Délmagyar logó

2017. 10. 19. csütörtök - Nándor 10°C | 24°C Még több cikk.

Háztömb körüli autóverseny

A bicikliseket nem érdekli a KRESZ, a járdán kerekeznek, és szembemennek az egyirányú utcában – az autósok viszont tiltott helyen parkolnak, és nem tartják be a sebességkorlátozást. A vásárhelyi közlekedési morálról ezek a leggyakoribb megállapítások.
A bicikliseket nem érdekli a KRESZ, a járdán kerekeznek, és szembemennek az egyirányú utcában – az autósok viszont tiltott helyen parkolnak, és nem tartják be a sebességkorlátozást. A vásárhelyi közlekedési morálról ezek a leggyakoribb megállapítások. Nyolcvan-száz éve ugyanez volt a közlekedők baja egymással a városban – akkor is volt renitens biciklis, cserbenhagyó gázoló. A 47-esen akkor is gyakori volt a baleset – csak a sebesség volt kicsit kisebb.

Sokan tarthatatlannak minősítik a vásárhelyi közlekedés állapotát, mondván, minden létező helyen parkolnak autósok, a kerékpárosok fittyet hánynak a közlekedési szabályokra. Mint kiderült, nincs új a nap alatt: az autózás és motorozás hőskorában is veszélyes volt közlekedni Vásárhely és Szeged között. A szegedi útnak nevezett 47-es már akkoriban is szedte áldozatait. A helyi közlekedés hőskorának történetét és baleseteit is csokorba szedő Földvári László Vízen, sínen, két- és négykeréken című, a város közlekedéstörténetét összefoglaló könyvében érdekes eseteket is leír.

1921-ben a figyelmetlen Borsos Imre ácsmester egyik lábát levágta az újvárosi vasúti átjárón tolatás közben az egyik kocsi. A ma sorompóval biztosított kereszteződésnél ugyanabban az évben az orosházi személyvonat gázolta el a vonat előtt átszaladó Csáky János hadapródjelöltet, aki a helyszínen életét vesztette.

Az autók sebessége miatt a korabeli közvélemény sebességkorlátozást kért. 1910. szeptember 20-án egy vörös automobil vezetője „a sebességmámortól megittasulva" hajtott az Ady Endre utcán Szeged felé, amikor a kocsi zajától a szemközt érkező fogat lovai megvadultak. Az állatok éppen az autó elé rántották a kocsit, mely összetört, s hajtója lerepült a bakról. Az autós megállás nélkül hajtott tovább.

Balkéz-szabály – 1941-ig

Vásárhelyen már 1926-ban 22 személygépkocsi, 8 teherautó, 1 autóbusz, 9 motorbicikli, 1564 kerékpár, 12 kétlovas és 4 egylovas fiáker volt üzemben. Akkor még az angoloknál alkalmazott balkéz-szabály volt érvényben: a mai jobbkéz-szabályt nálunk 1941-ben vezették be.

A motorbalesetek is gyakoriabbak lettek. 1911-ben Markgrág Károly takarékpénztári könyvelő alatt összetört a motor első villája. A férfi bukott, s eszméletlen állapotban vitték a makói kórházba. Az 1920-as évek második felére jellemző, hogy a benzinkutat csak a városon kívül engedték felépíteni. A halálos baleset sem volt ritka. Egy alkalommal bizonyos Rácz János sofőr Mérai Sándor Fordját vezette, három hölgyet is fuvarozott Makóra, a „60 kilométeres észveszejtő sebesség mellett" azonban a kocsi egyik hátsó kereke összetört, az autó leszaladt az útról, ahol felfordult. Az egyik utasa a helyszínen meghalt. A Damjanich utcán Molnár József lovas kocsiját hajnali 3 órakor borította fel az erősen ittasan volánhoz ült Láda Imre. Kalmár Kálmán pedig „százzal száguldott" Vásárhely felé Szeged felől, a mai 47-es elődjén egy OM típusú autóval, amikor megpördült, s nekiszaladt az egyik út menti fának. Egyik utasa koponyaalapi törést, a másik agyrázkódást, a harmadik súlyos arcsérülést szenvedett. 1932-ben az évtized balesete is megtörtént: a Kossuth térről induló helyi járatú busz két megálló között kormányhiba miatt árokba borult, s minden utasa megsérült.

A 30-as évekre a fogatok helyét végképp átvették a kerékpárok – így aztán megjelentek a biciklitolvajok is. Az egyik bűnbanda a korabeli sajtó tanúsága szerint száz kétkerekűt lopott el, s azokat a szomszéd városokban értékesítette. A várost érintette minden országos autóverseny is, sőt 1954-ben háztömb körüli versenyt is rendeztek a városközpontban. A helyzet azóta sem változott: a személyautók száma jelentősen megnőtt, de Vásárhely ma is a kerékpárosok fővárosának számít.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bekamerázzák a vásárhelyi városközpontot

Elszakadt a cérna: térfigyelő rendszert telepít az önkormányzat Vásárhely belvárosában. A város… Tovább olvasom