Délmagyar logó

2017. 02. 22. szerda - Gerzson 2°C | 13°C Még több cikk.

Gepida: ókori nép és vásárhelyi bicikli

Hódmezővásárhely - Ásatási élménye hatására ókori népről nevezte el biciklijét egy vásárhelyi vállalkozás. A 90-es években exportálták is a Gepida kerékpárokat. A cég mára tönkrement.

Komoly fegyvertény volt a 90-es évek elején, hogy a ma már nem létező Warion Kft. Vásárhelyen kerékpárgyárat alapított. Az itt készülő mountain bike bicikliket egy ókori népről, a gepidákról nevezték el. Ez úgy történt, hogy Lajtár Jenő, a cég egyik alapítója még gimnazista korában részt vett azon a kishomoki ásatáson, amelyen Bokorné Nagy Katalin régész irányításával gepida sírokat tártak fel. Jenő az első mountain bike kerékpárját jóval később, a 80-as évek vége felé vette Ausztriában. Mindenki „Gorenje-lázban" égett, ő Hegyeshalomnál nem hűtővel, hanem kerékpárral a kocsija tetején tért vissza Magyarországra. Idehaza, a használat során gyorsan kiderült, hogy sok kiegészítőre lesz szükség a hegyikerékpárhoz, így lassan kitanulta a szerelés minden csínját-bínját.

– Felbuzdultunk, és a Fémtechnikánál dolgozó barátaimmal együtt arra gondoltunk, nekünk is ilyen biciklit kellene gyártanunk. Olyan nevet akartunk, amely idehaza és külföldön is könnyen megjegyezhető, s nemcsak az országhoz, de Vásárhelyhez is kötődik. Nem akartunk ugyanis újabb Hód-nevű terméket gyártani. Így jutottak eszembe a gepidák – árulta el a ma már Budapesten élő Lajtár Jenő.

Apró Sándor ma is foglalkozik a Gepidákkal. Fotó: Tésik Attila
Apró Sándor ma is foglalkozik a Gepidákkal.
Fotó: Tésik Attila

– Ez a név ráadásul felidézte az egyik Európában jól ismert kerékpár márkanevét – mondta a ma is vásárhelyi kerékpárüzletet működtető Apró Sándor, aki Lajtár Jenő egyik társaként vett részt a gyártásban.

– A cég 1991-es alapításakor reméltük, hogy sikeresek leszünk, s már a következő esztendőben kiderült: beválnak számításaink, a jó minőségű, ráadásul akkor divatba jött, megbízható hegyikerékpárokra komoly volt a kereslet – folytatja a történetet Lajtár Jenő.

A cég sikertörténete 1996-ig tartott, ez alatt az idő alatt a vásárhelyi kerékpárokat – amelyeket két műszakban is készítettek – nemcsak az ország legnagyobb kerékpáros városában, azaz Vásárhelyen szerették meg, de exportálni is tudták.

Az ukrajnai üzleti kapcsolat azonban egy idő után megszakadt: a partnerek közül az ottani maffia hármat is agyonlőtt. A Gepidáknak a kegyelemdöfést mégis az olcsó tajvani bringák megjelenése adta meg. A céget felszámolták. A márkanevet ma egy fővárosi vállalkozás viszi tovább.

Olvasóink írták

  • 7. efje 2009. december 13. 06:16
    „Az enyém is megvan mar tizenéve. Nincs benne vas, így sose fog berozsdásodni. A krom-molibdén váz nagyon tartós, az alumínium elemeket se kell félteni, a lánc is rozsdamentes acél. Megérte többet költeni rá annak idején.
    Kimaradt a cikkből hogy a Gepidák mellett több tízezer olcsó bicikli készült a Metronak is Active markanéven. Ezek minőségben meg se közelítették a Gepidákat, de olcsó volt így vitte a nép. Az más kérdés hogy mennyit bírtak ki alkatrész csere nélkül. Szerintem max 1 telet.
    Az igazi probléma mégsem a biciklikkel volt, tudomásom szerint a cég tulajdonosai nem tudtak megegyezni egymás kozt, pedig a 3 legnépszerűbb Magyarországon forgalmazott kerékpár-marka közt volt akkoriban.
    Kar érte.”
  • 6. Konrad 2009. december 12. 19:31
    „http://www.gepida.hu/”
  • 5. ortoane 2009. december 12. 18:17
    „Az enyémet is ellopták. Gepida Sirmium. A fene ette volna meg a tettest! Szerencsére elkapták, ez egy kivételes eset volt. Cikkicakkcikkcakkcikkcakk. Kókányék jobban szerelnek szerintem. Viszont túl sokat engednek meg maguknak a vevőikkel kapcsolatban, ezért inkább viszem Apihoz a bicajom.”
  • 4. abszurd 2009. december 12. 15:25
    „Nekem egy Gepida Asgard biciklim volt. Imádtam, de sajnos mások is mert ellopták! :(”
  • 3. dzsorzso 2009. december 12. 13:48
    „Amúgy "Api Sanyi" a szerény vélmeményem szerint csak jó vagy kiváló minőségű kerékpárokat forgalmaz. Ráadásul munkájára is igényes. Bátran lehet hozzá fordulni bármilyen nem ű kerékpáros témában...
    Rendes csóka munkájához sok sikert kívánok és neki jó egészséget.! Egy "értékköz..." ismi....”
  • 2. Norman_Bates 2009. december 12. 12:14
    „"A márkanevet ma egy fővárosi vállalkozás viszi tovább. "
    Akkor ezek szerint csak megmaradt, amúgy jó sztori.”
  • 1. JB007 2009. december 12. 10:46
    „1995-ben vásárolt Gepidám a mai napig üzemképes, nyereg, gumi szorult eddig csak cserére, szinte nem rozsdásodik. Ez minőség a maiakhoz képest!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fábry: az elmúlt húsz év többet rombolt, mint az összes ukrán front

Fábry Sándor bízik a fiatal Showder Klub-osokban, s abban, hogy a jövő évi választások után csökken az országban az iparszerű méreteket öltött lopás. Tovább olvasom