Délmagyar logó

2017. 01. 17. kedd - Antal, Antónia -4°C | 1°C

Biciklis talány a körforgalomban

Hódmezővásárhely - Hiába épülnek sorra a körforgalmak Vásárhelyen, hogy legyen biztonságosabb a közlekedés, a kerékpárosok nem tudják, hogyan kell azokban közlekedni – hívta fel a figyelmet egy veszélyes jelenségre Torzsa Endre, a vásárhelyi rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetője.
A főhadnagy előrebocsátja, a szabályok nem ismerése nem mentesít a felelősség alól, és bár jogosítvány nem kell a biciklizéshez, egy KRESZ-könyv beszerzésére mindenkinek megvan a lehetősége.

A kerékpárosok első számú hibája: nem veszik figyelembe, hogy a körfogalmaknál általában véget ér a bicikliút. Itt le kell szállni a nyeregből, és át kell tolni a bringát a gyalogátkelőn. A körforgalomba csak akkor lehet betekerni, ha nincs kerékpárút – hívta fel a figyelmet a főhadnagy. Ellenkező esetben 3000-től 20 ezer forintig terjedő helyszíni bírságot róhat ki a rendőr. Feljelentés esetén – például ha az illető nem ismeri el a szabálysértést – akár 50 ezer forint is lehet a büntetés.

A Kálvin téri körforgalomban sem mindenki pattant le a bicikliről a gyalogátkelőn. Fotó: DM/DV
A Kálvin téri körforgalomban sem mindenki pattant le a bicikliről a gyalogátkelőn.
Fotó: DM/DV

Torzsa Endre szerint egy-egy ellenőrzés során nem feltétlenül a bírságolás a cél. Inkább az, hogy az egyenruhások elmagyarázzák: hogyan kell közlekedni a körforgalomban. Ilyenkor nemcsak a bicikliseket figyelik, hanem azt is, hogy az autósok betartják-e a körforgalomra vonatkozó szabályokat.

Olvasóink írták

42 hozzászólás
  • 42. tol 2011. augusztus 17. 21:39
    „gyalog avagy bicajjal - tökmindegy - a pasasnak a zebrán előnye van az autóssal szemben. Mosolyogva. Vagy anélkül. Civilizált helyen. Ugye Vásárhelyen is?”
  • 41. UtólagKapitány 2011. augusztus 14. 08:47
    „Hát persze, hogy a kerékpáros a hibás. Nem a tó a hülye, ha a kacsa nem tud úszni! Minek már ez a temérdek körforgalom? Az autósokat figyeli valaki, hogy közlekednek. A drótszamarasok persze... Smafu!”
  • 40. KilgoreTrout 2011. augusztus 09. 20:50
    „37. és mi a helyzet autós szempontból? Aki nem akar bicikliseket kerülgetni merre menjen? Nyilván nem fogunk dűlőre jutni, de az is eredmény, hogy nem anyázzuk egymást”
  • 39. atomboy 2011. augusztus 09. 17:07
    „37. KilgoreTrout
    Tessek, egy jo olvasmany, nalam is tapasztaltabb kerekparos irta: http://mek.oszk.hu/01200/01210/01210.pdf”
  • 38. vuk 2011. augusztus 09. 10:56
    „37. KilgoreTrout 2011.08.08. 21:04
    Nincs is baj a bicikliuttal (na jo, van, de), hasznalja az, aki ugy erzi, nem mer a forgalomban tekerni. Aki viszont haladni akar, nem gyalogosokat kerulgetni es eluttetni magat a keresztezodesben, annak legyen lehetosege az uttesten menni. Ez utobbi az, amit nem szabad szabaly szerint...
    Az, hogy te nem mert az uttesten menni, legyen. De neked meg legyszi ne fajjon az, hogy mas meg igen.”
  • 37. KilgoreTrout 2011. augusztus 08. 21:04
    „Kedves atomboy, azért írtam az országútis példát, mert legjobban az országútisok vannak felháborodva, ha kerékpárútra kényszerítik őket, teljesen jogosan. De te ahelyett, hogy olvasnál, majd értelmeznél, olvasol és gyűlölettel, előítélettel tele rögtön írsz valamit.
    Azt pedig légy oly kedves megengedni nekem, hogy tudjam mikor, és mennyit biciklizek. Én nem találom veszélyesnek a kerékpárutat, mert tudok ésszel közlekedni. Nem nehéz hidd el, bár némi hozott anyagra szükség van hozzá, jelesül az észre.
    És akármennyivel vagy tapasztaltabb bringás nálam, sohasem fogsz meggyőzni arról, hogy helyes dolog lenne pl kis városunkban ráengedni az utakra az összes sellős, motorizált vackos biciklit, vagy épp a fejét elfordítani képtelen kisdiákot vagy épp nyugdíjast. Ugye olyan törvényt meg nehéz hozni, illetve nem célszerű, hogy majd a törvény alanya eldönti, hogy neki ezt épp be kell e tartani.
    Szóval tekerj csak a bicikliúton, és figyelj, mert lehet, hogy naponta látod a randa fejem munkába menet.”
  • 36. atomboy 2011. augusztus 08. 19:57
    „34. KilgoreTrout
    Ebbol latszik, hogy halvany lila gozod sincs a kerekparozasrol, igy kotve hiszem, hogy napi szinten bicajozol.
    Megsugom, az orszagutisok lakott teruleten kivul, jellemzoen olajos utakon vagy tiszasziget kornyeken szoktak edzeni. En viszont evente tobb, mint 5 ezer km-t tekerek _varosban_, es jol tudom, milyen veszelyesek a szeparalt kerekparutak. Angliaban nem veletlenul van az ottani kozlekedesi szabalyzatban, hogy kello tapasztalat es jartassag eseten nem kotelezo a kerekparutak hasznalata.”
  • 35. vuk 2011. augusztus 08. 09:57
    „26. dmdmdm 2011.08.06. 12:47
    "Kijelölt gyalogátkelőhelyen autóval sem megyünk (vele párhuzamosan), hanem keresztezzük azt. Tévednék?"
    Igen. Lattal mar olyan uttestet, amit teljes szelessegeben(!) zebraval vezetnek at a tuloldalra? Pl. egy (reszben) setaloutca? Nos ilyen speciel szegeden van is. Ekkor az autos hogy hajt ki ezen a vegen? Kiszall a kocsibol es tolja? Esetleg siman ramegy a zebrara?”
  • 34. KilgoreTrout 2011. augusztus 07. 21:34
    „33. Még hajlamos vagyok elfogadni, hogy rosszul értelmezem a jogszabályt, legyen. De azért ne szálljunk már el, mi az, hogy ne legyen kötelező kerékpárutat használni???? Ne a francokat ne legyen, ha már van, tessék azon menni, nem autókkal traktorokkal mifenékkel keveredni. (Mondom ezt úgy, hogy napi szinten biciklizek. Ilyen alapon ne legyen kötelező pirosnál megállni, az is nagyban lassítja az embert. Bár sejtésem szerint a hsz mögött némi országúti kerékpáros hátszél van:)”
  • 33. atomboy 2011. augusztus 06. 21:42
    „31. DMagóg
    Egy feltetellel: ne legyen kotelezo a (gyalog- es) kerekparutak hasznalata.”
  • 32. booo 2011. augusztus 06. 20:12
    „27. eldorádó
    Épp most jöttem ott el, én is néztem csak mint Rozi a moziban, ugyan kinek volt annyi esze hogy oda tegye azt a bódét. Nem csak a gyalogos, de a száguldó villanybringásokat se lehet belátni.
    Ha a rendőrök valóban szigorúan be kívánják a törvényt tartatni, akkor tessenek már a bicikliseket is figyelni és büntetni.
    Ne fordulhasson már elő, hogy a biciklis azt mondja hogy ő nem tudta hogy elsőbbséget kell adni a mackósajt táblánál!”
  • 31. DMagóg 2011. augusztus 06. 19:12
    „Lehet, hogy a szabályokon kellene változtatni -nem feltétlenül a kerékpárosok rovására- az egyértelműség érdekében.
    El tudom képzelni, hogy a kerékpáros az átkelés előtti kötelező megállása után gyalogosnak minősüljön.”
  • 30. Cheguevara 2011. augusztus 06. 19:09
    „Írják oda a körforgalmak mellé egy táblára a körforgalom használati ÚTMUTATÓJÁT.”
  • 29. dmdmdm 2011. augusztus 06. 15:04
    „28. CsImre 2011.08.06. 13:47

    Az, hogy valaki mulasztott-e vagy sem, nem a közlekedő feladata eldönteni. Ettől még észrevételezhet, és jelezhet a megfelelő fórumokon, egy párszor már magam is megtettem. Elismerem, rengeteg helyen rosszul van szervezve a közlekedés, speciel az Oroszlán utcai helyzetet nem ismerem, mivel évente négyszer járok Szegeden.

    Ha van kerékpárút vége tábla, akkor nem vezetik a bicikliseket a zebrára. Csak jelzik, hogy vége van a kerékpárútnak, onnantól kezdve más előírás vonatkozik rájuk. Hogy ez a kerékpárosoknak tetszik-e vagy sem illetve mulasztás-e vagy sem, nem tudom.

    Bocs, de lusta vagyok megnézni a linkeket. (Nem kötözködésből vagy ilyesmi, csak éppen dolgozom is.)

    "Nem tiltja semmi, hogy a biciklis, vagy akár egy kamion áthajtson az útkereszteződésbe festett zebrán hosszában." Ha azok a linkek ezt mutatják, ám legyen, ám a beidézett paragrafus mégis azt mondja, hogy a kerékpárosoknak hol k e l l (lehet, szabad) közlekedniük. A kijelölt gyalogátkelőhely nem szerepel a listában. (Egyébként mintha rémlene, hogy gépjárművel még megfordulni sem szabad zebrán.)

    Különben én mindig leszállok a zebránál és áttolom. Kibírom. Balesetmentes közlekedést!”
  • 28. CsImre 2011. augusztus 06. 13:47
    „26. dmdmdm:

    A szegedi Oroszlán utcáról az autósok csak a zebrára hosszában ráhajtva tudnak szabályosan kikanyarodni, és ezt is teszik. A műszaki előírások szerint a körforgalomnál vagy megszüntetik a bicikliutat, és beleintegrálják őket a közúti közlekedésbe, vagy a körforgalom körül á t v e z e t i k . Tehát nem szakadhat meg egy zebrában, ha mégis, akkor valaki m u l a s z t o t t. Elvileg máshol sem fordulhatna elő, hogy a bicikliseket zebrára vezetik, de mégis ez történik. Nézd meg a korábbi hsz-ben lévő linkeket. Nem tiltja semmi, hogy a biciklis, vagy akár egy kamion áthajtson az útkereszteződésbe festett zebrán hosszában.”
  • 27. eldorádó 2011. augusztus 06. 13:11
    „25. booo
    igazad van, én mindig megvárom, amíg int az autós ;) hogy menjek!

    MÁS. Az Andrássy út elejére a kerékpárútra leraktak egy tucat bódét, ráadásul, a legszélsőt veszélyesen közel a főúthoz, így onnan a gyalogosokat is csak az utolsó pillanatban lehet észlelni ...”
  • 26. dmdmdm 2011. augusztus 06. 12:47
    „Szerintem a becitált paragrafusból inkább ez illik ide.

    "54. § (1) Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés (117/c. ábra) esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg - ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik - a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni.

    (2) Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol a (7) bekezdés a) pontja szerint tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni."

    Azaz kijelölt gyalogátkelőhelyen nem szabad kerékpárral közlekedni. Nyilván nem egyenértékű ez az eset azzal, ha keresztezi a kerékpáros a kijelölt gyalogátkelőhelyet, mert akkor ha más tiltás nincs, megteheti. Éppúgy mint autóval. Kijelölt gyalogátkelőhelyen autóval sem megyünk (vele párhuzamosan), hanem keresztezzük azt. Tévednék?”
  • 25. booo 2011. augusztus 06. 12:05
    „23. eldorádó
    Ez a baj! Hozzászoknak a bicajosok hogy a többség autós felülve átengedi, utána jön egy szabályos és nem mond le elsőbbségéről, a bicós meg beteker és máris kész a tragédia!
    Én keményen büntetném a szabálytalan bicikliseket, mert maguktól úgy sem fog mindenki KRESZ könyvet forgatni.
    Aki ismeri és be is tartja a KRESZ-t annak nincs félnivalója.”
  • 24. mynameis 2011. augusztus 06. 11:44
    „"Torzsa Endre szerint egy-egy ellenőrzés során nem feltétlenül a bírságolás a cél."
    Egészen eddig a megjegyzésig jó a cikk, nem értem miért kell Magyarországon minden cikkbe hazugságot csempészni.
    Már régen minden arról szól hogy mennyi bőrt tudnak lehúzni az emberekről. Már a bírságolások nagyságában is meghaladjuk a világ összes országát. (életszínvonal vs.bírság mértéke) ld:Biztonsági öv 300 000 Ft.”
  • 23. eldorádó 2011. augusztus 06. 09:45
    „A körforgalomnál, ha a bringás leszáll a nyeregből, gyalogosként háromszor annyi ideig tart az átkelése, mint ha áttekerne, ezért az autósok LEMONDANAK az ELSŐBBSÉGRŐL és intenek, hogy tekerjen át!”
42 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szigorúan rostált a zsűri Vásárhelyen - galériával

Minden eddiginél több, összesen 728 művet adtak be a nagyok és a pályakezdő művészek az októberben nyíló 58. Vásárhelyi Őszi Tárlatra. Tovább olvasom