Délmagyar logó

2017. 07. 23. vasárnap - Lenke 21°C | 35°C Még több cikk.

Köpeny vagy egyenruha a vásárhelyi diákoknak?

Hódmezővásárhely - Iskolai köpeny vagy formaruha bevezetésének ötlete merült fel a vásárhelyi közgyűlésen. A témát közmeghallgatáson tárgyalják majd, az érintett diákok szeretnék is az egyenöltözetet meg nem is.
– Nem tudom, hogy milyen egy iskolaköpeny, nem hallottam még róla – mondta meglepetten Bartha Zsófi vásárhelyi kisdiák. – Formaruhát viszont már láttam, legalábbis a tévében – vágta rá gyorsan a hatodikos kislány. Hogy szívesen viselne-e egyenruhát a suliban? – Igen – válaszolta némi habozás után. Az iskolatársa viszont azonnal rázta a fejét. Ő bizony sem köpenyt, sem formaruhát nem akarna hordani. Bár – mint kiderült – nem látott még köpenyt soha.

– Olyan, mint amit a Harry Potter-filmekben viselnek? – kérdezte egy másik fiú. – Én tudom, milyen! – jegyezte meg a hatodikos Virág. – Anyukámék sokat meséltek róla. Régen kötelező volt hordani az iskolákban. Szerintem most is jó lenne, nem látszana, ki milyen ruhában jár a suliba – állapította meg.

A diákok közül csak néhányan hallottak az iskolaköpenyről. Fotó: Tésik Attila
A diákok közül csak néhányan hallottak az iskolaköpenyről.
Fotó: Tésik Attila

Az iskolaköpeny vagy inkább formaruha kérdését a csütörtöki közgyűlésen vetette fel Tóthné Kecskeméti Katalin, az oktatási bizottság elnöke. A szülők szorgalmazták, hogy foglalkozzanak a kérdéssel – mondta el érdeklődésünkre a képviselő. Hozzátette: a formaruha vagy akár egy egyenpóló is erősítheti a közösséghez tartozást. Ez ugyanakkor csak egy gondolat – hangsúlyozta –, amit a gyerekekkel, a szülőkkel, a pedagógusokkal is meg kell vitatni. Éppen ezért került a december 3-i közmeghallgatás témái közé.

– Megdöbbentő, hogy az iskolák egyes osztályaiban kasztok alakulnak ki, amelyekben nagy szerep jut az öltözködésnek. Irtózatos szociális különbségek vannak. A formaruha – merthogy nem iskolaköpenynek kellene nevezni – bevezetése után már nem lenne érdekes, ki milyen márkájú ruhában jár – állapította meg a közgyűlésen Lázár János polgármester. Úgy vélte: szimbolikus jelentőségű a téma, amit érdemes megfontolni, de csak a legdemokratikusabb módon. Nem rendelettel kell kötelezővé tenni, ezért kell társadalmi vitára bocsátani – mondta.

A képviselők is egyetértettek abban, hogy beszélni kell a formaruháról. A szocialista Nagy Ernő jó ötletnek tartja, mondván: így elejét vennék a divatbemutatózásnak. Más vélemények szerint az általános iskolások valószínűleg jobban elfogadnák a formaruhát, mint a középiskolások. Elhangzott az is, hogy a diákokat is be lehetne vonni a ruha tervezésébe.

Olvasóink írták

61 hozzászólás
  • 61. Ani56 2009. november 11. 13:29
    „55.ősmagyar! Én 3.- kénti hozzászólásomban pontosan ezt kifogásoltam többek közt,hogy miért ez a legfontosabb probléma a közgyűlésen amikor a Corvinba már azt hiszem a 2.hétbe léptek hogy nincs fűtés,és még is hogy képzelik ezek?A gyerekek 942-en + 68 tanár,rohangálnak mint a mérgezett egér egyik suliból a másikba mert nincs fűtés így hogy készítik fel őket az érettségire.Nem egyenlő esélyekkel indulnak a többi iskolához képest,és ne mondja nekem senki hogy elég az otthoni tanulás van akinek igen van akinek nem .Ha jól tudom az érettségi mindig egyszerre volt és ez most se lesz másként.Ez lenne az a nagy demokrácia amit a polgármesterünk oly sokat emleget? Hát akkor köszi szépen nekem ez nem tetszik.Meghallgattam a promenad.hu-n a beszédét és kiakadtam amint magyarázza miért a Varga iskola kapja a horribilis támogatást és persze a Német Lászlónak is jut majd ahol a felesége tanít de a Corvint még csak meg se említi az nem fontos hisz azok a gyerekek 1 csomó díjat hoztak már a városnak különböző versenyekről.”
  • 60. kcha 2009. november 11. 10:46
    „Kulfoldon jartam iskolaba, kotelezo volt az egyenruha, de igy is megmutatkoztak az anyagi kulonbsegek: cipo, tolltarto, toll markaja. Amugy szerettem, mert nem kellett naponta fel orat azzal toltenem, milyen ruhat vegyek fel. Viszont az egyenruhabol legalabb ket valtasra van szukseg, hogy ne kelljen ketnaponta mosni... Az iskolakopeny undorito, rossz anyagu, akkor mar inkabb az egyenruhara szavaznek vasarhelyen, de legyen divatos, jominosegu, hasonlo az angol formaruhahoz.”
  • 59. Hmmm... 2009. november 10. 18:49
    „"Amikor en meg kis srac voltam..." kopeny volt kotelezo. Sem nekem sem a tarsaimnak nem volt gond a viselese, hiszen valoban az alatta viselt ruhat megvedte sok karosodastol. termeszetesen mindenkinek azonos hosszusag es szin volt eloirva, divatozas kizarva cimen. A baj csupan az, hogy alatta megis csak fel fel villant a dragabb vagy eppen a szegenyesebb ruhadarab, cipo, csizma stb. A lanyom mar egyenruhat volt koteles viselni, ami valoban nagyon jo! Meg a hajgumi szine is meghatarozott, a cipo szine s a sarok magassaga adott volt. Kapaszkodjanak meg, meg a bugyi szine is! Gyuru, nyaklanc hordasa kizarva!! A tahka is azonos mindenki szamara. Legtobb szulo jonak talalta, meg a milliomosok is. Csupan a " ki, ha en nem" senkik nem orultek neki, azert megis csak a mai napig ugyan az a forma a kotelezo. vannak iskolai masodkezu boltok, ahol a kinott, de jo allapotu darabokat atveszik es tovabb ertekesitik. Aztan testverek is orokolhetik egymastol. Ahol ez elfogadott, nehany ev alatt a tanulok szamara nem okoz gondot, hiszen hiaba erolkodnek, egyikuk sem lessz divatosabb mint a masik.”
  • 58. cipész 2009. november 10. 17:17
    „Na álljon már meg a hegyi menet, mi az, hogy a képviselők fognak dönteni, a város lakóinak a gyerekei köppenyt használjanak.Amikor én sulis voltam nekem jó ideig nem volt mert nem tudták megvenni a szüleim a köppenyeket,tudjátok nem volt áram és Tv, voltunk páran testvérek,nem kaptunk azért 1-est,hogy nem volt egyenruhánk.Jó tanáraink voltak akik nem foglalkoztak a köppeny használatával, hisz tudták, hogy nem gazdag család gyerekei vagyunk.
    Biztos vannak akik emlékeznek Abt Ottónéra nagyon szerette a gyerekeket, szép emlékeim vannak.
    Sorolhatnám, Varsányi Péter osztályfőnökünk volt, nem adott az semmi megrovásta köppeny miatt.
    LJ gondolja, hogy ezek a gyerekek fel is veszik a köppenyt, mikor azt szeretik, ha mutogathatják magukat.
    Nyugat után akar menni a testület? A köppeny Piros vagy Narancssárga lesz? Társadalmi munkába neki állunk és megvarrjuk.Svájci sapka lesz?
    Szép estét.”
  • 57. mattil 2009. november 10. 11:34
    „Az iskolaköpenyt azért utáltam, mert mindíg elfelejtettem a reggeli kapkodásban felvenni és az iskolában egyest adtak ha nem volt rajtam. Másrészt nem tudom mit takarna egyáltalán ha újra bevezetnék, hiszen a gyerekek akkor is ugyanúgy tudják egymásnak mutogatni a Nike cipőjüket, meg a Levis farmerjüket.
    Ha jól rémlik egyszer már akarták valahol az országbanezt a köpenyes témát de valamely ombudsmanus azt mondta hogy a köpeny megalázó a diákra nézve és hasonlók, úgyhogy nem lehet újra bevezetni”
  • 56. eldorádó 2009. november 10. 11:03
    „ennyi hülyét!
    egyen iskolaköpeny? abból is lesz olcsóbb vagy egyedi! -
    hacsak, nem, a kínai mintára egy udvari beszállító termékét kell hordani minden kölöknek!
    csakhogy, azt már nem demokráciának hívják!”
  • 55. aggodo 2009. november 10. 01:24
    „Ki fizeti majd annak a gyereknek az egyenruhajat,akinek mindket szuleje munkanelkuli es segelyen van? Aki a segelyt fizeti nekik? Vagy abban a honapban nem eszik a csalad,amikor ki kell fizetnie a kozgyules altal megszvazott,kotelezoen megvasarolni valo egyenruhat?
    Az oktatasi miniszterium mit szol ehhez a szuper tervhez? Jo lenne megkerdezni toluk is,mielott a helyi onkormanyzat onkenyesen "megszavazza",hogy kotelezo!!!!!
    Az teny,hogy kopeny viselet szukseges eltuntetni a szegenyek es a gazdagok kozotti kulonbseget, latszolag,legalabb az iskolaban.”
  • 54. ősmagyar 2009. november 09. 19:52
    „Lázár Jani!
    nem inkább a Corvin elromlott fűtéséről kellet volna vitázni?”
  • 53. Pengemester 2009. november 09. 07:03
    „Azt a durva mindenit! Vágjátok az összefüggéseket? De irány az elejére:adva volt egy vehemens anyuka,aki a Varga Tamás iskolában megpofoz egy tanárnőt. Az iskola igazgatója (minő véletlen) ,a közgyűlés oktatási bizottságának az elnöke. Anyuka gyorsan megkapja a felfüggesztettet,jelzem máshol bevonult érte a hűvösre a tett(v)es. Kis idő eltelik,a jelenlegi viszonyok szerint horror összeget költenek az iskolára. Véletlenül. Aztán itt egy ötlet,ami nem biztos,hogy rossz. De félek,hogy arról van szó:kiírják a pályázatot,és már most sejthető a győztes személye. Hogyha barchobáznék,így tenném föl a kérdést: valakinek a valakije?”
  • 52. aggodo 2009. november 09. 00:47
    „Eleg a kopeny viselet,mert az jo fiuknak,lanyoknak es a boltokban meg lehetne venni,mint ahogy regen volt.Egy kopeny ket evig is jo,tehat a szuloknek nem oriasi teher.
    Egyenruha csupan a maganiskolakban szokas,mert a tandijert is fizetnek,es meg kell,hogy kulonboztetve legyenek az allami iskolatol. A maganiskolaknak kulon emblemaja is kell,hogy legyen. Allami iskolaban nem kotelezhetnek egyenruhavislelet, csak kopenyt javasolhatnak vagy ha igen,akkor az allamnak kell kifizetnie,nem pedig a szulokre terhelni kotelezoen,vagy az fizesse ki, aki kitalalta.”
  • 51. baja2005 2009. november 08. 21:05
    „Szerintem Lázár elvtárs már megint túllőtt a hatáskörén. Inkább a tanárok pénzeit fizettetné ki, s nem abból a város, általa felvett tartozásait. GUSZTUSTALAN, HITVÁNY ÖNIMÁDÓ ŐRÜLT.”
  • 50. .suhym. 2009. november 08. 20:09
    „43. hozzászólás zest 2009.11.08. 03:34

    Pontosan így van, de nem mindenütt nyakkendős öltönyre vagy éppen kosztümre kell gondolni.
    Abban az állami általános iskolában ahova az unokáim járnak Floridában, ott bézs színű nadrág/ bermuda/ szoknya/nadrágszoknya és évfolyamonként más színű 3 gombos, galléros póló az "egyenruha", és nincs belőle semmi gond, sőt...Így legalább nem kell gondolkozniuk reggelente, hogy mit vegyenek fel:)))))))))”
  • 49. .suhym. 2009. november 08. 19:54
    „15. hozzászólás proli 2009.11.07. 17:42

    "Egyet viszont tisztázzunk: abban a bizonyos átkosban sem volt egyenruhája a diákoknak.
    Akkor egyenruhája a kisdobosoknak, úttörőknek és az ifjúgárdistáknak volt."

    Tévedés.
    Akkor is voltak olyan iskolák ahol volt. Én ilyenbe jártam. Sötétkék plisszírozott szoknya, ill. sötétkék nadrág, sötétkék matrózblúz fehér gallérral, amin volt egy vékony sötétkék csík körben és egy sötétkék nyakkendő, amibe fehér fonallal bele volt hímezve a gimi névadójának kezdőbetűje és egy "G" betű, sőt még egyensapkát is hordtunk.”
  • 48. Én2 2009. november 08. 12:32
    „Ani56 - nagyon jó a meglátásod a képviselőkkel kapcsolatban. Gratulálok és egyetértek Veled, pedig biztosan fiatal vagy.”
  • 47. Ani56 2009. november 08. 11:57
    „Csak még annyit ! Még mi előtt a nagy családosok felháborodnának a példámon,nem bántani akarom őket nekik se lesz egyszerű 3 -4 gyereket felruházni de nagyobb az esélyük a támogatásra mivel nagyobbak a költségek is de viszont ha 1 iskolába járnak a gyerekek a kicsinek már nem is kell venni mert amit a többi gyerek kinő jó lesz neki :) gondolom boldog lesz tőle,mint a régi "szép időkben" a családunkban én voltam a legkisebb és mindig az enyémek voltak a kinőtt ruhák nagy élmény :( .Sajnos ebben az országba 2 gyerek nem gyerek még akkor se ha az egyik szülőnek nincs munkája.Ezt tapasztalatból tudom pedig 2 tartósan beteg gyereket neveltem,de azért felnőttek ha nehezen is,igaz sose voltunk nyaralni ami most ciki,és sokan kiakadnak rajta de azért túl éltük ezt is.”
  • 46. Ani56 2009. november 08. 11:21
    „Az iskolaköpeny vagy inkább formaruha kérdését a csütörtöki közgyűlésen vetette fel Tóthné Kecskeméti Katalin, az oktatási bizottság elnöke."

    Az a felvetés nem jutott véletlenül az eszébe,hogy + kérje kedves :) KÉPVISELŐ társait,hogy ajánlják már fel az 1 éves képviselői juttatásukat erre a célra? Ha már ilyen nagy az 1-t értés,és ha már a múltrendszert emlegetitek többen én úgy tudom az akkori KÉPVISELŐK (akkor tanácstagnak hívták őket) társadalmi munkába csinálták a KÉPVISELŐSÉGET és nem százezrekért, lehet tanulni ebből is :) és példát mutatni az ifjúságnak, hogy valaki önzetlenül próbál dolgokat megoldani. Mivel sok család a rezsit + a megélhetést alig tudja fizetni,és ahol 2 gyerek van azok szívnak a legjobban mert ők nem nagycsaládosok és minden féle támogatásból ki maradnak. És bizony legalább 3 öltözet kell 1 gyereknek mert 1 rajta van, 1-t kikel mosni,és kell 1 amit másnap felvesz tisztán és 2 -3 gyereknél kilehet számolni mibe kerül ha csak a ruhákat és a tisztán tartást számolom ( mosáshoz víz és áram használat) .Itt is látszik a KÉPVISELŐINK a saját pénztárcájukhoz mérik a dolgokat,mondhatom büszkék lehetnek magukra és ezeket mi választottuk kis pajtások :( .”
  • 45. high 2009. november 08. 10:40
    „Szerintem az esetleges kötelező használatban van a fő probléma. Ugyanis az iskola, nem teheti kötelezővé az egyenruha használatát. (A fenntaró szóba sem jöhet)
    A tanuló szabadságjoga csak az oktatás szempontjából elkerülhetetlen mértékig korlátozható. Az egyenruha nem használata nem zavarja a tanítási órákat, így nem is büntethető. (kivétel lehet, a festés óra, a kémiai kísérlet stb., de ekkor is csak az adott órára lehetne előírni a védőköpeny használatát)
    Annak feltételezése, hogy minden tanuló önként hordani fogja az egyenruhát naivitás, így a szociális különbségek elfedésére abszolut alkalmatlan.
    Az összetartozás érzés erősítésére persze felhasználható, erre önkéntes alapon eddig is voltak példák (iskola logóval ellátott póló, sapka, stb). Ez persze leginkább ott működik, ahol a diákok valóban büszkék arra, hogy az adott intézménybe járnak.
    Az egyenruha viselésbe a fenntartó beavatkozása, a jelenlegi anyagi helyzet melletti pézügyi támogatása szerintem értelmetlen.”
  • 44. JB007 2009. november 08. 09:56
    „OK, egyenruha erősíti az együvé tartozást. De akkor ezt az iskoláknak külön-külön kell(ene) indítani. És amíg máshol ez tradíció, itt politikusi kezdeményezés.
    A hülye sznob egyenruhában is az...

    Még néhány egységesíteni való:
    cipó
    zokni/harisnya
    nadrág/szoknya
    kozmetikus
    fodrász
    ékszerek
    táskák

    Szóval ha klónhadsereget akarnak, akkor még dolgozni kell rajta!”
  • 43. totya66 2009. november 08. 08:34
    „Egyenruha az kell, már megvan a szabó is aki némi kenőpénz ellenében gyártani fogja, sőt a helyi bankok már 12-24 havi részletre hitelt is nyújtanak a vásárláshoz. Ja és az egyen mobilt is be kell vezetni mert van aki szégyelli a régi mobilt elővenni, de a szülök ragaszkodnak hozzá hogy vigye és szóljon haza ha az utcán megtámadják vagy egyéb baj van. Valami Versace mobilt kellene bevezetni.”
  • 42. zest 2009. november 08. 03:34
    „Amerika, Anglia, Ausztrália, India, Dél-Afrika, Ázsia szinte valamennyi iskolájában kötelező az iskolai egyenruha (táska, jelvény, cipő, zokni, sapka, tornaruha stb) ...

    A gyerekek az egyenruhát nem, mint "védőfelszerelést" használják ...hanem azért, hogy ´ország-világ´ láthassa, hogy melyik iskolába járnak...

    Az egyenruhát viselő tanuló szüleinek anyagi helyzetről, maga az EGYENRUHA ad felvilágosítást - pl. minél rondább és puritánabb összeállítású az egyenruha, annál jobb a szülők anyagi helyzete... :)”
61 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bűnösnek találták a vásárhelyi doktornőt

Bűnös a mindszenti beteget ellátó vásárhelyi kórházi orvos, Szökő-Császár Ildikó a Szegedi Városi Bíróság szerint. A büntetés 200 ezer forint. Tovább olvasom