Délmagyar logó

2017. 09. 24. vasárnap - Gellért, Mercédesz 12°C | 18°C Még több cikk.

Magatartászavarban nagyok vagyunk

Hódmezővásárhely - Ausztráliában évtizedek óta alkalmazott, bevált módszertant javasol a tanulási és magatartászavarok kezelésére Molnár Zsuzsa. Az oktatási szakértő a Pető-intézet után Walesben, Angliában, majd Dél-Ausztráliában dolgozott. Ma egy vásárhelyi gimnázium nyelvi lektora.
Molnár Zsuzsa (42) oktatási szakértő szerint mi, magyarok a tényszerű, de a negatívumokat előtérbe helyező, érzelmes gondolkodók közé tartozunk. Ennek ellenére gyerekeinket ugyanazok a tanulási és magatartászavarok jellemzik, amelyek más népekét is.

A szakember szerint az új technikával könnyebb az iskolai tanulás.
A szakember szerint az új technikával könnyebb az iskolai tanulás.
A szerző felvétele

Szakmai pályafutás

Molnár Zsuzsa annak idején konduktorként végzett, majd a Pető-intézetben dolgozott. Ezt követően Angliában és Walesben keresett és talált munkát, innen került Dél-Ausztráliába, ahol szintén konduktorként dolgozott. Tanárokat tanított a konduktív pedagógia alapelveire, majd Queenslandben autista és tanulási problémás gyerekekkel foglalkozott. Vásárhelyen előbb a Kozmutza Flóra Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Diákotthon és Gyermekotthonban kamatoztatta szakértelmét, jelenleg a Németh László Gimnázium angol nyelvi lektora.

– Hiába nem nagyon változott az utóbbi időkben a társadalmunk, az internetes forradalom, illetve a globalizálódás miatt közel kerültünk már nemzetekhez, népekhez. Akármekkora távolság is választ el tőlük, ugyanazokkal a problémákkal küszködünk a következő generáció tanításában, oktatásában is – mondta. Az úgynevezett agyalapú tanulás Ausztráliában évtizedek óta alkalmazott és bevált módszertanát hirdető pedagógus szerint a módszer mindenkinek segít: a szülőknek, ha gyermekük tanulási nehézségekkel küzd, a tanároknak, ha nem találják a közös hangot a tanulókkal, és azoknak a diákoknak is, akik nem küszködnek problémákkal, de szeretnének könnyebben és gyorsabban tanulni. Molnár Zsuzsa az ötödik kontinensen ismerte meg, majd oktatta a Brain Based Learninget.

– Ez a technika az agykutatás legújabb eredményeit használja, vagyis tudományos alapokra helyezi a tanítást, összhangban a pedagógusok által már régen is megfigyelt alapelvekkel. Az angolszász országokban a gyerekek 43 százaléka, míg idehaza 30–32 százaléka küszködik magatartászavarokkal. Az órákon emiatt izegnek-mozognak folyton, csavargatják fürtjeiket a lányok, s közben rettegnek attól, hogy rájuk szólnak. A stressz miatt termelődő adrenalin pedig megakadályozza őket, hogy elsajátítsák az órákon hallottakat. Ráadásul amit az iskolában nem sikerült megtanulniuk, arra otthon kényszerülnek, így sok gyerek napi 8 órát is a könyvek felé görnyed. Ezért nem tud felfrissülni, állandóan fáradt az iskolában. Ahogy a pedagógusok sem, a rájuk háruló bürokrácia, illetve az állandó dolgozatjavítás, s meg persze a sokszor kezelhetetlennek vélt osztályok miatt. A végén mindenki vesztese ennek a folyamatnak. Márpedig mindezek elkerülhetők ezzel a módszerrel – tette hozzá.

Olvasóink írták

34 hozzászólás
12
  • 34. niemand 2011. szeptember 02. 09:40
    „Ez a cikk kicsit olyan, mint az okos lány ajándéka a mesében. A módszerről semmit nem tudtunk meg a nevén kívül, 1-2 tájékoztató mondat jó lett volna!-érdeklődés felkeltésre is. Ha olyan szuper, akkor miért nem maradt a problémás gyerekekkel, ahol hasznos lett volna a módszer alkalmazása, esetleg csak épp értelmű, gyerekeknél hatásos?”
  • 33. fili-busz 2011. szeptember 01. 11:01
    „26. abai 2011.08.31. 20:51

    fili-busz!

    "Légy szvess olvass egy kicsit a téma után, és ne politikai kategóriákban gondolkozz."
    Én csak a saját tapasztalatomat írtam le és továbbra is fenntartom.
    Mi ebben a politika? Soha nem tartoztam egyik politikai vonalhoz sem!
    Kivéve a "józan paraszti észt".

    "Amit leírtam azt mondta Széchenyi istván is így: "Egy nemzetnél sem vagyunk különbek, de alábbvalók sem.""
    Köszönöm, hogy egyetértesz velem, főleg az idézet második felét ajánlom, az itt kommentelők figyelmébe.”
  • 32. sajtkukac 2011. szeptember 01. 07:08
    „SourCream! Én veled értek tökéletesen egyet, éppen most szeretnék egy Alapítványt, vagy valamilyen közösséget létrehozni az ilyen, és hasonló gondokkal küszködő szülők, gyerekek szívét-lelkét ne tehessék totálisan padlóra! Vannak itt is a kommentelők között jópáran, akik "sorstársak", valahogy jó lenne a kapcsolatot egymással felvenni és legalább már egy dologban összefogni ebben az országban. Akik meg SourCream és a többi gonddal küszködőt ítélik el, kívánom, illetve nem kívánom azt, hogy a gyerekük átéljen mondjuk egy olyat, amit SourCream leírt! Nem kell a családot okolni rögtön azért, mert a gyerek ilyen, vagy olyan! Nem minden esetben alkoholista, lump, kisebbségi szülők gyermekével történik ilyen! Mi sem, és valószínűleg a még problémáját itt megosztott kommentelők sem élnek olyan életet, és nem, visszautasítom, nem csak a szülő és a család felel a gyerekért, attól a perctől, hogy belép az iskolába, a pedagógus! Ha nem moderálják ki, megírom az e-mail címemet, akiknek hasonló gondja van, és szeretne valami közösségben a problémájáról beszélni, nagyon szívesen helyet és teret biztosítok, önzetlenül, ha csak annyit is segítünk egymáson, hogy kibeszéljük a gyerek problémáit, már könnyebb lehet, hiszen még ezek a szülők érzik szégyennek azt, hogy a gyereküknek tanulási gondja van! Segítünk egymáson! fakukac01@gmail.com. Köszönöm, ha a DM lehetőséget ad ennek, én már az egyik újságírójukat pár nappal ezelőtt megkerestem ezügyben, várom visszajelzését, hogy mikor érne rá, és tudna egy segélykérő-figyelem-felhívó cikket ilyen témából megírni.”
  • 31. bambinaXX 2011. szeptember 01. 06:37
    „Sajnos a módszerről nem tudtunk meg többet, pedig érdekes lett volna.. namost, akit érdekel, mert érintett, az menjen HMVhelyre és keresse a konduktort? Mi volt a cél ezzel?

    Angliában az iskola 5éves korban kezdődik, de nem olyan mint nálunk: nem "kényszerítik" padba a gyereket 45 percig, minden reggel mesével kezdődik, rengeteget beszélgetnek a gyerekekkel, nagyon sok a bíztatás, dícséret, az általános ismereteket nem feltétlen könyvből szerzik, pl: zöldségeket ültetnek az iskola e helyre kijelölt részén(és gondozzák is), nincs otthonra maradó "házi feladat" - eleinte legfontosabb a beszokás és a sikerélmény..
    pár dolgot azért érdemes lenne átvenni..
    Szerintem nálunk a korhatár/érettség kérdéssel nagyon felerősödnek a gyerekek közti különbségek- pl. iskolaérett gyereket szülői kérésre nem engednék visszatartani óvodában-, mert a szülők féltik a gyerekeket az új kihívásoktól, elvárásoktól.. ez köszönhető annak (is), hogy biz. helyen már a nagybetűket veszik nov.ben, hajszolják a gyerekeket, így sok a lemaradó.. ill. vannak, akik már tudnak olvasni(mert túlkorosak), velük lehet gyorsabban haladni.. pedig a lényeg a biztos alap kellene, hogy legyen! Volna mit tenni ez ügyben..”
  • 30. TomTaylor 2011. augusztus 31. 23:03
    „27. hajnalka 2011.08.31. 20:59
    Kedves Hajnalka!
    Köszönöm.”
  • 29. jozko 2011. augusztus 31. 23:01
    „Molnár Zsuzsa így gondolja.
    Mi - többen - nem egészen így.

    A cikk írója leírta, amit hallott.
    Feleresztett egy lufit - dekoratív, így sok haszna nincs.
    Felszáll, van aki megcsodálja - a magas légkörben szétpukkad.

    Szívesen elbeszélgetnék Molnár Zsuzsával csupán arról , amit azért jobban illene tudnia - és talán tud is...
    Csak azt beismerve - vagy csak bekalkulálva - ez a cikk már nem is lenne érdekes.”
  • 28. eldorádó 2011. augusztus 31. 22:04
    „hazánkban kb. másfél millió ember ért a focihoz és az oktatáshoz ;-)
    Látszik is.”
  • 27. hajnalka 2011. augusztus 31. 20:59
    „19. TomTaylor

    Tisztellek a véleményedért.”
  • 26. abai 2011. augusztus 31. 20:51
    „fili-busz!

    Légy szvess olvass egy kicsit a téma után, és ne politikai kategóriákban gondolkozz. Amit leírtam azt mondta Széchenyi istván is így: "Egy nemzetnél sem vagyunk különbek, de alábbvalók sem."”
  • 25. norad 2011. augusztus 31. 20:06
    „Pinkcat25!
    Úgy látom túl személyesen érint a téma, ezért nincs elég rálátásod! Ezek szerint te abba a 10%-ba tartozol, amikor nem a szülő rontotta el... ... 90%-ban viszont igen!”
  • 24. lepkehalo 2011. augusztus 31. 18:59
    „Akkor most mi van? Molnár Zsuzsa tudja a megoldást? Ennyi, vagy meg is lehet valahol tanulni ezt a módszert, esetleg bevezetik az iskolákban is? Mert tényleg kellene valami segítség szegény szülőknek, akik minden jószándékuk ellenére se találják a kulcsot a gyerekükhöz. Arra már rájöttünk, hogy az eddig alkalmazott oktatási, nevelési módszerek mostanában már nem nagyon válnak be, valami újat kéne kitalálni ahelyett, hogy a gyereket próbáljuk a régi sémákba belenyomorítani.”
  • 23. pinkcat25 2011. augusztus 31. 16:19
    „10. norad 2011.08.31. 10:52

    Kedves Norad, ez nem fura, hanem tény!!!! Itt védeném meg kedves kommentelő Társamat!!!
    Ja és még mielőtt itt baromi okosan hozzászóltál, olvashatnál a témában egy kicsit, hogy erről sem a szülő, sem a gyerek nem tehet!!!!
    Szóval senki nem rontotta el a "kölykét"!!!!
    És van az a szülő aki igenis utána jár a bajnak, pszichiátria, gyógyszer stb.
    Engem is ott nyugtattak meg, hogy nem a mi hibánk, valószínű hogy szülés közben kapott oxigénhiány az ok....
    Mert egyszer a nyakán volt a fiamnak a köldökzsinór....és aki nálam többet fegyelmezte, nevelte a gyerekét, az festi magát....és sajnos nem ezen múlt....

    SourCream!!!!
    Gondolom te sem abban hibáztatod a tanárt, hogy nem tud fegyelmezni, hanem a kommunikáció hiányában, a képzetlenség hiányában, hogy pl. nem ismerik fel a bajt, mert hiszen a magatartászavar inkább a közösségi életben mutatkozik, ott viszont nincs a gyerekkel a kedves szülő...

    Szóval Okos Hozzászólók, kik a szülőket bíráljátok először is azt üzenném, talán utána kellene olvasni témában, még mielőtt ráfogjátok, hogy a "rossz" gyerekét nevelni nem tudó szülő a hibás....másodsorban viszont azt, hogy a Jó Isten óvjon meg mindenkit attól, hogy az ilyenkor jelentkező negatív megnyilvánulásokat, kudarcokat át kelljen élnie....
    Főleg az ilyen <moderálva> hozzászólóktól, akik azt állítják a szülő ilyenkor sosem küszködik!!!!!!
    Főleg azért küszködünk, mert ennek a jelenségnek az elfogadása Magyarországon nagyon gyerekcipőben jár, szándékosan nem írom hogy betegség.....mert NEM AZ!!!!!
    És pontosan az ilyen tévhitek miatt tartunk ott ahol tartunk.....”
  • 22. fili-busz 2011. augusztus 31. 16:08
    „18. abai 2011.08.31. 15:12

    Fili-busz!

    "Az angol gyerekek átlagos tudásszintje ép olyan, mint a magyar gyerekeké."
    Nekem ezzel, teljesen más a SZEMÉLYES tapasztalatom.
    Pl. egy 8-adikos gyereknek halvány fogalma sincs hol van Mo.
    Angol Ügyintézőnek (aki már az átlag felettinek kellene hogy számítson) úgyszintén.
    Még a magyar nyolcadikosok többsége fel tudná sorolni az Európai országokat.
    Próbáld ki!

    Vagy: 2 kétjegyű szám összeadása megoldhatatlan problémát jelent, felnőttnek is Angliában.
    Nem "kézi gyökvonásról vagy integrálszámításról beszélek!
    Neked milyen személyes tapasztalataid vannak, ami ennek az ellenkezőjét bizonyítja?
    :-)
    " A különbség, hogy ott a gyerekek a saját képpességeiknek megfelelő oktatásban részesülnek."

    Nálunk ezt világraszóló szegregációnak hívnák, rasszista pellengérre és karóba lenne húzva az ország ezért.
    Ugye egyetértesz?

    " És felnőttként sem lesznek különbek, de alábvalók sem mint mi."
    Na EZT KELLENE ELMAGYARÁZNOD AZ ITTHONI SAJÁT NEMZET POCSKONDIÁZÓKNAK!

    "A magyar közoktatás egyébként épp olyan rossz, mint a magyar egészségügy."
    Három angliai ismerősömnek is fájt a lába/dereka.
    Elment a háziorvosához (csak 10 nap utánra kapott időpontot), aki hazaküldte őket, hogy pihenjen.
    Hirtelen ezt a példát tudom felhozni.

    A saját nemzet pocskondiázókból nem sok hasznunk van.
    Ha valaki nem tud reményt önteni az embertársaiba, akkor miért jó neki azt a kevés önbizalmat is lerombolni, ami még megmaradt, azzal hogy nála/nálunk mindenki jobb. Mi magyarok vagyunk a legrosszabbak.
    Ez egy alávaló hazugság!”
  • 21. Roxy08 2011. augusztus 31. 16:04
    „"18. abai 2011.08.31. 15:12

    Fili-busz!

    Az angol gyerekek átlagos tudásszintje ép olyan, mint a magyar gyerekeké. A különbség, hogy ott a gyerekek a saját kpépességeiknek megfelelő oktatásban részesülnek. Az okosak magasabban, a butábbak alacsonyabban. És felnőttként sem lesznek különbek, de alábvalók sem mint mi. A magyar közoktatás egyébként épp olyan rossz, mint a magyar egészségügy. A magyar gyerekek rengeteg fölösleges dolgot tanulnak."

    Tökéletes megfogalmazás! Itt az igazság!
    A JÓ tanár megszeretteti a diákkal a tantárgyat, a Rossz tanár miatt egy életre megutálja.
    Ne nevelje a tanár a gyereket! Oktassa szeretettel, türelemmel! Ne skatulyázzon!”
  • 20. IVY 2011. augusztus 31. 15:57
    „Engem pedig nem a pedagógus tanított meg úszni, (hiába feccelték szüleim a lóvét az oktatásomra) ha nem a jó haverok, - llenn a Tiszán. :)
    Szóval lehet így is, lehet úgy is.”
  • 19. TomTaylor 2011. augusztus 31. 15:36
    „Úgy tűnik, itt jó pár hozzászólónak nincs is gyereke, azt mégis osztja az észt!
    Persze, kibicnek semmi nem drága!

    Olyan könnyű kimondani, hogy a szülő a hibás, ugye Larsson?
    Ha a szülő nem bír a gyerekkel, hogy bírjon a tanár, ugye paprika56?

    Azt kéne inkább megérteni, hogy egy szülő nem legyen a gyereke tanára, és a tanár ne legyen a gyerek szülője!
    A szülő SZÜLŐ legyen, a tanár pedig TANÁR!
    Én a gyerekeim apja vagyok, nem pedig pedagódusa, pedig az én végzettségem is az.
    Ha valakinek van gyereke az tudja, hogy egy gyerek egészen másképp viselkedik a szüleivel és másképp egy "idegennel" szemben. Egy szülő óv, véd, biztonságot ad. Játszótárs, s egyben menedék, irányt ad, eligazít, és borzastóan félt.
    Én egy éve viszem a fiamat fejlesztőpedagógushoz. Látom a különbséget, hogyan viszonyul hozzám és a "tanárához" is. Nem én akarom a fiamat megtanítani írni-olvasni a szó legszorosabb értelmében! Ott van rá az iskola. Én játékosan tanítom a gyerekemet, játszom vele és én is tanulok!!! Nem én akarom megtanítani a fiamat úszni, arra ott van az oktatója. Én játszom vele a vízben és biztonságot adok neki, hogy felhőtlenül élvezze a vizet. Ez az én dolgom! Így fog könnyebben menni a tanulás.
    A dolgokat nem összekeverni kell és egymásra mutogatni, kedves blogolók, hanem tudni, kinek mi a feladata.”
  • 18. abai 2011. augusztus 31. 15:12
    „Fili-busz!

    Az angol gyerekek átlagos tudásszintje ép olyan, mint a magyar gyerekeké. A különbség, hogy ott a gyerekek a saját kpépességeiknek megfelelő oktatásban részesülnek. Az okosak magasabban, a butábbak alacsonyabban. És felnőttként sem lesznek különbek, de alábvalók sem mint mi. A magyar közoktatás egyébként épp olyan rossz, mint a magyar egészségügy. A magyar gyerekek rengeteg fölösleges dolgot tanulnak.”
  • 17. utopia 2011. augusztus 31. 14:40
    „SourCream
    Ha tudta, hogy a gyermekének problémája van, miért nem nézett szét az iskolák között, esetleg kért segítséget az óvodától, hogy tudnak-e olyan oktatási intézményt ajánlani önöknek ahol tudják a gyermekének a megfelelő oktatást nyújtani.
    ,,Ez lassan "népbetegség" lesz, és ahelyett hogy zavarják a gyereket a pszichiátriára és speciális iskolába..." Nem akarom megbántani, de igenis az ilyen gyerekkel szakemberhez kell fordulni, és ha kell, mert nincs más alternatíva elfogadni a speciális iskolát. Vagy önnek ciki lett volna, hogy a gyermeke ilyen iskolába jár? Baráti környezetben tapasztaltam ezt a jelenséget, és két évet szenvedett a fiuk ez miatt a normál iskolában, mert, szerintük ciki, egy speciális iskolába járó gyerek.
    Annak idején lányomnál is akadtak problémák, sajnos csak második osztályos korára derült ki, voltunk pszichiáternél, jártunk heti három alkalommal fejlesztő pedagógushoz, négy éven keresztül. (Most harmadéves az egyetemen mérnök informatika szakon) Nem volt könnyű időszak, bejárni a városba, állandóan ott ülni mellette a tanulás ideje alatt, de megérte!”
  • 16. fili-busz 2011. augusztus 31. 14:04
    „Hát az angol-szász tanulók tudásszintje is megérne egy felmérést.
    Félek , sokan meglepődnének a kapott eredmények láttán.(Kivétel persze az angol, nagyon drága magániskolák.)
    De akkor kiderülne, hogy a magyar gyerekek mennyivel jobbak.
    Mindenben!
    Nekem ez a tapasztalatom.”
  • 15. klj_54 2011. augusztus 31. 13:31
    „Amíg szinte csak a kontraszelektált sehová fel nem vettek a mai pedagógusok én bizony nem várok el érdemi eredményt.
    Exem 33 évi meló után kirúgták pedig a cikk alanyának megfelelő tudással rendelkezik!
    Csakhogy négy kezdőt tudnak az ő bérén felvenni.
    Amíg a fiskális politika fűnyíró elven dolgozik addig kár az újságban ilyenről írni!
    A fene sem kíváncsi arra, hogy mit lehetne csinálni ha akarná pártunk és kurmányunk!”
34 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Darabolós gyilkosság borzolja a kedélyeket Vásárhelyen

164 darabba vágta élettársát egy gyilkossággal gyanúsított vásárhelyi asszony – terjedt el a helyi híresztelés nyomán az országos bulvársajtóban. Tovább olvasom