Délmagyar logó

2016. 12. 07. szerda - Ambrus -5°C | 3°C

Hódmezővásárhely, a kerékpárosok városa

Vásárhelyen rengetegen közlekednek kétkeréken, a várost behálózzák a bicikliutak. A helyiek a kerékpárt elsősorban nem sport- vagy szabadidős célokra használják, hanem életük elmaradhatatlan, nélkülözhetetlen része.
Tegnap zsúfolt volt a vásárhelyi buszpályaudvar – kerékpárokkal. A kialakított tárolóban – és még vagy harmincméteres sugarú körben – több mint száz drótszamár várta gazdáját. Az összkép változatos, a legújabb, csillogó-villogó hegyi kerékpártól a hagyományos mezei bicajon át a már rozsdásodó, nejlonzacskóval borított nyergű járgányig minden előfordult. Ez a közlekedési eszköz hozzátartozik a városhoz.

– Általában a hagyományos kontrás biciklit keresik – árulta el Sajti Péter, az Oldalkosár utcai kerékpáros szaküzlet alkalmazottja –, mert a helyieknek ez napi használati tárgy, munkába, piacra, iskolába járnak vele. Nem túra- vagy sporteszköz, mint az ország nyugati felében. A BMX utcai, divatváltozatából sokan kiszerettek, mert nem kényelmes.

A bolt szervizt is üzemeltet, és nagyon sokan úgy viszik be járművüket, hogy minél hamarabb javítsák meg, mert különben „mozgásképtelenné" válnak. A vásárlási szokásokról Sajti elmondta, hogy a nők inkább az esztétikumra, a férfiak pedig a műszaki tartalomra figyelnek. Az eladó szerint ma már szívesen ajándékoznak egymásnak az emberek kerékpárt, illetve kiegészítő felszereléseket, például fejvédőt.

Folyamatosan fejlesztenek

A vásárhelyi önkormányzattól kapott információk szerint a város belterületén mintegy 20 kilométer kerékpárút található, ugyanez külterületen a 47-es út mellett (a kishomoki kertek irányába) 2, Mártély felé pedig 2,2 kilométer. Az önkormányzat a kilencvenes évek közepe óta folyamatosan fejleszti, építi a kerékpárutakat a városban. A közelmúltban adtunk hírt a belterületi határtól Barattyosig (6215 méter, költségek: 186 millió forint) és az ehhez csatlakozó belterületi szakasz (600 méter, költségek: 21 millió forint, csak ez utóbbi terhelné a vásárhelyi büdzsét) megépítésére benyújtandó pályázatról. Becsült adatok szerint Hódmezővásárhelyen családonként átlagban két bringával lehet számolni, így összesen akár 20-25 ezer kerékpár is közlekedhet az utakon.

– Összességében úgy gondolom, hogy kényszerűségből, anyagi okok miatt terjedt el, lett ilyen népszerű a városban a bicikli. Mióta kerékpár létezik azóta biztos használják Vásárhelyen – mondta Sajti Péter.
Ezzel a megállapítással Apró Sándor, a Szabadság téri szaküzlet tulajdonosa is egyetértett, megtoldva azzal, hogy nála szintén a hagyományos típus a kelendő. Tavasszal és nyáron érdeklődnek legtöbben az üzletben. Az új divat az elektromos kerékpár.

– Ezek forgalmazásával is foglalkozom. Az idősebbek – lábfájásra panaszkodva – és a kényelmesebb emberek keresik ezt a portékát – mondta Apró. – Általában negyven-ötven darabot adok el belőle évente, de azért még mindig a pedállal hajtható, izomerős bringák a népszerűbbek. Az elektromosok is egyszemélyesek, de láttam már olyan csodát, amelyen a vezetőn kívül még két gyerek ült. Ennek és a hagyományos kerékpároknak nagy előnye, hogy környezetbarát technológiát képviselnek.

Ennek a híve Kovács Mariann, aki otthon neveli gyermekeit és mivel is közlekedhetne mással, mint biciklivel: – Ez a legegyszerűbb és a legjobb Vásárhelyen, a kishomoki telekre is ezzel járunk. Nálunk mindenkinek van bringája, négy található a családban.

– Jómagam is sokat kerekezem – mondta Kalocsai Géza. Az önkormányzat közlekedési, környezetvédelmi és mezőgazdasági tanácsadó testületének elnöke mindig szól az illetékeseknek, ha valahol hepehupát, mélyedést, úthibát tapasztal. Viccesen javasolták már neki, járjon inkább autóval, mert akkor nem vesz észre minden hibát.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Digitális anyagból dolgozik a vásárhelyi közgyűlés

Már évek óta laptopot használnak és CD-n kapják a közgyűlési anyagokat a vásárhelyi képviselők. Míg… Tovább olvasom