Délmagyar logó

2017. 12. 13. szerda - Luca, Otília 2°C | 12°C Még több cikk.

Kossuth-kardot kapott Paraszt

Kossuth-karddal ismerte el a vásárhelyi Nagy Sándor autós sportpályafutását a Nemzetközi Szent György Lovagrend. A városban Parasztként ismert autószerelő- és karosszérialakatos-mester először 7 évesen ült motorra. Első versenyén ezüstérmet szerzet, majd egy baleset következtében átnyergelt az autóra. Krossz- és raliversenyzőként is sikeres volt. Két éve végleg felhagyott a száguldozással, most sportoló fiait segíti.
Nagy Sándor és a kard. Az egykori autóversenyző büszke az elismerésre. Fotó: Tésik Attila
„Nézd már, hogy megy a kisparaszt!" – jegyezte meg Técsi Sándor sokszoros motokrosszbajnok az akkor alig 7 évesen motorozó Nagy Sándor láttán, Vásárhelyen.

– Neki köszönhetően azóta is csak Parasztként ismernek a városban – magyarázta a ma már 50 éves autószerelő- és karosszérialakatos-mester, akinek a közelmúltban a Nemzetközi Szent György Lovagrend Kossuth-kardot adományozott. Nagy Sándor húszszoros magyar bajnok ralikrosszban, tizenötszörös autókrosszbajnok, és 1986-ban, majd 87-ben is az év autós sportolója volt.

Első országos bajnokságán, 18 évesen rögtön a dobogó második fokára állhatott fel. Szépen kezdődő motoros karrierjét azonban kettétörte egy baleset. Sándor akkorát bukott, hogy megsérült a csigolyája, és a hátáról leégett a bőr. Sport nélkül viszont nem akart élni, így átnyergelt az autóra.

Az életmű elismerése

Fontos életművet, jelentős emberi teljesítményt, tulajdonságot ismer el a Szent György Lovagrend a Kossuth-kard adományozásával. Ez az 1848-as kard mintájára készült, s Vásárhelyen hárman büszkélkedhetnek vele – tudtuk meg lovag Kis Jánostól, a lovagrend vásárhelyi priorjától.

– A budapesti akkori Főtaxitól talán 30 ezer forintért vettem egy jól bejáratott Zsigulit, és azzal indultam a Lada-kupában, melyen rendszeresen sikerült megcsípnem az első helyet – idézte fel a fényes emlékeket. – Később néhai barátom, Darázs Antal ösztönzésére kipróbáltam a krosszozást, ami olyannyira megtetszett, hogy egy évre rá már vetélytársakként startoltunk. Belekóstoltam a ralizásba is, és egy ideig mind a kétféle autós sportot űztem. Végül beláttam, egy fenékkel nem lehet két lovat megülni, ezért felhagytam a krosszal, majd 1993-ban a ralizásnak is véget vetettem. Később roncsderbiken indultam, de két éve már azt is befejeztem – magyarázta Nagy Sándor.

Paraszt szerint nagyon költséges az autósport, több mint 10 millió forintba is belekerülhet egy jó versenykocsi. Az ő járgányai csapatmunkában készültek, Bartók Ferenc, Veiner István és Szabó János segítéségével tervezték és készítették az autókat. Sándor fiaitól sem áll messze a versenyzés. A 7 éves Sándor Gábor motoron kezdett, végül azonban úgy döntött, inkább BMX-esként folytatja. A szakközépiskolás Dániel viszont megmaradt a motornál. Egyetlen feltétele van a versenyzésének: jól kell tanulniuk – árulta el az édesapjuk.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Széttörték a népkerti ivókutat

Ismeretlen tettesek széttörték Vásárhelyen a népkerti játszótér kerámia ivókútját, amelyet a Tiszta… Tovább olvasom