egy évvel ezelőtt zárt borítékokat osztott ki a képviselőknek Havránek Ferenc munkáspárti képviselő. Bár végül – ahogy azt akkor megírtuk – a történeti levéltárból származó fénymásolt dokumentumot nem nyitották ki, visszaadták Havráneknek, de az ellenzéki városatya utalt arra: a polgármester egyik bizalmasának édesapja is érintett az ügynöktémában.

– Havránek Ferenc többször próbált rávenni arra, hogy nyilatkozzak édesapám tevékenységéről. Nem tettem, mert apám a halálos ágyán feküdt – mondta az alpolgármester. Hozzátette: elkészült egy tanulmány, ami tisztázza a dolgokat. Így végül édesapja – aki tavaly halt meg – beszervezéséről is beszélt. Kószó elmondta: a rájuk, gyerekekre vigyázó apáca az állambiztonságiaknak dolgozott. Míg a szülők munkában voltak, rábukkant nagyapja vitézségi rendjére, valamint morfiumot is talált. Bár ez utóbbi egy orvosnál nem volt meglepő. Két nap rendőrségi kihallgatás után, végül a családja érdekében, Kószó Pál vállalta: jelentéseket ír. 1981-ig tette mindezt. Füstös Zoltán festőről és Galyasi Miklós múzeumigazgatóról készített feljegyzéseket.

– Vásárhely járjon élen a múlt feltárásában, és nyugodtan kerüljenek nyilvánosságra apám jelentései, hogy kiderüljön: jelentés és jelentés között is van különbség – hangsúlyozta Kószó Péter. Hozzátette: édesapja sok jót tett Vásárhelyért, s vállalja a múltját.

– A másfél évig készült, ügynökökről szóló tanulmány, amely több mint 100 nevet tartalmaz, véget vet az ízléstelen mocskolódásoknak – mondta Lázár János polgármester, aki szerint a február 4-én nyilvánosságra kerülő anyag igen tanulságos. Havránek Ferenc pedig azt kérte, hogy Ungváry Krisztián történész tanulmánya mellett az általa összegyűjtött anyag is kapjon nyilvánosságot, mert az Emlékpontból és a könyvtárból is bontatlanul küldték neki vissza a borítékot.

Vásárhelyen elfogadták a költségvetést

Nagyobb vita nélkül fogadták el az idei év 16,5 milliárdos költségvetését csütörtökön a vásárhelyi képviselők. Lázár János szerint nem kell a városnak szégyenkeznie miatta. Elmondta: 2010-re sok önkormányzat került csődközelbe, a vásárhelyi nem. Ez a 2006-ban kezdődött megszorításoknak, összevonásoknak köszönhető, de most is minden forintért meg kell küzdeni. A fejlesztésekről nem szabad lemondani, ki kell használni az uniós forrásokat. Nem fáklyásmenet a költségvetés – mondta Kovács László MIÉP-es képviselő, hozzátette: érdeme, hogy viszonylag alacsony, 568 milliós a forráshiány. A szocialista Nagy Ernő szerint pedig erőn felül is elengedhetetlen a munkahelyteremtés.

Olvasóink írták

44 hozzászólás
  • 44. aggodo 2010. január 30. 20:43
    „Aranka 2.
    Fustos Zoli bacsinak mi is tanitvanyai voltunk.Rendkivul jo tanito is volt,nem csak nagy muvesz.Sajnos,a betegsege hirtelen jott es gyorsan el is vitte.Meg betegen is feljart Bozsi nenivel a kulturhazba es tanitott.
    Tudtuk,hogy melloztek,de azt nem gondoltuk akkor, hogy jelenteseket irnak rola.Kivancsian varom a besugo lista nyilvanossagra hozatalat,mert nagyon szeretenem tudni,hogy ki volt az az aljas fereg,aki figyelte minden mozdulatat.Halala utan en vettem meg a festoallvanyat,ami korabban Kohan Gyorgye,azelott meg Medgyesie volt.En is azon festettem,amig 1987-ben nem allamositottak.Jol ertetted,1987-ben a varosi tanacs allamositott.
    Biztosan kellett valakinek,ugyanugy,mint 49-ben.”
  • 43. Zugbrugiel 2010. január 30. 15:46
    „aranka2 2010.01.30. 13:40 Egy "jelenség", vagy szóhasználat csak a csavaros észjárásunk miatt kap(hat) negatív, vagy pozitív töltést, ezért nem mindenkinek jelenti ugyanazt egy kifejezés. Ha azt mondom: meleg, te biztosan a homoszexualitásra asszociálsz, pedig csak a tejeskávémról beszélek :) Jó, persze, hogy sarkítottam. Én az egyenes beszéd híve vagyok.
    F. Zoli bácsi egy szép kis akvarellje (hála Istennek) itt lóg a falamon, a szakkörébe nem járhattam.”
  • 42. nemecsekerno_007 2010. január 30. 15:17
    „38. totya66 2010.01.30.

    :) Csak az nem mindegy, hogy melyik rendszernek. Ne mossuk össze a dolgokat. Egyébként a besúgók nem annyira fontosak, sokkal lényegesebb a tartótiszt v. helyi párttitkár. Azokat maguktól léptek be, nyílván azért mert személyes elônyökkel járt.

    Oké, ne révedjünk vissza a múltba. A mostani és jövôbeli nyugdíjasok nyugdíját csökkentsük a minimálrbér környékére, mert amit réges-rég befizettek a múltban - ahová mi nem révedünk- azt már rég eltapsoltuk illetve egy élet munkáját légvárak építésére fordíttatták velük. Így jártak. Mindig könny? elhinni a szépet, ha most is ezt tesszük 20-30 év múlva is ugyanitt leszünk.

    Csak azért írom ez le, mert nem létezhet szelektív memória és relatív igazság. Az elvtelenül megalkuvó nemzet, ne sok jóra számítson, mert minden hatalom ki fogja mindig használni. Pont azok miatt az egyének miatt, akik megvásárolhatók a saját közösségük kárára. A besúgó is ilyesmi.”
  • 41. Agyalapi 2010. január 30. 14:32
    „Érdekes, hogy anno mennyi ügynök volt Vhelyen és azok, illetve leszármazottjaik most mind a szoc. ádáz ellenségei. Ez erős jellemről tanúskodik, ugye?”
  • 40. aranka2 2010. január 30. 13:40
    „Zugbrugiel, nem tudom, miért maradtam volna okosabb, te biztosan nem lettél volna okosabb. Analógiáid nem jók, egy-egy bibliográfiában szükségképpen szerepelnie kell minden személyes adatnak, abban nincs értelme érzelmi töltést keresni.
    Nem kötöttem bele semmibe, főképp nem beléd. Egy szóhasználatról mondtam el a véleményemet, semmiképpen sem ellened, hanem annak jó szándékú feltételezésével, hogy bizonyára nem ismered a jelenség erősen negatív töltését.
    Amit kritizált hozzászólásodban tartalmilag elmondtál, az igen jó, szellemes meglátás. Egyébként Füstös Zoli bácsihoz magam is jártam szakkörre a PMK-ba, Galyasi Miklós meg számomra Miklós bácsi volt.
    (viszont biztosan van legalább egy kiváló közös ismerősünk.)”
  • 39. Zugbrugiel 2010. január 30. 13:19
    „aranka2 2010.01.30. 10:52 Ez az az eset, ha hallgattál volna, okosabb maradtál volna...
    Amiről én írtam, az egészen másról szól, azt elengedted a füled mellett. Egy olyan részletbe kötsz bele, aminek semmi köze a tartalomhoz.

    De ha már: Galyasi Miklós eredeti neve bizony szerepel a fellelhető szakirodalomban (akár Kőszegfalvi Ferenc, vagy Dömötör János munkáiban) és sem ők, sem én egyáltalán nem pejoratív, megkülönböztető, kirekesztő szándékkal említették. Minden tisztelet és elismerés kijár Galyasi Miklósnak azért, hogy ilyen jelentős szerepet töltött be, mondhatni katalizátora volt Vásárhely kulturális és művészeti életének.

    Én - veled ellentétben, hiszen rögtön belekötöttél - nem különböztetem meg ilyen módon az embereket, kiváló ismerősöm pl. dr. Reisinger János egyháztörténész. Én az embereket a cselekedeteik alapján teszem "a megfelelő polcra", a többi nem érdekel.”
  • 38. aranka2 2010. január 30. 10:52
    „Zugbrugiel, valszeg nem tudod, ezért elmagyarázom.
    Galyasi Miklóst Galyasi Miklósnak hívták. Lehet, hogy születésekor Reisinger volt, mindenesetre ezt a nevet nem használta. Nem adsz többletinformációt, ha zárójelben beírod a régi, eldobott nevét. Illetve adsz, de másképpen. Ez a szokás a háború előtti fasiszta irodalomban terjedt el, az akkori mocskos kis antiszemiták ezzel akarták jelezni, hogy az illető semmi más, mint büdös zsidó. Gondolom, ezt te nem akarod, szóval légyszi, ne használd.”
  • 37. totya66 2010. január 30. 10:11
    „Besúgok minden államformában voltak, vannak és lesznek, hogy éppen mi a cél neve az államforma megtartása a terrorizmus elleni harc vagy bármilyen magasztos eszme az nem sokat számít. De itt nálunk divat azt mondani hogy azért üres az államkassza mert x.y ügynök volt, mi a fejlődés helyett a múltba révedünk és mindent a régiekre kenünk eszünkbe sem jut hogy mi csinálunk valamit rosszul!”
  • 36. sunyisanyi 2010. január 30. 08:17
    „Ezek szerint nem Kószó Péter volt besugó, hanem az apja.
    Nem is lenne ezzel semmi baj, ha a legjobb barátja Grezsa Ferenc a rendszerváltáskor nem írjí meg
    az " Apák és fiúk" című iránymutatását. Ha azok az erkölcsi követelmények akkor követendőek voltak,
    most is érvényesek. Vagy nem ? Azért az adhat némi elégtételt azoknak, akiket akkor meghurcoltak szüleik miatt,hogy Kószónak ugyanazt kellett átélnie amit akkor nekik. Amugy meg Rapcsák apja az MSZMP KB. tagja volt. Mégis szobra van a főtéren. Mindenki a saját tetteiért felelős!”
  • 35. aranka2 2010. január 29. 18:22
    „igen, nemecsekerno, így van.”
  • 34. nemecsekerno_007 2010. január 29. 16:52
    „34. aranka2 2010.01.29.

    Akiket itt kommunistáznak azok már rég nem hittek az "eszmében", csak a szegény kísérleti alanyokat hülyítették, ill. tartották szemmel. Gusztustalan ez az egész.

    Mindent nyilvánossá kell tenni és feldolgozva a közvélemény elé kell tárni. Aki tartótiszt vagy párttitkár volt azt "érdemei elismerése" mellet elküldeni minimálnyugdíjjal nyugdíjba. Ne rontsák itt a közélet levegôjét.”
  • 33. aranka2 2010. január 29. 16:23
    „egyszegedi, nem tudom kivel keversz össze, sohasem "kommunistázok," tudom, hogy ma Magyarországon alig egy-két tucat kommunista van, és az mszp környékén egyetlen sem. Kommunista diktatúra viszont volt, éltem benne. Mocskos diktatúra volt, barakkban éltünk, még ha a legvidámabban is. Attól az még barakk volt.
    Ebben .suhym.-nak van igaza!
    N. P. ez sajnos valóban kommunista süketelés. A csehek az egész kommunista "elhárítást" feltették a netre, a lengyelek is teljes egészében nyilvánossá tették. Az NDK-ról azért nem beszélek, mert mellette ott volt az NSZK demokratikus rendszerű elhárítása, ők egy perc alatt nyilvánossá tették az egészet. Nálunk is meg lehetett volna oldani. Ez a gusztustalan zsarolás, amit Antalltól Havranekig mindenki csinál, aki valahogy hozzáfér az adatokhoz, csak addig rombolja a közerkölcsöt, amíg mindenki hozzá nem férhet a teljes hálózati anyaghoz!.”
  • 32. nemecsekerno_007 2010. január 29. 14:42
    „Az egyik ismert gazdasági lap cikkének címe nagyon sok mindent elmond:

    "A jó párttitkár és a gonosz spicli meséje"
    Amúgy Havránek asszem párttitkár volt. Milyen szép ez a mese is. :)

    A múlttal pedig fel kell dolgozni, addig hogy van pofánk demokráciát meg jogállamot építeni?!!”
  • 31. .suhym. 2010. január 29. 09:28
    „22. hozzászólás egyszegedi 2010.01.29. 04:31

    Te Lázár Jánosról Hmvhely polgármesteréről beszélsz?

    Mit ne mondjak, akkor Lázár egy ZSENI!:))))))))))))))))))))
    Lázár 1975. februárjában született...nem semmi tini lehetett, mivel állításod szerint az Antall kormány tanácsadója volt!:)))))))))))))

    Nem tudom hány éves lehetsz, de nyugodtan hidd el, hogy semmiféle "vaj" nem kellett ahhoz, hogy megzsaroljanak pl. a gyerekeiddel, családoddal, kitelepítéssel...etc.. El sem tudod képzelni milyen mocskos eszközöket vetettek be!
    Biztosan voltak olyan emberek,akiknek a "legvidámabb barakk" volt, ezzel szemben sokan voltak, akiknek pontosan az ellenkezője jutott az akkori rendszerből!
    ..................................................................................................................

    30. hozzászólás patsi 2010.01.29. 08:54

    Ha nem vetted volna észre bárkivel kapcsolatban felmerül az ügynökmúlt, mindenki azt nyilatkozza, hogy erőszakkal szervezték be. Pontosan ezért kellene már nyilvánosságra hozni a beszervezők, tartótisztek VALÓDI névsorát!
    ..................................................................

    29. hozzászólás achilleus 2010.01.29. 08:38

    Kíváncsi lennék Havranek válaszára nagyon!”
  • 30. jq 2010. január 29. 09:00
    „Amit Havranek csinál az gyakorlatilag zsarolás. Amúgy honnan szerezte a listát, az egykori tartótisztektől kapta elvtársi segítséhnyújtásként?”
  • 29. patsi 2010. január 29. 08:54
    „mondja már meg nekem valaki, miért van az, ha a fidesz környékén kiderül, hogy valaki kommunista volt, vagy ne adj isten besúgó, azt mind egytől-egyig megvezették, megzsarolták, stb. ?”
  • 28. achilleus 2010. január 29. 08:38
    „27. hozzászólás Dongó 2010.01.29. 06:39
    A borítékosztogató Havránek semmivel sem különb. Honnan szedte a borítékokat? Lopta?? Vagy kapcsolatait kihasználva spicliskedett?? Egyetértek Madártejjel, Nemecsekkel: a tartótisztek és a besúgást megrendelő, kizsaroló gazemberek listáját is elő kell venni. Eze3k esetében követni kell a lengyel példát: A nyugdíjukat maximálnio kell, akár az állampárt funkcionáriusaiét. Majd meggondolják, hogy "szivárogtatnak-e az ilyen Havránek féléknek, ha a rendőrség, ügyészség beidézi Havránek "urat" megkérdezve, honnan vannak az adatok?”
  • 27. madártej 2010. január 29. 07:51
    „Azokat a kommunista férgeket miért nem nevezte meg ez a Havranek, akik a beszervezéseket végezték mindenféle módon? Mert nem önként ment írni oda a többség, hanem ráerőltették! Róluk miért nem szól a nóta?”
  • 26. Dongó 2010. január 29. 06:39
    „Véget kell vetni a mocskolódásnak, mondja Jancsika. Hát ki kezdte? Ki volt az aki ráuszította a slepjét a Havránakra? Katika micsoda habzó szájjal kiabált a sajtóban, követelve a Feri lemondását. A Lázár politikája a következő: ami az ellenzéken van a mocsok, piszok, szenny, ami saját magukon, az patina.
    Mielőtt bárki is rám sütné, hogy szoci vagyok, ki kell, hogy ábrándítsam. Csak egy vásárhelyi ember, aki már akkor is ellenzékinek számított, amikor Jancsika még egy gatyában járt az édesapjával.
    További szép napot
    Tisztelettel: Dongó”
  • 25. matek 2010. január 29. 06:17
    „Lázár, mint tanácsadó az Antall kormányban, LOL.Akkor még gyerek volt.”
44 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Közel száz bűncselekményt követtek el

Hódmezővásárhely - Közel száz bűncselekményt követett el 73 sértett sérelmére az a 14 gyanúsított,… Tovább olvasom