Délmagyar logó

2017. 08. 16. szerda - Ábrahám 17°C | 31°C Még több cikk.

Ismerd meg hazádat! - Vásárhelytől Makóig

Hódmezővásárhely - Több mint 50 perc alatt teszi meg az autóbusz a Vásárhely és Makó közti 30 kilométeres távolságot. Szikáncs felé 29, míg Maroslele felé 20 megállót számoltunk meg útközben, és az út minősége is csapnivaló. Közben azonban megtekintettünk három kistelepülést is, amit a megszüntetendő vasúton utazva nem tehetnénk meg.
A Vásárhely–Makó vasúti szárnyvonalat is megszüntetik, így a következő évtől csak busszal teheti meg a két város közötti 30 kilométeres távolságot az, akinek nincs autója vagy motorja. A buszok Szikáncs, illetve Maroslele felé is indulhatnak, de bármelyiket is választjuk, majd egy órán át tart az út. Mi reggel Vásárhelyről indultunk neki, hogy kiderítsük, miért nyúlik ilyen hosszúra a menetidő. A buszállomáson 14-ed magunkkal szálltunk fel a Volvóra, és 560 forintért vettünk jegyet.

Néhány száz méterrel később, a Metripondnál még négyen szálltak fel. Egy utas kedvéért a Makói út végén is megálltunk, majd 60–80 kilométeres sebességgel száguldottunk vagy másfél kilométert, a volt Marx Tsz központjáig, ahol valaki leszállt. Gorzsánál újabb két utastól búcsúztunk. A szikáncsi megállóban tízen vártak ránk. A Földeák szélén lévő Betyár csárdánál is letettünk valakit, majd a járat bekanyarodott a falu felé. Itt sokat időztünk. A település két megállójában is felszálltak, majd Óföldeákra vettük az irányt. A Katica ABC előtti megállóban újabb hat utas szállt fel. Innen visszatértünk a szikáncsi útra, s megállás nélkül értünk a makói autóbusz-pályaudvarra. Utunk, melyen összesen 29 megállóhely található, 55 percig tartott, de tarthatott volna tovább is, ha közben több a fel- és leszálló.

A makói járat Vásárhely előtt. Betér a kistelepülések központjába is. Fotó: Tésik Attila
A makói járat Vásárhely előtt. Betér a kistelepülések központjába is.
Fotó: Tésik Attila

Vissza Maroslele felé indultunk, és azt gondoltuk, gyorsabban érünk Vásárhelyre. Végül is a közel ugyanakkora távot 53 perc alatt teljesítettük. A közbeeső 20 megállóból Makón kettőben volt felszálló, aztán Marosleléig sehol sem kellett megállnunk. Bekanyarodtunk a kistelepülés központja felé, s míg ki nem értünk, négy helyen vettünk fel utasokat, majd az út mellett is. Batidánál ismét volt két felszállónk. Ezen az úton átlagban csak 60-nal mentünk, amin nem lehet csodálkozni: a töredezett, kátyús burkolaton személygépkocsival sem szívesen hajtanánk gyorsabban.

Vonattal csak 44 perc

Hódmezővásárhely és Makó között a vonat gyorsabb, mint a busz: 44 perc alatt teszi meg a 30 kilométert, közben hét helyen áll meg. A busz lehetne a mostaninál gyorsabb is, ha nem lenne ennyi megálló, illetve javulna az utak állapota ezen a szakaszon. Utóbbiról nem tehet a Tisza Volán. Káity Károly, a cég forgalomfejlesztési és koordinációs igazgatóságának igazgatója azt mondja, a szerződésük arról szól, hogy lehetőleg mindenkit, aki ezen a vonalon fel akar szállni, el tudjanak vinni.

Olvasóink írták

  • 14. ghb 2009. november 09. 17:57
    „Én vasútpárti vagyok úgyhogy elfogult lesz a hozzászólásom, de úgy hiszem elfogadható érveim vannak a vasút mellett.
    Az első hogy nem az útjainkat terheljük. Egy kis piros olyan súlyú lehet mint egy átlagos busz, viszont azzal a súllyal nem az utakat koptatja hanem a síneket. És egy sínpár sokkal tartósabb az aszfalt útnál. És ha tartósabb, kevesebb karbantartást is igényel.

    A második érvem a vasút mellett hogy sokkal környezet barátabb. Miért is? Azért mert sokkal kisebb a surlódási ellenállása mint egy busznak. És ezzel még úgy is kevésbé terheli a környezetet hogy manapság elég korszerűtlenek már a kis pirosok.

    A harmadik legfontosabb pedig a biztonság. Hallottatok már olyan esetről hogy egy felelőtlen részeg a kocsijával frontálisan belehajtott a vonatba? Mert én ilyet nem hallottam. Ellenben egy busszal az ilyen sajnos gyakran megtörténhet.

    Azt hiszem ezek erős érvek a vonat mellett. Más kérdés hogy nem a központban áll meg, és a menetrend sem rugalmas ezért elkényelmesedtek az emberek és átpártoltak az autókra. De ha komolyabban vennék a RO-LA-t (kamionok vasúton való szállítását) akkor nem lennének tele az autópályák kamionokkal. Mert bizony ez a kamionhad nagyon gyorsan tönkreteszi az új autópályánkat...”
  • 13. abai 2009. november 06. 20:27
    „Munkanélküli! Ébredj már fel, még ha nem is jársz Makóra. Ez sokakat érdekel”
  • 12. Én2 2009. november 06. 12:43
    „Már egy hete ezek a cikkek vannak fent. Mi lenne ha változtatnátok.”
  • 11. abszurd 2009. november 05. 14:11
    „munkanélküli
    Valamivel meg kell tölteni a lapot! :)”
  • 10. munkanélküli 2009. november 05. 11:39
    „Ennek az újságcikknek mi a lényege!?
    Ezek az újságírók miket kitalálnak!! Ennél érdekesebb legnyűgözőbbet kitalálni már nem is lehet ! Fantasztikusan érdekes ez a cikk!!”
  • 9. newdog 2009. november 05. 09:32
    „Szemif!

    Itt nem 5-10 milliókról van szó, hanem milliárdokról. A médiában legalábbis ezt hangoztatják, nem vagyok bennfentes.

    Más! Nézzünk egy drasztikus megoldást. Tételezzük fel, hogy felszámolják teljesen a vasutat hazánkban, mondván ami nem működik és nem termel nyereséget, azt nem kell erőltetni. Nem teszek különbséget a személy és a teherszállítás között, mivel nem tudom eldönteni, melyik viszi jobban a pénzt. Lehetetlen ugye nincs alapon... Egyik oldalról megszűnik a működtetéssel járó kiadás, el lehet idegeníteni a MÁV vagy már nem tudom kinek a tulajdonában lévő ingóságokat, a keletkezett nyersanyagot eladni az olvasztóknak stb. Az úthálózat leterheltsége megnőne, de a pályadíjak még többet hoznának a konyhára stb. stb.

    Ezt teszem fel a mérleg egyik serpenyőjére. Te mit teszel fel a másikra, ami ezt ellensúlyozná?”
  • 8. JB007 2009. november 05. 09:25
    „7!
    Valaszínű, mert a többségnek nem az Indóház téren vagy Rókuson van dolga, hanem a belvárosban.”
  • 7. totya66 2009. november 05. 07:37
    „Vásárhely és Rókus között a vonat 25 perc alatt teszi meg a távot é 2 helyen áll meg a busz 40 perc alatt de a városban 15 perc mire az utasokat felszedi és néha még hely sincs. A vonat "csak" 330 forint a busz 480 ráadásul ha a mars térről nem akarok gyalogolni és esetleg éppen Rókuson van dolgom a villamos jegy is 330 forint. Itt van lehetőség a vasúton utazni és olcsóbb is akkor miért nem utazunk???”
  • 6. Én2 2009. november 05. 07:23
    „Jó lenne ha több friss cikkel kápráztatnák el az internetezőket.”
  • 5. Én2 2009. november 05. 07:22
    „Úgy kell elindulni, hogy számítani kell az idővel. Tényleg többször láttam már, hogy a kis vonat 5-6 fővel rohangászik, teljesen fölösleges. Szerintem ilyen helyenken nagyon jó a busz csak az is legyen.”
  • 4. Szemif 2009. november 05. 07:21
    „3. Hm, ha Makó-hódmezővásárhely között leszúrnának a vasúti pálya mellé 35 megállótáblát, ahol nem állna meg a vonat, akkor gondolom nálad is a vasút nyerne........most ezt komolyan gondoltad????????????
    Nagyon sok minden veszteséges, és nem az itt megspórolt 5-10 millión fogunk legazdulni.

    2. Te és abba belegondoltál, hogy a budapesti elővárosi vonatok több tízezeres fős (napi szinten) hány busz tudná kiváltani? Vagy épp Szeged-Budapest közé is kellene 10 percenként egy 12 méteres távolsági busz......
    Dél-amerikai modell, mi tartsuk fönn az infrastruktúrát, és állítsuk le a vonatok felét, erre mondja a tanát, hogy ülj le fiam, majd legközelebb......

    Egy-két embernek hózan ész kéne inkább, mert nehogy azt gondolja bárki is, hogy maguk a személyvonatok jelentik a fő pénznyelő forrást ha egy vonalon egy nap 30 vonat halad el, ebből 6 teher, akkor lehet, hogy a tehervonat nyereséges, de amint kiveszik a személyvonatokat az infrasturktúra fenntartásának teljes költsége a tehervonatokban jelentkezik, ergo a fajlagos költség (a vonatra számított) megötszöröződik, ergo innen már a teherszállítás sem lesz nyereséges, és ezt szépen végig lehet vinni minden vonalon.

    Slusszpoén, mivel jövőre a MÁV-Start kevesebb pénzt fizet a pályahasználatáért, az így kieső összeget az állam téríti meg a MÁV-nak, ugye értitek ti is? A nem közlekedő vonatokért fogjátok szeretett adótokat a MÁV csoportnak adni, máris frankón megéri "vasútbezárni".”
  • 3. Filctoll 2009. november 04. 21:31
    „Szabadpiac van! Ha nincs kihasználva a vasúti közlekedés akkor nem kell fentartani.
    Kár milliárdokat pumpálni egy veszteséges dologba. Hja és a mi pénzünkből !
    5 megálló 44 perc alatt VS 29 megálló 53 perc alatt. Melyik a hatékonyabb? Egyértelmű hogy a busz!
    Haladjunk már a korral!”
  • 2. newdog 2009. november 04. 16:04
    „Szinte mindenhol kilométerenként van buszmegálló. Ha sokan szállnak fel- le, az logikusan azt jelenti, hogy kihasznált a járat, ez jó. Ellenben ugye a vasúttal. Hét megálló vicc annak fényében is, hogy azért a tanyavilág nem kicsi.

    S mi van, ha valaki lekési a vonatot? Mennyit kell várnia a következő járatra, s ha a buszt kési le akkor mennyit? Persze ne késse le, de életszerű, hogy előfordul bárkivel. Az utak minősége viszont valóban hagy némi kívánni valót maga után, de én akkor is maradok buszpárti.

    Ha rajtam múlna (tudom sose fog:-))) ) csak a főbb vasútvonalakat hagynám (a nagyvárosok közöttit) meg személyszállításra, egy idő után meg azt is leredukálnám, s maradna csak a teherszállítás.

    A mai rohanó világunkban nem lenne szabad előfordulni, hogy egy MÁV sztrájk miatt megálljon az élet.”
  • 1. unknown 2009. november 04. 14:06
    „Két megjegyzésem van. 1./: Időben azt is számítani kellett volna, hogy az akárhol fel-, vagy leszálló utasnak mennyi időbe telik kimenni a vasútállomásokra ahozzá közelebbi autóbusz megálló helyett. 2./: Nyilvánvaló, hogy az utasokkal kihasználatlanabb vonaton sokkal kényelmesebben lehet utazni, az ülésen elfeküdni, mint a kihasználtabb autóbuszon.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kényszerszünet a Corvinban: elromlott a fűtési rendszer

Csőtörés miatt nincs fűtés a vásárhelyi Corvin Mátyás szakközépiskolában: a 942 diákot még hétfő reggel hazaengedték. Tovább olvasom